דגם אייקוני. טויוטה היילקס, כמו קורולה וכמו לנד קרוזר (לסוגיו המרובים), חורג מדגם גרידא, ומעבר לכך שהוא מהוותיקים בטויוטה בפרט ובעולם הרכב בכלל (הושק ב־1968), הופיע במהדורות חדשות רבות כשהוא מככב באירועים רבים בפלנטה, וגם בסרטים דוקומנטריים על־מיני מקומות נידחים בה. הטנדר כסלב על. 

הדור השמיני
הדור הנוכחי הושק ב־2015, וזה צויד בשלדה חדשה ומחוזקת; מתלים עם אפשרויות כיול; שני מנועי דיזל חדשים (וגם שני בנזין); תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים; תא הנהג הושקט ביחס לקודמו, עיצוב הפנים חדש, צג מגע גדול, ובהמשך נוספו מערכות בטיחות עכשוויות. במבחן ההשוואתי שערכנו לחמישה טנדרים, היילקס התעלה על כולם בכישורי השטח שלו. 

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

מתיחת הפנים, הצד הנראה
היילקס חודש ב־2020, והשינויים הקוסמטיים מכוונים את היילקס המחודש למראה אגרסיבי יותר באמצעות שבכה, יחידות תאורה ופגושים חדשים. בסביבת הנהג עודכנו המחוונים, וברמת הגימור הגבוהה, 'אדוונצ'ר', מולטימדיה מקורית חדשה עם צג "8 וממשקי אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. ל'אדווצ'ר' גם בקרת אקלים וחישוקי "17 קלים.

מתיחת הפנים, העיקר
בנוסף לנ"ל, ובעיקר, צויד היילקס בבולמי זעזועים ותושבות חדשים, נעשה תכנון שונה למתלה העלים, מערך ההיגוי כויל מחדש — לשיפור נוחות הנסיעה, היכולת הדינמית, התנועה בשטח — ולא פחות חשוב: נוסף מנוע גדול וחזק, וזה מוכר מאייקון אחר של טויוטה, לנד קרוזר. זהו טורבו־דיזל 2.8 ליטר 4 צילינדרים בגרסתו העכשווית, והוא מייצר 204 כ"ס ו־51 קג"מ; ל־2.4 ליטר דיזל המוכר, 150 כ"ס, 40.8 קג"מ. הביצועים נשכרים מכך, והגרסה החדשה מאיצה מ־0 ל־100 קמ"ש ב־10.7 שניות; ב־2.4 ליטר, 12.8 שניות.

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

גרסה זו
היילקס עם מנוע 2.8 ליטר מוצע רק ברמת הגימור הגבוהה 'אדוונצ'ר', כאשר רק באמתחתה מערך בטיחות מתקדם הכולל בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל וכלים דו־גלגלים, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. מחירה של גרסה זו — תא־נהג כפול, תיבה אוטומטית, הנעה כפולה — הוא 275,000 שקלים, 15,000 שקלים יותר מגרסת 2.4 ליטר באותה רמת גימור.

המופע האגרסיבי
כידוע לכל, ואם לא לכל, בוודאי לקוראי אוטו, הכריז נשיא טויוטה אייקו טויודה "לא עוד מכוניות משעממות" — ושחרר את הרסן. התוצאה, מזה מחצית העשור, מוצאת ביטוי בדגמים שעיצובם בוטה, מאוד. גם היילקס מביא עמו חזית בוטה, מאוד, וזו יוצרת הופעה מרשימה מאוד מזוויות מסוימות, הופעה מוגזמת מזוויות אחרות. יש כאלה שאמרו דברים בוטים יותר.

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

הפרספקטיבה של הנהג
מפתן תא הנהג גבוה, והבעיה שהמדרגה אינה עוזרת מכיוון שהיא גבוהה מדי; טוב בשטח, מוצלח פחות בכניסה. בפנים מקבלות את הנהג שתי ידיות אחיזה, וזה מצוין תמיד. כאשר מתיישבים מגלים כי המושב עצמו בינוני; הבסיס שוקע, למסעד מבנה בסיסי, אין לו הקשחה, אבל התמיכה הצידית טובה, ובעיקר, תנוחת הנהיגה גבוהה. המרחב לפנים ממש טוב וכך מרווחי הרגליים/ברכיים. איכות ההרכבה והגימור, ולא שמשהו אחר בא בחשבון מהפירמה הזו, גבוהה מאוד. גם מאוחר יותר, עם הקפצתו של ההיילקס בשטח, לא נשמעו רעשים שסתרו קביעה זו. המראות בינוניות, עם כושר כיסוי לא־מלא לנתיבים שבצמוד. הראות ללוח המחוונים טובה, וזה מצדו מפורט מאוד, קריא מאוד. צג המדיה (חדש, "8) איכותי וממוקם היטב. מיקום הפקדים השולטים במערך השטח אינו טוב.

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

עניינים מאחור
גם מאחור שתי ידיות אחיזה בכל צד, ואנחנו מאוד בעד. המרחב הכולל יעיל,  מרווחי הראש והברכיים טובים, ויש מקום סביר לנוסע במרכז המושב. המושב סביר אך בסיסו קצר מדי והמסעד טוב. דיפוני הדלתות נוקשים והצליל חלול, והבעיה העיקרית היא היעדרו של פתח מיזוג מאחור. יש הרבה פטנטים לאחסנה, כולל קיפול המושב וקיבועו בזווית 90 מעלות. מאחור, בארגז, בולטת ולא לחיוב דלת שהיא כבדה והפתיחה שלה אינה משוככת. 

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

חתן השמחה
המנוע החדש מעניק להיילקס כישורי תנועה משופרים בהרבה מאשר זה המוכר בדגם. הוא מאפשר לזנק טוב בהרבה, לשמר בקלות רבה יותר קצב גבוה, ובעיקר מציע כושר עדיף בתוואי הררי, ויכולת משופרת ויעילה בעקיפות, גם בעומס. הסל"ד אינו עולה במהירות למעלה, התיבה מעט איטית בתגובתה, אבל היא פועלת חלק. בשיוט השילוב ביניהם יוצר תנועה נינוחה, 1500 סל"ד ב־100 קמ"ש. צריכת הדלק עמדה על 8.8 ק"מ/ל' בתוואי מגוון, כולל נהיגה בשטח, גם במעלות וכיו"ב; נתון זה זהה למה שקיבלנו עם ה־2.4 ליטר. 

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

רשות הדיבור למתלים
נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת על שיבושים, והמתלים הנוקשים אינם סופגים אותם כיאות, ובמצבים קיצונים הרכב מטלטל. מחוץ לעיר, המצב משתפר בהרבה, ונוחות הנסיעה טובה, גם במפגש עם טלאים, קצת פחות על גלי כביש. תיקון הסטייה מנתיב אלים מדי. רעש המנוע נוכח מ־1500 סל"ד, אבל ב־90 קמ"ש הוא נמסך ברעשי הרוח והכביש, ואז הרעשים מבטלים זה את זה. יחד עם אותה נוחות נסיעה מחוץ לעיר, מציע ההיילקס המחודש איכות נסיעה כוללת מוצלחת ביותר בכביש הבין־עירוני. היכולת הדינמית סבירה ויותר, והיילקס מאפשר בכביש מפותל קצב גבוה בהרבה ממה שנעים ונוח לנוסעים, לפעמים גם ממה שנכון לרישיון. ההגה ארוך (3.3 סיבובים מנעילה לנעילה), מעט צמיגי, אבל ממש בסדר לרכב כזה. הבלמים עזי מבע.

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

העולם שמעבר לאספלט
נוחות הנסיעה בשבילים נפגמת בגלל קפיצות וטלטלות גם במהירות נמוכה וטיפול לא טוב בשקעים. מנגד, הכישורים של הטנדר הזה בשטח קשה הם מה שנקרא "ליגה". היכולת שלו לעלות שיפועים תלולים ומאתגרים במבנה ובמקדם האחיזה שלהם מרשימה מאוד. ההיילקס לא רק שמתגבר עליהם אלא עושה זאת בקלות ובנינוחות (כל עוד לא שוכחים את מבנה המרכב, בעיקר את זווית הנטישה, בייחוד כאשר יש וו גרירה), והמנוע החדש, על מומנטו המשופר, אחראי לכך ולא במעט. נראה כי במצבים על גבול האחיזה בקרת היציבות וה־ABS מתערבות מאוחר יותר. ולא שההיילקס לפני כן לא היה, כאמור, הטוב בין בני מינו בתחום זה.

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

דברי נעילה
היילקס המחודש טוב מקודמו לא רק במובן מאליו, ביצועי מנוע עדיפים ופעולה נינוחה יותר, אלא גם באיכות הנסיעה הכוללת מחוץ לעיר. נוחות הנסיעה בעיר ובשבילים, אינה מצטיינת, אבל טובה מאשר לפני חידוש הדגם. מחירה של גרסה זאת, 275,000 שקלים, ממקם אותה בצד היקר מאוד של הטנדרים, אבל בהינתן פער המחיר הלא־גדול ביחס לגרסה החלשה יותר (15,000 שקלים) מול יתרון משמעותי בתפוקה (54 כ"ס, 10.8 קג"מ), דווקא הגרסה היקרה היא המומלצת, מחזקת עוד יותר את מעמדו של היילקס כטנדר בעל כישורי השטח המשופרים ביותר.

טויוטה היילקס - מבחן דרכים (2.8 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן