תערוכת מינכן – המתקפה של פולקסווגן, רוחות של שינוי
תערוכת הרכב השלישית במינכן נערכה כקודמותיה באתר התערוכות בצפון העיר וגם ברחובות שבמרכזה. בחלק השני של הסקירה נדהר בין פולקסווגן ושאר אירופה ונגיע עד לסין
אמרנו 'תערוכת IAA במינכן' – אמרנו 'יצרניות רכב בגרמניה'. גם קבוצת פולקסווגן. ואכן, לאחר התעוררות שמצאה ביטוי בשיפור הביצועים, גם בהצגת דגמים חדשים.
קבוצת פולקסווגן מסתערת
לפי יושב ראש הקבוצה, אוליבר בלום, פולקסווגן מובילה במכירות רכב חשמלי באירופה והגיעה לנתח שוק של 28%. המותגים שלה מתכוונים להסתער על הקטגוריות העממיות עם ארבעה דגמים חשמליים קטנים שיושקו ב-2026 והוצגו על הבמה באופן מוסווה פחות או יותר: פולקסווגן פולו ID.ו- ID.קרוס, קופרה ראבל, סקודה אפיק. כולם מבוססים על גרסה מוזלת ומוקטנת של פלטפורמת MEB החשמלית, וההבטחה היא לטווח נסיעה של כ-450 ק"מ.
פיתוח הדגמים הובל על ידי קופרה-סיאט והייצור יהיה במרטוריי, ספרד. "זה מהלך שמדגים את כוחנו כקבוצה. הוא תוכנן במלואו באירופה וייבנה בה – וזה הזמן הנכון לפעול בכיוון זה. פלח השוק הזה יגדל פי ארבעה עד 2030, ואחת מכל חמש מכוניות בו תגיע מסדרה זו", אומר בלום ומוסיף: "אנחנו צריכים שהפוליטיקאים ילכו יחד עם התעשייה לעתיד ברור יותר".
פולקסווגן לא עצרה בארבעת הדגמים האלה. בין השאר הוצגו פולו חדשה, עדיין בהסוואה, וזו משמשת לא רק בסיס ל-GTI חשמלית חדשה, אלא גם מסמלת שינוי נדרש בסימול הדגמים החשמליים של המותג. כבר לפני שנתיים בתערוכת מינכן אמרו אנשי פולקסווגן כי טעו בכך שנטשו את השמות המוכרים שציינו את דגמיה משנות השבעים ועברו לסימול מבוסס אותיות וספרות. תומאס שייפר, יושב ראש מותג פולקסווגן שהיה חדש בתפקיד אמר לנו כי "אנחנו צריכים לשמור על השמות הישנים: 'גולף', 'טיגואן', 'פולו', 'פאסאט'", מה שביטא גישה הפוכה לזו של הרברט דיאז, אז יו"ר הקבוצה שהתבקש לעזוב. ואכן, בחודש אפריל, בתערוכת שנגחאי, אמר לנו ראש מחלקת העיצוב בפולקסווגן, אנדי מינדט, כי "אני חושב ששם הוא דבר אנושי ומספרים לא. אפשר לעשות כל מיני טריקים, כמו למשל לשלב שם עם הסימול ID, אבל מספרים לבדם יצטרכו ללכת". והנה זה קורה.
ויש גם GTi. שייפר אמר לנו לפני שנתיים כי "צריך גם לשמור על השם 'GTI', אבל להמציא מחדש את הרכב הזה. זה אתגר לייצר מכונית כזו בעידן החשמלי וצריך לדעת איך להפריד אותה מאחרות ואיך להעניק לה אופי" – והנעה הוא מקיים. פולו החדשה היא המכונית הראשונה שפיתוחה החל כשהוא בראש המותג, הוא מציג אותה בהתרגשות ומבטיח כי "בשנה הבאה נחגוג 50 שנים לגולף GTI, וזו הזדמנות מצוינת להציג GTI חשמלית ראשונה". הכינוי 'GTX' בדרך הביתה.
קבוצה בשינוי
גם ביתר מותגי הקבוצה נצפו דגמים חדשים המציינים את הדרך לעתיד לבוא. לא קל להתרשם מכך באתר התערוכה, כאשר עמדה אחת מארחת את רוב המותגים; בעיר המצב היה טוב יותר. סקודה הציגה לצד אפיק, דגם פנאי חשוב שהוכרז מעט לפני התערוכה, גם סטיישן גדולה שהיא כרגע לתצוגה בלבד. זוהי ויז'ן O שמפגינה שינוי גדול בקווי העיצוב של המותג אותם יוצר ראש מחלקת העיצוב, אוליבר סטפני, וגם מהווה קדימון לאוקטביה סטיישן חשמלית שתופיע בעתיד הלא רחוק; היא שונה מאוד מאוקטביה שאנו מכירים.
בעוד הדגם ראבל באולמות המסה הייתה מוסווה באמצעות מפת רחובות רובע ראבל החצוף או מפוקפק בברצלונה (החליטו מהו לאחר שתשוטטו שם), מותג קופרה שהציג במרכז מינכן הביא לתערוכה את טינדאיה – מכונית תצוגה המבטאת המשך העיצוב האגרסיבי של דגמי המותג. זהו רכב פנאי גדול בעל מראה שניתן להגדירו 'פראי', ובקופרה רומזים כי הם שואפים לייצרו בעוד מספר שנים, לקראת 2030. אורך הרכב, 472 ס"מ, הוא הגדול בין דגמי המותג.
אודי מצידה התייצבה עם רכב תצוגה מוחצן, יש שיגידו 'מוזר', וזה מאופיין בשפת עיצוב חדשה שתוביל דגמים חדשים רבים. עם זאת קונספט C הוא גם קדימון לדגם ספורטיבי עתידי עם קווים נקיים ומינימליסטיים יותר שיתמקם בין TT ל-R8 המנוחות. ללא ספק זהו זמן שינוי בקבוצת פולקסווגן, גם במותגים שלה.
אגב, בערב המקדים לתערוכה גייסה החטיבה המסחרית את רוהן מארלי, הבן של בוב, שביצע התאמה אישית ל-ID.Buzz, גם כמחווה לאביו שנהג ב"בולי" המקורית.
כמו כן השתתפו
בעמדת התצוגה הלא-גדולה של אופל הוצגה קורסה ספורטיבית ומאוד מושכת למראה. מרק אדמס והצוות שלו אינם בונים סתם מכוניות תצוגה, ומרכיבים רבים יגיעו לקורסה הבאה שתוצג בעוד שנתיים. ביחוד מדובר בפרטים מהחזית הצרה ומבנה החלק האחורי וקווי התאורה. בינתיים לנהוג במכונית מהסתיו במשחק הגרן טוריסמו 7.
רנו הגיעה למינכן, אבל שהתה בעיר עם קליאו חדשה ומאוד מעניינת בזכות חטיבת כוח היברידית. כמובן שאחרי התערוכה יוצגו גם גרסאות 1.2 ליטר זולות יותר; היא רחבה וארוכה מקודמותיה ומעוצבת היטב.
מיזם אחר של רנו שהתמקם הוצג באתר התערוכה ומשך לא מעט תשומת לב. זהו "הורס" המשותף לה ולג'ילי המציע יחידות כוח ליצרנים המעוניינים במנועי בנזין לשימוש כמאריכי טווח. הורס תציע גם מנועים עם שילוב תמסורות מיוחדות לאלה הרוצים בגרסאות היברידית ורוצים לחסוך בעלויות פיתוח.
יונדאי חזרה אחרי היעדרות ארוכה לתערוכה הגרמנית אך הציגה רק במרכז העיר את קונספט 3 המאוד נאה. כמו שסיפרנו זוהי מכונית תצוגה המקדימה דגם עממי בסדרת איוניק החשמלית. אנחנו כבר פגשנו בה זמן קצר פני התערוכה.
ההסתערות הסינית?
בפינה קטנה באולם B1 ערך מותג סמארט בכורה אירופאית ל-#5 הממשיכה בתהליך ההיפרדות של המותג העממי מבית מרצדס מהייחוד של העבר. סמארט, שהינה כעת בבעלות משותפת עם ג'ילי מביאה אותנו היישר לצד הסיני שהיה מעניין. עם זאת, לפני התערוכה הוכרז כי סמארט תייצר גם דגמי מיקרו.
הסינים הגיעו למינכן בהמוניהם דבר שבלט על רקע הייצוג האירופאי הדל יחסית. ליפמוטור הציגה דגם חדש נוסף ועממי יותר המיועד ליבשת הקלאסית, B05, וזה הגיע לשם במסגרת 'ליפמוטור אינטרנשיונל' של סטלנטיס המשווקת את כל דגמי ליפמוטור בכל העולם, פותחת מפעלים להרכבת מכוניות ולייצור סוללות באירופה. דגם זה גדול מהמקובל בקטגוריה, הפעם קטנה, ואמור להיות מאוד תחרותי במחיר.
אקספנג, שמשתפת פעולה עם פולקסווגן והדגישה זאת בתערוכה, הציגה לראשונה באירופה את הדור השני של P7 החדשה והנאה לצד G6 המחודש, אך היה זה קצת מוזר לגלות בתצוגה אירופאית את X9, המיניוואן ענק. בעיקר: החברה חנכה מרכז פיתוח אירופאי בעיר והכריזה על תחילת ייצור של דגמיה באוסטריה.
היצרן הגדול בעולם לרכב חשמלי, BYD, הכריז כי כבר בסוף 2025 יחל לייצר את דולפין סרף בהונגריה, וחמישה כוכבי בטיחות שהדגם קיבל בדיוק בזמן התערוכה, הוסיפו למעמדו. BYD הציגה בבכורה אירופאית את סיל 6 ההיברידי-נטען, גרסת סטיישן שתוצע לצד הסדאן. הונגצ'י שהציגה רק בעיר הביאה את E-HS5. פורת'ינג הייתה כאן וכך גם פיירפליי, המותג העממי יותר של ניאו בהופעה ראשונה באירופה.
עוד במסגרת התעשייה הסינית: סרס החליפה את שמה ל'אייטו', ואוואטר, הביאה מכונית תצוגה מרשימה, ויז'ן אקספקטרה שהוצגה בעמדה של צ'נגאן, תאגיד האב. במסיבת העיתונאים הבטיחו אנשי צ'נגאן כי תוך שלוש שנים ישווקו שמונה דגמים של התאגיד באירופה, גם של מותג זה, גם של אוואטאר.
גם GAC החלה בהסתערות על אירופה זמן קצר אחרי שהגיעה לישראל. הסינים הדינמיים ניסו לעניין את כולם במכוניות ובנהיגה בהן ונדמה שהרכב המעניין ביותר שלהם כאן היה דווקא UT הקטן שהוצג וננהג ללא מפרט סופי ויגיע גם אלינו בשנה הבאה.
בצד הפיקנטי ראינו כאן גם את טוג (TOGG) המותג התורכי הצעיר יחסית שהשתתף לראשונה בתערוכה הגרמנית והבטיח להגיע לאירופה בקרוב. נראה.
למרות הכל חשובה
למרות שהייתה מבולגנת באופן שאינו מתקבל על הדעת, בייחוד בארץ כמו גרמניה, ולמרות שהייתה – בגלל פוליטיקה והגדרתה כאירוע של מוביליות וגבלת כמעט רק לכלים חשמליים, בוודאי בפועל – בתערוכת מינכן 2025 הוצגו כיוונים מעניינים רבים. אלה בייחוד מאפייינם יצרנים מוכרים, בעיקר קבוצות הרכב הגרמניות שהתעוררו ממסעות לא לגמרי ברורים עד כה – ופונות כעת לכיוון הרבה יותר ממוקד וברור.
תערוכת מינכן יכולה הייתה להיות בעלת חשיבות רבה מבחינת התוכן, למרות שנראה כי המארגנים ממש התאמצו להסוות את מסריה ולקלקל את הרשמים ממנה.
ואולי, כמו שהיצרנים הגרמניים כאילו התעוררו ומשנים כיוון, אולי כך גם מארגני התערוכה ישכילו להתקדם ולנצל את הפוטנציאל שיש לה כדי להיות לתערוכה החשובה באירופה, אולי אפילו לזו שתחיה את סוג האירועים הזה שדעך באירופה ומשגשג בסין. נחכה ל-IAA הבא.
כתבות אחרונות
-
אלי שאולי, 08/12/2025אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 2)
-
ניר בן טובים , 08/12/2025טלקאר מתחילה בשיווק הטנדר החשמלי KGM מוסו
-
ניר בן טובים , 08/12/2025השגעון החדש של טראמפ: להביא לאמריקה מכוניות מיקרו יפניות
-
שרון ביידר, 08/12/2025מהפך בצמרת: ג'אקו 7 הוא הקרוסאובר הנמכר בישראל אי פעם
-
ניר בן טובים , 08/12/2025אלה המכוניות הבטיחותיות ביותר של 2025
-
ניר בן טובים , 08/12/2025מס נסועה: אירופה מחפשת מודל הכנסות חדש; ישראל על הגדר
-
מערכת אוטו, 07/12/2025כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
-
אלי שאולי, 07/12/2025סיום דרמטי: לנדו נוריס זכה באליפות הפורמולה 1
-
ניר בן טובים , 07/12/2025לובינסקי ממנה סמנכ"ל מכירות חדש למותגי הרכב