בסקירות הקודמות:
טויוטה קורולה
מאזדה 3
רנו קליאו
ניסאן קשקאי
סקודה אוקטביה
רנו פלואנס
קיה פיקנטו
טויוטה אוריס
קיה ספורטאז'
_________________________________

סקירה זו מתייחסת לדור הראשון של יונדאי איוניק, לפני מתיחת הפנים.
טווח שנים – 2016-2019.
מחיר התחלתי – שנת 2016 – 92,000 שקלים (לוי יצחק), 74,000 שקלים (יד 2).
מרכב – ליפטבק 5 דלתות.
מנועים – היברידי – בנזין 1.6 ליטר 105 כ"ס; מנוע חשמלי 43.5 כ"ס – 141 כ"ס.
תיבות הילוכים – דו-מצמדית, 6 הילוכים.
יונדאי השיקה את איוניק בעולם בתחילת 2016, ושיווקו של דגם זה בישראל החל בסוף אותה שנה.
הבסיס של איוניק תוכנן מראש כדי לקבל הנעה היברידית, היברידית נטענת וחשמלית – ועיצובה אמור לבטא את הקדמה הטכנולוגית הזאת, וזאת בעזרת צדדית המזוהה עם מכוניות היברידיות. לאיוניק, המוצעת בישראל בגרסה ההיברידית הרגילה ובגרסה החשמלית, מרכב עם חמש דלתות.

יוצאים לכביש
ביצועים. פרט להשהיה קלה בזינוק אגרסיבי, טובים, ואין בעיה להאיץ אותה במהירויות עירוניות ובין-עירוניות לעקיפה בטוחה. מנוע הבנזין מעט מחוספס לעיתים, וכניסתו לפעולה בצמוד למנוע החשמלי, מורגשת פה ושם. הרכב יכול לנוע בעיר לא מעט על המנוע החשמל בלבד. פעולת התיבה הדו-מצמדית חלקה ונטולת חבטות.
צריכת דלק. בניגוד ללא מעט היברידיות אחרות, צריכת הדלק טובה הן בעיר והן מחוצה לה, והנתונים בהחלט מכובדים: 14.5-16 ק"מ לליטר בתוואי נסיעה מאתגר, למעלה מ-19 ק"מ לליטר בשיוט או בהתנהלות מתונה בעיר.
נוחות הנסיעה בעיר סבירה, המכונית נעה מדי על גבשושיות קטנות, אבל מטפלת היטב בשיבושים גדולים. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר נאה, אך יונדאי איוניק אינה שקטה, גם בגלל פעולת המתלים שלה הנשמעים לעיתים.

חיים משותפים
עיצוב סביבת הנהג לא מבריק, עם יותר מדי מרכיבים, הנדסת האנוש טובה למדי והחומרים נוקשים ודקים. מושב הנהג טוב מאוד ויש לו תפעול חשמלי ברמת הגימור הגבוהה. איכות המסך מספקת והוא גדול ושימושי. שדה הראייה לפנים בינוני ומציק לאחור, בגלל החלון המפוצל.
מרווח הברכיים טוב, אך מרווח הראש גבולי לגבוהים. תעלת המיזוג פולשנית אמנם-נמוכה-אך-רחבה. קו החלונות גבוה, מה שלא ילהיב את הדור הצעיר. חומרי הדיפון בדלתות קשים וחלולים.
לתא המטען נפח מקובל בקטגוריה של 443 ליטר, מבנה של חמש דלתות שימושי, פי שלושה עם השטחת המושבים ופתח ההטענה רחב מאוד. יש לו נקודות עיגון ותאורה אך שקע 12 וולט חסר. הכיסוי העילי רך ופחות מוצלח, ואין מקום לאחסונו בנפרד. הגלגל החלופי קטן.

רכישה
יונדאי איוניק הוצעה ברמות הגימור 'פרמיום' ו'סופרים', כאשר השנייה הייתה יקרה יותר ב-3000 שקלים – ואבזור הנוחות ומערכות הבטיחות בשתיהן מכובד ביותר. בתחילת 2018 הוצעה רמת גימור בסיסית יותר, 'אינספייר', בעיקר למכרז של צה"ל, והיא זו שנבחרה לרכב הצמוד לסגני אלופים.
ל'פרמיום' חישוקי "17 עם צמיגים רחבים ונמוכים, 225/45, מולטימדיה בהתקנה מקומית ומצלמה, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם ומשטח טעינה אלחוטי לסמרטפון. בבטיחות בלימה אוטונומית (עם זיהוי הולכי הרגל), התרעת סטייה מנתיב ותיקון ואפילו בקרת שיוט אדפטיבית. 'סופרים' מוסיפה מחוונים מוקרנים שמשנים את עיצובם לפי מצב הניהוג, תפעול חשמלי למושב הנהג וגם תאורת לד אחורית, ובתחום הבטיחות נוסף ניטור שטחים מתים.
ל'אינספייר' צמיגים קטנים יותר ("15), מעט פחות אבזור נוחות, אבל אותן מערכות בטיחות.
לפי המחירון של לוי יצחק, מחירה של יונדאי איוניק 2016 מתחיל ב-92,000 שקלים ל'פרמיום' ומגיע עד ל-117,000 שקלים ל'סופרים' 2019 משומש.

לפי המחירון של יד 2, מחירה של יונדאי איוניק 2016 מתחיל ב-74,000 שקלים ל'פרמיום' ומגיע עד ל-127,000 שקלים ל'סופרים' 2019 משומש.
מחירים אלה הם לפני הפחתות של מספר בעלים, נסועה, סוג שימוש וכולי.
יונדאי איוניק הייתה המכונית הנמכרת בישראל ב-2018, ומאז ששיווקה החל בסוף 2016 ועד לקראת סוף 2019, נמכרו כ-28,000 יחידות, חלק ניכר מהן לציי רכב.

שגרת אחזקה, עלויות
לאיוניק מרווח טיפולים שגרתי של שנה או 15,000 ק"מ, מחיר האחזקה סביר – כ-650 שקלים ל-15,000 ק"מ, כ-1200 שקלים ב-30,000 ק"מ, כ-800 שקלים ל-45,000 שקלים.
אין מידע על בעיות אמינות של התיבה הדו-מצמדית. יש לשים לב למצב צלחות הבלימה, עניין המחייב התייחסות בכל רכב היברידי, כמו גם למצב המצבר הרגיל; מצברים המשרתים מערכת דימום/התנעה (Stop&Go) הם אמינים ויעילים, אבל יקרים מאוד.
הצמיגים הרחבים יחסית מוצעים במחירים נמוכים (תוצרת סין), קרוב ל-1000 שקלים לרביעייה, ובמחיר כפול לארבעה צמיגים של מותגים ידועים.

האחריות מכובדת ביותר והיא ל-5 שנים או 100,000 ק"מ לכלל הרכב, וסך הכל 7 שנים או 150,000 ק"מ למערכת ההיברידית.
עלויות קבועות
עלות הביטוח אינה גבוהה יחסית, ומערכות הבטיחות העדכניות מאפשרות להעניק לה פרמיה מופחתת.

כדאיות, גרסה מומלצת
יונדאי איוניק היא משפחתית היברידית יעילה, מאובזרת היטב ובעיקר חסכנית ובטיחותית. מנגד, איכות הנסיעה שלה – נוחות, רעש – אינה מתעלה. עלויות האחזקה של סבירות, וככל הידוע אין לה בעיות אמינות. מכיוון שהרכב נמכר בכמויות גדולות, ההיצע נרחב, ומכיוון שהוא צעיר, אקזמפלרים רבים נמצאים עדיין תחת האחריות הרגילה, ולכולם אחריות למספר שנים של המערכת ההיברידית.

ביטוח לבטריה 7 ינואר 2021, 23:00
יוסי 28 פברואר 2020, 23:42
נחום 27 פברואר 2020, 22:17
ביולוג 23 פברואר 2020, 22:15
סלק 19 פברואר 2020, 09:30
ארצברג 18 פברואר 2020, 21:07
אפי 18 פברואר 2020, 09:22
ליאור 18 פברואר 2020, 09:07
גולן 18 פברואר 2020, 07:46
ךלימור 17 פברואר 2020, 15:49
ירון 27 ינואר 2020, 20:06
שלומי 27 ינואר 2020, 17:59
דיאגו 27 ינואר 2020, 12:48
Roadrunner 27 ינואר 2020, 10:38
יצחק 26 ינואר 2020, 22:26
גיל 26 ינואר 2020, 22:03
אלכס 26 ינואר 2020, 20:24
פרטי 26 ינואר 2020, 20:15
אוהד 26 ינואר 2020, 16:05
חביתוש דלק 26 ינואר 2020, 15:04