יצרניות הרכב היפניות טויוטה וסובארו הודיעו על שיתוף פעולה חדש, במסגרתו יפתחו יחד פלטפורמה חדשה למכוניות חשמליות. הפלטפורמה תוליד מספר דגמים, בהם אחד הראשונים יהיה רכב פנאי קומפקטי שיתחרה עם קיה ספורטאז' ופיג'ו 3008 ויציע הנעה חשמלית טהורה - ללא בנזין או דיזל.

במסגרת שיתוף הפעולה החדש, שמרחיב את הסכם השת"פ הוותיק שנחתם ב-2005, טויוטה וסובארו יאחדו כוחות לפיתוח הפלטפורמה, שתשמש למכוניות קומפקטיות וגדולות - החל ממשפחתיות קומפקטיות ועד לרכבי פנאי גדולים.

סובארו תתרום לצורך כך את מערכת ההנעה הכפולה שלה וידע שנצבר מניסיון לפיתוח רכב פנאי חשמלי (שבינתיים לא הבשיל לרכב סדרתי), ואילו טויוטה תתרום את הידע הנרחב שלה מעולם רכבי הכלאיים, ממנו למדה רבות על מנועים חשמליים.

היצרניות לא מספקות תאריכי יעד לתחילת שיווק הדגמים שיפותחו יחד. בעוד רכב הפנאי החדש יהיה זהה בשני המותגים - עם בידול מותגי קל - יתר כלי הרכב שיפותחו על בסיס הפלטפורמה המשותפת צפויים להיות שונים בהתאם למיצוב ולצרכי כל יצרנית.

סובארו וטויוטה יפתחו יחד רכב פנאי חשמלי ופלטפורמה
טויוטה ראב4 חשמלי לארה"ב שיוצר בסיוע טסלה


זוהי לא פעם ראשונה בה טויוטה נעזרת ביצרנית מתחרה בכדי לפתח רכב פנאי חשמלי. לפני כשבע שנים היא הציגה גרסה חשמלית של טויוטה ראב4 בארה"ב, עם מערכת הנעה חשמלית שהגיעה מטסלה. גרסה זו, שיוצרה במספרים נמוכים בעיקר כדי לעמוד ביעדי זיהום יחודיים לארה"ב, מעולם לא שווקה בישראל.

מאז חתמו על הסכם לשיתוף פעולה לפני 14 שנה, טויוטה וסובארו הגשימו את ההסכם במספר פרויקטים, הבולט שבהם הוא צמד מכוניות הספורט הקומפקטיות - טויוטה GT86 וסובארו BRZ. מלבד זאת טויוטה סיפקה לסובארו ידע לפיתוח גרסת הכלאיים של ה-XV, והשתיים נערכות להרחבת הייצור המשותף בארה"ב.