בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית. 

אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שזו תותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן. הבעיה היא שמערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ לייבא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול. 

מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא שזו אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. 

דגשים והערות
יחד עם זאת – ובלי קשר לחוק הישראלי – ישנם יבואנים המציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, גם מעבר למה שנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בקרב הדגמים המיועדים למשפחה המורחבת – כלומר, אלו דגמים בעלי 7 מושבים הם בעלי רמת הבטיחות הגבוהה ביותר. בשונה מסקירות אחרות, בסקירה זו התייחסנו לדגמים בעלי 7 מושבים בכלל – בעיקר בשל העובדה שחלק גדול מהדגמים האלו הם דגמי פנאי, כמקובל בימים אלו. עוד מופיעים ברשימה גם דגמים מסחריים קומפקטיים, שגם מוצעים עם אפשרות ל-7 מושבים.

חשוב לציין כי רמת הבטיחות של כל דגם תלויה רבות גם בעמידות שלו בתאונה, המוצאת ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין כי מבחנים שנערכו עד 2015 מחמירים פחות מאלה החדשים יותר, ויש להתייחס לציונים אלה בהתאם. 

במקרים מסוימים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. במקרים אחרים, נבחנים דגמים מסוימים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן, ובמקרים כאלה מקבל הרכב שני ציונים, וחשוב לדעת איזו מבין שתי הגרסאות משווקת בארץ.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך עדיין מחויבים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

יצוין כי לדגמים מסוימים, שאינם מוצעים כלל עם מערכות בטיחות, יש מערכות מתקדמות, אך אלה אינן במפרט המקומי, אפילו לא כאופציה – מכיוון שהם פונים לציי הרכב. זו אינה הפעם הראשונה במהלך השנים שציי רכב מקבלים רכב נחות בטיחותית, והיקף התופעה משפיע על הטמעת רכב בטיחותי גם בשנים הבאות, כאשר הרכב יימכר הלאה.

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP. 

___________________________________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל לנדרש בחוק

טויוטה פריוס פלוס – החל מ-165,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי תמרורי מהירות, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה

טויוטה פריוס פלוס מוצעת בישראל ממאי 2013, אבל רק מדצמבר 2016 כולל המפרט גם מערכות בטיחות מתקדמות.
1596457


מיצובישי אאוטלנדר – החל מ-170,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (מרמת גימור 'פרמיום' בגרסה עם מנוע בנזין, ב-185,000 שקל; מרמת גימור 'לקשרי' בגרסה ההיברידית, ב-210,000 שקל) ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 83%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 100%

מסוף 2017 (דצמבר) – ואחרי חמש שנים בשוק המקומי – מוצע מיצובישי אאוטלנדר עם מפרט בטיחות תקני נרחב, שהוצע עד אותו זמן רק ברמות הגימור היקרות. 

יצוין כי לאאוטלנדר אמנם 5 כוכבים במבחן הריסוק, אולם זה נעשה ב-2012, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום – ולא כלל את מערכות הבטיחות המתקדמות המוצעות כעת.

1596454


ניסאן X טרייל – החל מ-177,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורי מהירות
מערכות נוספות (מרמת גימור 'טקנה', ב-190,000 שקל) ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור ומערך מצלמות היקפי
מבחן בטיחות (2014) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 83%; הולכי רגל 75%; מערכות בטיחות 75%

ניסאן X טרייל מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות מאז התחלת שיווק הדגם הנוכחי (דצמבר 2015); הדגם המעודכן, ששיווקו החל באוקטובר 2017, מוצע עם מפרט אביזרי בטיחות בסיסי משופר, עם בלימת חירום אוטונומית המזהה גם הולכי רגל (קודם לכן – יישום שהיה קיים רק ברמות הגימור היקרות).
 
יצוין כי ל-X טרייל אמנם 5 כוכבים במבחן הריסוק, אולם מבחן זה נעשה ב-2014, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום. יחד עם זאת, הדגם כן נבחן עם מערכת בלימה אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב.

1596455


סקודה קודיאק – החל מ-183,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (החל מרמת גימור 'סטייל', ב-203,000 שקל) ניטור שטחים מתים והתרעת תנועה חוצה מאחור. החל מרמת גימור 'אקסקלוסיב' (ב-219,000 שקל) גם מערך מצלמות היקפי
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 77%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 54%

סקודה קודיאק מוצע בישראל מיוני 2017. מפרט אביזרי הבטיחות נדיב מהרגע שהוצע אצלנו, והוא אחד משני הדגמים הבטיחותיים ביותר בסקירה זו.

נכון לכתיבת שורות אלו, לא ניתן להזמין כיום קודיאק ב-183,000 שקל עקב מחסור במלאי, כך שהמחיר ההתחלתי בפועל הינו 198,000 שקל; במחיר זה מקבלים את סקודה קודיאק במפרט הבסיסי (מנוע 1.4 ל' טורבו, רמת גימור 'אמבישן') אבל עם הנעה כפולה במקום קדמית.

1596450


פיג'ו 5008 – החל מ-180,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי מהירות
מערכות נוספות (החל מרמת גימור 'פרמיום', ב-200,000 שקל) עמעום אורות אוטומטי, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 85%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 58%

פיג'ו 5008 מוצע בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות מאז התחלת שיווק הדגם הנוכחי, בדצמבר 2017. זהו אחד הדגמים הבטיחותיים ברשימה (ביחד עם סקודה קודיאק), ומאחר והוא הזול יותר מבין השניים - פיג'ו 5008 הוא הדגם המוביל בסקירה זו.

1596428


קיה סורנטו – החל מ-200,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (החל מרמת גימור 'פרמיום', ב-276,000 שקל) ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור, עמעום אורות אוטומטי
מבחן בטיחות (2014) 5 כוכבים; מבוגרים 90%; ילדים 83%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 71%

קיה סורנטו אמנם מוצע בישראל מיולי 2015, מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות רק בדגם המחודש – המוצע בישראל מאוקטובר 2017.

יצוין כי לסורנטו, הדגם היקר בסקירה זו, יש אמנם 5 כוכבים במבחן הריסוק, אולם מבחן זה נעשה ב-2014, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום – אם כי הדגם נבחן עם מערכת התרעת סטייה מנתיב.

1596459

___________________________________________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה בהתקנה מקומית

פיאט 500L ליווינג – החל מ-140,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 78%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 71%

פיאט 500L ליווינג מוצע בישראל עוד מדצמבר 2013, אבל מערכת בלימת החירום האוטונומית נוספה רק במהלך השנתיים האחרונות. בכל מקרה, דירוג הבטיחות של 500L ליווינג מבוסס על מבחן ישן, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום – ללא מערכת בלימת החירום האוטונומית.

בקרוב צפוי להתחיל שיווק של דגם מעודכן.

1596448

___________________________________________________________________

ג. דגמים שלא מצויידים במערכות בטיחות באופן תקני

סיטרואן C4 גרנד פיקאסו – החל מ-169,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות (מרמת גימור 'אקסקלוסיב', ב-175,000 שקל) בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמרית מרחק, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 88%; הולכי רגל 68%; מערכות בטיחות 81%

סיטרואן C4 גרנד פיקאסו מוצע בישראל – עוד מתחילת דרכו, במרץ 2014 – עם אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות ברמת הגימור הגבוהה ('אקסקלוסיב'). ברמת הגימור המאובזרת, אין צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית (לעומת רמת הגימור הבסיסית, שבה כן נדרש להתקין מערכת כזו).

יצוין כי ל-C4 גרנד פיקאסו יש אמנם ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק, אולם מבחן זה נעשה ב-2013, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום – ולא כלל את מערכות הבטיחות המתקדמות.

בקרוב צפוי להתחיל שיווק של דגם מעודכן, שייקרא 'C4 ספייסטורר'.

1596447


פולקסווגן קאדי – החל מ-131,500 שקל ***עודכן***
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות (כחלק מחבילת אבזור, ב-18,000 שקל) בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק; התרעת סטייה מנתיב ותיקון (חלק מחבילה ב-10,000 שקל); עמעום אורות אוטומטי (חלק מחבילה ב-4000 שקל)
מבחן בטיחות (2015, עם בלימת חירום אוטונומית ו-6 כריות אוויר) 4 כוכבים; מבוגרים 84%; ילדים 78%; הולכי רגל 58%; מערכות בטיחות 68%

פולקסווגן קאדי הוא אחד הדגמים הבטיחותיים ברשימה. אמנם דירוג הבטיחות שלו לא גבוה במיוחד, אך זהו ציון שהתקבל לפי התקן המחמיר יותר של מבחני הריסוק.

חשוב להדגיש כי דירוג הבטיחות תקף רק עם מערכת בלימת חירום אוטונומית. מערכת כזו ניתן להוסיף בעלות זניחה יחסית של כ-3000 שקל, אולם ההתקנה מאלצת שילוב של מספר מערכות אחרות (בקרת שיוט אדפטיבית ומע' שמע עם 6 רמקולים ושליטה מההגה), כך שבסופו של דבר מדובר על תוספת של 18,000 שקל. תוספת של שתי כריות אוויר נוספות, שגם הן נדרשות על פי מבחני הריסוק, יעלו עוד 5000 שקל. סך הכל - תוספת של 23,000 שקל.
 
המשמעות היא שהמחיר בפועל של קאדי עם מפרט אביזרי בטיחות הולם מתחיל ב-154,500 שקל לגרסת 1.0 ל' טורבו ידנית (רמת גימור 'קונספטליין'). מחירה של גרסה אוטומטית (1.4 ל' טורבו, רמת גימור 'טרנדליין') עם 7 מושבים ומערכות הבטיחות הנדרשות יתחיל ב-163,500 שקל.
 
המהדריך יכולים להוסיף גם התרעת סטייה מנתיב ותיקון ועמעום אורות אוטומטי.

1596449

___________________________________________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות

אופל זפירה – החל מ-169,500 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 83%; הולכי רגל 53%; מערכות בטיחות 86%

למרות שבחו"ל היא מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות, בישראל אופל זפירה לא מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות בכלל – זאת למרות המחיר הגבוה.  בכל מקרה, ציון מבחן הריסוק אינו רלוונטי מאחר ומדובר במבחן ישן, שנעשה בתקן פחות מחמיר מהמקובל כיום (ואינו כולל את מערכות הבטיחות המתקדמות).

1596460


דאצ'יה לודג'י – החל מ-99,500 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 3 כוכבים; מבוגרים 72%; ילדים 77%; הולכי רגל 44%; מערכות בטיחות 29%

דאצ'יה לודג'י הוא הדגם הזול ברשימה. דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן ופחות מחמיר פחות מהמקובל כיום.
1596458

טויוטה ורסו – החל מ-155,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2010) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 75%; הולכי רגל 69%; מערכות בטיחות 86%

טויוטה ורסו הוא דגם וותיק למדי, שכלל לא מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות (גם בעולם). דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן, הרחוק מדרישות עדכניות.

1596451


סיטרואן ברלינגו – החל מ-158,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2014) 3 כוכבים; מבוגרים 56%; ילדים 74%; הולכי רגל 63%; מערכות בטיחות 48%

הדגם הנוכחי של סיטרואן ברלינגו הוא דגם וותיק למדי, שכבר הוחלף בחו"ל. החל להיות מוצע לאחרונה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית – אבל זו אינה זמינה בגרסה עם 7 מושבים. בכל מקרה מערכת זו לא נלקחה בחשבון במבחן הריסוק.
1596452

קיה קארנס – החל מ-139,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2014) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 76%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 81%

קיה קארנס, אחד הדגמים הזולים ברשימה, אמנם זכאי לציון 5 כוכבים במבחן הריסוק – אולם מבחן זה נעשה ב-2014, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום.

1596453


רנו קנגו לונג – החל מ-145,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2008) 4 כוכבים (ללא ציונים מספריים לתתי הסעיפים)

רנו קנגו הוא דגם וותיק למדי, שכלל לא מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות (גם בעולם). דירוג הריסוק אינו רלוונטי מאחר ומדובר במבחן ישן. 

1596461


שברולט אורלנדו – החל מ-163,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 79%; הולכי רגל 49%; מערכות בטיחות 71%

שברולט אורלנדו הוא דגם וותיק, שכלל לא מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות (גם בעולם). ציון הריסוק הוא אמנם 5 כוכבים – אולם מבחן זה נעשה ב-2011, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום.

1596456