KGM טורס ההיברידי - מבחן דרכים
דגם הפנאי הקומפקטי של KGM כעת גם בהנעה היברידית – יותר הספק, פחות צריכה. על המוכר ועל החדש, הסיכום והתמורה
מי שהחלה דרכה בדרום קוריאה ב-1954 כדונג-א-מוטור (Dong-A Motor), הייתה לזמן קצר (1981-1984) קיאווה (Keohwa), ולזמן ארוך (1986-2023) סאנגיונג. השם האחרון היה זה שהכירו גם בארץ יחד עם דגמיה, עיקרם עם מנועים ותיבות של מרצדס, שלדת סולם והנעה כפולה. עיצוב חלק מהדגמים היה, ובכן, מהסוג המאתגר. גם בעשורים בהם שמרה החברה על שמה, הוחלפו הבעלים, אחרונים שבהם מהינדרה ההודית.
מהינדרה מכרה את סאנגיונג לענקית התעשייה הקוריאנית KG ב-2023, זו הקימה את KGM – ה-M עבור Mobility – והמשיכה בייצור דגמים מוכנים. החדש שבהם היה רכב הפנאי טורס שהושק ב-2022.
הרכב הנבחן
הקשר, פרטים
כיום יש ל-KGM ארבעה דגמים, כולם מיובאים לישראל בשם זה מ-2024: רקסטון המוכר מכולם, רכב פנאי/שטח מגודל; מוסו, טנדר 1 טון; דגם פנאי קטן, טיבולי, ואותו טורס הנמצא בקטגוריה הקומפקטית (C-SUV). מותג זה מצליח כעת בישראל: 1817 יחידות בינואר-אוקטובר, פי 3.3 מאשר באותה תקופה אשתקד. טורס הושק בישראל בספטמבר 2024, ועד כה נמסרו ממנו כ-650 יחידות.
בסיס הגלגלים, 268 ס"מ, אופייני למקובל בקטגוריה, אך המרכב גדול יחסית למקובל בה: אורכו 471 ס"מ, רוחבו 189 ס"מ, וגובהו 172 ס"מ. נפח תא המטען גדול, 599 ליטרים בשימוש רגיל, 1662 ליטרים עם קיפול מושבים. משקל גרסה זו 1745 ק"ג, כ-150 ק"ג יותר מאשר גרסת הבנזין.
טורס נחנך בישראל עם מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 163 כ"ס ו-28.6 קג"מ ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. באופן נדיר בסגמנט זה הרכב מוצע גם בהנעה כפולה בנוסף לקדמית. בין לבין הרכב עבר מתיחת פנים קלה, זו משווקת מיוני השנה ועיקר השינויים מסך שהוגדל ל-"12.3 משולב במסגרת אחת עם לוח מחוונים מוקרן באותו גודל. בנוסף, איכות החומרים שופרה.
הגרסה ההיברידית החדשה כוללת אותו מנוע בנזין 1.5 ליטר עם המייצר פחות: 150 כ"ס (5500 סל"ד) ו-22.4 קג"מ (2400-4200 סל"ד). הפיצוי הגדול בהרבה הוא באמצעות מנוע חשמלי שתפוקתו 177 כ"ס ו-30.6 קג"מ, להספק כולל של 204 כ"ס (אין נתון מומנט משולב). מנוע הבנזין משמש גם כמחולל זרם בהספק של 130 כ"ס הטוען את הסוללה שהיא גדולה יחסית, 1.83 קוט"ש.
התיבה ייעודית להנעה היברידית, DHT, וההנעה קדמית בלבד. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 9 שניות והמהירות המרבית 180 קמ"ש; בגרסת הבנזין: 10.1 שניות בהנעה קדמית, 10.9 שניות בכפולה ובשתיהן עד 189 קמ"ש.
במפרט הבטיחות של טורס שמונה כריות אוויר, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של רכב בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על עייפות נהג, עמעום אוטומטי.
KGM טורס ההיברידי מוצע בשתי רמות אבזור. 'פרמיום' ב-180,000 שקלים ו'אקזקוטיב' שנבחנה כאן ועולה 190,000 שקלים. באבזור: תאורת לד מלאה, חישוקי "18, גג זכוכית עם כיסוי, מצלמת נסיעה לאחור, מפתח חכם, מסך מרכזי ולוח מחוונים "12.3 כל-אחד, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים שיש בהם גם אוורור וחימום, באחוריים חימום וכולם בריפוד עור, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג מאחור.
עיצוב, נראות
טורס הוא רכב בעל מקדם נוכחות בולט, גם בגלל הממדים הגדולים יחסית, אבל בעיקר בגלל העיצוב המזוות והייחודי לו המדגיש אותם. הרבה מרכיבים מוכרים מדגמי שטח ידועים – הסבכה כמו זו שבדגמי ג'יפ, קורה C הייחודית והכאילו-מקום לגלגל חליפי בהשראת דיפנדר החדש (שם יש גלגל כזה) – מכסה מנוע שטוח וגדול ליצירת חזית ניצבת ורבת נוכחות, וגם פריטים ייחודיים כמו ידיות האחיזה בצדי אותו מכסה. למרות ריבוי המקורות ושילוב המרכיבים, הדברים מתארגנים היטב וטורס נראה טוב בכלל, משדר מופע ענייני וקשוח של רכב שטח בפרט.
סביבת נהג, נוסעים
הכניסה נוחה מאוד הודות למשקוף גבוה והמרחב מלפנים מכובד. תנוחת הנהיגה טובה, כמו שמתבקש ברכב פנאי, ומכסה המנוע מדגיש זאת עד קצהו. סביבת הנהג אלגנטית למראה, הגוונים נאים, מבנה המסכים מוצלח. מנגד, חלק ממשטחי הפלסטיק נוקשים מדי, וחלק מהלחצנים נראים מיושנים.
הנדסת האנוש לא מזהירה. לחצני התפעול מההגה זעירים מדי, ובלילה קשים אף יותר לתפעול מכיוון שהם אינם מוארים, בניגוד לחיווי הקטן לידם. הפתרון? לחצן מוגדל וחיווי בתוכו. נראות המחוונים ביום לא מספיק טובה; אינם מוארים מספיק, לא ברורים תמיד ובמספר תצוגות מסך האותיות/ספרות ממש קטנטנות. תצוגה ישירה ויעילה נכונה ומתאימה יותר לאופיו של טורס. יש שלא יאהבו את המעבר מ-D ל-R (וההפך); מחייב לעבור דרך N ולהיעשות בשתי לחיצות; אחרי שמתרגלים, זה סביר. הבורר עצמו קטן, וגם כאן היו שלא אהבו אותו.
אותם נהגים המוטרדים מהערות ומהתרעות של מערכות הבטיחות, יגלו כי הפעילות רבה – גם בגלל הצפצופים עצמם, גם בגלל חריצות יתר; שתיית קפה לפי ההמלצות הייתה מביאה להרעלת קפאין. אפשר לנתק, אבל יש להגיע לתתי-תפריטים, ומי שיוצא לדרך ארוכה והדברים מפריעים לו, התארגנות עם התנעה תעזור. עם זאת, מספר מערכות בטיחות ניתנות לשליטה באמצעות פקדים חיצוניים, וזה טוב. תגובות המסך המרכזי לא תמיד מהירות, חיבור הסלולרי אינו מיידי ועם אנדרואיד אוטו נדרשות לחיצות רבות. בקרת האקלים יעילה וחרוצה, ועוצמת הקירור רבה.
גם הכניסה לאחור נוחה, וגם שם המרחב טוב מאוד. המרווחים של כפות הרגליים, הברכיים והראש מצוינים. המקום במרכז סביר ביחס למקובל מכיוון שמנהרת ההינע אינה גדולה מדי והמקום במרכז סביר בממדים. ברכב פתח מיזוג, גם וילונות הצללה, החומרים סבירים והגוונים נאים.
תא המטען גדול מאוד, הוא שימושי במבנה והכיסוי טוב מאוד. הוא חסר ווי עיגון וגם ווי תלייה וגם כאן בולט חסרונו של גלגל חלופי. כתבנו, ונכתוב שוב: עם קצת השתדלות, אפשר היה לסדר באותו אלמנט עיצובי מקום לגלגל חלופי, בוודאי מהסוג הקטן.
מנוע, ביצועים
הנה הגענו לעיקר: יחידת הנעה היברידית לתפוקה נוספת ולצריכת דלק משופרת. ראשית, העיקרון לפי היצרן. הרכב יכול לנוע בחשמל בלבד, בשילוב שני המנועים, או רק באמצעות מנוע הבעירה הפנימית. בתנועה עירונית איטית ובפקק, ניתן לנוע בחשמל בלבד – ולפי היצרן, עד 94% מהזמן – מנוע הבנזין יופעל במהירויות בינוניות ויטען את הסוללה ולפי צורך ישולב עם הגלגלים הקדמיים, לסך כולל של תשעה מצבי נהיגה. השילוב/מעבר ביניהם נעשה באופן אוטומטי.
בפועל, ניתן לנוע בחשמל בלבד עד למהירות בין 25 ל-30 קמ"ש. במהירות זאת מנוע הבנזין מותנע, אך אינו כבה מיד כאשר המהירות יורדת; לפעמים נדרש קצת זמן, לפעמים עצירה בצומת. הביצועים טובים מאוד, והמנוע החשמלי מוסיף לנתונים הנכבדים שלו (ובכלל) את אופי הפעולה האופייני לו: הרבה מומנט מסל"ד אפס: עם מצערת כבדה הרכב יזנק מהמקום או יצא מפנייה ביללת צמיגים.
תחת עומס ממושך, כאשר הסוללה לא הספיקה להיטען במהלך הנהיגה, הביצועים יורדים, מה שמוצא ביטוי למשל בנהיגה הררית ממושכת. מנוע הבנזין לבדו (בהספק מופחת כאמור) והתיבה שיש לה שישה הילוכים לא מספיקים בתנאים מכבידים לאותו פרק זמן קצר.
עם זאת, הרכב צובר מהירות בכביש המהיר באופן יעיל מאוד, מאפשר שיוט נינוח מאוד ובמצבים רגילים מתאפשרות האצות ביניים טובות לעקיפה מיידית.
צריכת הדלק, מסיבות הקיום של מערכת היברידית, נעה בין 13 ל-14 ק"מ לליטר ביום המבחן, הגיעה ל-16.5 ק"מ/ל' בשיוט נינוח. אלה נתונים טובים, לא מתעלים בתחום זה.
-
אורך
470 ס״מ
-
רוחב
189 ס״מ
-
גובה
171 ס״מ
-
משקל
1745 ק״ג
-
בסיס גלגלים
268 ס״מ
נוחות, התנהגות
הכיול הבסיסי של הבולמים מעט על הצד הנוקשה של הסקלה. בעיר, הרכב מטפל באופן ראוי בשיבושים קטנים, אם-כי קצת 'עסוק' סופג פחות טוב כאלה בינוניים וקשים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה הודות לספיגת מהמורות משופרת. עם זאת, על כביש משובש ריסון המרכב על ציר האורך אינו מתעלה.
איכות הנסיעה של טורס טובה לרוב. עם זאת, בעומס כבד מנוע הבנזין נשמע, ובנסיעה בחשמל בלבד נשמעים רעשי כביד.
היכולת הדינמית סולידית, והרכב יכול לשמר מהירות גבוהה יחסית בכביש מפותל. עם זאת, רמת האחיזה שמעניקים הצמיגים המורכבים ברכב בינונית, ואופי הפעולה הנ"ל של המנוע החשמלי המשגר כל מה שיש לו לצמיגים הקדמיים יביא בעומס לתת-היגוי. להגה משקל ראוי ויכולת הפניה טובה, ויש כאלה שלא אהבו את גלגל ההגה אותו מצאו לגדול מדי.
מערכת הבלימה מאפשרת מינון יעיל, לאחר תרגול מוכוון. ברכב מערכת לאחזור אנרגיה (רגנרציה) וניתן לשלוט בעוצמת הפעולה באמצעות ידיות מאחורי ההגה. יעיל במורד, נוח לשימוש.
סיכום, תמורה
KGM טורס ההיברידי הוא גרסה נוספת לדגם פנאי קומפקטי – הסגמנט הנמכר בישראל (כמחצית מהמסירות) – מתחרה בדגמים קרובים רבים, חלקם גם עם יחידת כוח כזאת.
לזכותו עיצוב מושך בחוץ, ממדים מכובדים, סביבת נהג נעימה, אבזור ראוי, ביצוע טוב, מרחב נרחב ושימושיות רבה. נוחות הנסיעה ראויה והיכולת הדינמית בסדר.
בכל הקשור לייחוד שלו בהשוואה לגרסת הבנזין, הביצועים טובים יותר בזכות הספק עדיף, צריכת הדלק משופרת ב-50% בגלל המערכת ההיברידית, אינה כמו המצטיינים בחבורה.
מחירו של טורס ההיברידי החל ב-180,000 שקלים, 190,000 שקלים כפי שנבחן.
מול דגמי פנאי של היצרנים הוותיקים יותר – טויוטה ראב4, יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' – הוא מציע ייחוד וממדים משופרים, ומחיר מופחת בייחוד בהשוואה לגרסאות ההיברידיות. מנגד, טורס עומד גם מול דגמים קרובים של יצרנים סיניים שמחירם שווה או נמוך יותר, האבזור והביצועים שלהם עדיפים במקרים אחדים.
ואנחנו ממליצים שתתרשמו ישירות, בגלל שטורס משלב הופעה מקורית וביצוע כולל ראוי.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה