עם הצגתו של X6 ב-2007 ב.מ.וו אתגרה את היכולות של עצמה, את המוסכמות בעולם הרכב ואת הנכונות של החברה מסביב. 
 

הביקורת והתגובה

אותו X6 – בכל הקשור לבסיס ולמכלולים דומה-אף-זהה ל-X5 – התייצב במבנה שהיה אז בלתי מתקבל על הדעת: רכב פנאי עם סיומת קופה. אותו דגם, כך טענה ב.מ.וו, מעניק כיסוי ספורטיבי להופעה – שהייתה מוחצנת במיוחד, בגלל ממדים ופרופורציות בוטות – באמצעות כיול ממוקד ליכולת ספורטיבית, בהמשך גם עם גרסאות M, גם ב'קומפטישן', בהחלט לא טריוויאלי ברכב פנאי שכזה; כתבי רכב בעולם יצאו נגד. אותה הופעה בוטה בחוץ, שהיה לה גם מקדם נהנתנות בפנים עם שני מושבים בלבד מאחור בזמנו, הביאה לכך שהרכב נתפס כהתרסה כוחנית במרחב הציבורי.

ב.מ.וו X6 סמל
צילום: אלי שאולי

הביקורות היו שליליות מאוד. ההצלחה הייתה גדולה מאוד. לקוחות רבים רכשו את הרכב הזה דווקא בגלל אותם מרכיבים, יצרנים רבים הלכו בדרכה של ב.מ.וו, בגלל אותם לקוחות – מרצדס, למשל הציגה את GLE קופה ב-2015. כיום, כידוע, דגמי פנאי-קופה מוצעים במגוון גדלים ועל-ידי הרבה יצרנים, מותגי יוקרה וכאלה של אמצע הדרך.
 

הרושם והכניסה

אותו X6 הוצג בדור השני ב-2015, הדור השלישי ראה אור ב-2019 וזה הנוכחי עבר מתיחת פנים ב-2023. 

ב.מ.וו X6
צילום: אלי שאולי

ואכן, שלושה דורות שה-X6 כבר אתנו והאפקט החזותי שלו עדיין נע בין מפעים למפלג, בהתאם לטעם. "במסדרונות החברה אנחנו קוראים לו "המפלצת....זה עוזר לנו לתכנן ולהתכונן ללקוחות" סיפרו לי פעם מהנדסי ב.מ.וו. וכאשר אני ניצב לצידו קל להבין מדוע; זהו רכב מאוד בולט. גם היום.

יש תחושה חגיגית עם הכניסה ל-X6, בייחוד אחרי שמתגברים על האפקט הסביבתי ועל המבטים החשדניים בכביש, או בכל מקום אליו תגיעו – למשל למדרשת שדה בוקר, לשם הגענו כמו כוכבי רוק אמיתיים לעוד הופעה בפני תושבי הדרום נפלאים (אלי שאולי הוא הגיטריסט של להקת פונץ' מאז היווסדה; המע'). לרכב הזה יש בהחלט אפקט הגעה.

ב.מ.וו X6 מבחן
צילום: אלי שאולי
 

החידושים והמקור

השינויים החיצוניים שנעשו במסגרת מתיחת הפנים אינם גדולים, נעשו בעיקר בחזית ונועדו ליישר קו עם הדגמים החדשים של ב.מ.וו. הסבכה חודשה וכמקודם יכולה להיות מוארת, הפגוש חדש ויחידות התאורה צרות יותר. מאחור יחידות התאורה חדשות אף הן, אך השינוי בולט פחות. כך או כך, התוצאה הכוללת מרשימה. 

השינויים בפנים משמעותיים יותר – ובעיקר בולט צג קעור "14.9 המשתלב עם לוח המחוונים המוקרן. מערך השליטה i-דרייב, כעת בדור 8.5, כולל גם ממשק עם אפליקציה המאפשרת שליטה מרחוק בפונקציות כמו פתיחת הרכב, הפעלת מיזוג וכיו"ב.

ב.מ.וו X6 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

הדגם המחודש מוצע בישראל כקודמו רק עם טורבו-דיזל בגרסת 30d – ויש שינויים. המנוע והתפוקה זהים – 3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור, 286 כ"ס (4000 סל"ד) ו-66.3 קג"מ (1500-2500 סל"ד) – אבל נוסף לו מנוע חשמלי למערך היברידי-מתון (48 וולט); זה מייצר 12 כ"ס ו-20.4 קג"מ, והתפוקה הכוללת היא 298 כ"ס ו-68.3 קג"מ. הביצועים ללא שינוי: 6.1 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-235 קמ"ש. 

הבסיס הוא הרצפה המודולרית CLAR, ובמערך הדינמי בולמים אדפטיביים ומייצבים שכוילו מחדש.

ב.מ.וו X6 מידות
צילום: אלי שאולי

ב.מ.וו X6 מוצע בישראל רק ברמת האבזור 'M אקספרסיב', ובמפרט: תאורת לד אדפטיבית, סבכה מוארת, חישוקי "22, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, סגירה רכה לדלתות, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, לגלגל ההגה ולמושבים הקדמיים שיש בהם אוורור ובכולם יש חימום, בקרת אקלים ארבעה-אזורית, מערכת שמע של הרמן קרדון.

מחירו של הרכב הנבחן הוא 790,000 שקלים.

ב.מ.וו X6 מחיר
צילום: אלי שאולי
 

התמקמות וטקס

תא הנוסעים נראה כפי שצפוי ונדרש מרכב כזה של המותג הזה. ריפוד איכותי מעור נאפה המשלב צבע אדום כהה וקווים שחורים יוצר מראה עשיר ואופנתי, איכות החומרים מזמינה וגג הזכוכית הענק משלים יצירת חלל מזמין ונעים מאוד לשהות – בין אם מדובר בנהג, בין אם מדובר בנוסע – וכן, גם יוקרתי מאוד. 

כאמור, סביבת הנהג חודשה באופן הדומה למה שנעשה בדגמים קרובים עם מתיחת הפנים (X7, למשל). בין השינויים גם הסתרת פתחי המיזוג כמקובל היום, הכיוון ידני עם פקדים מעט מוזרים, אך זה נוח יותר מאשר ב-i5 וב-i7. ביניהם, מול הנוסע, פס תאורת אווירה נאה. 

ב.מ.וו X6 הגה ומושב נהג
צילום: אלי שאולי

מכיוון שמדובר במתיחת פנים לדגם שהוצג ב-2019, חלק ניכר מתפעול המערכות נעשה באמצעות פקדים חיצוניים – וטוב שכך. הוא פשוט, אינו מתחכם, מקל על ההתאקלמות ובעיקר נכון בזמן נהיגה. 

כך כיוון המושבים המאוד מפורט (תמיכות גב, צד, הארכת בסיס המושב), תפעול מצבי הניהוג ותכנותם (והשמות הנכונים שלהם) מיקום חוגת עוצמת השמע וחלקים ממערכת השמע המתגלה כטובה למדי. עם זאת וכמו בעוד דגמים חדשים/מחודשים, ניתוקי מערכות הבטיחות אינם נוחים וכך גם קביעת המרחק בבקרת השיוט. באופן מוזר, במפרט האבזור אין סגירה רכה לדלתות; זו נעלמה לאחרונה מכמה דגמים של ב.מ.וו ושל מותגים גרמניים קרובים. 

ב.מ.וו X6 מושבים
צילום: אלי שאולי

המושב נוח מאוד, וקל לייצר תנוחת הנהיגה טובה, גם הודות לתפעול חשמלי נוח לגלגל ההגה. 

המרחב מאחור טוב, מרווחי הרגליים מרווחים, אלה לראש קצת פחות, והמושב עצמו מעט נמוך ביחס לרצפה. האווירה מאחור נעימה בזכות אותו ריפוד עשיר, ובמפרט כאמור בקרת אקלים נפרדת לכל צד מאחור. 

ב.מ.וו X6 שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

תא המטען עתיר נפח, 580 ליטרים, ו-30 ליטרים יותר מאשר ב-X5, והוא מכיל צמיג רזרבי (בשל בחירה בחישוקי "22). כאשר העמסנו את כלי הנגינה הוא התגלה כנוח לטעינה, גם בגלל שאפשר להנמיך את המרכב ואהבנו את הכיסוי המקורי לתא. 

ב.מ.וו X6 תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

דחף וביצועים

מנוע ה-3.0 ליטר דיזל של ב.מ.וו אינו פחות ממצוין; אנחנו עוד נתגעגע למנועים האלה, למרות דיזלגייט והקללה שהמיטה על תעשיית הרכב. הרכב אינו יוצא מהמקום באופן בוטה, אבל הוא מאיץ בקלילות ומגיב בחוסר מאמץ משקר ומשכר ללחיצת מצערת – כאילו יד נעלמה דוחפת אותנו קדימה לעבר האופק ולמהירויות מאוד גבוהות. וכאשר המנוע פועל בסל"ד כה נמוך והוא כל כך שקט, קל לפספס את המהירות המותרת. זהו מנוע שפועל מצין בסל"ד נמוך ונותן הרבה "על ההתחלה". הוא לא מחפש סל"ד גבוה, אבל נשמע נהדר גם כאשר מאמצים אותו. 

אפילו בקטעים דינמיים לא מצאתי טעם לתפעל את התיבה באופן ידני. התיבה נשארת בלא מעט פעמים בהילוך גבוה, אבל המומנט הכביר עושה את העבודה, ויש לכך ביטוי גם בעקיפות המתבצעות בקלילות. 

ב.מ.וו X6 מנוע וביצועים
צילום: אלי שאולי

במהירות איטית מאוד התיבה אינה מעלה תמיד הילוך בזמן. המערך ההיברידי-מתון אינו ניתן לניתוק וזה נשמע מדי עסוק בגלל חיבתו לדומם את המנוע במזג אוויר קריר. מה לא עושים עבור הסביבה? 

צריכת הדלק הייתה מפתיעה לרכב כה גדול, ואפילו כאשר שילבנו קטעים מאמצים שמרנו על נתון מצוין של 11.7 ק"מ/ל'...

ב.מ.וו X6 צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

איכות הנסיעה

אחת ההפתעות שמביא עמו X6 היא נוחות הנסיעה, שהיא טובה ואיכותית ברוב סוגי הכבישים והמהירויות. אמנם, על שיבושים גדולים וחיבורי כביש רחבים ובמהירות איטית, הוא אינו נוח, אבל מעבר לכך הנוחות טובה מאוד ואף מלטפת ממש במהירויות גבוהות. זה הישג של ממש למערכת המתלים והבולמים בהינתן הצמיגים – 275/35-22 מלפנים; 315/-22 מאחור – שיש להם דופן בהחלט צנומה בגובהה. 

רעשי הכביש והרוח – למרות רוחב הצמיגים ומבנה הרכב – נשמרים בתחום הסביר. 

בנסיעת שבילים הרכב מפגין שהוא 'עסוק', ומן הסתם יבלה מעט מאוד בהם.

ב.מ.וו X6 איכות נסיעה
צילום: אלי שאולי
 

מצוינות הניהוג

ב.מ.וו X6 הוא רכב גדול, כבד (2.3 טון), גבוה (גובהו 170 ס"מ, מרווח הגחון 21.6 ס"מ) – והוא ננהג מצוין, מפגין יכולת דינמית מעולה. הוא נע בעיקולים כאותו אתלט ענק ששוכח בפניות המאתגרות את ממדיו. הוא משנה כיוון היטב, נכנס נכון לפנייה, ואותה יכולת לנוע כה מהר ונכון בכבישים מעוקלים מזכירה עד כמה הבווארים אמונים על מלאכת יצירת רכב בעל יכולות דינמיות שכאלה. 

הוא מעניק תחושת ביטחון ומפגישן שהוא יכול אפילו להתמודד מול כוח רב בהרבה; ואכן, גרסת M מנפקת 625 כ"ס ו-76.5 קג"מ, מביאה אותו ל-100 ב-3.9 שניות. השילוב של פעולת מתלים ובולמים מעולים עם הנעה כפולה הפועלת נכון אחראי לאותה יכולה, ודחיפת אחוריים תורגש, אם בכלל, במהירויות איטיות. להגה שלושה סיבובים מנעילה לנעילה אבל הוא מפנה נכון את הרכב גם בעומס, ובמצב 'ספורט' המשקל שלו נכון. הבלמים טובים למדי עבור רכב גדול שכזה, התגובות טובות וכך גם ההיזון החוזר מהדוושה. 

ב.מ.וו X6 פנס אחורי
צילום: אלי שאולי
 

ייחודיות במחיר

אפשר לאהוב את ב.מ.וו X6 או לשנוא אותו, וזה מתבקש: מרכיבים הפוכים ויצירת קיטוב הם מהדברים שעושים את הרכב הזה. אבל אי אפשר שלא להתרשם מהשילוב של פאר מכובד ויכולת מעולה. 

עבור רבים, X5 הקרוב מאוד, יותר שימושי הרבה פחות יקר הוא הבחירה הסולידית והעדיפה והתמורה טובה יותר, בוודאי על רקע פערי המחיר: 686,000 שקלים לעומת 790,000 שקלים ל-X6 (המצויד יותר), מה שעושה את X6 לרכב מאוד יקר, אולי יקר מדי. 

בכל אופן במחירו, X6 פונה למעט מאוד אנשים והופעתו מחדדת את הפנייה שלו ללקוחות הרלוונטיים – אבל זהו רכב שהוא לא רק מצוין לכשעצמו אלא גם מצליח באמת להעניק חוויה שונה.

ב.מ.וו X6 2024
צילום: אלי שאולי