גוף המחקר האירופאי Euro NCAP פרסם את סדרת המבחנים לחודש ספטמבר, בהם השתתפו הפעם ארבע מכוניות חדשות - שלוש מהן משווקות או יושקו בקרוב בישראל: אודי A6, סוזוקי ג'ימני ופולקסווגן טוארג. בנוסף נבחנה המסחרית המחודשת של פורד, הטורנאו קונקט, שלא נמכרת בדור הנוכחי בישראל.

ובעוד אודי A6 (במיוחד), פורד טורנאו קונקט ופולקסווגן טיגואן צלחו את המבחן די בקלות, סוזוקי שוב מפספסת עם דגם חדש. למרות שהוא מצויד לראשונה במערכות בטיחות מתקדמות - בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב - הג'ימני הצליח להשיג ציון כולל של שלושה כוכבים בלבד.

מערכות הבטיחות אמנם נבחנו ועברו את הניסוי בהצלחה, אבל הציונים שרשמו לא צורפו לציון הכולל. ב-Euro NCAP מסבירים כי הסיבה לכך היא שהג'ימני הציג רמת בטיחות נמוכה מדי בהגנה מפני צליפת שוט - פציעת צוואר נפוצה יחסית בתאונת קדימה-אחורה, שעשויה להיות קטלנית.



משענת הראש, שתכנון נכון שלה עשוי למנוע את תנועת הראש קדימה-אחורה וכך נזק לחוט השדרה, לא סיפקה את רמת ההגנה הנדרשת כדי לכלול בדירוג את מערכת בלימת החירום האוטונומית. נציין כי מערכת זו בולמת את המכונית עצמאית במקרה בו היא מזהה סיכון לתאונה. בלימה זו נעשית בעוצמה גבוהה מזו שיפעיל לרוב נהג אנושי, ולכן ב-Euro NCAP סבורים שהסיכון לפציעת צוואר מצדיק את פסילת המערכת בג'ימני.



מלבד כשל זה, הג'ימני רשם רמת הגנה סבירה לנוסעים - הן ההגנה למבוגרים (73%) והן לילדים (85%) מספיקות לארבעה כוכבים (דרישת המינימום היא 70% בסעיפים אלה), בעוד ההגנה על הולכי רגל חצתה בקושי אף הרף הנדרש (52% לעומת 50% מינימום לארבעה כוכבים). בדירוג מערכות הבטיחות נדרש ציון של 60% לפחות לכוכב רביעי, בעוד הג'ימני דורג ב-50% בלבד.

מבחן בטיחות: אודי A6, סוזוקי ג'ימני, פולקסווגן טוארג ופורד טורנאו במבחן Euro NCAP


גם בפורד יכולים לראות עצמם מתוסכלים, אם כי פחות. המסחרית המחודשת שלהם פספסה באחוז אחד בלבד את הכוכב החמישי - 79% בהגנה על ילדים בתא הנוסעים, לעומת 80% הנדרש. ביתר המדדים הטורנאו קונקט רשם ציונים שיותר ממספיקים לחמישה כוכבים.