קיה ישראל משיקה היום (שני) את הדור החמישי של דגם הפנאי הקומפקטי שלה, קיה ספורטאז', תשעה חודשים לאחר שהוצג בתחילת יוני 2021,

המשפיע הגדול
כזכור, הייתה זו גרסת 1.6 ליטר ברמת הגימור 'אורבן' של הדור הרביעי שהוצגה ב-2015 והביאה עימה תג-מחיר שהתחרה במשפחתיות. כתוצאה מכך, נרשמה ירידת מחירים בקטגוריה הזאת שהשפיעה גם על קטגוריות קרובות, וספורטאז' עצמו היה לדגם הפנאי הנמכר ביותר – שנה אחת הנמכר ביותר בכלל (2016), גם בשנתו האחרונה (2021) אותה סיים במקום הרביעי הכללי.

1659318
צילום: רונן טופלברג

הדור היוצא היה מבין הדגמים הראשונים בתחום המחירים העממי שהציעו מערכות בטיחות מתקדמות כמו תיקון סטייה מנתיב בתחום המחירים העממיים. 

דגם חדש
הדור החמישי והחדש של קיה ספורטאז' חולק אותה רצפה ואותם מכלולים עם הדור הרביעי של יונדאי טוסון שהוצג ב-2020 ומשווק כאן מ-2021. טוסון החדש מעט גדול מקודמו; בסיס הגלגלים גדל ב-1 ס"מ ל-268 ס"מ, האורך ב-3 ס"מ ל-415.5 ס"מ, והרוחב ב-1.5 ס"מ ל-186.5 ס"מ.

העיצוב של הדגם החדש שונה באופן בולט מזה של קודמו, מבטא את שפת העיצוב החדשה של קיה, מעניק לרכב מופע עדכני ומתקדם ומתכתב עם זה של רכב הפנאי החשמלי EV6. יש לכך ביטוי בחזית שהשבכה שלה נמתחת לרוחב הרכב, יחידות התאורה הייחודיות והקווים החדים והאגרסיביים מאחור ובדופן.

1659320
צילום: רונן טופלברג

סביבת הנהג שונה אף היא מקודמתה, ובולט בה צג מגע גדול "12.3 המחובר למחוונים מוקרנים (ברמות הגימור הגבוהות יותר). 

ספורטאז' משוק עם שני מנועים בעירה פנימית בלבד. האחד הוא טורבו-בנזין 1.6 ליטר מחודש, וזה מייצר 180 כ"ס (5500 סל"ד) ו-27 קג"מ (1500-4500 סל"ד) ואמור להיות חסכוני מאשר לפני חידושו. אליו יצטרף טורבו-דיזל 1.6 ליטר המייצר 136 כ"ס (4000 סל"ד) ו-28.6 קג"מ (1500-3000 סל"ד). התיבה היא דו-מצמדית משופרת עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.8 שניות ו-11.4 שניות בהתאמה, וצריכת הדלק היא 14.1 ק"מ/ל' או 18.2 ק"מ/ל' בהתאמה. 

בחודשים הקרובים קיה צפויה להשיק גרסה היברידית עם 230 כ"ס וגרסה היברידית-נטענת בהספק של 265 כ"ס עם סוללה של 13.8 קוט"ש לטווח נסיעה חשמלי של 70 ק"מ. 

1659319
צילום: רונן טופלברג

רמות גימור, מחירים
גרסת הדיזל תוצע רק ברמת הגימור 'אורבן', וגרסת הבנזין תוצע בארבע רמות גימור: 'אורבן', 'אורבן טופ', 'EX', 'פרמיום'.

מפרט הבטיחות, בכל רמות הגימור, כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים.

רמת הגימור אורבן' בגרסת הבנזין עולה 170,000 שקלים ומחירה בדיזל 175,000 שקלים. במפרט האבזור: תאורת לד, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת. 'אורבן טופ' מוסיפה גג נפתח ומחירה 180,000 שקלים. 

1659321
צילום: רונן טופלברג

רמת הגימור 'EX' מוצעת ב-185,000 שקלים, וכוללת, בנוסף: חישוקי "18, תאורת לד מאחור, חיישני חנייה קדמיים, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, ריפוד עור משולב בד, פקדי הילוכים מההגה. במפרט הבטיחות גם בלימה אוטונומית למניעת תאונה בפנייה שמאלה בצומת, בקרת שיוט אדפטיבית.  

רמת הגימור 'פרמיום', שמחירה 195,000 שקלים, כוללת גם תאורת לד מטריקס אדפטיבית מלפנים, חישוקי "19, מחוונים מוקרנים, תפעול חשמלי לדלת תא המטען,  בורר הילוכים במבנה חוגה, ריפוד עור משולב בעור הפוך, אוורור למושבים קדמיים.

1659315
צילום: רונן טופלברג