לפני שאתה מתרחק אל עבר השקיעה עם המכונית החדשה כדאי שתבדוק עוד כמה דברים...אז גילתם מה אתם רוצים, או יותר נכון לומר מה אתם צריכים ואיזה תקציב עומד לרשותכם. בדקתם את הרכב בעצמכם וחזרתם הביתה עם טופס של מכון בדיקה מוסמך. לפני שאתם מגיעים לבנק ובודקים את היתרה בחשבונכם, כדאי שתדעו עוד כמה דברים.

משכנתא?
לפני שממשיכים לשלבים הבאים חשוב לבדוק ברשם המשכונות האם הרכב משועבד או ממושכן. בניגוד לדעה הרווחת בציבור, ניתן להעביר בעלות על רכב ממושכן, דבר שעלול להביא להחרמתו על ידי הגוף לו מושכן בשלב מאוחר יותר. לכן חשוב לבצע לפני הרכישה בדיקה ברשם המשכונות הקרוב למקום מגוריכם (יש סניפים בת"א, ירושלים, חיפה, נצרת עילית ובאר שבע). פרטים על הסניפים תוכלו למצוא כאן ובהגיעכם לרשם המשכונות – עם בולי אגרה בשווי 28 שקלים* – תקבלו את המידע מיידית.
רכב יד שנייה - המדריך המלא
צילום: מנהל
לא לוותר על בדיקה אצל רשם המשכונות. ניתן לבדוק דרך האינטרנט ולשלם בכרטיס אשראי
למי שלא לחוץ בזמן ניתן לבצע את הבדיקה דרך האתר של רשם המשכונות, אך ההליך מסובך עד מאוד. יש לשלם בכרטיס אשראי באתר, להדפיס את הקבלה ולשולחה בפקס. יש לציין את מספר הרכב, מספר הטלפון שלכם ומספר פקס. את התשובה תקבלו בפקס עד השעה 16:00 (אם פניתם בבוקר).
אפשרות נוספת לקבלת המידע היא דרך מוקד 171 של רשות הדואר. כאן התהליך פחות מסורבל, אך תשלמו גם עמלה גבוהה. המחיר הכולל יעמוד על 102 שקלים* בחשבון הטלפון או 92 שקלים* באשראי. את התוצאה תוכלו לקבל בפקס תוך מספר שעות או בדואר.
יש גם מספר חברות פרטיות שמציעות את השירות אך היריעה קצרה.

ליסינג, השכרה וסוחרים
מעבר לכלי הרכב הפרטיים שמוצעים למכירה, גם חברות הליסינג וההשכרה מציעות למכירה אלפי מכוניות, אליהן מצטרפים סוחרי רכב וסוכנויות טרייד-אין, חלקן קשורות ליבואנים ואחרות עצמאיות. לכל גורם יש יתרונות וחסרונות. בכל מקרה, גם אם מדובר במקום מכובד ומוכר, כדאי לבדוק את הרכב בקפדנות ולהיות חשדניים. כלי רכב שהיו בהשכרה וליסינג כדאי לקנות ישירות מהחברה המוכרת ולא מסוחרים.
רכב יד שנייה - המדריך המלא
צילום: מנהל
לרוב כלי הרכב מחברות ההשכרה והליסינג עוברים חיים קשים יותר (לעיתים מדי)
כלי הרכב מחברות ההשכרה והליסינג עוברים חיים קשים יותר (לעיתים מדי), ומטופלים לרוב בחברת הליסינג/ההשכרה עצמה עם חלפים לא מקוריים, שהינם זולים ולרוב נחותים. אולם הם נהנים מאחריות והסדרי תשלומים המקלים על הקנייה ומפתים קונים רבים. חיסרון נוסף של חלק מדגמי הליסינג ורוב כלי הרכב מהשכרה הוא אבזור בטיחותי נחות (ABS, כריות אוויר ועוד) בהשוואה לכלי רכב פרטיים.

במידה ואתם שוקלים רכישת רכב מליסינג, השכרה או טרייד-אין, מומלץ לבצע בדיקה נוספת לרכב על חשבונכם, גם אם חברת הליסינג מציגה בפניכם בדיקה שביצעה לרכב לא מזמן.
בנוסף, רצוי לעמוד על המקח ולבצע סקר שוק בין מספר חברות ליסינג והשכרה. העדיפו כלי רכב עם אחריות יצרן על פני אחריות הניתנת על ידי חברת הליסינג. בקשו לנהוג ברכב לפני שאתם לוקחים אותו לבדיקה במכון.
בדקו כי לא "השלימו ציוד" לפני המסירה מהרכב אותו אתם רוצים לרכוש: בדקו הימצאותם של שטיחים, גלגל רזרבי, מגבה, אנטנה לרדיו וכו'. גם בחברות גדולות יש לבדוק את רישיון הרכב ואת עברו בקפדנות, כפי שהזכרנו במהלך הכתבה.

ניירת
הכל עבר בצורה תקינה, ניהלתם מו"מ על המחיר והכל מוסכם. גם עכשיו חשוב לא למהר ולהיות זהירים. ראשית אל תעבירו את התשלום המלא לפני העברת הבעלות. בביצוע העברת הבעלות בדואר (או במשרד הרישוי) יש לבדוק כי הרשיון המוצג הוא זה שהוצג לכם בעבר. חשוב לבקש מן הפקיד לבצע השוואה בנתוני מספר השלדה והמנוע הרשומים ברשיון הרכב לאלו המופיעים במחשב משרד הרישוי. אי תאימות במספר השלדה עלול לרמז כי מדובר ברכב לא חוקי ויש לעצור את ביצוע העסקה עד בירור הדבר.
רכב יד שנייה - המדריך המלא
צילום: מנהל
רק תזכרו, קניית רכב אינה פרושה חתונה קתולית
אי התאמה במספר אחד בלבד עלולה לרמוז על טעות הקלדה ברישום, ולשם התיקון יש לפנות למשרד הרישוי.
אי תאימות במספר המנוע יעיד כי המנוע הוחלף ומספרו החדש לא עודכן, הליך שעשוי להיות מסורבל ולעיתים בלתי אפשרי.
באם לא ידעתם על כך קודם, הדבר מערער את אמינות המוכר. בכל מקרה יש לגשת למשרד הרישוי עם האישורים המתאימים ולהסדיר את הנושא. אל תבצעו העברת בעלות לפני השינוי ברשיון הרכב. חשוב לבצע את העסקה ברוח טובה כדי שתוכלו לפנות בעתיד למוכר בשאלה או בעיה כלשהי ברכב. ולסיום – בהצלחה!

*נכון ליום פרסום הכתבה
הכתבה המלאה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 241