48 אקזמפלרים של שברולט קאמארו עלו לישראל ב-2011היבוא האישי היה תחביב של המאיון העליון במשך שנים. שילוב של מחיר אטרקטיבי ונגישות למידע שמעבר לים, גרם לשיטפון של דגמים להגיע לישראל (על פי רוב מארה"ב). אבל בשנת 2009 החל מפנה ולמרות שעדיין מדובר היה בשנת שיא (3,225 יח'), "מבול" הדגמים נבלם. את ההאטה ניתן לייחס ללא מעט התפתחויות שהתרחשו בשוק הרכב ב-2009: רפורמת המיסוי הירוק (שנכנסה לתוקף ב-2 באוגוסט 2009) ורפורמת היבוא המקביל שעמדה על הפרק במחצית השנייה של 2009 ואושרה סופית בכנסת בפברואר 2010 (על אף שעד היום טרם הגיעה מכונית אחת ביבוא מקביל). את השפעות הרגולטור ראו מיד בפילוח הנתונים על פי חודשים. הרפורמה הראשונה גרמה ל"זרם" של דגמים להשתחרר מהמכס ביולי 2009 בכדי לחסוך לבעליהן לעתיד את עליית המיסוי. הרפורמה השנייה גרמה לבלימת היבוא ולירידה מתמדת (החל מספטמבר 2009) בשחרור כלי רכב ממכס מצד לקוחות שהמתינו לפתיחת השוק לתחרות.
שומרים על יציבות ב-2011
שנת 2011 שומרת על יציבות ביחס לשנה שחלפה עם 2,192 כלי רכב שהגיעו ביבוא אישי – עליה של 2% ביחס לנתוני 2010. אם זאת, עדיין מדובר בנתון נמוך מזה שהושג ב-2009 וב-2008 (אז יובאו כ-2,600 יח').
בעבר צרכן היבוא האישי העדיף מכוניות בעלי נפח מנוע גדול, אולם ב-2011 כמו גם בשנה שקדמה לכך, נראה שהצרכן הישראלי הפך להיות "מודע סביבתי". רק כ-70% מכלי הרכב ביבוא אישי ב-2010 הגיעו עם מנועים הגדולים מ-3,000 סמ"ק וזאת לעומת 80% בשנת 2009.
צילום: מנהל
טויוטה סיינה, המכונית הנמכרת ביותר ביבוא אישי בשנת 2011
כמו בשנים קודמות, גם בשנת 2011 נמשכה התופעה של "מסחריזציה" בתחום היבוא האישי. קיימות ומוקמות חברות המעניקות מגוון שירותים בתחום, אף שפעילות זו אסורה על-פי חוק, מכיוון שיבוא אישי, כהגדרתו, חייב להתבצע במסגרת אישית בלבד. אם זאת חשוב לזכור כי הועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב (ועדת זליכה), כבר החליטה להסדיר בחוק את העיסוק בייבוא אישי.

מה אהבנו ביבוא האישי ב-2011?
25% מכלי הרכב שהגיעו ביבוא אישי הם מתוצרת טויוטה (553 כלי רכב). מדובר בנתח שוק גבוה משמעותית מב-2010. הסיינה המיניוואני הוא הלהיט התורן עם 209 יחידות ונתח של 9% מסך היבוא האישי ב-2011. אחריו גם מבין דגמי המותג וגם בדרוג הכללי נמצא את הקאמרי עם 203 יחידות כשמתוכן 89 יחידות הם מגרסת הכלאיים. סך כל יחידות טויוטה קאמרי שהגיעו ביבוא אישי גבוהות יותר מאלה שהגיעו ביבוא סדיר (ב-2011 הגיעו 178 מדגמי קאמרי לישראל על ידי היבואנית הרשמית). ב-2011 גם יובאו יותר לנד קרוזרים מאשר ב-2010, אולם בעבר יובאו הרבה יותר.
צילום: מנהל
מרצדס, המותג הפופולארי ביותר ביבוא אישי ב-2010, מדורג הפעם שני בטבלה המותגים. אבל מבט מעמיק יותר יגלה כי ערוץ הייבוא אישי הוסיף עוד כ-74% למכירות הרשמיות של המותג (בניכוי דגמי מרצדס המסחריים המגיעים ביבוא סדיר). בסיכום הכולל יוצא, שמרצדס היה מותג היוקרה המוביל במכירות בשנה שעברה בפער ניכר, אם כי ספק רב אם היבואנית הרשמית הייתה שמחה להתהדר בסטטיסטיקה הזו. להיט המותג אגב, הוא ה-ML עם 150 יח' שהגיעו ביבוא אישי לעומת 114 יח' שנמכרו ביבוא סדיר. וכך שוב אנו מגלים שאולי מדובר בנישה זעירה ביחס לסך כלי הרכב המיובאים לישראל (אישי וסדיר), אולם בפועל היבוא האישי תופס נתח נכבד מקטגוריות היוקרה השונות.

במקום השלישי מדורגת ב.מ.וו עם 296 כלי רכב שהגיעו ארצה ביבוא אישי בשנה שעברה ועלייה קלה בנתח השוק. מעניין כיצד תשפיע מדיניות התמחור החדשה של המותג תחת כנפי דלק מוטורס, על היבוא האישי של דגמי ב.מ.וו בסיכום שנה זו. בראש הרשימה נמצא את צמד הג'יפים המפוארים X5 ו-X6, שמכירות הראשון בייבוא אישי גבוהים ב-50% מאשר ביבוא הסדיר.

קבוצת קרייזלר, שכוללת את המותגים ג'יפ, דודג' וקרייזלר, הייתה יקירת היבוא האישי ב-2009 עם 1,001 כלי רכב של הקבוצה. ב-2010 המספר הצטמצם משמעותית (366 יח') כשבשנה שחלפה הנתון ירד ל290 יח' שהגיעו ארצה בייבוא אישי (בין היתר גם בשל הורדת מחיר של דגמי הקבוצה מצד היבואנית). כלי הרכב הנמכר ביותר של המותג ביבוא אישי הוא הגרנד צ'רוקי.
צילום: מנהל