בישראל רשומים כיום 81 מותגי רכב ו-70 מהם מסרו כלי רכב במהלך השנה – החל מיחידה אחת ועד לכ-20,000 מכוניות עד היום. בין אותם מותגים פעילים, לא פחות מאשר 47 מותגים מציעים רכב חשמלי, וסך הדגמים/גרסאות המונעים על-ידי סוללה בלבד הוא מעל 200.
מה שמביא אותנו לעניין הבעייתי הצמוד לרכב חשמלי, הסוללה.
סוללות וטעינה
האנרגיה שאגורה בסוללה היא נקודת המוצא לטווח הנסיעה של הרכב, זאת מעבר לעובדה שזה מושפע מאוד מפרמטרים נוספים: תוואי הנסיעה, אופי הנהיגה, גם מזג אוויר, היעילות האווירודינמית של הרכב, משקלו ועוד כיו"ב.
הטווח המוגבל יחסית שמעניקה הסוללה מפגיש את המשתמש עם מרכיב חשוב נוסף, המשפיע אף הוא על הנכונות לרכוש סוג רכב כזה: הטעינה. טעינה ראויה של סוללה רגילה עשויה להימשך פרק זמן הקרוב לשעה, ויש לקוות כי מבין עמדות הטעינה הלא-רבות בהשוואה לתחנות דלק, יש לפחות אחת פנויה. לא תמיד זה כך.
ובקיצור: תדלוק ל-800 קילומטרים נמשך 5 דקות ויש המון משאבות, 2 טעינות ל-800 קילומטרים נמשכות שעתיים, ויש הרבה הרבה פחות עמדות טעינה.
עם פרוץ הרכב החשמלי לכבישי ישראל, נתון טווח אופייני היה 300 ק"מ. כיום, המינימום הראוי הוא טווח מוצהר של 400 ק"מ.
צילום: יצרן
טווח מוצהר
גם המקור לטווח מוצהר השתנה. כעת זה נקבע לפי עמידה בפרוטוקול WLTP שהחליף את NEDC שהיה סלחני בהרבה. זה לא תקן הבדיקה היחיד, וקיימים גם נוספים כמו CLTC הסיני המחמיר הרבה פחות, EPA האמריקאי המחמיר כמו WLTP.
עם זאת, גם תקן WLTP אינו מלמד רק מה יהיה הטווח בפועל – כי בנהיגה רגילה הרבה יותר משתנים, חלקם צורכי אנרגיה – ובנוסף, איכשהו, גם הצהרות יצרנים על טווח מסוים לפי התקן הזה אינן זהות בהשוואה לאחרות; יש כאלה הקרובים מאוד, יש כאלה שלא כל כך, יש גם רחוקים. הדרך היחידה לדעת היא במבחן דרכים מורכב לדגם אחד יחד עם מבחן השוואתי למספר דגמים. נציין גם כי לפי התקן הנ"ל הרכב נבחן גם בסוגי תוואי שונים (עירוני, בין-עירוני).
אנחנו באוטו בוחנים בדקדקנות את הטווח בכל מבחן לרכב חשמלי, ועם זאת ערכנו כבר מספר מבחנים השוואתיים לבחינת הטווח בלבד, וגם שם פגשנו באותן סטיות בהשוואה לתקן.
אבל אותו תקן WLTP הוא נקודת מוצא טובה – והטובה ביותר הקיימת – ועל סמך הנתונים האלה בחרנו דגמים וגרסאות חשמליים שמעניקים טווח מוצהר של יותר מ-400 ק"מ ובמחיר של פחות מ-200,000 שקלים.
צילום: יצרנים
מספר מושגים הכרחיים, סוללה וטעינה
נתון אנרגיה, בקילוואט-שעה או קוט"ש. נתון זה מפורסם תמיד עם סך האנרגיה האצורה בסוללה ('ברוטו'), אצל רבים גם עם האנרגיה המוקדשת לנסיעה ('נטו', 'שימושי' וכו'), בין 90 ל-95% מהנתון ברוטו.
הספק טעינה. נתון המצוין בקילוואט או ק"ו; מה שחשוב הוא זה בזרם ישיר (DC) לטעינה מהירה. הנתון לשימוש ביתי הוא בזרם חילופין (AC).
מתח מערכת. ברוב המוחלט של הדגמים מתח המערכת 400 וולט, במיעוטם 800 וולט, בין השאר להספק טעינה גבוה בהרבה. כיום גם מספר דגמים עם 900 וולט ומעלה.
צריכת אנרגיה. כמו צריכת דלק – כאן מספר הקילומטרים בקילוואט-שעה אחד או מספר הקוט"שים ב-100 ק"מ.
כתבה שניה מתוך שלוש, הדגמים לפי סדר הא"ב של המותגים, בחלק זה חמישה דגמים.
לינק לכתבה הראשונה

זיקר X |
צילום: יצרן
זיקר X
זיקר X הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) המוצע בשתי גרסאות מנוע/הנעה, חולק רצפה, מנועים, סוללה עם לינק&קו 02, סמארט #1; הראשונה עם מנוע יחיד מאחור מוצעת בשתי רמות אבזור ומחירן במסגרת התקציב, ולשנייה שני/מנועים והנעה כפולה ועולה קצת מעבר למסגרת (5000 שקלים).
המנוע היחיד מייצר 272 כ"ס ולסוללה 66 קוט"ש. הטווח המוצהר בשתי רמות האבזור הוא 445 ק"מ,
ובמבחן שערכנו הוא הגיע לטווח של 369 ק"מ.
מחירים: זיקר X 'לונג ריינג'' עולה 185,000 שקלים ו'ביונד' 187,000 שקלים.

לינק אנד קו 02 |
צילום: יצרן
לינק & קו 02
לינק & קו 02 הוא דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) חולק רצפה, מנועים, סוללה עם זיקר X וסמארט #1 ומוצע שתי רמות אבזור.
ובכן, גם כאן המנוע היחיד מייצר 272 כ"ס ולסוללה 66 קוט"ש. הטווח המוצהר בשתי רמות האבזור הוא 445 ק"מ,
ובמבחן שנערך לו הטווח בפועל היה 380 ק"מ.
מחירים: לינק אנדו קו 02 ברמת האבזור 'פרו' עולה 170,000 שקלים וב'האלו' 177,000 שקלים.

ליפ מוטור C10 |
צילום: יצרן
ליפמוטור C10
ליפמוטור C10 הוא רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV) ומהיותר גדולים כאן ברשימה. דגם זה מוצע בגרסת מנוע יחיד/הנעה אחורית ובשתי רמות אבזור.
המנוע ב-C10 מייצר 218 כ"ס, ולסוללה 69.9 קוט"ש לטווח מוצהר של 424 ק"מ.
במבחן שערכנו לדגם הטווח בפועל נע בין 350 ל-370 ק"מ.
מחירים: ליפמוטור C10 ברמת האבזור 'סטייל' עולה 170,000 שקלים וברמת האבזור 'דיזיין' 185,000 שקלים.

סמארט #1 |
צילום: אלי שאולי
סמארט #1
סמארט #1 הוא דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) חולק פלטפורמה, יחידות כוח וסוללה עם זיקר X ולינק & קו 02. דגם זה מוצע בגרסת הנעה אחורית ובשתי רמות אבזור, גם עם שני מנועים והנעה כפולה. למסגרת התקציב נכנסת הגרסה הראשונה עם רמת האבזור הבסיסית יותר.
ההספק בגרסה זו עומד על 272 כ"ס, לסוללה 66 קוט"ש והטווח המוצהר הוא 420 קילומטרים.
במבחן שערכנו לרכב הגענו ל-340 קילומטרים.
מחיר: סמארט #1 ברמת האבזור 'פרו+' עולה 197,000 שקלים.

סקייוול ET5 |
צילום: עמית אגרונוב
סקייוול ET5
סקייוול ET5 הוא רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV), מוצע בגרסת מנוע יחיד והנעה קדמית, עם שני סוגי סוללה ובשלוש רמות אבזור; למסגרת התקציב נכנסת רק הבסיסית יותר.
ההספק הוא 204 כ"ס, גרסת הסוללה נקראת LR72 ולזו 72 קוט"ש. הטווח המוצהר עומד על 460 קילומטרים,
ובמבחן שערכנו לו הגיע הרכב ל-400 קילומטרים.
מחיר: סקייוול ET5 בגרסת LR72 וברמת האבזור 'אורבן' עולה 195,000 שקלים.