ארינרה וונוקארה ארינרה וונוקארה (Arrinera Venocara) הוא שמה של אבן דרך בתעשיית הרכב הפולנית, לאחר שבשם זה נחשפה לפני ימים אחדים מכונית העל הפולנית הראשונה. פולין, למי שלא בעניינים, לא נחשבה מעולם לגורם משמעותי בתעשיית הרכב – ואני משתמש בביטויים העדינים ביותר שמצאתי – לא שכן משהו שמתחבר למכוניות-על. תעשיית הרכב הפולנית – ובכך נסכם את הנושא – הייתה מאז ומעולם רובה ככולה סמל ודוגמא לתעשיית רכב מזרח אירופאית, עם טכנולוגיה עתיקה, ייצור גרסאות שונות שכבר מזמן אינן מיוצרות במערב ושיטות שיווק קומוניסטיות מתוחכמות, שכללו לא פעם המתנות ארוכות כשנות דור לקבלת היצירה המוגמרת.

שאני אסע מהר?! קבלו את מכונית העל הפולנית
צילום: מנהל
כיום אמנם פולין אינה מה שהייתה ויש בה סוכנויות רכב שאצלנו אפשר רק לחלום עליהן, אבל בעיקר צצים בה מדי שנה עוד ועוד מיליונרים ועשירים הרוצים והיכולים להרשות לעצמם את המיטב על גלגלים. לפני כשבועיים שוחררו איורים ראשונים וכאמור – זה עתה נערכה ההשקה המלאה של המוצר המוגמר. החברה, ארינאה אוטומוטיב, ממוקמת בוורשה והמכונית שיותר ממזכירה יצירה מבית למבורגיני פותחה בשיתוף ובעזרת לא אחר מאשר לי נובל, ההוא מ-Nobel Cars האחראי גם ליצירות כמו אולטימה, אסקארי ופניקס GT. משום מה לא שוחררו פרטים רבים, אך ממה שפורסם ניתן להבין שמדובר עדיין באב-טיפוס ושהיצור "הסדרתי" יחל בעוד כשנה וחצי.

המרכב של הוונוקארה עשוי סיבי פחמן היושב על שלדת צינורות פלדה הכוללת חלקי אלומיניום. מעורבותו של נובל מבטיחה חוזק ועמידות בטיפול בהרבה כוח. והכוח כאן מגיע (כמו במקרים רבים) ממנוע קורבט – V8 בנפח 6.2 ליטר עם מגדש-על המפיק 638 כ"ס. לצערנו, סעיף הביצועים נותר כרגע למנחשים, שכן לא נמסרו כל נתונים רשמיים. גם ענייני אבזור וטכנולוגיה נוספים לא פורטו, למעט שימוש בבלמי דיסק קראמיים, חישוקי אלומיניום בקוטר 20-19 אינץ' (מלפנים ומאחור בהתאמה) ומצלמה טרמית הסורקת את קדמת הרכב למרחק של "כמה מאות מטרים" לפנים ובעת זיהוי גוף חם (אדם, כלי רכב ממונע או בע"ח) כשמסך במרכז הקונסולה המרכזית מקרין את התמונה (כמו באודי A8 למשל). ככל הנראה מדובר בתוספת חובה עבור מי שמתכוון לנהוג בארינרה בפולין, שם חולקים את הכביש סוסים ועגלות לצד מרצדסים ופרארי.

שאני אסע מהר?! קבלו את מכונית העל הפולנית
צילום: מנהל
לגבי המראה – עיניכם רואות; בעדינות ניתן להגדיר את העיצוב כ"דומה למדי ללמבורגיני" וגם הדלתות הנפתחות כלפי מעלה ולפנים מזכירות דגמי למבורגיני. אולי בדגם הבא נראה "עיצוב פולני מקורי" ובינתיים נמתין לראות לאן יתפתח המיזם השאפתני. אנשי ארינרה אוטומוטיב מבטיחים תחילת יצור במחצית השנייה של 2012 עם שווקי יעד שיכללו את אירופה, סין, המזרח התיכון וארה"ב.