מחפשים לקנות הונדה ג'אז יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה ה-15 בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.

בסקירות הקודמות:
טויוטה קורולה יד שנייה
מאזדה 3 יד שנייה
רנו קליאו יד שנייה
ניסאן קשקאי יד שנייה
סקודה אוקטביה יד שנייה
רנו פלואנס יד שנייה
קיה פיקנטו יד שנייה
טויוטה אוריס יד שנייה
קיה ספורטאז' יד שנייה
יונדאי איוניק יד שנייה
רנו מגאן סטיישן יד שנייה
סקודה סופרב יד שנייה
קיה ריו יד שנייה
יונדאי i10 יד שנייה

_________________________________

עוד מיומה הראשון נודעה הונדה ג'אז בתכנון חכם – למרות ממדים שגרתיים בדרך כלל (אורך ורוחב כן, גובה לא) הצליחו בהונדה לייצר מרחב פנים יוצא דופן למכונית מסוגה, גם לנוסעים וגם למטען. אלה, יחד עם מוניטין אמינות מבוסס, רמת בטיחות פסיבית גבוהה וצריכת דלק נמוכה, הפכו אותה למבוקשת לאורך שנים.

עם תחילת השיווק של הדור החדש (שנשען על רצפת הדור היוצא) בדקנו האם הונדה ג'אז משומשת דור שלישי היא קנייה טובה.

גרסאות, רמות גימור
ג'אז מוצעת בישראל מאוקטובר 2015, עם מנוע אחד, שתי תיבות הילוכים ושלוש רמות גימור. למנוע – בנזין אטמוספרי בנפח 1.3 ליטר, עם 12.5 קג"מ ו-102 כ"ס – מוצמדת אחת משתי תיבות הילוכים: אוטומטית-רציפה או ידנית (6 הילוכים). בדור הזה, גרסה היברידית לא הוצעה בישראל (אבל מוצעת בדור החדש).

הונדה ג'אז יד שנייה - חוות דעת
צילום: בני דויטש

בין פריטי האבזור הבולטים ברמת הגימור הבסיסית ('טרנד') ניתן למצוא בקרת שיוט, שקע USB, חיישני תאורה וגשם ודיבורית מקורית; בכלי רכב שנמכרו ללקוחות פרטיים הוחלפה בד"כ מערכת השמע המקורית במערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית.

ברמת הגימור 'קומפורט' המאובזרת יותר גם מראות צד עם קיפול חשמלי ומפשיר אדים וחישוקי "15 מעוצבים, אך עיקר ההבדל ביניהן הוא באבזור הבטיחות (בהמשך). 

ברמת הגימור 'אלגנס' הבכירה גם כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, שני שקעי 12V (לעומת אחד בשאר רמות הגימור), כיוון גובה למושב הנוסע, חלונות כהים מאחור, תאורת חזית 'לד', חישוקי "16, פנסי ערפל קדמיים, מערכת שמע עם שישה רמקולים במקום ארבעה.

בבטיחות – מערכת בלימה אוטונומית (במהירות עירונית) תקנית, אולם בשביל זכאות מלאה לציון הריסוק של יורו NCAP יש לבחור במפרט המשופר, הזמין מרמת הגימור 'קומפורט' ואילך. לזה התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות עם השפעה על מגביל המהירות, עמעום אורות אוטומטי וחיישני רוורס מקוריים.

הונדה ג'אז יד שנייה - חוות דעת
צילום: אורי שר

חיים משותפים
כאמור, ג'אז מצטיינת בהיבט השימושיות. בזכות תכנון חכם של הרצפה (מיכל דלק הממוקם מתחת למושב הנהג, למשל) וממד הגובה החריג, נפח חלל הפנים בג'אז גדול מהמקובל – ומאפשר מרחב יוצא דופן לנוסעים (מלפנים ומאחור) לצד תא מטען בן 354 ליטר. 

יתרה מזאת, בג'אז פטנט ייחודי בשם "מושבי קסם", המאפשר לא רק קיפול של מסעד הספסל האחורי לטובת רצפה שטוחה לגמרי, אלא גם צידוד בסיס הספסל ב-90 מעלות לטובת טעינת חפצים גדולים במיוחד בחלל שבין שתי שורות הנוסעים.

בנוסף לשימושיות, ג'אז בולטת לטובה גם בצריכת הדלק – ממבחני הדרכים שעשינו לאורך השנים עולה כי צריכת הדלק של ג'אז, בגרסה האוטומטית הנפוצה, נע סביב 13-14 ק"מ לליטר. הגרסה הידנית חסכונית בכ-25%, עם צריכת דלק של כ-16 ק"מ לליטר. עם מיכל דלק של 40 ליטר, ניתן לקבל טווח נסיעה של כ-600 ק"מ בין תדלוקים. 

הונדה ג'אז יד שנייה - חוות דעת
צילום: אורי שר

עם זאת, בכל הקשור לנוחות נסיעה ולאיכותה, ג'אז בינונית למדי – ומערכת ההנעה שלה חלשה. הגרסה הידנית, במפתיע, לא פותרת את בעיית הביצועים – ואיכות הנסיעה בה אף פחות טובה מאשר בגרסה האוטומטית עקב יחסי העברה קצרים בתיבה, המחייבים שימוש במהירות מנוע גבוהה ורועשת.

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
טיפולים. למרות שמדובר בסופרמיני עממית, הטיפולים בג'אז יקרים יחסית, ויש לכך שתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא מרווח הטיפולים – מרווח הטיפולים בג'אז בישראל הוא כל שנה/15,000 ק"מ (המוקדם ביניהם), אך מדובר בשגרה המחמירה של היצרן, המחשיב את התנאים בישראל כ"תנאים קשים" (טמפרטורת סביבה של 35 מעלות ומעלה, עמידה ממושכת, נסיעות ממושכות בתנאים של "עצור-וסע", כמו בפקקים); בתנאים רגילים, מרווח הטיפולים של ג'אז הוא כל 20,000 ק"מ/שנה.

התנאים הקשים מובילים לסיבה השנייה הגורמת לטיפולים היקרים – החלפת חלקים ונוזלים בקצב גבוה מהרגיל. כך, למשל, נדרש להחליף את מסנן הדלק בכל 75,000 ק"מ, ולהחליף את שמן תיבת הילוכים (5.7 ל') בכל 30,000 ק"מ(!). לא רק שמדובר בתכיפות חריגה, אלא שבשני המקרים מדובר על פעולות יקרות, שכל אחת מהן יותר ממכפילה(!) את מחיר הטיפול הבסיסי – הן בשל זמן העבודה הממושך (מסנן הדלק נמצא בתוך מיכל הדלק) והן בשל מחירים חלקי החילוף (נוזל תיבת הילוכים רציפה תמיד יקר). מצתים יש להחליף בכל 7 שנים/105,000 ק"מ.

הטיפולים היותר-יקרים מגיעים לכ-1500 שקלים (כאמור, כל טיפול שני), כאשר הטיפול היקר ביותר הוא ב-90,000 ק"מ (כ-1750 שקלים). 

הונדה ג'אז יד שנייה - חוות דעת
צילום: אורי שר

תקלות נפוצות
אנחת רווחה. עם כמה שחיפשנו, לא הצלחנו למצוא תקלות משמעותיות בג'אז. אחרי הכל, מדובר במכונית בת 4-5 לכל היותר, ועוד כזו עם פרופיל שימוש סולידי.

מניסיון, חשוב להקפיד על טיפול מדויק בתיבת ההילוכים. תיבות רציפות – CVT – רגישות לעומס גבוה, והחלפה או שיפוץ שלהן עלות לעלות אלפי שקלים ולהימשך מספר ימים. 

רכישה
מחיר ג'אז מתחיל בכ-45,000 לגרסה הידנית, ובכ-55,000 שקלים לגרסה האוטומטית; מאחר והשיווק החל ברבעון האחרון של 2015, רוב כלי הרכב נמסרו ב-2016, כך שהמחירים ההתחלתיים בד"כ מעט יותר גבוהים.

הגרסה הנפוצה יותר זו האוטומטית ברמת הגימור הנמוכה, 'טרנד'; יש גם לא מעט כלי רכב מרמת הגימור האמצעית, 'קומפורט'. רמת הגימור הבכירה, כמו גם הגרסה הידנית, נדירות מאוד.

הונדה ג'אז יד שנייה - חוות דעת


שלא כמו בעבר, מחירי השוק של ג'אז דומים לאלו המופיעים במחירון – ומתקבלים על הדעת בהתחשב במאפייני הדגם (סוג, מוניטין).

כדאיות, גרסה מומלצת
הסיבה העיקרית שהובילה אותנו להתייחס לג'אז כמשומשת זו רמת הבטיחות שלה – ג'אז זו לא רק הסופרמיני הראשונה שנבחנה לפי תקן הבחינה המחמיר של יורו NCAP ב-2015 (לפיו היא זכאית לדירוג המרבי, חמישה כוכבים) אלא גם הייתה הסופרמיני הראשונה בישראל שהוצעה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית באופן תקני.

ברוח זו, היינו ממליצים להתמקד בג'אז ברמת הגימור 'קומפורט', שזמינותה בשוק טובה.

אין ספק שג'אז זו מכונית שמדברת יותר לראש מאשר ללב – היא לא מושכת, ומאפייני הניהוג שלה כמו ביצועים ונוחות נסיעה, לא מרשימים. מצד שני, עבור קהל גדול שמבקש רכב בטיחותי, מרווח, חסכוני ואמין – ג'אז, בפועל, זו האפשרות היחידה (למי שלוקח בחשבון את עלויות האחזקה היקרות).

הונדה ג'אז יד שנייה - חוות דעת


תודה רבה לתמר אדרת, וכן לשי שחר ממרכז השירות "שי שחר" מומחה לדגמי הונדה בראשל"צ, על הסיוע בהכנת הסקירה.
___________________________________________________
עלויות שוטפות
ביטוח. עלות הביטוח (חובה + מקיף) כ-3700 שקלים, לשני נהגים (מעל גיל 24, עבר ביטוחי נקי, מאזור המרכז). המחיר מתייחס לרמת הגימור 'קומפורט' עם מערכות בטיחות מתקדמות, המקנות הוזלה של כ-5%.

אגרת רישוי. עלות האגרה כיום נעה בין כ-950 שקלים (גרסה ידנית, 2015; קבוצת רישוי 1) ועד כ-1350 שקלים (גרסה אוטומטית עד גיל 3; קבוצת רישוי 2).

מצבר. בכל הגרסאות מותקנת מערכת דימום/התנעה, המחייבת שימוש במצבר פריקה עמוקה (EFB), שמחירו כ-600 שקלים – יקר בכ-50% ביחס למצבר עופרת רגיל. 

צמיגים. זוג צמיגים במידה המותקנת ברמת הגימור הבסיסית (מידה 185/60-15) כ-600 שקלים, בעוד מחיר זוג צמיגים במידה המותקנת ברמת הגימור הגבוהה (185/55-16) עולה כ-800 שקלים. כדאי לשים לב שמהשנה האחרונה (2019) ג'אז מוצעת ללא גלגל חלופי אלא עם ערכת ניפוח.

הונדה ג'אז יד שנייה - חוות דעת