מכירת חיסול: סטלנטיס בוחנת קיצוץ מותגים

המנכ"ל החדש בוחן את עתידם של כל 14 מותגי הקבוצה על רקע ירידות חדות במכירות, חפיפה פנימית ולחץ לשפר רווחיות. מי על הכוונת?

קבוצת סטלנטיס, שמאגדת תחתיה 14 מותגי רכב, נכנסת לשלב רגיש של בחינה אסטרטגית. לפי דיווחים של סוכנות הידיעות רויטרס, המנכ"ל החדש אנטוניו פילוסה עובר בימים אלו מותג מותג כרואה חשבון מלומד, ומעריך את הכדאיות ארוכת הטווח של כל אחד מהם. בניגוד לקודמו בתפקיד, קרלוס טווארס, ששמר בקנאות על כל המותגים במהלך כהונתו - והודח בשל ניהול לא ראוי, פילוסה מאותת כי אף תרחיש אינו מחוץ לשולחן, כולל פרישה או צמצום של מותגים חלשים.

הבעיה המרכזית של סטלנטיס מתמקדת באירופה, שם פועלים במקביל מותגים רבים הפונים לאותם פלחי שוק, לעיתים עם בידול כמעט בלתי נראה. החפיפה הזו מייצרת תחרות פנימית, פוגעת ביעילות ומכבידה על רווחיות, דווקא בתקופה שבה התעשייה כולה מתמודדת עם האטה בביקוש, מעבר יקר לחשמל והקשחה של הרגולציות, אם כי כפי שדיווחנו אמש, אירופה מתכנסת חזרה לטיפוח מנועי הבעירה, גם אחרי 2035.

WhatsApp Image 2025-12-15 at 09.31.44.jpeg

צילום: יצרן

המספרים שמדליקים נורות אדומות

נתוני הרישום האחרונים באירופה מציירים תמונה לא פשוטה עבור חלק מהמותגים. מותג DS רשם ירידה של יותר מ-21 אחוזים, עם נתח שוק זניח של כ-0.2 אחוז בלבד. לנצ'יה, שממותגת כיום בעיקר סביב דגם בודד, האפסילון, צנחה בשיעור חריג של מעל 68 אחוזים, עם פחות מעשרת אלפים מסירות ונתח שוק של עשירית האחוז.

גם מזראטי, שפועלת בקבוצת משנה יחד עם דודג' וראם, מתקשה להתרומם באירופה, עם ירידה דו ספרתית חדה ומכירות בהיקף אלפי יחידות בודדות. בשנים האחרונות נאלצה סטלנטיס להכחיש שוב ושוב שמועות על מכירת המותג, ובמקביל הכריזה על שיתופי פעולה עמוקים יותר בין מזראטי לאלפא רומיאו, במטרה לצמצם עלויות פיתוח וייצור.

מנגד, מותגי הליבה של הקבוצה ממשיכים לספק עבורם מעט נחת. פיג'ו מובילה את סטלנטיס באירופה עם כמעט חצי מיליון מסירות ונתח שוק של מעל חמישה אחוזים. סיטרואן ואופל, יחד עם ווקסהול בשוק הבריטי, שומרות גם הן על היקפים משמעותיים ומעמד יציב יחסית. אלפא רומיאו, אף שאינה מותג המוני, מצליחה למכור יותר מכלל המכירות של לנצ'יה ודי.אס גם יחד, נתון שמחזק את מעמדה בתוך הקבוצה.

WhatsApp Image 2025-12-15 at 09.31.43.jpeg

צילום: יצרן

לפי גורמים בענף, פילוסה שם דגש ברור על גידול בנפח פעילות, גם במחיר של ויתור חלקי על יעדים שאפתניים בתחום החשמול. בין הצעדים הנבחנים, פיתוח דגמים זולים יותר, התאמת קצב המעבר להנעה חשמלית למציאות השוק, והרחבת מכירות לציי רכב, תחום בעל רווחיות נמוכה יותר אך יציבות גבוהה.

הנתונים שעליהם מתבססת ההערכה כוללים את כלל שוקי האיחוד האירופי, לצד בריטניה ושווקים נוספים במערב אירופה, מה שמחדד את חשיבותם עבור הנהלת הקבוצה. בשלב זה לא התקבלו החלטות רשמיות, אך עצם הבדיקה מאותת כי סטלנטיס כבר לא פוסלת צעדים שבעבר נחשבו לפסולים.

ולכן, גם אם לא יונח מי מהמותגים החלשים תחת הגיליוטינה בקרוב, ברור שסטלנטיס תתקשה להמשיך ולמתוח את השמיכה הכלכלית שלה לאורך זמן. ועדיין, גם לאחר קיצוץ אפשרי, היא צפויה להישאר אחת הקבוצות הדומיננטיות ביותר במותגים. ימים יגידו.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.