מרצדס A-קלאס קונספט – קדימות ל-A-קלאס הבאה שעל בסיס יוצע גם SUV קומפקטי בשם GLC
כבר ב-2006 החליטו בניסאן לוותר אסטרטגית על האלמרה המשפחתית הבסיסית והקונבנציונלית בשווקים רבים באירופה וללכת על משהו אחר; כך נולד לבסוף ניסאן קשקאי והמספרים מדברים בעד עצמם – ובעד הרעיון שהתברר כמוצלח. מיצובישי, למשל, מכרו בגרמניה במחצית הראשונה של השנה פחות מ-1,700 לאנסר. באותה התקופה נמכרו קרוב ל-4,700 מיצובישי ASX – כביש-שטח קומפקטי הממוקם בגזרת מחיר גבוהה במקצת. היצרניות מגלות שאפשר לעטוף את אותה הגברת מבחינת היעוד וקהל היעד (קרי: רכב משפחתי, קומפקטי, זול יחסית) באדרת רעננה ושונה (והקאשקאי וה-ASX הם בהחלט דוגמא מתאימה) ולמכור הרבה יותר. האם ה-SUV או הקרוסאובר הקומפקטי מחליף את המשפחתית הבסיסית? הנה הסימנים המעידים שיש דברים בגו'.
רכבי השטח הבאים בשנים הקרובות
צילום: מנהל
מאזדה מינאגי קונספט
פיג'ו-סיטרואן-מיצובישי
הצלחת המיצובישי ASX מעודדת את השותפה PSA (קונצרן האם של פיג'ו וסיטרואן) להציע את הגרסאות שלה לנושא. כבר ראינו שת"פים בין הקונצרנים היפני והצרפתי בשטח (מיצובישי אאוטלנדר/פיג'ו 4007 וסיטרואן C-קרוסר) וההמשך יגיע עד 2013, עם ואריאציות של סיטרואן ושל פיג'ו למיצובישי ASX. למהנדסי PSA עבודה רבה להשלים, שכן העבודה על הפרויקט הוקפאה למשך כשנתיים (2008-9) בשל המשבר העולמי. בניגוד לשת"פ סביב למיצובישי אאוטלנדר, היו הצרפתים מעורבים בתכנון ופיתוח ה-ASX משלב מוקדם יותר ולפיכך תתבססנה הואריאציות שלהם לנושא על פלטפורמה שהותאמה להם בשלב מוקדם יותר של הפיתוח. סיטרואן C קרוסבק (Crossback) ופיג'ו RXC – אלו השמות – יבדלו בעיצוב שונה באופן משמעותי, בעיקר בחזית. לפיכך לא תהיה בעיה להתקין בגרסאות PSA לנושא מנועים מבית, בכלל זה מגוון דיזלים חסכוניים הכוללים מערכות 'עצור וסע'. מחיר הסיטרואן C קרוסבק ופיג'ו RXC צפוי להתחיל בכ-20,000 יורו באירופה, בגרסה הבסיסית שתכלול הינע קדמי ומנוע בנזין עם 120 כ"ס. עוד בהיצע הצרפתי מנועי בנזין ודיזל בטווחי הספק של 120-165 כ"ס, גיר ידני כסטנדרט עם אופציה לאוטומטי בגרסאות החזקות יותר ועבודה על תיבה רובוטית.

אופל, מאזדה ופורד
למרות שככל הנראה במהלך השנה הקרובה נראה קונספטים או אף גרסאות מוכנות לייצור – עדיין לא ידוע הרבה על הקטנות לשטח אותן מתכננים באופל, מאזדה ובפורד. באופל מתכננים גרסת שטח לקורסה – או SUV קומפקטי על בסיס הקורסה, תלוי בזווית המתבונן. הטכנולוגיה – מנועים, תיבות העברה – תתבסס על מכלולי הקורסה, לפחות בשלב ראשון. על מאזדה CX-5 כבר סיפרנו לכם, ונזכיר שהקונספט מינאגי היווה קדימון ברור למדי. ה-SUV המעודן יוצע ככל הנראה במהלך השנה הבאה ואורכו יעמוד על כ-450 ס"מ. לאותו האורך צפוי להגיע גם פורד קוגה הבא – דגם חשוב עבור פורד בו נהגנו בחו"ל ושלא הגיע אלינו – והצפוי להיחשף במהלך השנה הקרובה, כדגם 2012. פורד קוגה יגדל בין היתר בכדי לפנות מקום, וליצור הבדלה ברורה בינו לבין רכב השטח המתוכנן להתבסס על פורד פיאסטה הקטנה יותר.
רכבי השטח הבאים בשנים הקרובות
צילום: מנהל
וולוו ומרצדס
קטגוריית רכבי השטח הקומפקטיים (סביב ה-450 ס"מ אורך) היוקרתיים נשלטת כיום על-ידי ב.מ.וו X1 כמעט בבדידות מזהרת. מאז הושק ב-2010 נמכרו במערב אירופה בלבד 75,000 יחידות ממנו – הישג ראוי והשווה מאמץ מצד המתחרות. אודי Q3 קצרה מה-X1 בכ-10 ס"מ וב.מ.וו X3 ו-X5 כבר גדולים במידה-מידה וחצי, ומן הסתם מחיריהם גבוהים יותר. במרצדס "תקועים" עם ה-GLK הגדול והיקר במקצת מה-X1 ושנתוני המכירות לגביו אינם מספקים. בכוונת הקונצרן משטוטגרט להציע רכבי שטח קומפקטיים יוקרתיים על בסיס מרצדס A-קלאס ו-B-קלאס לקראת 2014. מרצדס GLC המתוכנן יהיה קצר מה-X1 – כ-430 ס"מ – ויימכר בפחות מ-30,000 יורו; כמה פחות לא ברור, אך עם תג שכזה הוא מתקרב למחירי ה-X1 המתחילים כיום בקצת יותר מ-25,000 יורו עבור גרסת הבסיס. מרווח הגחון ומרווח הסרנים יהיה קרוב מאוד לזה של מרצדס B-קלאס ולרכב תהיה "יכולת שטח" וירטואלית יותר מפרקטית. ה-GLC אמור לתפקד הכי טוב שאפשר על אספלט, מכל סוג ובכל תנאי. למען התדמית – ואולי כמה משוגעים מישראל – תוצע חבילת שטח שתגיע יחד עם ההינע הכפול האופציונאלי. למרות הממדים הקומפקטיים יציע ה-GLC מקום לחמישה מבוגרים יחד עם מטען בנפח של 400 ליטר.
וולוו שיחקה אותה עם ה-XC60 הן בקונספט והן בעיצוב, ונתוני המכירות מדברים בעד עצמם. בקנה אח קטן שייקרא XC40 שאורכו צפוי להתאים אל מול ה-X1 עם 450 ס"מ. כבסיס תשמש וולו V40 הבאה שתוגבה ותצויד בהינע כפול (כאופציה) עם השינויים העיצוביים המתבקשים כמובן. מתי? כנראה שלקראת 2013.