אינפיניטי FX
הגעת לקרסו, יבואנית רנו, ניסאן ואינפיניטי, לפני כחמש שנים. מה ההבדל בין החברה שהייתה אז לזו שיש כיום?
"ראשית, החברה מוכרת הרבה יותר מכוניות. הדבר השני ששמתי עליו דגש בשלוש השנים הראשונות היה להפוך את החברה למוטת שירות. בנוסף בנינו סינרגיה טובה והרמונית יותר בין כל מערכות החברה. לי אישית יותר כיף בחברה של היום אבל זה די ברור כי בניתי אותה לפי אמות המידה שלי".

עד כמה מעורבת משפחת קרסו בניהול החברה?
"קרסו עשתה מהפך שאני לא מכיר באף חברה משפחתית. כל בני המשפחה, כולל תשעה שהיו מעורבים בניהול היומיומי, עזבו. היום יש הפרדה ברורה בין הדירקטוריון לניהול. הם מעורבים באסטרטגיה אבל לא ביום יום, אלא אם יש בקשה שלנו".

לפני שהגעת, קרסו נראתה חברה בעייתית ומסובכת. לא חששת שהאתגר גדול מדי?
"אני בא מהענף (אוויס, א.ש). הכרתי את החברה ואת האנשים והבנתי את האתגר. עזבתי חברה מסודרת וחיפשתי אתגר חדש. יחסי אנוש זה דבר חשוב מבחינתי. תמיד חשובים לי האנשים עימם אני פועל והרגשתי שיש פה עם מי לעבוד".

מה היה השינוי הגדול ביותר שביצעתם עד כה?
"היחסים עם היצרנים שופרו. כשנכנסתי היחסים עם ניסאן לא היו מספיק טובים והם שופרו באופן דרמטי. אני חושב שגם האווירה בתוך החברה הייתה פחות נחמדה. וברור שהפכנו לחברה מוטת שירות".
אחד על אחד: איציק וייץ – מנכ
צילום: מאיר פרטוש, יצרן
מה הוא מבחינתך הצעד הבא של קרסו?
"אני רוצה להפוך את הקבוצה לגדולה יותר. היום אנחנו מוכרים כ-15,000 מכוניות לשנה ואני רוצה לעבור לקידומת 2".

ביצעתם מהלך מאוד לא שגרתי עם מסע ה"לא רואה מוסך". האם אתם כבר מקבלים משוב מהשטח?
"הסימנים טובים. המסע הזה היה מאוד אמיץ וזו לא הייתה החלטה קלה להיכנס אליו. זה נבע מכך שהאנשים הטכניים אמרו לנו שיש לנו את הסיבות לצאת למסע כזה. שנית, הסלוגן וההצגה שלו פורסמו בצורה טובה וזה יצא לפני כמה קריאות גדולות לתיקון של יצרנים אחרים ולכן גם הפך פופולארי בתקשורת. הלקוחות הפרטיים בחודשים האחרונים גדלו פי ארבע מאותה תקופה בשנה שעברה, אם כי צריך לזכור שהיה שינוי גדול במבחר. כמובן שיש אנשים שעוד מחכים ורוצים לראות מה קורה בשטח, אבל אנחנו באמת רואים ירידה לרבע מהתקלות שהיו לנו בעבר".

לא פחדתם שהמסע הזה יפגע בכם? הרי הודיתם שלא הייתם מספיק טובים בעבר?
"לא אמרנו שלא היינו טובים, או שבעבר כן ראינו מוסך. אבל חשבנו שרנו עשתה קפיצה בזכות הקשר עם ניסאן ותשומת לב של ההנהלה לנושא. ומרמת אמינות ממוצעת, שדומה לכל יצרן אירופאי, עשינו מהפך".

מה בעצם גרם לכם לבחור בקו פרסומי כל כך לא שגרתי?
"באנו ושאלנו לקוחות 'מה מונע מכם לקנות רנו?'. כולם העריכו את הבטיחות, המראה והנוחות והדבר שהפריע להם היה תדמית האמינות. ואני תמיד אומר 'צריך לתפוס את השור בקרניים ולא בזנב'. יכולנו לצאת עם עוד מסע שאומר שהמכונית יפה או מתקדמת, אבל זה לא היה משנה כלום. אז החלטנו לצאת ולהתמודד עם התדמית שלנו. לא היינו פחות טובים מאירופאים אחרים, אני יודע כי הרי הייתי גם בצד השני, אבל רנו עשתה קפיצה ואנחנו החלטנו להילחם בתדמית".

היכן מרוכז המאמץ שלכם בתקופה הקרובה?

"להשתפר ולהגדיל מכירות ב-30%-40% ברנו אבל גם בניסאן. להמשיך לשפר את השירות ואת הרשת. אנחנו משפרים עכשיו את אולמות התצוגה ופתחנו כמה חדשים, מוסיפים אתרי טרייד אין ומשדרגים את רשת המוסכים".

יש תחושה שבקרסו פעם אתם שמים את הדגש על ניסאן ואז רנו יורדת ופעם אחרת בדיוק להיפך. איך אתה רואה זאת?
"בעבר זה אולי היה כך, אבל היום אנחנו מפרידים בין שתי החברות לגמרי. יש מנהל מותג נפרד, אופרציה נפרדת, וכל אחת היא מרכז רווח נפרד.
לפני ארבע שנים רנו מכרה פי שלוש מניסאן ואשתקד ניסאן עברה את רנו כי הייתה שם שנה קשה מבחינת מחירים ומוצרים והמתנו לקו החדש. אבל אנחנו רוצים לתת לשתיהן את אותו משקל. אנחנו רוצים להכפיל את מכירות רנו ולשמר ולהתקדם, אמנם לאט יותר, בניסאן. אצל רוב היבואנים יש מותג אחד חזק ואחר שנשרך מאחור. אנחנו רוצים ששניהם יהיו חזקים ובהיקפים דומים של חמש ספרות".

לפני שנה וקצת יצאתם למהפכה העממית עם הסימבול והלוגאן של רנו שנטשו אותנו השנה בגלל היעדר ESP. האם לא ידעתם על התקנה הזו?

"נושא התקנה לא היה כל כך ברור ואנחנו התחייבנו ליצרן לפני שההחלטה הזו התקבלה. את הלוגאן נמשיך למכור השנה מהמלאי. צריך לזכור שמדינת ישראל משנה תקנות בקצב לא סביר ומהיר יותר מאירופה ומהיצרנים".
אחד על אחד: איציק וייץ – מנכ
צילום: מאיר פרטוש, יצרן
ואם כבר תקנות, עד כמה שינו התפתחויות כמו המס הירוק וביטול קבוצות השווי ערך את שוק הרכב הישראלי?
"זה עדיין לא שינה, אבל יהיה שינוי. אני מאמין שתהיינה יותר מכוניות קטנות ונקיות שנהנות מהנחת המיסוי. בליסינג ילכו יותר על מכוניות עם רמת אבזור וציוד בטיחותי גבוהה יותר. זה קורה לאט לאט אבל אני מרגיש זאת אצלנו עם ביקוש גדול יותר לפלואנס המצוידת ולקשקאי ברמת הגימור הגבוהה יותר שהיה בעבר בקבוצה 5".

האם אתה צופה שציי הרכב וחברות הליסינג יחלשו או שהם ימשיכו להיות כל כך חזקים בשוק?
"הם קצת יחלשו, אבל באופן מתון. תמיד האמנתי בשוק הליסינג, גם ב–2009 כשכולם ראו שחורות. אפילו קנינו חברה כזו. אז התחום לא יהיה בפרופרוציה של 2008 אבל הוא ימשיך. חלק מהלקוחות, אלה שלא נוסעים הרבה, יוותרו על רכב מליסינג, אבל בשלב הראשון זה ירד לפרופורציה של חמישים אחוז מהשוק. אולי בהמשך זה ירד ל-45%".

קרסו מעולם לא הייתה חזקה בתחום היוקרה. האם לא חששתם להביא את אינפינטי?
"קרסו זו קבוצת רכב ולא יבואן קטן. יש לה את כל מבחר הדגמים, סוכנות ביטוח, שבעה מגרשי טרייד-אין, עשרות מוסכים ואולמות תצוגה ואפילו חברת ליסינג, ולכן טבעי שיהיה לה מותג יוקרה. היינו מהראשונים שהשיקו את המותג באירופה. זאת למרות שבהתחלה קשה היה לשכנע אותם שישראל היא שוק מעניין והיינו מתוכננים רק לשלב השלישי. אנחנו נחשבים היום לאחד משלושת המשווקים החזקים של אינפיניטי באירופה. המספרים שלנו יפים והפעילות מסתמכת על התשתית של קרסו. כל הדרך שבנינו זאת הייתה מאוד נכונה. זו גם תרומה תדמיתית והיא תהיה רווחית. מבחינת אינפינטי בנינו את המעמד שלנו בזה ששמרנו על המילה ועל התוכנית למרות שנכנסנו לשוק בשנה מאוד קשה".