רכב יד שנייה - מיצובישי גרנדיס משומשת - אוטו

רכב יד שנייה - מיצובישי גרנדיס משומשת

המיצובישי גרנדיס הוא אחד המיניוואנים הנפוצים בשוק המשומשות. יצאנו לבדוק איך הוא עובר את מבחן הזמן

העידן המודרני הביא לעולם במאה הקודמת רעיונות גדולים, מאבקים בין אידאלים סותרים וחתירה של התנועות השונות להנהגת העולם על בסיס צדק אובייקטיבי אחיד, מוגדר וברור. לפחות לתפישתם. חלק מהתנועות הללו עברו מן העולם, חלקן האחר איבדו מכוחן אך האנושות נותרה עם דפוסי המחשבה של הגדרות אובייקטיביות, קטלוג למסגרות וחלוקה לקטגוריות. גם שוק הרכב מחולק לקטגוריות. למשל קטגורית "רכב משפחתי" – הקטגוריה הנמכרת ביותר בשוק הרכב הישראלי כיום (עדיין) – שקיבלה את שמה לפי גודל המשפחה המקובל באירופה ויפן. לכן לא מפתיע לגלות שבקרב אוכלוסיות מסוימות, בהן מקובלות משפחות גדולות יותר, נפוץ השימוש במונח "רכב משפחתי", בטעות או בכוונה, דווקא בהתייחס למיניוואנים עם שבעה מושבים. הרי רכב משפחתי אמור להיות מסוגל להסיע משפחה, לא?!

סדר משפחתי חדש
נהוג לחלק את שוק הרכב לקטגוריות על פי נתונים – אורך, רוחב, בסיס גלגלים והיצע מנועים. כך נולדו המונחים מיני, סופרמיני, משפחתית וכן הלאה. גם את שוק המיניוואנים ניתן לחלק לקטגוריות, כאשר שתי הנפוצות הן:
מיניוואנים קומפקטיים מבוססים בדרך כלל על פלטפורמה של מכונית משפחתית שנמתחה לטובת הוספת שורת מושבים שלישית. דגמים אלו עושים בדרך כלל שימוש במנוע בנזין בנפח 2.0 ל' והמרווח בשורה השלישית שלהם נע על הטווח שבין מצומצם למגוחך. אותו כלל חל גם נפח תא המטען.
מיניוואנים גדולים כלי רכב שתוכננו מאפס כמיניוואן, בדרך כלל עבור השוק האמריקאי. כמשתמע משמם, הם גדולים בהרבה ומציעים מרחב שיכול לאכלס בנוחות שבעה מבוגרים, ולפעמים גם שמונה. הם מציעים נפח מטען שימושי גם כשכל המושבים בשימוש, אבל הם מסורבלים יותר לנהיגה, בעיקר בעיר, ויקרים בהרבה לקניה.
הגרנדיס של מיצובישי שייך לקטגוריה שלישית, פחות נפוצה בארץ - מיניוואנים גדולים-אירופאים, שמתמקמת בין שתי הקבוצות הקודמות. קטגוריה בה חברים גם, אבל לא רק, הגלאקסי של פורד והאלהמברה של סיאט. קטגוריה זו מציעה שבעה מושבים בגודל מלא (או לפחות כמעט מלא), עם ממדים קצת פחות מגודלים משל המיניוואנים האמריקאים.
הגרנדיס שווק בארץ החל מסוף 2004 (כדגם 2005) ועד 2011, ובחלק מהזמן נמכר בכמויות גדולות. לכן הוא מהווה שחקן מרכזי בקטגוריה בשוק רכב יד שניה. העיצוב מודרני ונראה נאה ועדכני אפילו כיום, למעלה מעשור אחרי הצגתו. ולחשוב שרק שלוש שנים קודם לכן ירד הספייסוואגון המשמים מפסי היצור של אותו יצרן. בהחלט התקדמות משמעותית!
גם בתא הנוסעים העיצוב נאה ונקי, והתחושה ליושבים מקדימה הינה אוורירית ומרווחת הודות לשמשה הקדמית הרחוקה והגדולה. בורר ההילוכים הקצר ממוקם בתחתית הקונסולה המרכזית דבר שמשאיר חלל יעיל בין המושבים הקדמיים. פקדי המיזוג נאים וברורים וכוללים מצב אוטומטי ואפשרות שליטה נפרדת על יחידת המיזוג האחורית. שורת המושבים השניה כוללת מקום לשלושה עם משענות מתקפלות במבנה של 60\40. ניתן לכוון את זווית המשענת וכן להסיט את המושבים קדימה ואחורה לפי הצורך ובהתאם לאורך רגלי היושבים בשורה השלישית. שורת המושבים השלישית כוללת שני מושבים מרווחים יחסית הניתנים לקיפול, אך הכניסה אליהם דורשת קיפול מושב בשורה האמצעית. לטובת שמירה על קרירות בחלק האחורי יש כאמור מזגן מפוצל, לו ארבעה פתחים. שליטה על מהירות האוורור נעשית מהשורה השניה.
דף הנתונים מראה על נפח תא מטען של 320 ליטר - נתון מקביל לשל משפחתית קומפקטית מאותן שנים. אולם בפועל, תא המטען עמוק ומרגיש גדול יותר מהנתון הרשמי. כך או כך, מדובר בנפח שימושי בהחלט. מושבי השורה השלישית מתקפלים לאחור, אל תוך תא המטען, על ציר הממוקם בחיבור המושב והמשענת, וקיפולם יוצר שטח מטען עצום. תהליך הקיפול נראה חכם והיי-טקי אך בפועל מעט לא פרקטי - לצורך הקיפול יש לרוקן תחילה את תא המטען, אליו פולשים המושבים המקופלים.

בתחום ההנעה מיצובישי בחרו בנוסחה פשוטה ומוכרת: מנוע בנזין טורי בנפח 2.4 ל' (יחידה וותיקה ומוכחת של היצרן) המפיק 165 כ"ס, ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת ארבעה הילוכים המעבירה את הכח אל הגלגלים הקדמיים. השילוב הזה הפגין לאורך השנים אמינות גבוהה, אך מאידך נושא בחלק מהאשמה בצריכת הדלק הגבוהה יחסית. מערכת ההנעה מזיזה את הגרנדיס בנעימות, כל עוד הדרישות רגועות. בנהיגה מאומצת משקל הרכב מורגש, החלפות ההילוכים לא תמיד חלקות ורעש המנוע נשמע בתא, אם כי לא בצורה מוגזמת. התנהגות הרכב ברורה ונהיגה דינאמית יכולה להעלות חיוך גם (ובעיקר) במהירויות שפויות. כיול המתלים הינו על הצד הרך והספיגה בנסיעה עירונית טובה. במהירויות גבוהות הרכב המגודל נע על מתליו, אך כאמור, ניתן למצוא זאת אפילו משעשע עם העברות משקל ברורות והתנהגות צפויה הודות למרכב הארוך.

ת'כלס כסף
הגרנדיס שווק לאורך השנים בשלוש רמות גימור. Executive, Comfort ו- Sport. בשנים הראשונות, עד אמצע 2009, שווק הגרנדיס רק בשתי רמות אבזור, קומפורט וספורט, והוצמד לו תג מחיר גבוה יחסית – 195,000 שקלים לקומפורט הבסיסית – מה שגרר קצב מכירות נמוך. גרסת ה-Sport הבכירה כוללת גג שמש כפול, חישוקים קלים בקוטר "17 עליהם מורכבים צמיגים בחתך נמוך יחסית למיניוואנים – 55. להיצע האלקטרוניקה מצטרפות בקרת יציבות, בקרת שיוט ומערכת מולטימדיה. יש גם הגה ובלם יד מצופים עור ופסי "גגון". גרסת ה Comfort מסתפקת בשנים אלו בצמיגים צרים יותר, ללא חישוקים קלים ומוותרת על גג השמש ועל מערכת בקרת היציבות.
בשל ההיצע הקטן של גרנדיס מהשנים הראשונות, כלי-רכב שמורים נמכרים סמוך לפרסומם בלוחות ובדרך כלל מעל מחירי המחירון.
לקראת סוף שנת 2009 החלו במיצובישי לשווק רמת גימור נוספת – Executive – ועדכנו את רמות הגימור הקיימות. מחיר הפתיחה של הExecutive היה נמוך בהרבה (165,000 שקלים) – קרוב לשל מתחרים קטנים בהרבה, וחשוב יותר – בתוך רף "דרגה 4" הקריטי בזמנו לשוק הליסינג. התוצאה היתה קצב מכירות גבוה פי כמה, ובהתאם היצע גדול בהרבה בשוק המשומשות. ועדיין, מדובר במכונית מבוקשת מאד שנמכרת מהר ובמחיר קרוב למחיר המחירון.
ה Executive מאובזרת בצורה דומה לשל הקומפורט של לפני העדכון, בתוספת בקרת יציבות. הComfort המעודכנת כוללת בקרת יציבות, חישוקים קלים, הגה מצופה עור, מערכת מולטימדיה ומצלמת רוורס. גרסת הSport זכתה בנוסף לבקרת אקלים מפוצלת, ושומרת על גג השמש הכפול המאפיין אותה.
מה לבדוק
כאמור, הגרנדיס נחשב לרכב אמין. עם זאת, לפני קניה, כמו בכל רכב משומש, יש לבדוק היטב את "הכלה", כי כמו תמיד, יחס מזלזל ומזניח של הבעלים הקודם יכול לגרור הוצאות כבדות בהמשך.
כדאי לבדוק מתי הוחלפה לאחרונה רצועת הטיימינג. זו צריכה להיות מוחלפת אחת ל-100,000 ק"מ או 6 שנים – המוקדם מבין השניים. החלפתה אינה זולה, ובמידה ונדרשת החלפה קרובה יש לקחת עלות זו בחשבון. במכוניות עם נסועה גבוהה יש לבדוק את מצב בולמי הזעזועים, שלא נוטים להאריך ימים, ומחירם לא זול (אין היצע גדול של בולמים חליפיים). בניגוד למקובל, בגרנדיס אין קורת רוחב שתומכת את הפגוש האחורי, כך שתאונות קלות יחסית עשויות לפגוע בפח האחורי של המרכב או בשלדה עצמה. במידה וישנם סימנים לפגיעות מסוג זה, יש לבדוק היטב את חומרת התאונה. תאונות קלות, גם אם השאירו סימן בקצה קורות השלדה או בפח האחורי, אינן בהכרח סיבה לפסול רכב מוצלח בהיבטים אחרים.
כבכול קניית רכב משומש יש לקחת בחשבון עלויות ל"יישור קו" שיתבצע לאחר הקניה ולחשב - מוטב לפני הקניה למניעת הפתעות בלתי נעימות - את עלות ההוצאות הצפויות. כלי רכב גדולים מורכבים מחלקים גדולים ומאסיביים יותר (חלקי מתלה, בלמים וכן הלאה), שבדרך כלל מחירם גבוה יותר.
מרבית חלקי הפלסטיקה בתא הנוסעים עמידים ושורדים היטב את פגעי הזמן והשימוש. לעיתים ניתן ללמוד ממצבם על אופי ילדי המשפחה שעשתה שימוש ברכב ומצב המשמעת שלהם... תריסי הכיוון המותקנים בפתחי המיזוג האחוריים עדינים ונוטים להשבר בטרם עת. אמנם לא מדובר בחלק מהותי אך חסרונם עשוי להטריד. ליד ברך הנהג מותקנת מגירה קטנה לאחסון מטבעות וכרטיסי חניה בעיקר. התפס המחזיק אותה סגורה נוטה להישבר ולגרום למגירה להישאר פתוחה מבלי אפשרות סגירה.
כאשר מדובר במכוניות גדולות, שבאופן טבעי הינן צרכני דלק משמעותיים, עולה פעמים רבות המחשבה להסב את הרכב לשימוש בגז, שמחירו כמחצית ממחיר ליטר בנזין. אלא שלא בכל הדגמים ניתן לבצע הסבה, ולא בכולם היא עולה יפה. מנוע הגרנדיס מקבל בצורה טובה הסבה לגז, ואם בוצעה כראוי - לא צפויות בעיות אמינות בטווח הארוך.
לעיתים ניתן למצוא בשוק מכוניות שכבר הוסבו לשימוש בגז. לפני קניה של רכב כזה, מומלץ לבדוק היטב את סוג המערכת, היכן הותקנה ומה גילה. מוסכים ומכוני בדיקה "רגילים" אינם בודקים את מערכת הגז, ולכן כדאי להתאמץ ולהגיע למוסך מומחה העוסק במערכות גז לשם בדיקת תקינות המערכת. אבל יש לזכור כי לצד החסכון הגדול בהוצאות הדלק, להסבת רכב לשימוש בגז השלכות רבות שצריך לקחת בחשבון ולשקול היטב לפני ביצוע המהלך, כגון הפגיעה בנפח תא המטען (או הוויתור על צמיג רזרבי) וההגבלה בכניסה לחניונים תת-קרקעיים.
ומילה אחת על הבלמים - בעקבות התאונה המפורסמת של משפחת אטיאס בירידה לטבריה, נפוצה שמועה על תקלה סדרתית בבלמי הגרנדיס. חשוב להדגיש כי אין לשמועה הזו בסיס, ולהזכיר כי התאונה ההיא לא קרתה בשל תקלה בבלמים.

בסך הכל, הגרנדיס הוא מיניוואן מוצלח, שישמש בצורה טובה משפחה של שבעה. הוא מרווח יחסית מבלי להיות עצום, אמין, נוח ומאובזר בצורה טובה. עלות הקניה והתפעול שלו אינה גבוהה יחסית, והוא קיים בכמויות מכובדות.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות