הבחירה ברכב יד שניה היא תמיד משיקולים כלכליים, ולכן הצד הכספי צריך לקבל משקל משמעותי יותר – והמשימה לא נגמרת בגיוס הסכום הנדרש לקניית הרכב, אלא צריך לקחת בחשבון גם את תקציב אחזקת הרכב, שיכול להשתנות משמעותית מרכב לרכב, ולהוות שיקול משמעותי בבחירה הסופית. לטובת מי שעומד בפני קנית רכב יד שניה, ריכזנו כאן את מרכיבי העלות העיקריים בתחזוקת רכב, שיכולים להצטבר לכדי אלפי שקלים בשנה:
טסט – פעם בשנה תקבלו לתיבת הדואר מכתב לחידוש רישיון הרכב. האגרה נקבעת לפי מחירו של הרכב כחדש, ומשתנה עם השנים, כך שיכול בהחלט להיות שרכב זול כמשומש ישלם אגרת טסט גבוהה. לדוגמא, עבור רכב מקבוצת רישוי 2 (משפחתית ממוצעת) תדרשו לשלם אגרה של 1,377 שקלים לרכב חדש, והמחיר יורד כל שלוש שנים ל-1,201 שקלים, 1,052 שקלים ורכב משנת 2004 ויותר 920 שקלים. על המספר הזה, צריך להוסיף אגרת רדיו של 136 שקלים שנכללת במחיר שתקבלו לתשלום. נזכיר שבניגוד לעבר, אין "קנס" למכוניות עם מנועי דיזל, ועלות הרישוי שלהם זהה למכוניות עם מנועי בנזין. לכך יש להוסיף את עלות הטסט עצמו – כ-100 שקל. כלי רכב בן 15 שנים או יותר נדרש להביא לטסט אישור תקינות בלמים (כ-150 שקל) ורכב בן 19 שנים ויותר נדרש לעבור טסט פעמיים בשנה. לפני הטסט כדאי לבצע בדיקה עצמאית של התאורה ברכב, ולהשתדל לבצע טיפול שנתי (בהנחה שהנסועה שלכם ממוצעת) לפני הטסט, כדי למנוע כישלון מיותר.
רכב יד שניה סוזוקי בלנו
צילום: מנהל
האגרה השנתית נקבעת לפי מחירו של הרכב כחדש, ומשתנה עם השנים
טיפול תקופתי – לכל רכב יש הנחיות יצרן מומלצות לטיפול במכונית (אותן אפשר לברר אצל היבואן או במוסך השירות המרכזי). חשוב לציין שההנחיות האלו מתייחסות לנסועה רגילה – למי שמאמץ את רכבו יותר מהרגיל (וזה כולל נסיעה שרובה בפקקים), כדאי להתייעץ עם המוסך על הקדמת הטיפולים. בעבר הטיפול השנתי היה מקובל פעם בשנה, אך היום יש מכוניות רבות בהן הטיפול הוא פעם בשנתיים, ויש גם שונות רבה במרווחי הטיפולים מבחינת נסועה – מ-15,000 ק"מ ועד 30,000 ק"מ – מה שיכול בהחלט להשפיע על עלות האחזקה השוטפת. כדאי לבדוק שהרכב טופל לפי הספר, גם להבטחת האחריות יצרן במידה וזו עדיין בתוקף, ובעיקר בשביל לדאוג לתקינותו העתידית של הרכב. קחו בחשבון שברכב משומש, עלות טיפול גדול יכולה בקלות להגיע ל-10% מערכו של הרכב, כך שכדאי לבדוק מראש האם צפויים טיפולים גדולים (למשל החלפת רצועת תזמון, מצתים, מסנן דלק וכו') – ולשקלל זאת לתוך מחיר הקניה.

דעו שאין חובה לבצע את הטיפול במוסך מורשה יבואן, אלא רק מורשה משרד התחבורה – אבל לפי הוראות היצרן. לא פעם מוסכים אלו זולים יותר, וכדאי לקחת הצעת מחיר מכמה מוסכים – גם בין מוסכים מורשים מתגלים לא פעם הבדלים משמעותיים.

בלמים – החלפת הבלמים מתבצעת אך ורק לפי מצבם בפועל. אצל חלק מהנהגים, במיוחד אלו שנוהגים בפקקים עם שפע בלימות והאצות, זה יכול להתבצע כל 30,000 ק"מ (ואפילו פחות) ואצל אחרים גם כל 60 אלף ק"מ ויותר. כדאי גם כאן לבדוק מתי בוצעת החלפת הבלמים האחרונה, החלפה מלאה של רפידות + דיסקים (או תופים, תלוי ברכב) יכולה לחצות בקלות את רף ה-2,000 שקלים. בגלל מרווחי הטיפולים הגדולים, פעמים רבות מוסכים מזדרזים להחליף בלמים עוד לפני שהם גמורים, כדי "לחסוך" לכם ביקור נוסף במוסך – כשלמעשה אתם יכולים לנהוג עוד אלפי קילומטרים עם הבלמים הנוכחיים. עוד הרגל מגונה של מוסכניקים הוא החלפה אוטומטית של צלחות הבילום (דיסקים) בכל החלפת רפידות – אם הדיסק לא מחורץ קשות, התעקשו על בדיקת עובי הדיסק, כדי לוודא אם באמת צריך להחליף אותו.
יד שניה רכב
צילום: מנהל
מומלץ לבדוק מתי הוחלפה לאחרונה רצועת התזמון
רצועת תזמון – "טיימינג" בלשון העם, היא רצועה במנוע שזקוקה להחלפה כל כמה שנים או כמות נסועה שנקבעה על ידי היצרן המוקדם מבין השניים. בממוצע נדרשת החלפה כל שלוש עד חמש שנים, וכל 60–90 אלף ק"מ, כאשר יש יוצאים מן הכלל. נציין שיש מכוניות להן יש שרשרת ולא רצועה, ולה אין אורך חיים מוגדר. עלות החלפת רצועת תזמון נע בין כ-1,000 שקל ועד 5,000 שקל במקרים קיצוניים – כך שבעת בדיקת רכב מועמד לקניה, מומלץ לבדוק מתי הוחלפה לאחרונה רצועת התזמון.

דלק – נשמע בסיסי, אבל סעיף הדלק הוא בדרך כלל הכבד ביותר בחשבון ההוצאות של הרכב. צריכת הדלק מושפעת משפע של גורמים – תחזוקה נכונה, משקל עודף ברכב, מנוע חסכוני/בזבזן - אבל בעיקר מאופי הנהיגה, שיכול לשנות את צריכת הדלק בצורה דרמטית. מומלץ לברר מראש, ממבחני דרכים או בעזרת שרות הייעוץ שלנו, מה צריכת הדלק הממוצעת של כל אחת מהמועמדות לקניה, ולשקלל זאת לתוך ההחלטה הסופית. בחירה נכונה ונהיגה חסכונית יכולות לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה.

ירידת ערך – קשה לדעת כמה יהיה שווה הרכב שלכם בעוד כמה שנים, אך אפשר לקבל מושג כללי מבדיקת ההיסטוריה של הדגם והיצרן במחירונים. נציין שככל שמחזיקים ברכב יותר זמן, הנתון הזה פחות רלוונטי.

צמיגים – בדומה לבלמים, גם כאן אורך החיים תלוי באופי השימוש. ההבדל הוא שבניגוד לבלמים, גומי "מזדקן" גם ללא שימוש – לכן כדאי לבדוק מדי פעם, לבד או בעזרת מומחה, את מצב הצמיגים, ולהחליף מיד במקרה הצורך. זכרו! צמיגים הם הקשר שלכם לכביש, ואסור לזלזל בהם. קנו צמיג איכותי שיגמול לכם בבטיחות משופרת, ובמקרים רבים גם בצריכת דלק מופחתת, שתחזיר חלק מההשקעה בו, אם לא את כולה. מומלץ להחליף תמיד צמיגים בזוגות (כל שעל כל סרן ישבו צמיגים זהים), ועדיף כמובן את כל הרביעייה יחדיו.
רכב יד שניה מסחרי
צילום: מנהל
אורך החיים של הצמיגים תלוי באופי השימוש, ולכן כדאי לבדוק אותם גם אם הוחלפו זמן קצר לפני רכישת רכב יד שניה
ביטוח חובה כשמו כן הוא, וחובה עליכם לנהוג ברכב עם ביטוח חובה בתוקף. תוכלו לדעת מה העלות הצפויה לכם דרך מחשבון ממשלתי, פשוט חפשו בגוגל "מחשבון ביטוח חובה", הכניסו את המשתנים שלכם כמו גיל, שלילת רישיון, ופרטים לגבי הרכב הספציפי, ותקבלו את התוצאה הספציפית לכם.

ביטוח מקיף וצד ג' – האחרון הוא גם כן חובה, אם תשאלו אותנו. צד ג' ידאג לכיסוי ביטוחי לנזק שתגרמו, חלילה, לרכב אחר בזמן תאונה. אז גם אם הרכב שלכם זול, הרכב האחר עלול להיות רכב פאר שעולה מאות אלפי שקלים, והסיכון פשוט גדול מדי. ביטוח מקיף כולל בתוכו ביטוח צד ג', והוא מכסה בנוסף גם נזקים לרכב שלכם. לא נרשום עלויות מכיוון שאלו משתנות מאוד לפי סוג הרכב, איזור מגורים, גיל ועבר ביטוחי. כן נמליץ לכם לעשות סקר שוק, ההבדל יכול להיות תהומי, לא פחות.

מיגון – בידקו מראש מה דרישות הביטוח לרכב אותו אתם שוקלים לקנות. אולי חברת הביטוח של הקונה הסכימה לבטח ללא קודן/מערכת איתור, ותזדקקו להתקין מיגון בעלות של מאות שקלים. במידה ויש דרישה למערכת איתור, זכרו כי אלו מגיעות עם דמי מנוי חודשיים, וגם כאן כדאי לעשות סקר שוק, כמו תמיד.

אחריות – יש יתרון לרכב שנמצא עדיין באחריות יצרן, שמבטיחה לכם כי תקלות (בניגוד לבלאי) יתוקנו בחינם. בשנים האחרונות נפוץ המנהג של נתינת אחריות, גם אם מוגבלת, למכוניות הנמכרות על ידי חברות ליסינג או סוחרי רכב גדולים. היא אומנם בדרך כלל פחות מקיפה מאחריות היצרן, אך עדיין מדובר בשירות בעל ערך.
קניית רכב יד שניה
צילום: מנהל
יש יתרון לרכב שנמצא עדיין באחריות יצרן
עלויות נוספות – מצבר ומגבים הם גם כן אלמנטים הדורשים החלפה כל כמה שנים, ועלולים להיות לא זולים, וכמובן צריך לקחת בחשבון עלויות תיקון תקלות (בעיקר ברכב שכבר סיים את תקופת האחריות). אולי לא יהיו לכם כמעט, ואולי חלילה תיתקלו בתקלה גדולה של אלפי שקלים – בממוצע קחו בחשבון בערך הוצאה של בערך אלף שקלים בשנה.