הדור הראשון של פיג'ו 308, המשפחתית של היצרן הצרפתי, הוצגה ב-2007, מחליפה את 307. דגם זה ישב על רצפת PF2 של קונצרן PSA, ששירתה כעשרה דגמים של פיג'ו-סיטרואן (כולל 307) והוצע במספר גרסאות מרכב ועם מגוון מנועים ותיבות הילוכים. הדור החדש של הדגם הוצג ב-2013.
מידע כללי
מרכב. בסיס הגלגלים של 308 הוא 261 ס"מ ומידות המרכב הן 428 ס"מ אורך 180 ס"מ רוחב ו-150 ס"מ גובה. ה-308 שווקה בחמש גרסאות מרכב: האצ'בק 3 ו-5 דלתות, סטיישן (SW; עם בסיס גלגלים ארוך ב-10 ס"מ, גם עם 7 מושבים), קבריולה/קופה (CC, גג קשיח) וגם סדאן (2011; לשוק הסיני). המרכב של רכב הפנאי 3008 (הוצג ב-2008) קרוב לסטיישן.

מנועים. הדגם הוצג עם מנועי בנזין 1.4 (95 כ"ס) ו-1.6 ליטר (120 כ"ס), כאשר לאחרון גרסה מוגדשת (140 ו-150 כ"ס) – כולם מנועי "פרינס" שפותחו בשת"פ עם ב.מ.וו. שני מנועי דיזל: 1.6 ליטר (90 ו-110 כ"ס) ו-2.0 ליטר (136 כ"ס). גרסת GTi צוידה באותו 1.6 מוגדש שסיפק 200 כ"ס (כמו ב-RCZ, השותפה גם לאותה רצפה).
צילום: תומר פדר (ארכיון אוטו)
הופעה דומה ל-307 אותה החליפה

הילוכים. מנועי הבנזין שולבו עם תיבה ידנית 5 הילוכים או אוטומטית-טיפטרוניק 4 הילוכים (AL4). את הדיזל שירתו תיבות ידניות 5 ו-6 הילוכים וגם רובוטית (מצמד יחיד) 6 הילוכים, ואוטומטית 6 הילוכים ל-2.0 ליטר.

אבזור. הדגם הוצע במספר רמות גימור שכיסו טווח אבזור והידור רחב מאוד.

מתיחת פנים. ב-2011 עברה ה-308 מתיחת פנים שכללה עדכוני עיצוב פנים וחוץ קטנים וגם שיפור התיבה האוטומטית הוותיקה. הספק הטורבו החזק עלה ל-156 כ"ס וזה שולב בתיבה אוטומטית 6 הילוכים. בנוסף, הוצגה GTi וגם גרסת מיקרו הייבריד.

בטיחות. ה-308 נבחנה במבחני הריסוק של E-NCAP ב-2007 וקיבלה 5 כוכבים למבוגרים, 4 לילדים ו-3 להולכי רגל. ב-2009 היא נבחנה שוב, ובמסגרת מערך הציונים החדש קיבלה ציון כולל של 5 כוכבים ו-82% הגנה על מבוגרים, 81% על ילדים, 53% להולכי רגל ו-83% לאבזור הבטיחות.

שיווק מקומי. לישראל הגיעה ה-308 ב-2008 בגרסאות האצ'בק וסטיישן עם מנוע 1.6 ליטר (120 או 140 כ"ס) ותיבה אוטומטית AL4. כל הגרסאות שווקו כאן עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות. הדגם הוצע בישראל בארבע רמות גימור.

מבחן דרכים. בתמצית
הופעה. המופע הבסיסי של 308 הראשונה דומה לזה של 307 אותה ירשה; כמעט אותן מידות ודגש על ממד גובה מכובד, "כמעט מיניוואן". הסבכה הקדמית גדולה ואגרסיבית למראה, אך הפרופורציות לא מוצלחות.

פנים הרכב. תא הנוסעים במשפחתית הזאת איכותי ומרווח מאוד, האבזור נאה והמושבים נוחים. תא המטען גדול יחסית להאצ'בק.
צילום: תומר פדר (ארכיון אוטו)
האבזור נאה ותא המטען גדול יחסית

מנוע והילוכים. יכולת המנוע האטמוספרי טובה, וזאת של המנוע המוגדש מספקת בהחלט. התיבה האוטומטית, שהייתה מיושנת כבר עם הצגת הדגם, פוגמת ביכולת הכוללת. התיבה שופרה במעט עם מתיחת הפנים.
נוחות ויכולות דינמית. נוחות הנסיעה שמציעה ה-308 לנוסעים טובה. היכולת הדינמית מבטיחה רמה גבוהה של ביטחון, אך הניהוג מעט כבד.

סיכום ותמורה כחדשה. עם תחילת השיווק בארץ, הוצעה גרסת הכניסה במחיר אטרקטיבי. הגרסאות המאובזרות היו מעט יקרות ביחס. הגרסה שהועדפה באוטו הייתה המוגדשת, שהציעה ביצועים טובים ורמת אבזור גבוהה – במחיר גבוה. הייתה מהטובות בקבוצה, אך לקראת סוף חיי הדגם לא בלטה כאן.

בעיות תחזוקה
מנוע ה-1.6 ליטר רגיש מאוד להזנחה. יש להקפיד על שמנים איכותיים – מומלץ: סינטטי מלא 5W40 באיכות גבוהה – והחלפתם במחצית הזמן. קיבלנו יותר מהמלצה אחת לקצר את מרווח הטיפולים לשנה/15,000 ק"מ, במקום שנתיים/30,000 ק"מ (20,000 מ-2012) המומלצים על-ידי היבואן.

למנוע זה בעיה ידועה עם שרשרת התזמון, שמתארכת ונקרעת או מותחנים שכושלים מוקדם מהצפוי ועלולים לגרום לנזק למנוע. הסימפטומים הם "זיופים" בפעולת המנוע ונורת תקלה שנדלקת. בשנתונים הראשונים חלק מהמכוניות עברו החלפה יזומה של שרשרת התזמון עוד במסגרת האחריות, אך הבעיה לא נפתרה.
צילום: תומר פדר (ארכיון אוטו)
מנוע ה-1.6 ל' רגיש להזנחה

עלות ההחלפה אינה זולה ונעה בין 2500 ל-4000 ש"ח, תלוי בנזק. משנת 2012 מוצעת ערכה חדשה שאינה פותרת את הבעיה לחלוטין, אך מאריכה את חיי השרשרת מ-70-80 אלף ק"מ ל-120 אלף ק"מ. יש לבדוק מתי הוחלפו השרשרת והמותחנים ולאיזה סדרה הם שייכים.

שני המנועים, גם האטמוספרי וגם המוגדש, סובלים מהצטברות פיח. הזנחה והתעקשות על טיפול בכל שנתיים עלולות לגרור פירוק ראש מנוע לצורך ניקוי שעלותו כ-2000 שקל. מומלץ גם לבדוק סביב פתח מילוי השמן אם יש סימנים לבוצה. המנוע האטמוספרי סובל מנטייה לנזילת שמן ממשאבת הוואקום. עלות החלפתה אינה זולה ועומדת על 3500 שקל במוסכי הרשת.

יש לשים לב כי ההחלפה לא תמיד הכרחית, וברוב המקרים החלפת הגומייה תפתור את הבעיה בעלות זניחה של כמה עשרות שקל. במנועי הטורבו ההקפדה על שמן סינטטי איכותי חשובה גם לאורך חיי המגדש. בנוסף קיימת בעיה באטם סעפת פליטה שמאבד מיכולת האטימה שלו. בריחת הגזים גורמת לסורק התקלות לדווח על תקלה בטורבו, מה שיגרור החלפה מיותרת (ויקרה בהרבה מהחלפת האטם). שימוש בשמנים לא איכותיים עלול לגרום גם לסתימה בצינוריות השמן, ומכאן ועד למותו של הטורבו הדרך קצרה. לא חסרות דוגמאות של מגדשים ששבקו חיים מוקדם מן הצפוי.

בשני המנועים קיימת גם בעיה בסולונואידים של תזמון השסתומים המשתנה. במנוע קיים סולונואיד חשמלי לכל גל זיזים (אחד לפליטה אחד ליניקה) ותקלה בהם תגרום לבעיית סחיבה, רעידות וכמובן נורת "תקלת מנוע". עלות החלפת שסתום עומדת על 1100 שקל, והתקלה תתרחש לרוב כל 100,000 ק"מ.
צילום: תומר פדר (ארכיון אוטו)
ה-308 היא משפחתית טובה, אך היא דורשת הקפדה על שגרת הטיפולים
תיבת ה-AL4 האוטומטית עדיין סובלת מאורך חיים קצר מהמקובל ומבעיות של סתימות בשסתומי הפיקוד החשמליים, מה שמחייב החלפת השסתום הסתום; שיפוץ בלוק השסתומים ישמור על שקט לאורך זמן רב יותר. הדרך הטובה ביותר לאבחן את הבעיה היא להתחיל נסיעה עירונית בת 20 דקות כשהמנוע קר ולראות אם נדלקת נורת תקלה. נראה שהגרסה האחרונה של התיבה, שהותקנה אחרי מתיחת הפנים (2011 ואילך), אמינה יותר ופחות נוטה לבעיות. החלפת שמן גיר כל 30-40 אלף ק"מ, למרות שהיצרן לא דורש זאת, מאריכה את חיי התיבה.
חשוב לבדוק את תקינות מערכת המיזוג. מזגן שלא מקרר טוב יכול במקרים נדירים להעיד על דליפה מהיחידה הפנימית. עלות החלק 5000 שקל, ועל זאת יש להוסיף מחיר עבודה.

סיכון מחושב
ה-308 היא משפחתית טובה. תא הנוסעים מרשים ואלגנטי ומהטובים בקבוצה; נוחות הנסיעה מכובדת; רמת הבטיחות והמפרט הבטיחותי ברמה גבוהה; הביצועים סבירים בגרסה האטמוספרית (הנפוצה בהרבה) וטובים בגרסה המוגדשת; היכולת הדינמית טובה מאוד, אם כי לא תלהיב איש.

מול אלה, קשה להתעלם מהעובדה שמדובר במכונית הדורשת הקפדה בתחום האחזקה. עם זאת, המחירים בפועל ל-308 משומשת נמוכים בהשוואה למתחרות.

מומלץ מאוד להתמקד במכוניות שתוחזקו ברמה גבוהה, ויש להן היסטוריית טיפולים מסודרת. יש לשים דגש רב על הבעיות שהועלו כאן והמתייחסות למנוע, לתיבה ולמערכת המיזוג ולבדוק מכלולים אלה במוסך מתמחה, כולל חיבור למחשב הרכב. מומלץ לבדוק את המערכות האלה לפני הבדיקה השגרתית במכון הבדיקה.
צילום: תומר פדר (ארכיון אוטו)
מומלץ להקדים את הטיפול השנתי
טיפולים
כל 30,000 ק"מ למכוניות עד 2012 וכל 20,000 ק"מ לאחר מכן/שנתיים, הקודם מבין השניים. הסדר: טיפול קטן, טיפול גדול.

ל-308 רצועת תזמון שמוחלפת לפי הצורך, ולא במרווחים קבועים.

טיפול 20,000 ק"מ (טיפול קטן, זהה לטיפול 60,000 ק"מ ו-100,000 ק"מ): החלפת שמן מנוע, מסנן שמן ומסנן מזגן. חלקים וחומרים: 425 שקל; עבודה: 337 שקל.

טיפול 40,000 ק"מ (טיפול גדול, זהה לטיפול 80,000 ק"מ): החלפת שמן מנוע, מסנן שמן, מסנן אוויר, מסנן מזגן, מסנן דלק, מצתים. חלקים וחומרים: 829 שקל; עבודה: 491 שקל.

*כל המחירים כוללים מע"מ

תודה לאלו שעזרו בהכנת הכתבה
אורן בן סימון מ'אורן שירותי רכב', מוסך המתמחה במכוניות צרפתיות, המרכבה 15 חולון. ספי מ'גירים אוטומטים צומת סגולה', פתח תקווה.