קטגוריה: סופרמיני
גרסה: 1.2 ל', אוט', פרמיום
מתחרים: ניסאן מיקרה, סיאט איביזה, דאצ'יה סנדרו, פיג'ו 208
מחיר: 83,000 שקלים

אחרי הפסקה של חצי שנה, חוזרת אלינו הספייס סטאר, שעברה בינתיים מתיחת פנים. במתיחת פנים של הספייס סטאר התמקדו אנשי מיצובישי, להצהרתם, בשיפור תא הנוסעים, כיול המתלים ופעולת הבלמים – כולם נושאים בהם פיגרה הספייס סטאר אחר המקובל היום.
לקחנו למבחן את הגרסה האוטומטית ברמת האבזור הגבוהה (פרמיום), הנבדלת מרמת הגימור הבסיסית בתאורת קסנון, חישוקים קלים בקוטר "15 ומפתח חכם - כל זה תמורת 3,000 שקלים.
עיצוב ונראות
מיצובישי ספייס סטאר מעולם לא הייתה הנאה שבחבורה. גם לא ממש זו שמתמודדת על תואר הסגנית. העיצוב פשוט וחסר מעוף, אם כי אינו מכאיב בעין. חדי העין יגלו שהסופר מיני המחודשת התארכה במעט (8.5 ס"מ) בעקבות עיצוב מחודש לחרטום ולזנב.
מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (1.2 ל' אוט', פרמיום)
צילום: הדס אלגוב
פנים הרכב
ההודעה לעיתונות הבטיחה שיפור באיכות תא הנוסעים - ולא שיקרה. איכות החומרים טובה יותר - עדיין מדובר בפלסטיק נוקשה ופשוט למראה, אך הוא משאיר רושם מאסיבי יותר, ואלמנטים מבריקים בדשבורד ובדלתות שוברים מעט את השחור הדל. ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים דואגים לתחושה נעימה יותר בממשק העיקרי של הנהג עם הרכב.
האבזור היה טוב לפני מתיחת הפנים, והוא טוב יותר עכשיו, עשיר יותר ממה שאפשר למצוא גם במכוניות יקרות יותר: ארבעה חלונות חשמל, בקרת אקלים, בקרת שיוט, חיישני גשם, חיישני תאורה ומפשיר אדים למראות הצד. בנוסף תמצאו מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד, בהתקנה מקומית, הכוללת מצלמת נסיעה לאחור, מערכת ניווט ועוד.
למרות המידות הצנועות, הספייס סטאר מציעה מרחב פנימי ראוי לארבעה נוסעים - מלפנים לא חסר מקום, וגם מאחור יש מספיק מקום לברכיים ולראש של שני נוסעים (אין ממש מקום לנוסע שלישי). אולם התחושה במושב האחורי ספרטנית, עם מסילות מושב-קדמי חשופות, ומגבהה שמותקן מתחת למושב הנהג. אין גם תאורה ליושבי המושב האחורי - התינוקת השתעלה ואתם רוצים לבדוק אם הכל בסדר? תצטרכו להדליק את הפנס בטלפון...
ואגב תינוקת - תא המטען קטן יחסית, ודומה יותר בגודלו למה שניתן למצוא בקטגורית המיני. אפילו העגלה שלנו, שהינה קומפקטית יחסית, הצליחה להידחק אל תא המטען רק לאחר פירוק חלקי. שאר הציוד כבר נאלץ למצוא מקום על מושב בתא הנוסעים. בקיצור, לא אידיאלית למשפחה הצעירה.
מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (1.2 ל' אוט', פרמיום)
צילום: הדס אלגוב

נוחות
נוחות הנסיעה בספייס סטאר טובה למדי. בעיר המתלים מצליחים להעלים את רוב המפגעים, למעט שברי כביש חדים, שגם גורמים רעש מתלים רם. בנהיגה בינעירונית המצב אפילו טוב יותר, אם כי הריסון לוקה מעט בחסר. יש לציין כי ברמת האבזור הגבוהה מותקנים צמיגים בחתך נמוך, ויתכן שהצמיגים גבוהי החתך של גרסת הבסיס יספקו נוחות עירונית עדיפה.
בשיוט בין עירוני התיבה הרציפה מאפשרת למנוע להסתובב בסל"ד נמוך ורגוע - פחות מ-2000 סל"ד במאה קמ"ש - אך בידוד הרעשים לוקה בחסר, ויש שפע רעשי כביש ורוח, ובתאוצה גם רעש מנוע מחוספס ולא נעים.
מנוע וביצועים
לספייס סטאר מנוע 1.2 ליטר עם 80 כ"ס ו-10.8 קג"מ שמשודך לתיבה אוטומטית-רציפה. למרות ההספק הצנוע, ובזכות משקל קליל (הנתון הרשמי הוא 865 ק"ג!) הביצועים זריזים למדי. זריזים יותר, או לפחות כך זה מרגיש, מכפי שאפשר לנחש לאור נתון התאוצה הרשמי: 12.8 ש' מאפס למאה קמ"ש. מצב S בתיבת ההילוכים הופך את הדברים ל"חיים" עוד יותר - על חשבון צריכת הדלק, כמובן.
אבל כל זה נכון במישור ועם רכב לא עמוס. שימו ברכב ארבעה אנשים בגודל "אני צריך להתחיל לרוץ כדי להיפטר מהבטן" או תתחילו לטפס בעליה, ותמצאו את עצמכם מצמידים את הדוושה לרצפה כדי לשמור על קצב ראוי.
המנוע הצנום והמשקל הקל מתבטאים בצריכת דלק טובה - במבחן שלנו השגנו 14.6 ק"מ לליטר, מה שמפצה במשהו על מיכל דלק קטן מאוד, רק 35 ליטרים.
מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (1.2 ל' אוט', פרמיום)
צילום: הדס אלגוב
ניהוג ובטיחות
הספייס סטאר של לפני מתיחת הפנים הציעה התנהגות כביש בסגנון שנות השמונים, ולא במובן הטוב - שפע זוויות גלגול ורגישות מוגזמת להעברות משקל יצרו התנהגות כביש שיכלה "לנשוך" נהג לא מיומן. השיפור בתחום הזה דרמטי. כיול המתלים החדש מרסן את המאסה באופן מוצלח הרבה יותר מה שמשפר את האחיזה (לרמת "סבירה") ומייצר התנהגות נייטראלית יותר, צפויה יותר. זו עדיין לא "מכונית לנהג", אך לפחות היא כבר לא מכונית שתפחיד את הנהג.
הבלמים חסרו מעט "נשיכה" ראשונית, אך הציעו עוצמה טובה בסך הכל ועמידות סבירה תחת עומס. ההיגוי מלאכותי לחלוטין, ואין שום דרך לשלוט בתיבה באופן ידני.
בכל הנוגע לבטיחות, למיצובישי ספייס סטאר שש כריות אוויר, ומלבד מערכות העזר הסטנדרטיות, תמצאו גם מערכת עזר לזינוק בעלייה וניטור לחץ אוויר בצמיגים. במבחן הריסוק האירופאי שנערך אי-אז ב-2013, והיה מקל בהרבה מאשר המבחן המקובל היום, קיבלה הסופרמיני הקטנה 4 כוכבי בטיחות.
סיכום
אנשי מיצובישי טיפלו בדיוק בנקודות הבעייתיות של הספייס סטאר, והמהדורה המעודכנת טובה משמעותית מאשר המקורית בסעיפי איכות תא הנוסעים וההתנהגות. אולם זה לא מספיק, לא כשבמחיר דומה עד זהה לשלה אפשר לקנות סיאט איביזה או פיג'ו 208, שאומנם יציעו פחות אבזור, אבל יהיו חזקות, מרווחות ונעימות הרבה יותר.
מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (1.2 ל' אוט', פרמיום)
צילום: הדס אלגוב