פורשה 911סקר ה"סיפוק" של חברת J.D Power, שנקרא גם APEAL (ראשי תיבות של Automotive Performance, Execution and Layout, שלגמרי במקרה מיתרגמים למילה "משיכה") בודק עד כמה האמריקנים מרוצים מהמכוניות החדשות שרכשו. מצד אחד, יש בו משהו קצת לא הוגן, כי די סביר שמי שקונה מכונית ספורט יוקרתית יהיה מרוצה יותר מזה שקנה מכונית קטנה וזולה. מצד שני, תוצאות המחקר טוענות להבחנה במגמות, כמו למשל נטייה של רוכשים "לרדת ברמה" ולרכוש מכוניות קטנות יותר מאלו שהיו בבעלותם לפני כן – מה שמצביע על סיפוק גבוה יותר ממכוניות קטנות ככל שעובר הזמן, שכן אלו הולכות ומשתפרות, ומציגות טכנולוגיות מתקדמות, במקום להיחשב ל"קופסאות קטנות וזולות" (כך J.D Power), או במילים פשוטות כפשרה לעניים.

תוצאות המחקר מבוססות על תשובותיהם של יותר מ-74,000 אמריקנים שרכשו מכוניות חדשות משנת הדגם 2012 (שנת הדגם בארה"ב אינה קלנדרית ודגמי 2012 נמכרו עוד לפני סוף 2011). הם נתבקשו לדרג את רמת הסיפוק, או שביעות הרצון, מ-80 מאפיינים במכונית החדשה שלהם. הניקוד נמדד על סקאלה של 1,000 נקודות, כאשר הממוצע לתעשייה (לפי מותגים) עומד השנה על 788 נקודות (לעומת 781 בשנה שעברה). הממוצע למכוניות בקטגוריות הקומפקטיות והקטנות עומד על 765 נקודות, לעומת 844 נקודות במשפחתיות גדולות וסאלון.

ונעבור לתוצאות. במקום הראשון – פורשה (887 נקודות), בפעם השמינית ברציפות. גם מאחוריה המצב די סטטי, כאשר יגואר, ב.מ.וו, אודי, מרצדס, לנד רובר ולקסוס (שיצאו תיקו) עושות החלפות קטנות בינן לבין עצמן. היצרניות היפניות, למעט מותגי היוקרה (לקסוס, אינפיניטי, אקורה), לצד המתחרות הקוריאניות שמעבר לים, דווקא מאכזבות עם נוכחות מורגשת מתחת לממוצע. המקום האחרון שייך לסוזוקי ואילו פיאט, שנתקלה בכמה מכשולי תקלות ובעיות בסקר אחר של J.D Power עם כניסתה המחודשת לשוק האמריקני, נמצאת גם היא מתחת לממוצע, אך לא אחרון. המשתפרות הבולטות של השנה הן יגואר ודודג', עם עלייה של 21 ו-20 נקודות בהתאמה ביחס לשנה שעברה.
סקר J.D Power: פורשה הכי
צילום: מנהל

בחלוקה לדגמים וקטגוריות שונות בלטה דווקא שברולט, עם דגמים שהגיעו לראש הדירוג ב-3 קטגוריות – יותר מכל יצרנית אחרת. אבל – לא כל הנוצץ זהב, ולמרות התוצאה המרשימה, הציון הכולל של החברה מאכזב ונמוך מהממוצע, והיא נמצאת בחלק התחתון של דירוג היצרניות.

כפי שכבר אמרנו, עוד עולה מהסקר כי 27% מהרוכשים קונים מכוניות קטנות יותר מאלו שהיו ברשותם קודם לכן. 13% "עולים ברמה" וקונים מכוניות גדולות ויקרות יותר, ואילו 60% קונים מכוניות באותה קטגוריה. למרות זאת, תוצאות הסקר הולכות ומשתפרות במרוצת השנים. את הסיבה לכך מייחס המחקר לכך שהמכוניות הקטנות והקומפקטיות הולכות ומשתפרות, נעשות איכותיות יותר וכוללות אבזור וטכנולוגיות שהיו זמינים רק במכוניות יקרות יותר בעבר. כמו כן, 47% מהנשאלים השיבו שצריכת דלק מהווה מרכיב משמעותי בבחירת מכונית חדשה – לעומת 40% בלבד בשנה שעברה. מי שעושה אחד ועוד אחד עשוי להסיק שמדובר במיתון ושלאנשים יש פחות כסף לרכוש מכוניות – אבל את זה כבר לא אומרים בסקר.
סקר J.D Power: פורשה הכי
צילום: מנהל
דירוג לפי יצרניות. מקור: J.D Power

דירוג דגמים לפי קטגוריות:
קטנות וסופרמיני: שברולט סוניק (ראשונה), פיאט 500 (שנייה), פורד פיאסטה (שלישית).
משפחתיות קומפקטיות: שברולט וולט, פולקסווגן גולף, הונדה CR-Z.
ספורטיביות קטנות: מיני קופה/רודסטר, פולקסווגן גולף GTI, מיני קופר.
ספורטיביות קטנות פרמיום: מרצדס SLK, מרצדס E קלאס קופה/קבריולה.
קומפקטיות יוקרתיות: ב.מ.וו סדרה 3, ב.מ.וו סדרה 1, אודי A4/A5.
משפחתיות גדולות: קיה אופטימה, פולקסווגן פאסאט, סוזוקי קיזאשי.
משפחתיות גדולות: דודג' צ'ארג'ר, קרייזלר 300, ניסאן מקסימה.
מכוניות סאלון: אודי A6, ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E קלאס.
מכוניות יוקרה: אודי A8, יגואר XJ, פורשה פאנאמרה.
ספורטיביות: דודג' צ'לנג'ר, פורד מוסטנג.
ספורטיביות פרמיום: פורשה 911, ב.מ.וו סדרה 6.