אין ספק, 2008 תרשם כשנה בה שוק הרכב הישראלי החל להתרסק. על כך כתבנו לא פעם בעבר, ובהרחבה, אבל לא לשם כך התכנסנו הפעם. הפעם ננסה להציג תמונה כללית יותר על פני שנה שלמה כאשר נתוני המסירות מפולחים לקטגוריות השונות.כצפוי, תוצרת המזרח הרחוק שולטת במקומות הראשונים ברוב הקטגוריות, ובעיקר כשמדובר בקטגוריות "כבדות משקל". הסיבה לכך ברורה שכן הנתונים כוללים את המסירות לציי הרכב – שלהערכת גורמים בענף מהווים בין 60% ל-70% מכלל שוק הרכב בישראל.

סופרמיני
כידוע, את עיקר המכירות בסגמנט זה ניתן לייחס לציי הרכב, כך שאין כל חדש בשליטה היפנית/קוריאנית בקטגוריה. חדשה מעניינת מצאנו בכל זאת במורד הטבלה, היכן שממוקמות סוזוקי סוויפט וסקודה פאביה (מקום 6 ו-7 בהתאמה). אלו אמנם לא מתמודדות על ראשות הטבלה (עם 3,698 מסירות לסוויפט ו-1,598 מסירות לפאביה), אולם הן ראויות לציון מיוחד לאור העובדה שהראשונה נמכרת בעיקר ללקוחות פרטיים והשנייה – הדור השני של הפאביה – היא למעשה מכונית חדשה אצלנו.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
משפחתיות / קומפקטיות
כצפוי, מאזדה3 נמצאת בראש טבלת המכירות בקטגוריה, אבל שימו לב לפער בינה לבין שאר המתמודדות; פער זה מקבל משנה תוקף כאשר נזכרים כי מדובר במכונית בסוף דרכה ושמחליפתה כבר הוצגה (כאן בגרסת סדאן וכאן בגרסת ההאצ'בק). המקום השני, כמו הראשון, גם הוא אינו מפתיע. המקום השלישי, הונדה סיוויק, מפתיע יותר. למרות היותה יקרה מהמתחרות (קבוצה 3 לשווי שימוש) הצליחה הסיוויק להתברג לצמרת הטבלה בין היתר בזכות הגרסה ההיברידית שזוקפת לעצמה 815 מסירות. אגב, פריוס מצאה בשנה שחלפה לא פחות מ-1,992 לקוחות חדשים.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
משפחתיות גדולות / 'מנהלים'
גם בקטגוריה זו נמצא שלישייה כמעט קבועה המורכבת ממאזדה, הונדה וסובארו. בראש עומדת כרגיל ה-6 של מאזדה (רבת המכר בסגמנט הישראלי מיום הצגת הדור הקודם!). גם כאן, מן הראוי להעניק מבט נוסף לפער בינה ובין יריבותיה.
את המקום השני תופסת האקורד, בזכות מכירות נאות של הדגם היוצא כמו גם של הדגם החדש, כאשר ה-B4 (שאו-טו-טו תוחלף בדור חדש) נמצאת לא הרחק מאחור. כקוריוז נספר כי מכלל מכירות ה-B4 בשנה שחלפה, 40 נמכרו בגרסת 3.0 ליטר ...כאשר 2 מהן ידניות!
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
סובארו לגאסי / B4 קנספט בהופעת בכורה בתערוכת דטרויט 2009
מכונית נוספת הראויה לציון הינה שברולט מאליבו החדשה. זו מתברגת למקום הרביעי והמכובד לכשעצמו עם 1,432 מסירות – לפני הפאסאט (1,273 מסירות) ומונדיאו (1,233 מסירות).
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
משפחתיות גדולות פרימיום
כאן, אין הפתעות. מובילת הטבלה, וולוו S60, אמנם נמצאת בסוף דרכה ומחליפתה אף כבר הוצגה (כקונספט) בתערוכת דטרויט הנערכת בימים אלה ממש, אבל תג המחיר המעודכן ואטרקטיבי למדי (191,000 שקלים) הוא זה שהזניק את היצרנית השוודית לפסגה. בספטמבר 2008 גם אלפא 159 זכתה לעדכון מחירים דומה שבעקבותיה המכירות החודשיות הוכפלו. עבור אלפא ישראל מדובר בהישג – סה"כ נמסרו 96 יחידות מדגמי ה-159 במהלך 2008 – ובשנה הבאה צופה אורן חסון, מנה"ל השיווק והמכירות בסמל"ת, גידול לגזרת ה-150 יחידות בשנה. עדין, מדובר במספרים קטנים לעומת המתחרות.
מרצדס וב.מ.וו צמודות אחת לשנייה (במקום החמישי והשישי) עם 204 ו-192 מסירות בהתאמה. נכון שנתונים אלה כוללים מוניות ובלעדיהן מרצדס היתה מציגה מספרים קטנים יותר, אך עם זאת, מתוך הכמות הזו 4 נמכרו בגרסת AMG 63 האימתנית...
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
סאלון
גם בקטגוריה זו אין הפתעות של ממש. מרצדס E קלאס בראש כשאחריה אודי A6, וולוו S80 וב.מ.וו סדרה 5 (עם 153 מסירות). הנתונים המעניינים יותר נמצאים במורד הטבלה, למשל: שאת 7 מתוך 146 לקוחות לקסוס GS, ניתן להגדיר כ"ירוקים" אחרי שרכשו לעצמם את ה-GS450h ההיברידית. או על כך ש-2 מתוך 12 הלקוחות שקיבלו בשנת 2008 את המפתחות למרצדס CLS חדשה, ניתן להגדיר כ"ספורטיביים", אחרי שרכשו את גרסת ה-AMG 63 הביצועיסטית. ועם כבר התייחסנו לביצועים, נציין כי מתוך כלל דגמי ה-E קלאס, אחת נמכרה בגרסת E500; מתוך כלל גרסאות ה-A6, נמכרו זוג גרסאות S6 ואפילו RS6 אחת; מתוך כלל גרסאות ה-S80 נמכרו 8 יחידות עם מנוע V8 בריון ומתוך כלל גרסאות סדרה 5, נמכרו 2 גרסאות עם התג '550i' על הישבן.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
פאר
וכמו בקטגוריות האחרונות, אין הפתעות ושלישיית הפרימיום הגרמנית מאכלסת את פסגת הטבלה. ובכל זאת, וודאי תשמחו לדעת כי מתוך כלל מסירות ה-S קלאס, 4 לקוחות קיבלו את המפתחות לגרסת AMG 63. מתוך כלל מסירות סדרה 7, זוג לקוחות מתרווחים לעצמם במושבים האחוריים של 750 מאורכות, ומתוך כלל מסירות A8 אחת נמכרה עם מנוע דיזל, 2 נמכרו עם מנוע 6.0 ליטר W12 ו-25 (!!) עם מנוע למבורגיני (גרסת ה-S8)
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
ספורטיביות / פתוחות
93 אזרחים מאושרים זכו להוריד את הניילונים מסיאט איביזה לוהטת השנה; כנראה שבזכות מחיר נכון (כ-140,000 שקלים עבור הקופרה) מצליחה האיביזה להימכר במספרים נאים. מתוך כמות זו 60 הן קופרה ו-33 הן ה-FR (כ-133,000 שקלים). במקום השני נמצא דגם אחר של סיאט, לאון. גם כאן יש חלוקה בין הגרסאות: 30 יחידות FR ו-14 "קופרות". במקום השלישי נמצא את פולקסווגן גולף GTI, כאשר 13 מתוכן הן ידניות.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
לא פחות מ-15 גרסאות AMG שונות נמכרו במהלך שנת 2008
בהמשך הטבלה נגלה כי בישראל נמכרו מספר מכוניות-על כמו זוג דגמי אודי R8 ו-5 פורשה 911. נמכרו גם מספר מכוניות ספורטיביות במסווה של מכוניות משפחתיות, למשל: זוג דגמי ב.מ.וו M3, 5 מיצובישי לאנסר איוו, 7 סובארו אימפרזה STi ו-3 אימפרזה WRX ועוד 15 גרסאות AMG שונות: החל ב-C קלאס, דרך SL וכלה ב-ML.
בקרב דגמים הקבריו' השונים נגלה כי מאזדה MX-5 נמצאת בראש (35 מסירות) שלאחריה מרצדס SLK (עם 22 מסירות) ופיז'ו 207CC (עם 19 מסירות).
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
מיניוואנים קומפקטיים
אחרי שכבשה 2 קטגוריות אחרות, ובאופן טוטאלי, מאזדה חוזרת להדרן, ולכיבוש נוסף. די להביט בנתוני המכירות כדי להבין כיצד מאזדה5 הפכה את הקטגוריה על ראשה. ללא קשר להישג המרשים מאוד של אנשי 'דלק מוטורס', יבואנית מאזדה, גם אנשי 'לובינסקי' ראויים ל'שאפו' לאור נתוני המכירות של סיטרואן פיקאסו – כפול מזה של הונדה FR-V הנמצא במקום השלישי.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
מיניוואנים גדולים
קטגוריה זו איבדה מעט מזוהרה מאז עזב אותנו ה-MPV של מאזדה, ומאז גדל היצע הכלים בקטגוריה הקומפקטית יותר. ובכל זאת, יש עדיין מי שמבקש מוביל נוסעים בגודל מלא. בדו"ח המסירות של איגוד יבואני הרכב פורד S מקס וגאלקסי מופעים יחדיו. מכאן גם מיקומם בפסגה. שאר המתחרים נמצאים די קרוב, צמודים אחד לשני עם הפרשי מסירות קטנים ביותר. אגב, ראוי לציין שמרבית המכירות בסגמנט שייכים לגרסאות מונעות בנזין, כנראה תוצר של מחירי הסולר הגבוהים.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
מסחריות קומפקטיות
בתקופה האחרונה קטגוריה אפרורית זו זוכה לפריחה מסוימת שצפויה עוד לגדול בשנה הקרובה. הקטגוריה משתנה והטנדרונים מחליפים את ייעודם – מרכב עבודה לרכב משפחתי (וגם להיפך). די להציץ בתא הנוסעים של סיטרואן ברלינגו החדש, שלאחרונה הגיע למחוזותינו, כדי להבין כיצד רכב תכליתי הופך למשפחתית קומפקטית עם תא מטען ענק. אליו צפויים להצטרף השנה גם הקנגו של רנו שביצע צעד דומה, ומתחרים נוספים.
אגב, את סקודה רומסטר, (עם 2,250 מסירות) לא הכנסנו לחישובי סגמנט זה היות שלמרות המראה הטנדרוני, הוא לא בדיוק כלי עבודה. מצד שני, לצרכי 'בזק', כרכב שירות ותיקונים, הוא כנראה מתאים. אמרנו לכם שהגבולות מטשטשים והקטגוריה משתנה.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
שטח רך / קומפקטי
קטגוריה זו זוכה לעדנה בתקופה האחרונה בין היתר בזכות תחרות מחיר אגרסיבית על ליבם של קברניטי חברות הליסינג. בראש, ובהפרש ניכר נמצא כמובן יונדאי טוסון, אך לא מן הנמנע כי בסיכומי המכירות בשנה הבאה נגלה כי הפערים הצטמצמו.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
ניסאן קשקאי – רכב הפנאי הקטן של ניסאן תופס תאוצה

מן הראוי לציין כי קיה ספורטאז', אחיו התאום של הטוסון נמצא הרחק מאחור (מקום 6) עם 341 מסירות. האם העברת זיכיון היבוא מסמל"ת ל'רי מוטורס' תעזור להרים את המכירות? ימים יגידו.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
שטח גדול
גם כאן נמצא כלי אחד דומיננטי כאשר כל שאר המתחרים נמצאים מאחור ובאבק. את השלישייה הראשונה עיניכם רואות. נזכיר את המתמודדים שבהמשך, בהם מיצובישי פאג'רו (מקום 4) עם 670 מסירות; אחריו, שברולט קאפטיבה (523), מיצובישי אאוטלנדר (473), פורד אדג' (450) ופולקסווגן טיגואן (373).
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל
שטח פרימיום
ב-2005 הצליח הטוארג של פולקסווגן להפוך לחביב הקהל ולהדיח את ה-X5 של ב.מ.וו מהפסגה. מאז הוא שומר על המקום בקנאות, כאשר קרבות העבירות האמיתיים מתבצעים בהמשך; מלבד המאבק על המקום השלישי (בין המרצדסML לטויוטה לנד קרוזר V8), נציין את אודי Q7 המגיח חזק מאחור עם 100 מסירות, וולוו XC90 (עם 86 מסירות) ולקסוס RX (עם 81 מסירות). אגב, 37 כלים מזה האחרון, נמכרו בגרסת כלאיים – בנזין חשמלי. מחבקי עצים אמיתיים.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל
צילום: מנהל