משפחתית קטנה (תת-משפחתית; קטגוריה B+) היא בפועל סופרמיני שיש לה תא מטען גדול ונפרד מאחור המחליף את סיומת ההאצ'בק המאפיינת סוג רכב זה. 

הקטגוריה הזאת נוסדה מכיוון שהבסיס הזול יחסית שלה אפשר ליצור דגמים למשפחה, בדגש על שימושיות, במחיר הנמוך בהרבה ממשפחתית רגילה (קומפקטית). בנוסף, יש שווקים רבים שבהם קהל הקונים מעדיף לקבל את הרכב שלו בסדאן ולא בהאצ'בק, ובין אלה ארה"ב, מזרח אירופה וגם ישראל. 

מכיוון שהבסיס זול ודגמים אלה מכוונים לאזור המחירים הנמוך ביחס, האבזור שלהם עשיר פחות, ובלא מעט מקרים העיצוב אינו מוצלח (בעיקר בגלל חיבור תא המטען הענק לרכב קטן שעוצב למבנה שונה), כל אלה הביאו לכך שחלק ניכר מאוד של דגמים אלה נמכרו בישראל לציי רכב, שם היה להם ביקוש גדול בזמנו. כיום, מספר הדגמים האלה קטן יחסית והעניין בהם קטן מאוד.

משפחתיות קטנות יד2
צילום: סיאט

כל אלה עושים את האופציה הזאת למאוד יעילה בתחום הרכב המשומש: מחירים נמוכים יחסית, ממדים לא גדולים, שימושיות רבה. 

להלן שלושה דגמים קטנים עם תא מטען גדול מאוד במחיר עד 60,000 שקלים.
 

סקודה ראפיד

שנה: 2019.
יד: שנייה (ליסינג).
גרסה/רמת גימור: טורבו-בנזין 1.0 ל', 110 כ"ס/'אמבישן'.
צריכת דלק (מבחן אוטו): 15.8 ק"מ/ל'.
מחירון: 61,000 שקלים (לוח יד2 ב-60,000 שקלים).

סקודה ראפיד
צילום: סקודה

סקודה ראפיד היא בפועל הסופרמיני פאביה, אבל הודות לתא מטען עתיר נפח של 530 ליטרים היא יעילה מאוד למשפחה, ומרחב פנים סביר בהחלט מוסיף לשימושיות שלה. אלה, יחד עם המחיר המקורי, עשו אותה ללהיט בקרב ציי רכב.

המנוע בראפיד הוא טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 110 כ"ס ו-16.3 קג"מ, ויחד עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים הוא מעניק ביצועים טובים בצד צריכת דלק טובה מאוד. 

בגלל העבר הקולקטיבי של דגמים אלה יש להקפיד במעקב אחר היסטוריית טיפולים, בבדיקה לפני קנייה ובקבלת הצעה ממוסך מוסמך ומתמחה לאיפוס הרכב. בנוסף, יש להתייחס באופן פרטני לתיבה הדו-מצמדית. 

סקודה ראפיד 2019
צילום: סקודה
 

סיאט טולדו

שנה: 2018.
יד: שנייה (פרטית).
גרסה/רמת גימור: טורבו-בנזין 1.4 ל', 125 כ"ס/'סטייל'.
צריכת דלק (מבחן אוטו): 12.5 ק"מ/ל'.
מחירון: 52,200 שקלים (לוח יד2 ב-50,000 שקלים).

סיאט טולדו
צילום: סיאט

לסיאט טולדו, משפחתית קטנה נוספת משל קבוצת פולקסווגן, תא מטען גדול במיוחד: 550 ליטרים. בנוסף לנפח הכביר, מפתח דלת תא המטען גדול יחסית והוא נוח לשימוש. 

המנוע בטולדו – טורבו-בנזין 1.4 ליטר המייצר 125 כ"ס ו-20.4 קג"מ – והתיבה הדו-מצמדית 7 הילוכים מסדרים לרכב ביצועים טובים, גם בעומס ובתנאים מכבידים. וצריכת הדלק נאה.

בכל הנוגע לעלויות אחזקה לטולדו מבלאי מואץ של המצמדים בתיבת ההילוכים, ובנוסף משאבות השמן והמים נוטות לסיים את חייהן בטרם עת.

סיאט טולדו 2018
צילום: סיאט
 

קיה ריו 

שנה: 2018.
יד: שנייה (ליסינג).
גרסה/רמת גימור: בנזין 1.6 ל', 123 כ"ס/'LX'.
צריכת דלק (מבחן אוטו): 12.8 ק"מ/ל'.
מחירון: 47,000 שקלים (לוח יד2 ב-60,000 שקלים).

קיה ריו
צילום: קיה

כאשר החיפוש מתמקד ברכב עם עלויות אחזקה נמוכות, ההמלצה היא לחפש רכב עם מוניטין אמינות טוב ויחידת הנעה פשוטה. 

ופה קיה ריו נכנס למשוואה. המנוע האטמוספרי – 1.6 ליטר, 123 כ"ס ו-15.4 קג"מ – והתיבה האוטומטית שיש לה 6 הילוכים יוצרים שילוב יעיל. יצוין כי ריו מוצעת גם עם מנוע 1.4 ליטר חלש יותר המייצר 100 כ"ס, אך צריכת הדלק שלו זהה.

תא המטען הוא הקטן ביותר בסקירה, אך גדול ביחס לכשעצמו: 480 ליטרים. מאחור, המרחב טוב לשני מבוגרים.  

לקיה ריו מוניטין אמינות מעולה בכלל, של יחידת הכוח בפרט.

קיה ריו 2018
צילום: קיה