יותר מ-400 ק"מ, בפחות מ-200 אלף שקלים (חלק א')

הכנו עבורכם סקירה של כלי רכב חשמליים עם טווח מוצהר מעל 400 קילומטרים במחיר עד 200 אלף שקלים. שלושה חלקים, הנה הראשון

בישראל רשומים כיום 81 מותגי רכב ו-70 מהם מסרו כלי רכב במהלך השנה – החל מיחידה אחת ועד לכ-20,000 מכוניות עד היום. בין אותם מותגים פעילים, לא פחות מאשר 47 מותגים מציעים רכב חשמלי, וסך הדגמים/גרסאות המונעים על-ידי סוללה בלבד הוא מעל 200.

מה שמביא אותנו לעניין הבעייתי הצמוד לרכב חשמלי, הסוללה.

סוללות וטעינה

האנרגיה שאגורה בסוללה היא נקודת המוצא לטווח הנסיעה של הרכב, זאת מעבר לעובדה שזה מושפע מאוד מפרמטרים נוספים: תוואי הנסיעה, אופי הנהיגה, גם מזג אוויר, היעילות האווירודינמית של הרכב, משקלו ועוד כיו"ב.

הטווח המוגבל יחסית שמעניקה הסוללה מפגיש את המשתמש עם מרכיב חשוב נוסף, המשפיע אף הוא על הנכונות לרכוש סוג רכב כזה: הטעינה. טעינה ראויה של סוללה רגילה עשויה להימשך פרק זמן הקרוב לשעה, ויש לקוות כי מבין עמדות הטעינה הלא-רבות בהשוואה לתחנות דלק, יש לפחות אחת פנויה. לא תמיד זה כך.

ובקיצור: תדלוק ל-800 קילומטרים נמשך 5 דקות ויש המון משאבות, 2 טעינות ל-800 קילומטרים נמשכות שעתיים, ויש הרבה הרבה פחות עמדות טעינה.

עם פרוץ הרכב החשמלי לכבישי ישראל, נתון טווח אופייני היה 300 ק"מ. כיום, המינימום הראוי הוא טווח מוצהר של 400 ק"מ.

1702434צילום: יצרן

טווח מוצהר

גם המקור לטווח מוצהר השתנה. כעת זה נקבע לפי עמידה בפרוטוקול WLTP שהחליף את NEDC שהיה סלחני בהרבה. זה לא תקן הבדיקה היחיד, וקיימים גם נוספים כמו CLTC הסיני המחמיר הרבה פחות, EPA האמריקאי המחמיר כמו WLTP.

עם זאת, גם תקן WLTP אינו מלמד רק מה יהיה הטווח בפועל – כי בנהיגה רגילה הרבה יותר משתנים, חלקם צורכי אנרגיה – ובנוסף, איכשהו, גם הצהרות יצרנים על טווח מסוים לפי התקן הזה אינן זהות בהשוואה לאחרות; יש כאלה הקרובים מאוד, יש כאלה שלא כל כך, יש גם רחוקים. הדרך היחידה לדעת היא במבחן דרכים מורכב לדגם אחד יחד עם מבחן השוואתי למספר דגמים. נציין גם כי לפי התקן הנ"ל הרכב נבחן גם בסוגי תוואי שונים (עירוני, בין-עירוני).

אנחנו באוטו בוחנים בדקדקנות את הטווח בכל מבחן לרכב חשמלי, ועם זאת ערכנו כבר מספר מבחנים השוואתיים לבחינת הטווח בלבד, וגם שם פגשנו באותן סטיות בהשוואה לתקן.

אבל אותו תקן WLTP הוא נקודת מוצא טובה – והטובה ביותר הקיימת – ועל סמך הנתונים האלה בחרנו דגמים וגרסאות חשמליים שמעניקים טווח מוצהר של יותר מ-400 ק"מ ובמחיר של פחות מ-200,000 שקלים.

כתבה ראשונה מתוך שלוש, הדגמים לפי סדר הא"ב של המותגים, בחלק זה חמישה דגמים.

1594519צילום: יצרן

מספר מושגים הכרחיים, סוללה וטעינה

נתון אנרגיה, בקילוואט-שעה או קוט"ש. נתון זה מפורסם תמיד עם סך האנרגיה האצורה בסוללה ('ברוטו'), אצל רבים גם עם האנרגיה המוקדשת לנסיעה ('נטו', 'שימושי' וכו'), בין 90 ל-95% מהנתון ברוטו.

הספק טעינה. נתון המצוין בקילוואט או ק"ו; מה שחשוב הוא זה בזרם ישיר (DC) לטעינה מהירה. הנתון לשימוש ביתי הוא בזרם חילופין (AC).

מתח מערכת. ברוב המוחלט של הדגמים מתח המערכת 400 וולט, במיעוטם 800 וולט, בין השאר להספק טעינה גבוה בהרבה. כיום גם מספר דגמים עם 900  וולט ומעלה.

צריכת אנרגיה. כמו צריכת דלק – כאן מספר הקילומטרים בקילוואט-שעה אחד או מספר הקוט"שים ב-100 ק"מ.

1692697אודה 03 | צילום: יצרן

אורה 03

אורה 03, שכונתה עם השקתה 'פאנקי קאט' היא משפחתית קומפקטית ומוצעת בגרסה אחת ובשתי רמות אבזור.

למנוע החשמלי הספק 171 כ"ס, לסוללה 63.1 קוט"ש והטווח המוצהר 420 ק"מ, במבחן שנערך לה הגענו לטווח של 350 ק"מ.

אורה 03 עולה ברמת האבזור 'פרו' 147,000 שקלים וב'פרו+' מחירה 165,000 שקלים.

1705054אלפא רומיאו ג'וניור | צילום: יצרן

אלפא רומיאו ג'וניור

אלפא רומיאו ג'וניור הוא רכב פנאי קטן המוצע בגרסת חשמלית אחת ובשתי רמות אבזור, הזולה ביניהן בטווח המחיר שהצבנו כאן.

לג'וניור מנוע המייצר 156 כ"ס, לסוללה 54 קוט"ש והטווח המוצהר הוא 411 ק"מ. הרכב עדיין לא נבחן אצלנו.

מחיר אלפא רומיאו ג'וניור ברמת האבזור 'קור' הוא  190,000 שקלים.

1709017ג'ילי ET5 | צילום: יצרן

ג'ילי EX5

ג'ילי EX5 הוא רכב פנאי קומפקטי עם גרסת מנוע וסוללה אחת ובשתי רמות אבזור.

המנוע מייצר 214 כ"ס, לסוללה 60.2 קוט"ש והטווח המוצהר הוא 430 ק"מ ברמת האבזור 'פרו' ו-430 ק"מ ב'טק'. במבחן שערכנו ל'טק', הטווח בפועל היה 330 ק"מ.

המחירים הם:  'פרו' ב-162,000 שקלים ו'טק' ב-168,000 שקלים.

1691456ג'ילי גיאומטרי C | צילום: יצרן

ג'ילי גיאומטרי C

ג'ילי גיאומטרי C הוא דגם פנאי קומפקטי המוצע עם מנוע אחד ושתי גרסאות סוללה. בגרסה 360 סוללה של 53 קוט"ש והטווח המוצהר קטן מתנאי הסף כאן (359 ק"מ).

המנוע מייצר 204 כ"ס, ובגרסה 480 הסוללה גדולה משמעותית, 70 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 485 ק"מ ובמהלך מבחן הטווח שערכנו הוא הגיע ל-425 ק"מ. מכובד בהחלט.

הרכב מוצע ב-169,500 שקלים ברמת האבזור 'פיור', ב-173,000 שקלים ב'פרו'.

1706290הונגצ'י EH7 | צילום: אלי שאולי

הונגצ'י EH7

הונגצ'י EH7 היא מכונית סלון(!) שממדיה נכבדים, מוצעת עם מנועים, סוגי הנעה וסוללות שונות.
למרות הממדים המכובדים ושאר הנתונים, הגרסה הבסיסית ביותר עומדת בתנאי הסף של המחיר – וכך גם הטווח (ומעבר).

למכונית זאת מנוע חשמלי אחורי וההנעה בהתאם, ההספק 340 כ"ס ולסוללה 85 קוט"ש לטווח מוצהר של 510 ק"מ. הרכב עדיין לא נבחן באוטו.

הרכב מוצע ברמת האבזור 'קור' במחיר של 200,000 שקלים.
 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.