חג. ההכנות לטיול המשפחתי בעיצומן, קבוצת הוואטסאפ המשפחתית שוקקת פעילות, כל אחד וסטטוס המוכנות שלו בדרך. יורדים לרכב להכניס ציוד. הידיים עמוסות, טוב שבחרתי ברכב עם מפתח חכם (Keyless).

אני מתקרב לרכב, לוחץ על הכפתור שבידית הדלת ו... לא קורה כלום. גם השלט לא מתפקד. לוחץ, לוחץ שוב, לוחץ באופן ממושך. כלום, נאדה. אולי נכנס דרך תא המטען? גם הדלת שם לא נפתחת. אין לה כפתור סתרים? או, הנה מספר טלפון של מוקד חירום 24/7. "מוקד הודעות שלום" – מוקד הודעות? אני צריך נציג שירות, נתקעתי עם הרכב. "יהיה אחרי החג" – אחרי החג? סליחה שנתקעתי בזמן לא נוח למוקד השירות. לא רוצה יותר רכב עם מפתח חכם.

הסיטואציה הנ"ל איננה מבוססת על סיפור אמיתי – היא הסיפור האמיתי. רכב מבחן שהיה אצלי במהלך חג ראש השנה, חדל מלתפקד. הרכב הושאר בלילה עם איתות חירום למשך 6 שעות, ובבוקר ראיתי שאיתות החירום לא עובד; בדיעבד הבנתי שאורות המצוקה אכן מסוגלים לרוקן את סוללת המתח המתח הנמוך (הכוונה היא למצבר, מתח 12V). בכל מקרה, הרכב לא מתפקד – ואי אפשר בכלל להיכנס אליו בשביל להיעזר בטעינה ממקור חיצוני (הכוונה היא לטעינה חיצונית ממצבר 12V אחר, לא לעמדת טעינה).

אחרי זמן מה של חוסר אונים, נרגעתי ונגשתי לאינטרנט בשביל למצוא פתרונות. תחילה איתרתי את ספר הרכב – מצאתי כזה באתר האינטרנט, בעברית. מצאתי – אבל בספר מופיע רק שלב אחד, מתוך שלושה. את המידע החסר השלמתי דרך חיפוש ביוטיוב, ועם עוד קצת תושיה הנעתי את הרכב, ואפילו בלי צורך בכבלי התנעה.

לאור המקרה שקרה, ראוי היה לפרסם מדריך מצולם לפתיחת רכב עם מפתח חכם כאשר המפתח לא עובד (או שסוללת המתח הנמוך – מצבר – מרוקנת). כאן ההדגמה מתייחסת ספציפית ליונדאי איוניק, אך השיטה טובה למרבית הדגמים המצוידים במפתח חכם. לשיטה יש 4 שלבים, או 6 שלבים במקרה של כלי רכב היברידי.

1. פירוק המפתח המכני מהשלט, באמצעות לחיצה על הלחצן העגול הקטן:

1603130


1603128


2. הכנסת המפתח המכני לחריץ בחלק הימני (הסטטי) של ידית הדלת, בחלקה התחתון:  

1603127


3. תוך כדי משיכת החלק השמאלי של הידית (זה שבאמצעותו נכנסים לרכב בדרך כלל), יש לדחוף את המפתח המכני פנימה לתוך החריץ בחלק הימני של הידית, ואז למשוך את המפתח כלפי מעלה - מתוך מטרה לשלוף את חלקה הימני של הידית:

1603131


1603129


1603125


4. מכניסים את המפתח המכני לבית המפתח (כמו ברכב רגיל) – ונכנסים לרכב.

5. במקרה שמדובר ברכב היברידי (יונדאי איוניק, במקרה שלנו), יש לבצע פעולת אתחול לסוללת המתח הנמוך (מצבר 12V) באמצעות פקודה חשמלית לממיר המתח (ממיר מתח זרם ישר, ממתח גבוה של 240V למתח נמוך של 12V - רכיב מקביל לאלטרנטור ברכב 'רגיל') הניתנת באמצעות מתג הממוקם מצד שמאל להגה:

1603126


6. לאחר מכן, יהיה צורך להתניע את הרכב באמצעות קירוב פיזי – חד פעמי – של השלט החכם לכתפור ההתנעה, בהתאם להוראות שיופיעו בלוח המחוונים.

נסיעה טובה ובטוחה!