בסוף 2016 היה הדור השלישי של סיטרואן C3, הסופרמיני שהוצגה ב-2002, ראשון בין דגמי סיטרואן שעיצובו הלך בעקבות הקקטוס שהושק ב-2014 ובהשראתו. 

אותה C3 התבססה על הפלטפורמה ששירתה את קודמתה (PF1 מ-2009) אך הייתה שונה ממנה כמעט בכל היבט, בעיקר בעיצוב אך גם במפרט הטכני, והפגינה איך הקווים של הקקטוס יוכלו לשרת את דגמי סיטרואן הבאים. 

הדגם החדש נחת בישראל ב-2017 וזכה להצלחה ולביקורות אוהדות. כעת מגיע תורה של הגרסה המחודשת, שנחשפה בפברואר 2020. 

סיטרואן C3 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

גם זו כקודמתה עשירה בציוד, ול-C3 ברמת הגימור 'שיין פק' נוספו כעת גם תאורת לד וחיישני חניה קדמיים, ובאבזור, כמקודם, גם מפתח חכם. אין שינוי במפרט הטכני, ול-C3 מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים המייצר 110 כ"ס, ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. המחיר לרכב שנבחן הוא 109,000 שקלים.

עיצוב ונראות 
עיצוב היה החלק החזק ב-C3, ואנשי סיטרואן נזהרו שלא לפגוע בו. התחושה היא שהם ליטשו את המראה המוכר, ועדין אין צורך בזכוכית מגדלת כדי לזהות שמדובר ברכב שעבר מתיחת פנים. עיקר החידוש הוא בחזית המעודכנת שכוללת כעת תאורת לד מלאה ונאה. פסי המיגון הייחודיים בצידי הרכב עודכנו; סיטרואן עידנה והקטינה אותם והגדילה את החלקים הצבעוניים שבהם. הצבע השונה בגג מוסיף להופעה, וכך גם עיצובם מחדש של חישוקי ה-"17. בזכות החזית החדשה, C3 המחודשת נראית גבוהה וגדולה מאשר לפני חידושה, וגוון התכלת החדש והנאה במכונית ההדגמה עושה אותה יותר צבעונית ומודרנית. 

סיטרואן C3 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

תא נוסעים 
אנשי סיטרואן נמנעו משינוים גדולים גם בתא הנוסעים ובסביבת הנהג, ועדכון הדגם מוצא ביטוי בעיקר בגוונים ובמעבר לבד ריפוד, באותם חלקים שהיו עשויים קודם חומר דמוי-עור. הצרפתים שמרו על אותו שילוב בין פלסטיק נוקשה שאינו איכותי במיוחד לבין צבעוניות וקווים מיוחדים, ואפילו לא טרחו לתקן פגמים בהנדסת האנוש. כך, למשל, החיווי של מסילת הבורר ומתג מצב 'ספורט' נמצאים עדיין בתוך מחזיקי הכוסות, שם גם המקום היחיד המאפשר להניח חפצים כמו סלולרי מבלי שיתעופפו. הנוסעים מצידם התלוננו על היעדר ידיות אחיזה בתקרה, בלילה הפריע שחלק מהמיתוג המשני, כמו כיוון תאורת מחוונים, אינו מואר, ממש כמו תא הכפפות החשוך. 

ובכל זאת, לרכב צג מולטימדיה חדש ואיכותי מזה הקודם, והוא כולל גם מערך ניווט. תפעולו נותר לא-אינטואיטיבי, ובימי הקיץ מפריע למשל שעד שהמערכת לא מסיימת "לעלות" (וזה לוקח קצת זמן) אי אפשר לתפעל את בקרת האקלים. אותה השתהות קורית גם במעברים לתפקידים אחרים, כמו עם השילוב להילוך אחורי, כאשר המצלמה נוטלת פיקוד ונדרש זמן כדי לעבור ממצב אחד לאחר. 

סיטרואן C3 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

למושבים הנאים אותו מבנה של כורסה רחבה, ועבורי הם לא מספיק תומכים. תנוחת הנהיגה אינה מושלמת, ומי שכמוני אוהב להגביה מושב, יגלה כי קשה לראות את מלוא המחוונים. עם זאת, ממושב הנהג הראות טובה, והתחושה היא שהרכב גדול ממה שמקובל בקטגוריה.

מאחור המרחב סביר, גם שם נוצרת תחושה כי המרחב גדול ממה שהוא באמת, וחבל שאין שם תאורה.

לתא המטען נפח נאה ביחס לסופרמיני (300 ליטר), אבל שפת הטעינה גבוהה.

מערך הבטיחות נאה וכולל בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה (ללא תיקון, נוטה לצפצף מדי), עמעום תאורה אוטומטי וניטור שטחים מתים, מערכת שאינה שגרתית בקטגוריה (החיווי לא מספיק בולט).

סיטרואן C3 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מנוע וביצועים
ל-C3 מערך הנעה ללא שינוי ביחס לזה המקורי –110 כ"ס ממנוע 1.2 ליטר; תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, האצה של 10 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש – ולא כמו הדור החדש בדגמי סופרמיני של PSA (כמו באופל קורסה, למשל), אבל היכולת מספקת. C3 אינה מהירה או זריזה במיוחד, אבל הביצועים ברוב מתארי הנהיגה טובים ביחס לבנות מינה. 

תגובות התיבה נעימות לרוב, אבל מדי פעם הן איטיות, דבר המורגש כאשר חפצים בהאצה מיידית לצורך עקיפה. ובכלל, חטיבת הכוח פחות נמרצת בעליות ארוכות, ותחת עומס צליל המנוע אינו מזמין במיוחד. בכל מקרה, הפער לעומת חטיבות הכוח החדשות שפגשנו בקורסה, מורגש.

במהירות זחילה בעיר, בפקק או בגלישה לרמזור, פעולת התיבה עלולה להיות פחות זורמת, ולהכניס את מנוע השלושה צילינדרים לתחומי סל"ד נמוכים שהוא פחות אוהב, ולגרור רעידות לא נעימות. 

צריכת דלק יכולה להגיע ל-16 ק"מ/ל' בשיוט, אך לרוב תנוע בין 13.5 ביום נינוח ל-10.5 ק"מ/ל' בתוואי תובעני, כפי שהיה ביום המבחן. 

סיטרואן C3 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
הקטנה של סיטרואן מטפלת היטב בכביש מחוספס ובפגמים קטנים, וגם אם מפגעים גדולים מורגשים לעיתים יותר מדי והיא חסרה בריסון המרכב, עדיין מדובר בנוחות היקפית טובה. רעשי הכביש והרוח מורגשים, אך אינם מופרזים לרכב כזה. 

רכינת המרכב והריסון החסר, אחראים לכך ש-C3, בניגוד להרבה מכוניות סופרמיני, אינה מציעה יכולת דינמית גבוהה. ההתנהלות שלה אינה מהודקת, אבל היא ברורה למשתמש, ומאפשרת לשמר קצב טוב בכבישים מתפתלים. הבלמים לעיתים קצת עצבניים מדי. 

סיטרואן C3 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
למרות שכבר אינה צעירה, C3 של סיטרואן נותרה מיוחדת. ההופעה האופנתית והצבעונית, המשלבת בתוכה קווי דמיון לרכבי פנאי, צדה את העין. נוחות הנסיעה טובה, והחבילה הכוללת, המשלבת אבזור, מחיר ואחריות לחמש שנים, מפתה. C3 אמנם לוקה באיכות הפנים וגם ביכולת הדינמית, אבל בזכות יתרונותיה, ייחודה, המחיר והאחריות, היא מעניק לרבים פתרון שהוא יותר מאשר מספק.

*פורסם במקור ב-21.09.20 (נוסף וידאו, עודכן ב-10.02.22)

סיטרואן C3 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו