1. קולות מלחמה. פרק הזמן בו הייתי עם
קופרה פורמנטור VZ אתגר לא מעט. מתחת לבית חונה גרסה סופר-ספורטיבית ומבטיחה, והנה מוכרז מצב מלחמה עם איסור להתרחק מהמרחב המוגן. מצד שני, במלחמה שכרגיל תפסה אותנו בהפתעה, ל-VZ יש גם מרכיב נכון, עקרונית לפחות – מאפשר להגיע במהירות לממד אך בלי חרדת טווח. כעת הרי יש לנו מספיק חרדות...
2. רגע של קופרה. אבל ל-VZ יש משהו חשוב מעבר, לימים אחרים, והוא יכול למצוא ביטוי בכביש מפותל במעלה הגלבוע, או ברמת הגולן, או באחד מאלה המתעקלים בדרום. כי באלה, כאשר מעבירים למצב הניהוג הנכון ונוהגים בהתאם הרי זוכים בנהיגה מהנה, כזאת שמעלה גם חיוך; כך ההבטחה, בכל אופן. פורמנטור VZ מביא משהו שהוא באמת קופרה.
קופרה, שנחנכה ב-2018, הייתה אמורה להיות מותג יוקרה עם התכוונות דינמית, אבל במהלך השנים ועם השינויים, דברים השתנו. מעמדה של סיאט, פעם מותג האם, ירד וקופרה מצדה הציגה גרסאות רגילות – בהספק, במכלולים – וללא כל ייחוד ספורטיבי. אז כן, היו סיסמאות על להט ספרדי ועל אמוציה לטינית, היה לכך ביטוי בעיצוב הייחודי – אבל גם הגרסאות החזקות לא בהכרח יצרו את התחושה ההיא בנהיגה.
צילום: אלי שאולי
אבל דברים השתנו. ב-2024 הכל התכנס למסר ממוקד יותר ולביצוע מהוקצע, ופורמנטור הוא שהיה לדגם המוביל את המגמה הזאת, וכך היה ראוי. רכב הפנאי הזה, שנחשף כרכב תצוגה ב-2019 והושק לייצור ב-2020, הוא הדגם העצמאי הראשון של קופרה, ועם מתיחת הפנים שהוכרזה ב-2024 הביא גם את העיצוב העדכני שלה. אותו עיצוב מעניק לקופרה ייחוד בכלל, בין מותגי קבוצת פולקסווגן בפרט, מכיוון שהוא יוצא מהקווים השמרניים המקובלים בהם, מפגין זאת גם באמצעות שינוי גדול ביחס במתיחת פנים.
3. שינוי מפתיע. ואכן, פורמנטור המחודש ששמר על ממדיו המקוריים, עבר שינוי עיצובי משמעותי. החלפת הסבכה הטרפזית בכונס אוויר צר ומכסה המנוע המפוסל יוצרים מראה מאוד אגרסיבי, ויחידות התאורה והפגושים החדשים מדגישים אותו.
גרסת VZ מאופיינת מאחור בארבעה מפלטים שמנמנים הרומזים שמדובר במשהו אחר, ואלה משתלבים טוב יותר עם תאורת הרוחב החדשה מאחור והלוגו המואר. ביטוי נוסף לכך שזו גרסה שונה הוא בחישוקי ה-"19 השונים.
צילום: אלי שאולי
4. יחי ההבדל. אלא שההבדל העיקרי בין פורמנטור הרגיל ובין פורמנטור VZ הוא במפרט – וההבדל גדול ומשמעותי. בגרסה זו מכהן הטורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 333 כ"ס ב-5600-6500 סל"ד ו-42.8 קג"מ ב-2100-5500 סל"ד. התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה כאן כפולה. בין שאר התוצרים: 4.8 שניות ל-100 קמ"ש ועד 250 קמ"ש. להשוואה: בגרסה הרגילה מנוע 1.5 ליטר התפוקה 150 כ"ס ו-25.8 קג"מ, ההנעה קדמית והביצועים 8.9 שניות ל-100 ועד 205 קמ"ש. עוד הערה: לפני החידוש ההספק היה 310 כ"ס וההאצה ל-100 4.9 שניות.
זו הגרסה החזקה ביותר של מנוע EA888 בייצור, מכונה 'LK3 evo4' והיא משרתת גם את אודיS3 ופולקסווגן גולף R עם נתוני תפוקה זהים. ולא רק המנוע, גם כאן מערך ההנעה הכפולה כולל מנגנון פיצול מומנט מאחור. זה מאפשר לשלוח עד 100% מהכוח לגלגל אחורי חיצוני בפנייה ולכן, מספרים הספרדים, אמור לרסן תת היגוי באופן מוחלט ואף להקטין את רדיוס הפניה בצורה מהנה. לכבודו נוסף מצב ניהוג חדש: דריפט. זה בהחלט נשמע מעניין ובהמשך נדע גם למה, אבל בואו נסיים עם רשימת המכולת. ובכן, באבזור אין תוספות רבות לעומת המפרט העשיר ממילא בדגם זה, וכאן גם תאורת לד מטריקס, מושבי ספורט (שם בחבילה שמחירה 10,000 שקלים), מערכת שמע משודרגת של סנהייזר (קודם של ביטס).
מחיר
קופרה פורמנטור VZ המחודש הוא 310,000 שקלים.
צילום: אלי שאולי
5. יפה בסביבה. סביבת הנהג ב-VZ שונה מזו של פורמנטור לפני החידוש, זהה לזו של הדגם העדכני. במסגרת זאת דיפון הדלתות והקונסולה שבין המושבים שודרג, כך גם ריפוד המושבים, וגם אם חלק מהחומרים עדין אינם איכותיים במיוחד, גם למגע, הם נאים יותר לעין. לסביבת הנהג תורמים מסגרות ועיטורים בגוון נחושת, תפרים כתומים ותאורת אווירה הממשיכה לדיפון הדלת ומשמשת גם כחיווי לניטור השטחים המתים.
כבר עם הכניסה בולטים מושבי הספורט ולאחר שמתיישבים מדגיש גלגל ההגה שגם הוא מכוון למחוזות ההם, כאשר ללחצן ההתנעה מימין מצטרף כזה משמאל השולט במצבי הניהוג (למעט 'דריפט', אותו בוחרים מהצג). לחצן אלחוש בקרת יציבות גדול ממוקם מעל הבורר, וגם זה בבחינת הצהרה לרכב שכזה. בדגם המחודש מחוונים חדשים וצג מרכזי "12.9, עדכני מזה שלפני כן עם ממשק מעודכן ושיקוף סלולרי.
תפעול רוב המערכות נעשה דרך הצג, כך שנדרשת היכרות קצרה. בכל מקרה, מפריע שבמקום חוגה לעוצמת השמע, פקדים גדולים לשליטה בבקרת האקלים התלת-אזורית ומתג לתפעול גג הזכוכית ישנם פסי מגע – ואלה אינם נוחים לתפעול. הפקדים שעל גלגל ההגה ברורים לתפעול למרות שהם רבים וחלקם קטנים. מערך הבטיחות קל יחסית לניתוק ולמרות שתיקון ההיגוי פעלתני, רמת ההצקות סבירה.
צילום: אלי שאולי
6. תורמים לרושם. כאמור מושבי הספורט נראים נהדר, גם בזכות שילוב אלקנטרה ואותם תפרים כתומים. הם נוחים אך למרות אפשרות לכיוון הקשחת המשענת מיקום התמיכה אינו מדויק. תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס למקובל ברכב פנאי ולסביבת הנהג, מה שמפריע קצת לשדה הראייה שגם כך מוגבל מאחור. בגרסה כזו היינו מצפים לתפעול חשמלי גם במושב הנוסע.
המרחב מאחור סביר, מרווחי הרגליים טובים, ומרווח הראש נאה גם בגלל תנוחת ישיבה נמוכה ביחס לשמשות. מנהרת ההינע הגדולה למטה ומבנה חלקו האחורי של המושב יפריעו לנוסע במרכז. יצוין כי מאחור בקרת אקלים נפרדת. לתא המטען מבנה שימושי ונפח נאה (450 ליטר).
7. 333. העניין ב-VZ הוא המשהו הגדול הנוסף המאפיין אותו בתוך המבנה השימושי של רכב פנאי. ויש לכך ביטוי ראשוני כבר עם התנעה, וצליל המנוע הגברי והנוכח מכריז כי מדובר כאן במשהו שונה – כבר במצב סרק.
צילום: אלי שאולי
הביצועים מצוינים. בזכות ההנעה הכפולה, הרכב יוצא היטב מהמקום והתיבה יכולה להיות זריזה מספיק בהתאם לבחירתכם. שבריר השנייה הראשון אמנם קצת פחות דרמטי ממה שאחדים ירצו (ונכון מבחינה מכנית), אך תועפות הכוח הנ"ל – גם אותה רצועת כוח שהיא גם רחבה (4400 סל"ד) וגם עבה (333 כ"ס, 42.8 קג"מ) – מוצאות ביטוי מיד בהמשך, וכשזה מתחיל זה פשוט לא נגמר.
אופי הפעולה של המנוע/הילוכים/הנעה גורם לכך שהרכב אינו מסגיר את העוצמה ואת קצב צבירת המהירות; המידע מתקבל רק ביחס למה שקורה בחוץ (מכוניות, תשתית) ורצוי גם במעקב אחר מד המהירות.
בכל אופן הרכב יכול להאיץ בקלות רבה גם במעלה הררי תלול וארוך, לסגור עקיפות בתנאים מכבידים בהרף עין. העניין הוא לא רק ביכולת עצמה אלא בקלות שבה כל הביצועים האלה עומדים לרשות הנהג, וצריך משמעת עצמית כדי שלא להתפתות ולהביא את VZ למקומות לא רצויים, גם לא את הנהג. המעבר ל'ספורט' בולט 'ספורט +', המחדד עוד יותר את תגובות המנוע והתיבה, מביא את הרכב לשיא יכולתו ועושה זאת עם הרבה אקשן, גם בהתנהלות ובצליל המנוע המודגש מאוד אז. במצב הספורט הקיצוני ובייחוד בתפעול ידני, שילוב ההילוכים לעיתים ברוטלי. ככה זה כשממהרים.
צריכת הדלק ביום המבחן שהיה בתוואי מאמץ וננהג בהתאם הייתה 8.2 ק"מ/ל' ובשימוש רגיל יותר הגיעה ל-11 ק"מ/ל'.
צילום: אלי שאולי
8. הפרדת כוחות. אבל לטעמי העיקר בגרסה זאת אינו הכוח כי אם חלוקתו. אותו פיצול מומנט אחראי לכך שהרכב תחת עומס דינמי מכוון יותר להיגוי-יתר וזה נעשה באופן מדוד ואף מהנה עם פסיעת אחוריים. ואכן, גם בהאצה מפנייה, מה שיכול להביא לתת-היגוי, הרכב מהדק את קו הפנייה, ולעיתים אף מוסיף שמץ של היגוי-יתר – לשליטה טובה בהרבה ברכב אגב שמירה על קצב גבוה, שילוב שמסתכם בהרבה מקרים בחיוך רחב. במצב 'דריפט' אותה פסיעת אחוריים מתגברת, גם בגלל שכניסת בקרת האחיזה מושארת רק למצבי קיצון. כדי להיות שם צריך תפעול שונה (כאמור, דרך הצג), וגם אז המערכות אינן כבויות.
לרכב היגוי ממש מהיר, 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה ולזה יחס העברה משתנה מה שמחייב הסתגלות החשובה גם בגלל המהירות הגבוהה האפשרית בפניות. היכולת עצמה טובה, אבל הייתי שמח לעוד קצת משקל במצבי הספורט.
הבלמים המשופרים של אקבונו אינם מתעלים בנשיכה עוצמתית בלחיצה ראשונה, אבל הם מצטיינים בשמירה על יכולת גבוהה גם בעומס, משמרים גם אז כושר, מאפשרים דיוק ומינון טובים באמצעות הדוושה.
צילום: אלי שאולי
9. גוונים של נוקשות. כמו ברוב הגרסאות היקרות והקרובות במותגי קבוצת פולקסווגן, גם כאן בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית שיש להם 15 מצבים של קשיחות. כמתבקש, הכיול הראשוני של הבולמים במכונית שכזאת הם בצד היותר נוקשה של הסקלה, וצמיגים צנומי-דופן בחתך נמוך אינם משתתפים הרבה בספיגת מהמורות. יש לכך ביטוי בנוחות בינונית במהירות נמוכה בתוואי עירוני, ועם זאת הפגיעה בה אינה גדולה גם בגלל שהבולמים הנוקשים פועלים היטב. ככל שהמהירות עולה ובעיקר בכבישים הבין-עירוניים, נוחות הנסיעה משתפרת. עם זאת, גם בעיר וגם מחוצה לה גלי כביש גורמים לתנודות מרכב, דבר שאפשר להתגבר עליו עם בחירה במצבים נוקשים יותר. רעשי הרוח והכביש בולטים למדי.
10. משהו מיוחד. קופרה פורמנטור VZ אינו מיועד לכל אחד. VZ פונה למי שרוצה רכב פנאי שימושי עם ביצועים ויכולת דינמית גבוהים המשולבים בפוטנציאל נדיר להנאה מנהיגה. אותו לקוח הוא לא רק מי שיכול לעמוד בסכום הלא-נמוך שעולה הרכב, 310,000 שקלים, אלא גם מעדיף אותו על-פני דגמי פנאי אחרים שהם גדולים יותר, מאובזרים יותר, עם נתונים וביצועים אפילו מרשימים יותר – וכאלה שעולים פחות.
צילום: אלי שאולי
מה שהם לא, זו אותה יכולת להעניק חיבור פיזי ורגשי למעשה הנהיגה. הרבה מכך בזכות מערכת ההנעה הכפולה שמשולב בה טורק וקטורי, לחוויית נהיגה ייחודית ונבדלת בפני עצמה המעניקה גם יכולת גבוהה, גם כיף בנהיגה. מערכות כאלה נדירות בתחומים אלה, מוצאות ביטוי בדגמים של מותגי יוקרה כמו של אודי ושל מרצדס.
באופן כזה, פורמנטור VZ ממקם את
קופרה במקום גבוה ונחשק יותר, מציע חווית נהיגה ייחודית.