סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV) חיזק את כוחו בשנים האחרונות עד כדי כך שכיום זה הסגמנט השולט והוא מהווה למעלה מ-30% מסך המסירות בישראל (30.2% בשנת 2019), והמגמה רק הולכת ומתחזקת. בדקנו מי מהם שומר על ערכו בצורה הטובה ביותר.

איך, כמה, למה
לאור שפע הדגמים ותתי-הסגמנטים שצצו בשנים האחרונות הסקירה פוצלה לשתיים. חלק זה כולל דגמי פנאי קומפקטיים ה“קלאסיים“, כאלה שהיו כאן משלב מוקדם יחסית ו/או מציגים ממדים מקובלים בסגמנט והופעת הפנאי שלהם מובהקת — כלים דוגמת קיה ספורטאז‘, טויוטה ראב 4 וכו‘. מסיבה זו לא תמצאו כאן התייחסות לרכבי פנאי קומפקטיים קטנים יותר כמו קיה נירו, טויוטה C-HR ואחרים, אלה יזכו לסקירה נפרדת בהמשך.

הכלים שנבדקו נמכרו בישראל כחדשים בשנת 2017 ופרק הזמן שנבדק עומד על כ-3 שנים. לכן, כלים ששיווקם החל בשנת 2018 ואילך אינם מופיעים בסקירה זו (סקודה קארוק, למשל). דירוג הדגמים נעשה ע“פ נתוני הבסיס של מחירון ’לוי יצחק'. להלן הדירוג:

1609027
צילום: רונן טופלברג

1. פיג‘ו 3008
גרסה: 1.6 ל' (בנזין), ’פרימיום‘
מחיר כחדש (2017): 175,000 ש“ח
מחיר משומש: 122,000 ש“ח, 30.2%-
פיג‘ו 3008 הוא רכב הפנאי ששמר על ערכו בצורה הטובה ביותר לפני נתוני מחירון ’לוי יצחק‘. גרסת בנזין (1.6 ל‘, 165 כ“ס) מציגה אובדן ערך של 30.2% בלבד ע“פ מחירון לוי יצחק שמעריך את מחירה כיום ב-122,000 ש"ח. 

1589390
צילום: תומר פדר

2. מיצובישי אאוטלנדר
גרסה: 2.0 ל‘, ’אינטנס‘
מחיר כחדש (2017): 155,000 ש“ח
מחיר משומש: 105,000 ש“ח, 32.2%-
מיצובישי אאוטלנדר מתמקם במקום השני עם אובדן ערך של 32.2% לאורך התקופה ע“פ מחירון 'לוי יצחק‘ שמעריך את מחירו ב-105,000 ש"ח. זהו רכב הבנזין הראשון ברשימה. האאוטלנדר שנבדק הוא עם מנוע ה-2.0 ל’ המוכר (150 כ“ס), בגרסת 5 מושבים וברמת גימור ’אינטנס‘.

1584075
צילום: בני דויטש

3. סיאט אטקה
גרסה:
1.4 ל‘, ’סטייל פלוס‘,
מחיר כחדש (2017): 145,000 ש“ח
מחיר משומש: 97,760 ש“ח, 33%-
סיאט אטקה ניצב במקום השלישי ע“פ נתוני ’לוי יצחק‘ עם מחיר בסיס של 97,760 ש“ח המהווים אובדן ערך בשווי 33% בלבד לאורך התקופה. מיקמו של אטקה כה גבוה ברשימה מפתיע בהתחשב בהעדפות השוק לתוצרת המזרח והעובדה שאינו מהכלים הנמכרים בסגמנט.

1589396
צילום: תומר פדר

4. ניסאן אקס טרייל
גרסה: 1.6 ל‘, ’ויזיה‘,
מחיר כחדש (2017): 175,000 ש“ח
מחיר משומש: 117,000 ש“ח, 33.1%-
במקום הרביעי נמצא ניסאן אקס טרייל בגרסת הדיזל עם שבעה מקומות (היחיד ברשימה). מחיר הבסיס ע“פ מחירון ’לוי יצחק‘ עומד על 117,00 ש"ח המהווים אובדן ערך של 33.1% — צמוד לסיאט אטקה. 

1602922
צילום: מערכת אוטו

5. קיה ספורטאז‘
גרסה: 2.0 ל‘, ’טופ אורבן‘,
מחיר כחדש (2017): 154,000 ש“ח
מחיר משומש: 102,000 ש“ח, 33.7%-
את המקום החמישי חולקים שניים, הראשון מתוכם הוא הנמכר מביניהם — קיה ספורטאז‘. רכב הפנאי של קיה סופג אובדן ערך של 33.7% ע“פ מחירון ’לוי יצחק‘, ומחירו כיום מוערך ע“י המחירון ב-102,000 ש"ח. מדובר בספורטאז‘ עם מנוע ה-2.0 ל‘ (155 כ“ס) ברמת גימור ’אורבן טופ’.

1588534
צילום: מנהל

5. שברולט אקווינוקס
גרסה:
1.5 ל‘, ’LT‘,
מחיר כחדש (2017): 160,000 ש“ח
מחיר משומש: 106,000 ש“ח, 33.7%-
שברולט אקווינוקס מתמקדם לצד הספורטאז‘ וסוגר יחד איתו את החמישייה הפותחת. מחירון ’לוי יצחק‘ קבע את מחיר הבסיס של אקווינוקס על 106,000 ש“ח המהווים אובדן ערך של 33.7% בלבד. 

1589339
צילום: מערכת אוטו

6. יונדאי טוסון
גרסה:
2.0 ל‘, ’פרימיום‘,
מחיר כחדש (2017): 158,000 ש“ח
מחיר משומש: 104,000 ש“ח, 34%-
אחיו של ספורטאז‘ מתמקם צמוד אליו — זהו כמובן יונדאי טוסון. מחירון ’לוי יצחק‘ קבע את מחיר הבסיס של הדגם על 104,000 ש"ח המהווים אובדן ערך של 34%. 

1581618
צילום: מנהל

7. טויוטה ראב 4
גרסה:
2.5 ל‘, היברידי, ’הייבריד פרימיום‘,
מחיר כחדש (2017): 190,000 ש“ח
מחיר משומש: 125,000 ש“ח, 34.2%-
טויוטה ראב 4 בגרסתו ההיברידית מגיע למקום השביעי בסקירה זו. מדובר בדגם מהדור הקודם (דור חדש החל מ-2019) וזהו גם הדגם היקר ביותר בסקירה זו — מחירו כחדש עמד על 190,000 ש“ח. כיום מחירון ’לוי יצחק‘ מעריך את מחירו ב-125,000 ש“ח המהווים אובדן ערך של 34.2%. 

1585613
צילום: אילן קליין

8. מאזדה CX-5
גרסה: 2.0 ל‘, ’אקזקיוטיב‘,
מחיר כחדש (2017): 167,000 ש“ח
מחיר משומש: 108,000 ש“ח, 35.3%-
בשנת 2017 מאזדה CX-5 הגיע לאחר שעבר מתיחת פנים משמעותית המוגדרת כדגם חדש. זהו הדגם שנבדק בסקירה זו. מחירו כחדש עמד על 167,000 ש“ח ואילו כיום מחירון ’לוי יצחק‘ מעריך את ערכו ב-108,000 שקלים המהווים אובדן ערך של 35.3%.

1589374
צילום: בני דויטש

9. ניסאן קשקאי
גרסה: 1.2 ל‘, ’אסנטה‘,
מחיר כחדש (2017): 144,000 ש“ח
מחיר משומש: 89,000 ש“ח, 38.1%-
בסקירה זו בדקנו את שוויו של ניסאן קשקאי עם מנוע בנזין (1.2 ל‘, טורבו) ברמת גימור ’אסנטה‘ לאחר מתיחת הפנים הקלה שעבר הדגם. גם כאן יש זהות כמעט מוחלטת בהערכות המחירונים כאשר מחירון ’לוי יצחק‘ קבע את מחיר הבסיס של הדגם על 89,000 שקלים.

1592806
צילום: עזרא רפאל

10. סובארו פורסטר
גרסה: 2.0 ל‘, ’Z‘,
מחיר כחדש (2017): 175,000 ש“ח
מחיר משומש: 105,000 ש“ח, 40%-
סובארו פורסטר, אחד מרכבי הפנאי המוכשרים ביכולת מעבר לאספלט, סוגר את העשירייה הראשונה עם מחיר של 105,000 שקלים המשקפים אובדן ערך של 40% לאורך התקופה ע“פ מחירון ’לוי יצחק‘.

1584098
צילום: בני דויטש

11. פולקסווגן טיגואן
גרסה: 1.4 ל‘, ’טרנדליין‘,
מחיר כחדש (2017): 165,000 ש“ח
מחיר משומש: 98,000 ש“ח, 40.6%-
רכב הפנאי הקומפקטי של פולקסווגן סופג ירידת ערך גבוהה באופן משמעותי מאחיו הספרדי — סיאט אטקה. מחירון ’לוי יצחק‘ קבע את מחירו על 98,000 שקלים המשקפים אובדן ערך של 40.6% לאורך התקופה.

1580523
צילום: מנהל

12. סובארו XV
גרסה: 2.0i
מחיר כחדש (2017): 160,000 ש“ח
מחיר משומש: 89,000 ש“ח, 44.3%-
רכב הפנאי הקומפקטי השני של סובארו שנכנס לרשימה. מחירון ’לוי יצחק‘ מעריך את שוויו של XV שנת 2017 (מנוע ה-2.0 ל‘, רמת הגימור הבסיסית) כיום ב-89,000 ש“ח המשקפים אובדן ערך של 44.3%.

1585618

צילום: אילן קליין

13. פורד קוגה 
גרסה: 1.5 ל‘, ’טרנד X‘,
מחיר כחדש (2017): 149,000 ש“ח
מחיר משומש: 80,000 ש“ח, 46.3%-
דגם הפנאי הזה של פורד סיים את מחזור חייו, דור חדש שיורש אותו הוצג כבר בחו“ל ועתיד להגיע לישראל בהמשך. שנת 2019 הייתה שנת השיווק הסדירה האחרונה של הדור הקודם (שני). זה ככל הנראה בא לידי ביטוי בשמירת הערך של הדגם — מחירון ’לוי יצחק’ מעריך את שוויו ב-80,000 שקלים בלבד, סכום המשקף אובדן ערך של 46.3% לאורך התקופה. 

1581660
צילום: מנהל

14. רנו קדג‘אר
גרסה: 
1.2 ל', ’זן‘,
מחיר כחדש (2017): 145,000 ש“ח
מחיר משומש: 87,000 ש“ח, 46.8%-
רכב הפנאי הקומפקטי של רנו סוגר את הרשימה. כמו שאר הדגמים בסקירה זו הקדג‘אר נבדק בגרסת הבנזין, במקרה זה ברמת גימור ’זן‘. מחירון ’לוי יצחק‘ קבע את מחיר הבסיס של רכב הפנאי של רנו ב-77,000 שקלים המשקפים ירידת ערך של 46.8% לאורך התקופה.

1594280
צילום: בני דויטש