אופל אדם (1.4 ליטר, רוב'): מבחן דרכים וידאו - אוטו

אופל אדם (1.4 ליטר, רוב'): מבחן דרכים וידאו

אחרי פתיחה מהוססת בשל תיבה ידנית בלבד, אנשי אופל מקווים כי הגרסה הרובוטית של האדם תכבוש את השוק. האם לקטנה הצבעונית של אופל יש את מה שנדרש? עכשיו הוידאו



קטגוריה: מיני אופנתיות
גרסה: אופל אדם, 1.4 ל', רוב', עצור-התנע, JAM
מתחרות בולטות: פיאט 500
מחיר הגרסה הנבחנת: 100,000 שקלים

בשנים האחרונות מנסה אופל להתנער מהתדמית האפרורית שדבקה בה. המהלך הבולט ביותר בתחום היה הצגת אופל אדם (על שם מייסד החברה), מכונית מיני אופנתית שפונה בעיקר לצעירים, ומנסה להתנחל בטריטוריה שהגדירו ה-500 של פיאט והמיני. באירופה זה עבד להם לא רע, אבל אצלנו קצת פחות – העדר תיבה אוטומטית ומחיר גבוה הביאו לכך שבשנת 2014 נמכרו כ-40 יחידות בלבד. הגרסה הרובוטית, שזוכה גם לתמחור טוב יותר, אמורה לשנות את התמונה, והיבואן מדבר על מכירת 1000 יחידות עד לסוף השנה. יצאנו לבדוק.
האם הגרסה הרובוטית יכולה לשנות את התמונה?

עיצוב ונראות
בסעיף זה אופל אדם פוגעת בול. אומנם אין לה נוסטלגיה מתקתקה שהעיצוב יכול להתרפק עליה, אך החרטום המקורי ומלא ההבעה נעזר בצביעה דו-גונית (אופציה), והתוצאה בהחלט מושכת מבטים במובן הטוב.

פנים הרכב
אל תוך תא הנוסעים פולשים חלקים צבעונים (בחלק מרמות הגימור הן בצבע המרכב) ויחד עם איכות חומרים והרכבה טובה למדי, מתקבל תא נעים. אנחנו אהבנו במיוחד את הגומי הרך בעל המרקם המעניין שבראש הדשבורד. המרווח מלפנים נדיב למדי וקל למצוא תנוחת נהיגה נוחה בזכות הגה ומושב מתכווננים באופן מלא. מאחור, לעומת זאת, המרווח מצומצם, אפילו ביחס למכוניות מיני 3 דלתות. תא המטען נראה גדול יותר ממה שציפינו מנפח רשמי של 170 ליטר בלבד, אבל הגישה אליו לא נוחה בגלל פתח צר ומפתן גבוה מאוד, והוא בעל מבנה צר ועמוק.

רמת האבזור טובה למדי, כאשר כבר בגרסת הבסיס (92,000 שקלים) תקבלו מערכת שמע מקורית עם שליטה מגלגל ההגה (מצופה עור), חישוקים קלים, בקרת שיוט, מחשב דרך ושש כריות אוויר. רכב המבחן הגיע עם חבילת האבזור הגבוהה שכוללת חישוקים קלים בקוטר 16" (במקום 15), מערכת מולטימדיה מקורית (Inelilink) הכוללת מסך מגע ודיבורית בלוטות', אפשרוית התאמה אישית של צבעים בתא הנוסעים ובחוץ, מערכת עצור-התנע, תאורת פנים בצבעים מתחלפים ועוד.
הצבע חודר גם אל תא הנוסעים

נוחות נסיעה
האדם מציעה נוחות נסיעה ברמה טובה למדי, למרות שהיא מעט קשיחה (מה שתורם לריסון טוב של המרכב). בדרך כלל היא לא תתקשה לטפל בשיבושים הקטנים, והיא לא מתרסקת על בורות, כפי שקורה לא פעם במכוניות קטנות. בידוד רעשי הכביש והמנוע טוב למדי, בטח ביחס לקטגוריה, אבל קצת פחות בגזרת הרוח, וניתן לשייט בנינוחות בכביש הבין עירוני (כ-2,600 סל"ד ב-100 קמ"ש).

התנהגות ובטיחות
גם בסעיף התנהגות הכביש האדם מציגה יכולת טובה בסך הכל, עם אחיזה גבוהה ונכונות להדק קו ע"פ דרישה. למרות הבסיס המבטיח, ההגה הקל והמעורפל, בשילוב זוויות הגלגול המוחשיות, פוגמים בחוויה. הבלמים הציגו עוצמת בלימה ראויה אך היו חסרי נשיכה ראשונית.

מנוע וביצועים
הנה, הגענו לשינוי המשמעותי ביותר באדם הקטנה: יחידת ההנעה. המנוע הוא אותו 1.4 ל' אטמוספרי עם 87 כ"ס, רק שכעת הוא משודך לתיבה רובוטית חד-מצמדית (5 יחסי העברה) במקום לתיבה ידנית. איך השילוב עובד על הכביש? תחילת נסיעה נעשית בצורה זריזה למדי, ללא השתהות או גמגום מצד התיבה. יחסי העברה הקצרים מסייעים לתחושה הזריזה (עד כדי סבסוב גלגלים קל ביציאה מהמקום), וקצב ההתקדמות נאה למדי. מנגד, העברות ההילוכים איטיות ואינן חלקות במיוחד, בעיקר במעבר בין ראשון לשני. נסיעה רגועה, עם רגל קלה על הגז, והרפיה מהדוושה בזמן העברת ההילוך, משפרות את המצב. כמקובל, התיבה ממהרת להעלות הילוכים לטובת חיסכון בדלק, ויחד עם איטיות מסוימת בהורדות הילוך בעת הצורך, הקצב והזרימה נפגעים. בקיצור, סביר יחסית לתיבה רובוטית, אבל עדיין לא ברמה של דו-מצמדית או פלנטרית. מזל שגמישות המנוע מפחיתה את הצורך בהחלפות ההילוכים.
אם לסכם את פרק הביצועים: סביר יחסית לתיבה רובוטית, אבל עדיין לא ברמה של דו-מצמדית או פלנטרית
מערכת עצור-התנע איתה מגיעה האדם פעלתנית מדי (אפילו בעצירה רגעית לפני כיכר, המנוע כבה), ולכן מצאנו עצמנו מבטלים אותה דווקא בעיר, היכן שהיא אמורה לחסוך הכי הרבה. צריכת הדלק בנסיעה שרובה בין-עירונית, בקצב רגוע יחסית, עמדה על 12.5 ק"מ לליטר – סביר, לא יותר.
תמורה וסיכום
אופל לא השאירה את התיבה לבד במתקפה המחודשת על ליבו של הלקוח הישראלי, אלא צירפה אליה גם תמורה משופרת למחיר. הגרסה הרובוטית מוצעת במחיר של החל מ-92,000 שקלים, ומחירה של הגרסה הנבחנת עומד על כ-100,000 שקלים (קרוב למחיר הגרסה הידנית בעבר). הגרסה הידנית הוזלה בכ-10,000 שקלים (ועולה עכשיו 89,000 שקלים). בנישת הקטנות-אופנתיות, זה בהחלט מחיר סביר, שאיתו יש לאדם סוף סוף סיכוי אמיתי לנגוס נתח משמעותי בשוק בו שולטת היום הפיאט 500.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות