פורשה 918 ספיידרהשנה הבאה הולכת להיות שנת בצורת. אל תשכחו מי חזה את זה קודם. ואין לזה שום קשר לגשם שפקד אותנו באמצע חודש מאי. אבל כשבשנה אחת נחשפות 3 מכוניות-על שרוצות להיות הכי טובות אי-פעם וגם מגבות את המילים בביצועים, אנחנו יודעים שזכינו למשהו מיוחד. כמו תופעה אסטרונומית שבה כל הכוכבים מסתדרים יחד בשורה (אין לנו מושג כל כמה זמן זה קורה). על מי אנחנו מדברים? על לה-פרארי, על מקלארן P1 וכעת על פורשה 918 ספיידר.
פורשה חושפת, לא לראשונה, את מכונית-העל החדשה שלה. ספינת דגל ספורטיבית, פאר היצירה ושיא הטכנולוגיה המודרנית בראיית היצרנית משטוטגרט. מכונית שלא הייתה לה כמותה מזה כ-6 שנים. בדיוק מה שהיא הייתה צריכה, אם תשאלו כל חובב רכב, ולבטח העשירים שבהם.

חשמל זורם ביחידות הנעותיך
חשמל הוא מכנה שמשותף למכוניות-העל החדשות שהזכרנו. כל היצרניות המדוברות (וגם רוב אלו שלא) הבינו שהטרנד ההיברידי ה"ירוק" הוא משהו שהן יכולות לנצל. הדור החדש של המכוניות מהזן האקזוטי נעזר בכוח החשמל לתוספת כוח זמינה מיידית וליכולת נסיעה רגועה, יום-יומית וחסכונית.
ה-918 ספיידר לא שונה, אבל לא ניתן לומר שהיא מעתיקה מאחרים – פורשה הציגה את הרעיון כבר בשנת 2010 ולא ממש הסתירה את תהליך הפיתוח במרוצת השנים.
כריס האריס כבר הספיק לבחון אותה בחשיפה. זה לא מבחן שלנו, והוא חופר, אבל זה מה יש כרגע

התוצאה המוגמרת עושה שימוש בלא פחות מ-3 מנועים – בנזין אחד ושניים חשמליים, אחד לגלגלים האחוריים ואחד לקדמיים. זה הראשון, V8 בנפח 4.6 ליטר שאינו מונשם מלאכותית, מספק 608 כ"ס ב-8,600 סל"ד ו-54 קג"מ ב-6,600 סל"ד. תוסיפו לזה 115 קילוואט בגלגלים האחוריים, ועוד 95 קילוואט בקדמיים ותקבלו הספק משולב של 887 כ"ס(!) – יותר מ-100 כ"ס מעל למה שפורסם בפעם האחרונה שנחשפו פרטים טכניים. המומנט המושג יעמוד על "מעל ל-"81.5 קג"מ ב-800-5,000 סל"ד, יעלה מעל ל-110 קג"מ בהילוך שלישי כשכל ההנעות משולבות ובשיא השיאים יגיע גם ל-130 קג"מ(!!!) בהילוך שביעי. זאת אומרת שלשיא המומנט כנראה שלא תגיעו, אבל בהחלט אפשר להתרשם מהמספרים.

מערכת ההנעה משולבת, כפי שאולי כבר השתמע, לתיבת PDK דו-מצמדית בעלת 7 הילוכים. זו מעבירה את הכוח אל כל הגלגלים בצורה מתוחכמת, או מסובכת, למדי. אבל לפני שנגיע לזה, נאמר שנתוני הביצועים הרשמיים עומדים על 2.8 שניות ל-100 קמ"ש, 7.9 שניות ל-200. ל-300 קמ"ש ייקח לה 23 שניות ארוכות (סתם, לא), בדרך ל-340 קמ"ש מירביים. לביצועים ולהתנהגות עוזר היגוי אחורי אקטיבי, כפי שכבר ראינו ב-911 טורבו שהוצגה בשבוע שעבר וב-GT3. אלה אולי לא נתונים של פרארי או מקלארן, אבל אנחנו מוכנים להסתפק בזה. חוץ מזה, יש לה גג נפתח ואגזוזים שיוצאים ישירות ממכסה המנוע.

30.3 ק"מ לליטר
זה הנתון הרשמי שמציגה ה-918 ספיידר, לפי מבחן ה-NEDC. במובן מסוים, היא משתמשת במערכת ההנעה המתוחכמת בשביל להערים על השיטה. הרי עם 900 כ"ס בקירוב ומומנט של משאית, סביר להניח שרעש המכונית לבדו פוגע, איכשהו, בסביבה. אבל זה לא אומר שלא תצליחו לחסוך, כלומר, אחרי שהוצאתם למעלה מ-750,000 יורו על מכונית (כך ההערכות – פורשה לא אומרת, בינתיים). אם ממש תתאמצו, תוכלו גם לחסוך בנזקים לסביבה ולהגיע לפליטת מזהמים של 79 גרם פחמן דו-חמצני לקילומטר בלבד – נתון נמוך גם למכוניות מיני היברידיות שאינן מונעות (קצת הגזמנו, אבל אתם מבינים את הרעיון).
פרחים באגזוז, סימני צמיגים על הכביש. פורשה 918 ספיידר (וידאו)
צילום: מנהל

חמישה מצבי נהיגה יש ל-918 ספיידר. המצב הראשון הוא הנעה בכוח החשמל בלבד ('E-Power'). פורשה לא מפרטת מי מהמנועים נותן פה עבודה, אך כן מציינת שגם במצב זה המכונית תאיץ ל-100 קמ"ש בזריזות יחסית (פחות מ-7 שניות) ואף תגיע ל-150 קמ"ש. אם הכל הולך כשורה, תצליח המכונית לעבור עד 30 ק"מ במצב זה. מנוע הבנזין יופעל רק אם מצב הסוללות יירד מתחת לקו מוגדר כלשהו, ואפשר גם לחבר את המכונית לשקע החשמל. בהזדדמנות זו נציין שהסוללות ניתנות לטעינה ב-4 שעות בלבד ואם לא תתקמצנו תוכלו לבחור מרשימת התוספות את יחידת ההטענה של פורשה, שתתוקן בחנייה שלכם ותאפשר טעינה מהירה יותר.

מצבי הנהיגה האחרים מאפשרים את השילובים האחרים של מערכת ההנעה. זה מתחיל מ'הייבריד', שעושה שימוש בבנזין ובחשמל בהתאם לצורת הנהיגה; ממשיך להייבריד ספורטיבי שעושה שימוש עיקרי במנוע הבנזין ונעזר בחשמליים מדי פעם לתוספת ביצועים; במצב היברידי-מרוצי ('Race Hybrid') נעשה כבר שימוש במירב הכוח, והמנוע החשמלי יטען את הסוללות רק כאשר הנהג אינו "לוחץ". המצב הסופי נקרא 'Hot Lap' ואתם בוודאי מבינים לבד מה הוא אומר – שימוש בכל הכוח עבור מקסימום ביצועים. במצב הזה המכונית היא קצת כמו ברדלס – ברגע שייגמר לה המיץ (או אבקת החשמל, לטכנולוגים שביניכם) היא כבר לא תהיה בשיאה. אבל פורשה לא מציינת כמה זמן זה לוקח.
פרחים באגזוז, סימני צמיגים על הכביש. פורשה 918 ספיידר (וידאו)
צילום: מנהל

תעטוף לי את זה, בבקשה
ה-918 ספיידר ממשיכה את הדרך שהתוותה אחת קאררה GT, מכונית-העל הקודמת של פורשה. העיצוב שלה הוא גלגול של אבות אבותיה עם הטאץ' העכשווי של היצרנית. יש לה בסיס גלגלים זהה לזה של אמא שלה עם 273 ס"מ. אורכה הכולל עומד על 464.3 ס"מ, רוחבה 194 ס"מ וגובהה 116.7 ס"מ. היא עשויה סיבי פחמן ולמרות השיפורים בתחום הדיאטנות היא שוקלת כ-300 ק"ג יותר מקודמתה, עם 1,640 סך הכל. זאת, סביר להניח, תוצאה של מערכת הנעת הכלאיים ומערך הסוללות.

והיא יפה. מאוד. גם אם העיצוב, באופן כללי, כבר חגג יום הולדת שלישי. גם מבפנים – שם היא מזכירה מאוד את הקאררה GT עם הקונסולה המוגבההת הייחודית. שם (בתא הנוסעים) תמצאו את מערך השליטה על ההגה, שאחראי לתפעול מצבי הנהיגה השונים, ומסך ופקדים מרכזיים שאחראיים לתפעול מערכת השמע, המידע, בקרת האקלים וכו'. חיפויי עור האלקנטרה וסיבי הפחמן מגיעים עם חבילת 'וויסבאך' (Weissbach – על שם העיר בגרמניה בה נמצא מרכז הפיתוח של פורשה), שכוללת גם את שני גווני הצבע והורדה כוללת של 35 ק"ג נוספים ממשקל המכונית.

הייצור של ה-918 ספיידר יחל בחודש ספטמבר הקרוב. על-פי הדיווחים, פורשה תייצר 918 יחידות באופן סימבולי. אבל זה לא ייגמר שם, שכן בהמשך צפויה גם גרסת RSR סגורה ומחוזקת. ומה לגבי ישראל? אין (כמעט) סיכוי.