שוק הרכב הישראלי עובר שינויים רבים בשנים האחרונות: שינויים רגולטוריים (מיסוי, יבוא מקביל), פריחת קטגוריות רדומות (מיני, סופרמיני), חזרתה המבורכת של התיבה הידנית ועוד. אך למרות השינויים החיוביים (ברובם), שוק המכירות המקומי עדיין נשלט ביד רמה על ידי המכונית המשפחתית הקומפקטית, אשר מהווה קרוב ל-50% מסך המכירות בשוק, נכון ל-2011.

שוק הרכב הישראלי אף פעם לא היה חדשני או תחרותי מידי, לא פעם אנחנו מוצאים עצמנו תוהים איך בעשור השני בתוך האלף השלישי, רמות האבזור הממוצעת למרבית הדגמים הפופולאריים בישראל, נחותה ממרבית מדינות המערב. 4 חלונות חשמל, חישוקים קלים או אפילו מספר כריות אוויר מרבי, אינם ברורים מאליו בלא מעט דגמים. רוחות של שינוי החלו לנשוב בתקופה האחרונה, אם בגלל מודעות גדלה של הצרכנים, תחרות גוברת בין יבואניות הרכב השונות או פשוט הקידמה הטכנולוגית.
עברנו על קטלוג אתר אוטו וחיפשנו את המשפחתיות הקומפקטיות אשר נותנות לצרכן מעט יותר כבר במפרטן הבסיסי.

נזכיר רק כי אצל מגוון יבואניות מוצעים אביזרים אלו (ואחרים) בתוספת תשלום, או במבצע כזה או אחר המשקף מחיר מופחת (ממחיר המחירון). להלן הממצאים:

כריות אוויר:
הנתון הבטיחותי הזה, שנחשב בעיני רבים לחשוב ביותר בשמירה על בטיחות הנוסעים, עמד בשנים האחרונות על מינימום של 4 כריות אוויר במקרה הרע או 6 במפרט מלא. טויוטה קורולה עודכנה השנה ל-7 כריות אוויר, לעומת 4 בלבד בעבר. את המספר הנוסף מביאה כאן כרית אוויר לברכיים אצל הנהג, שנועדה כמובן להגן על אזור הברכיים בעת תאונה. גם מיצובישי לנסר מתהדרת במספר אי-זוגי בסעיף חשוב זה.

חיישני תאורה וגשם:
נכון, אלו אביזרים שלא נמצאים בראש רשימת האבזור הנחוץ, אך אם נותנים לנו אותו, הרי לא נגיד לא. כי קל להתרגל לאי-אלו מתגים וידיות שמתפעלים את עצמם וחוסכים לנו עבודה. הונדה סיוויק החדשה, כמו גם פורד פוקוס יגרמו לכך שלא תצרכו לדאוג להדליק את הפנסים בכניסה לחניון חשוך. גם כשיתחיל לרדת גשם החיישן ידאג לשמור לכם על שדה הראייה נקי מטיפות מים.
אבזור מיוחד – אילו דגמים נותנים לנו קצת יותר?
צילום: מנהל
שליטה קולית:
עוד גאדג'ט שהחל בשנים האחרונות לחלחל לקטגוריות עממיות. הראשונה והיחידה בינתיים שהביאה לארץ את מערכת הפיקוד הקולי לתפעול מגוון משימות במכונית לקטגוריית המשפחתיות היא פורד פוקוס החדשה. מערכת השליטה הקולית בפוקוס שולטת על בקרת האקלים, מערכת השמע והטלפון (זה שקישרתם עליה בבלוטות').

חישוקים קלים:
למרות שזה עשוי להישמע לכם בסיסי למדי, היחידה שכבר בגרסתה הבסיסית מעניקה את תוספת האבזור, אולי הכי חשובה מבחינה עיצובית לטעם רבים (או בעצם כולם), היא סיאט לאון הוותיקה. מצד שני, אם לכולם היה אז זה לא היה נחשב מיוחד.
אבזור מיוחד – אילו דגמים נותנים לנו קצת יותר?
צילום: מנהל
גג שמש:
אביזר נוחות זה אינו סטנדרטי גם במכוניות מקטגוריות גבוהות/יקרות יותר. היחידה והבולטת בקבוצת המשפחתיות היא יונדאי i30CW, גרסת הסטיישן של המכונית המשפחתית הקומפקטית הפופולארית שמציעה גג שמש נפתח אפילו בגרסאות הליסינג מופחתות האבזור.
בקרת אקלים:
למי שלא יודע, בקרת אקלים היא בעצם סוג של מיזוג אוויר מתוחכם יותר, שמאפשר לכוון את הקירור או החימום במכונית לפי טמפרטורה רצויה. ברשימה הזו כבר קיימת נציגות מכובדת יותר: פורד פוקוס החדשה, פיג'ו 308, פולקסווגן גולף וגם פולקסווגן ג'טה כמו גם סיאט ליאון, כולן עם בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים (שתי טמפרטורות לכל אזור) כבר בגרסאותיהן הבסיסיות. הונדה סיוויק החדשה ומיצובישי לנסר מציעות גם כן בקרת אקלים אך חד-אזורית.

מסכי מגע:
עידן הסמארטפונים הנוכחי הביא אל העם את מסכי המגע (טאץ' בלעז) וזה רק טבעי שתעשיית הרכב לא תשב בחיבוק ידיים. כרגע, מעט דגמים בשוק המקומי מוצעים עם מסכי מגע, אבל תסמכו עלינו שהם ילכו ויתרבו מהר משאתם חושבים. הראשונות שמציעות את מסך המגע כסטנדרט הן טויוטה אוריס וקורולה, אם כי בהתקנה מקומית.
אבזור מיוחד – אילו דגמים נותנים לנו קצת יותר?
צילום: מנהל
יציאות מיזוג לאחור:
באקלים הישראלי אביזר זה הוא בהחלט צורך ולא מותרות, הרי גם לילדים מגיע ואף מבוגר לא באמת רוצה לוותר על פתח האוורור שלו. אצל פולקסווגן גולף וג'טה תמצאו אותו כבר בגרסאות הבסיס, כמו גם באחות הצ'כית, סקודה אוקטביה.

בקרת שיוט:
אז כן, בישראל אין אוטוסטרדות רבות נתיבים, או קילומטרים, אבל יש את כביש 6 – והוא מספיק בכדי ליצור את הצורך והרצון בבקרת שיוט, שמאפשרת לקבוע מהירות נסיעה קבועה שחוסכת מהנהג את הצורך להשאיר את הדוושה לחוצה. יונדאי i35, שברולט קרוז, סיאט לאון וסיטרואן C4 (היחידה שגם מציעה מגביל מהירות שמאפשר למנוע מאלה שקשה להם לשלוט בעצמם לעבור את המהירות המותרת) הן אלו שמאפשרות לכם להניח את רגל ימין למנוחה קצרה.