אופל קורסה OPC מול רנו קליאו ספורט מול פולקסווגן פולו GTI (גיליון 311)
בדיווח המסכם את מסירות 2011 הבאנו את התוצאות ברמת המותגים, את השינויים העיקריים ואת מגמות השוק. בהמשך פרסמנו את החלק הראשון של ניתוח המכירות הפרטני בו הצגנו את הקטגוריות הפופולריות ביותר וכעת אנו ממשיכים בדיווח המכירות הפרטני מקטגוריית הפנאי, הפרימיום, הטנדרים ועוד.
כלאיים
הטרנד הירוק ממשיך להתחזק. זה מתחיל בעובדה כי מתחילת השנה נוספו שלושה דגמים ירקרקים להיצע המקומי – הונדה ג'אז, לקסוס CT200H וטויוטה אוריס – ומכונית ירוקה של ממש: רנו פלואנס .Z.E. סה"כ נמכרו 48 מדגמי פלואנס החשמלית, רובם לאנשי בטר פלייס שקיבלו את המכוניות כשלב נוסף בניסוי הכלים לפני פריסה ארצית. הערכות אנשי בטר פלייס לשנת 2012 דיברו בעבר על מכירת 5,000 מדגמי הפלואנס Z.E., אך לאחרונה הם עדכנו את תחזית המכירות ל-4,000 יחידות לכל 2012. אנחנו נביא לכם את הנתון המדויק בסוף השנה.

הבכורה בקטגוריה הירקרקה עדיין שייכת לפריוס שמציגה שינוי אחרי תקופה ארוכה של ירידה במסירות (מכמעט 2,000 יח' ב-2008 לפחות מ-1,600 יח' ב-2009 ולאזור ה-1,400 יח' ב-2010.). השנה נמכרו 1,490 יחידות – עלייה של 4% ביחס לנתוני 2010. אבל על השלטון של הפריוס מאיימת מכונית כלאיים אחרת, הונדה אינסייט. האינסייט שמה את הונדה היטב על מפת ההיברידיות גם אם זה על חשבון גרסת הכלאיים של הסיוויק שמכירותיה ירדו ב-60% ביחס נתוני 2010 (בין היתר בשל ההמתנה לסיוויק החדשה הנמצאת ממש מעבר לפינה).
ארבעת הכניסות הבאות לקטגוריה הן של שחקניות חדשות השנה, כשמתוכן רק אחת היא היברידית-ייעודית, לקסוס CT200h. היא אגב, גם הדגם הנמכר ביותר של מותג לקסוס בישראל.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
יונדאי ix35, יש חלק באשמה. דווקא המתחרה הישיר שלו, מיצובישי אאוטלנדר, זוכה להצלחה נאה בהחלט.
ואם תהיתם להיכן נעלמו רוכשי המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות, אז הרשו לנו לספר לכם שחלק מהם כאן. סה"כ מכירות הקטגוריה זינקו ב-45% לעומת מכירות 2010.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל

רכבי פנאי גדולים
טויוטה לנד קרוזר ממשיך להחזיק בצמרת, אם כי הוא עדיין רחוקות משנות השיא בהן השיג הדגם 2,000 מסירות בשנה. ב-2011, אגב הוא נחלש בעוד 44%. על הזנב של הלנד קרוזר נמצא את פורד אדג' שמתחילת השנה זינק ב-44% ביחס לנתוני 2010. אחיו הגדול, פורד אקספלורר שהגיע במחצית השנייה של השנה, מציג קצב מכירות נאה וכבר הצליח להתברג במרכז הטבלה. מעניין לציין כי ג'יפ גרנד צ'רוקי ושברולט טראוורס, המתחרים לזוג האחים של פורד מאותה מדינת מוצא, נחלשו באותה תקופה (ב-11% ו-19% בהתאמה).
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
משפחתיות גדולות פרימיום
סה"כ קטגוריות היוקרה המסורתיות מתכווצות לטובת רכבי הפנאי רבי הרושם. קטגוריה זו למשל ירדה ב-4% ב-2011 וזאת להזכירם לעומת כלל השוק שבאותה תקופה עלה ב-4%. אבל השאלה הגדולה היא מה יקרה השנה לאחר מהפיכת המחירים של ב.מ.וו תחת בעלות דלק מוטורס?
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
הקרב על הסאלון, ב.מ.וו 535 מול אינפיניטי G37 (גיליון 297)
שש המובילות מהשנה שעברה ממשיכות להוביל גם ב-2011. ביואיק לה קרוס (עלייה של 2% ביחס לנתוני 2010) ממשיכה לכבוש את הפסגה, בין היתר על חשבון מכירות ביואיק לוצרן הגדולה יותר. למעשה בשנה שחלפה ביואיק ישראל הפכה להיות מותג של דגם אחד. וולוו S60 – הוולוו הנמכרת ביותר – אומנם אוחזת במקום השני בטבלה, אך הפער בינה ללה קרוס מסגיר כי היא אינה "בקצב" השנתי ומכירותיה ירדו ב-2011 ב-25%. אלפא רומיאו 159 – שיצורה ושיווקה לישראל הסתיים לאחרונה – סוגרת את השלישייה כאשר בוודאי תשמחו לשמוע כי מתוך הנתון בטבלה, 28 יח' הן בגרסת הטורבו הנמכרת עם תיבה ידנית בלבד.
שלושת המקומות הבאים שייכים לשלישייה מגרמניה ושלושתן מציגות ירידה במכירות ברמה כזו או אחרת. ב.מ.וו סדרה 3 מובילה את אחיותיה למדינה והיא המכונית החדשה היחידה בקטגוריה, אולם מסירות ראשונות יחלו רק במאי. כך שמעניין יהיה לראות אם התמחור החדש יפצה על החודשים החסרים.
יש לציין כי נתוני אינפיניטי G37, ב.מ.וו סדרה 3 ולקסוס IS אינם כוללים את גרסאות הקופה והקבריו' השונים, אשר מופיעים בסגמנט אחר. אבל הנתונים כאן כן כוללים את גרסאות הביצועים של הדגמים השונים, כך שאנחנו שמחים לספר על שלישיית דגמי S5 ספורטבק ו-C63 AMG אחת שמצאו לעצמן בעלים חדשים בשנה שחלפה.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל

סאלון
מרצדס E קלאס שומרת על מקומה בראש הדירוג, אך נתוני המסירות שלה (כמו של רוב הדגמים) נמוכים מאלה של 2010. במקום השלישי נמצא את וולוו S80 שמתחזקת במעט בעיקר הודות לגרסאות בסיס חדשות וזולות שהצטרפו להיצע. את העליות הבולטות ביותר רשמו אודי A7, אינפיניטי M ומרצדס CLS החדשות כאשר ההידרדרות הדרמתית ביותר שייכת לביואיק לוצרן שצחנה מהמקום השלישי בסוף 2010 למקום ה-11 בסוף 2011.
סה"כ נמכרו בסגמנט 1,143 מכוניות – ירידה של 13% ביחס ל-2010.

כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
פאר
בעוד כלל השוק עלה ב-4% בשנה שחלפה, שוק הפאר באותה תקופה הצטמק ב-23%. האם מדובר באחד מסממני המיתון? לא בטוח. כמו בקטגוריות העממיות יותר, גם כאן, התצורה הקלאסית מאבדת מכוחה לטובת רכב הפנאי המיופייף. מלבד אודי A8 ויגואר XJ שעלו במהלך התקופה (40% ו-48% בהתאמה), כל השאר ירדו כשהבולטת ביותר היא לקסוס LS (62%-).
שתי נקודות למחשבה; היקף מכירות סדרה 7 הוא כמעט פי שניים מהבאה אחריה בטבלה, מרצדס S קלאס. פורשה פאנאמרה, אולי נמצאת במקום האחרון בסגמנט – אבל מדובר בדגם שאינו נתפס כמכונית-פאר קלסית, ופאנאמרה היא השנייה בהיקף המסירות בין כל דגמי פורשה (אחרי הקאיין).
גם כאן יש מספר גרסאות קצה הראויות לציון כמו 29 יח' סדרה 7 מאורכות, 31 יח' ארוכות של ה-S קלאס, 7 יח' ארוכות של ה-A8 וגרסה ארוכה אחת של ה-XJ. אה, ויש גם S63 AMG אחת.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
אלפא מיטו תלתן ירוק מול סיאט איביזה קופרה מול רנו קליאו ספורט (גיליון 293)
רכבי פנאי קומפקטיים פרימיום
ובעוד הקטגוריות המסורתיות מהדקות חגורה, קטגוריות הפנאי פורחות. סגמנט הפנאי היוקרתי ב-2011 עלה ב-21% ביחס לאותה תקופה ב-2010 – הרבה יותר מקצב הגידול של כל השוק שעמד על 4% במהלך אותה תקופה.
אודי Q5 עדין מוביל כאן את המכירות תוך שהוא גם מצליח להיות הדגם הנמכר ביותר של המותג ובפער משמעותי על המדורג אחריו (ה-A1, תודה ששאלתם). אחריו נמצא את וולוו XC60 – הדגם השני הנמכר ביותר של המותג בישראל אחרי ה-S60. פרט לאלו, לשאר הדגמים יש נוכחות פחותה משמעותית.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל

רכבי פנאי גדולים פרימיום
בישראל של 2011 יש היוצאים להפגין נגד הדיור, הקוטג' והדלק ויש שזה לא מעניינם ורוכשים לעצמם עוד מכונית יוקרה. בראש הרשימה נמצא את קאדילק SRX – רכב שכבר על פי קצב המסירות ב-2010 נראה היה שהוא הולך לכבוש את הטבלה. זהו אגב, גם הדגם הנמכר ביותר של המותג האמריקני. בין העליות הבולטות ראויים לציון פולקסווגן טוארג, אודי Q7, ב.מ.וו X6 (אם כי מעט על חשבון ה-X5), אינפיניטי FX ופורשה קאיין.
הירידות הבולטות שייכות ללקסוס RX – מלך הסגמנט מ-2009 – ומרצדס ML שמתקשים לשחזר את הצלחותיהם משנים קודמות.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
מסחריות קומפקטיות
בדרך כלל שוק רכבי העבודה, מציג את מגמת השוק ושוק הטנדרונים אינו שונה בכך. בשנה שחלפה שוק הטנדרונים עלה ב-5% – מעט יותר משיעור עליית השוק כולו. רנו לוגאן שהגיע אלינו ב-2009 וכמעט ונגע אז בפסגה (24 יח' הפרידו אז ביינו לברלינגו), נאלץ לצאת מהשוק הישראלי בגלל העדר בקרת יציבות. בשל כך מכירותיו ב-2010 נחתכו בחצי, אבל ב-2011 באופן מפתיע חזר הטנדרון למגרש המשחקים הישראלי. 3 חודשי פעילות בלבד הספיקו לטנדרון של רנו להשאיר חותם משמעותי על הקטגוריה, בין היתר היות והוא שווק כמיניוואן ל-7 נוסעים לבעלי תקציב דחוק. אולם משרד התחבורה שוב חרץ את דינו של הטנדרון ושיווקו הופסק.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
פיג'ו פרטנר מול פיאט דובלו מול רנו קנגו מול פולקסווגן מול קאדי ומול פורד קונקט (גיליון 309)
בראש הרשימה, כמעט כרגיל, נמצא את סיטרואן ברלינגו שלאחריו אחיו התאום, פיג'ו פרטנר. שני הטנדרונים האלה יחד חולשים על יתר מ-48% מהשוק. את העליות הבולטות ביותר מציגים פולקסווגן קאדי (66%) ופיאט פיורינו (הטנדרון הכי קטן בקבוצה, 17%). פיאט דובלו לעומת זאת ירד במהלך התקופה ב-25% – על חשבון הצלחת הפיורינו כמובן.

כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל

טנדרים
שוק הטנדרים השנה נהנה מפריחה וזינק ב-20% ביחס לנתוני הקבוצה בשנת 2010. האם זה אומר ששוק הרכב בהתאוששות? לא בטוח. חלק מהשוק – שלישיית הטנדרים האמריקנים – נהנה ממקלט מס ומכאן המכירות הערות. שברולט סילברדו זינק בשנה שחלפה ב-381%, דודג' ראם ב-671% ופורד F350 ב-873%.
בפסגה נמצא את הדגם הוותיק שלא נס לחו; איסוזו D-מקס שמחליפו כבר נמצא מעבר לפינה ממשיך להוביל את השוק בקלות למרות שמכירותיו ירדו ב-17% ביחס לנתוני 2010. הפתעת הקטגוריה שייכת לניסאן ווינר שהכפיל את מכירותיו בשנה האחרונה.

כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל

קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט הפתוחות, היא הכמות הזעירה של המסירות; עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, בין היתר כנראה בשל מזג האוויר החם והלח מחד והפחד מוונדליזם מאידך. ובכל זאת טוב לראות כי מאזדה MX-5 מעט התחזקה לקראת יציאתה מהשוק הישראלי, גם אם זה בעוד כמה יחידות בודדות.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל
לקסוס IS250C מול וולוו C70 (גיליון 295)
בין הקופה הספורטיביות למיניהן, פולקסווגן איבדה את הבכורה לטובת יונדאי ולוסטר בעלת המבנה הייחודי, אבל הקונצרן הגרמני ממשיך לשמור על מעמדו בטבלה ואף להתחזק בדגמים מסוימים כמו: פולקסווגן פולו GTI שהגיעה השנה, סיאט איביזה FR ואחרים. מצד שני מכירות פולקסווגן גולף GTI והאיביזה קופרה ירדו ב-21% ו-15% בהתאמה.
יבואנית נוספת העושה חיל היא סמל"ת. אבארט מתברגת במרכז הטבלה, ואלפא עם הג'ולייטה בגרסת ה-1.8 ליטר טורבו והמיטו בגרסת תלתן ירוק מציגות מכירות נאות. לגבי הג'ולייטה כדי לזכור כי עם הפסקת שיווק ה-159 היא הופכת ל"משפחתית" הבכירה של אלפא ומכירות הגרסאות האוטומטיות של הדגם (שהגיעה רק בחודשים האחרונים של 2011), ישפיעו על מכירות הדגם כולו כמו גם על גרסת הטורבו הבכירה.
ולסיום נספר מה עוד נמצא במורד טבלת המכירות, כמו: 9 דגמי רנו מגאן ספורט, 6 דגמי בוקסטר, 3 דגמי M3 וזוג דגמי אופל קורסה OPC וזוג אינסיגניה OPC. בגזרת מכוניות הקצה נציין כי נמכרו 4 מדגמי פורשה 911, זוג דגמי ניסאן GTR, אודי R8 אחת וגם מרצדס SLS AMG בודדה.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 (חלק ב')
צילום: מנהל