הדגמים המבוקשים ביותר כיום בשוק הרכב הישראלי אלו דגמי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV). אולם, עם מחיר התחלתי של כ-160,000 שקלים, לא מדובר בכלי רכב נגישים עבור רוב האוכלוסייה, ומנתוני שירות הייעוץ שלנו עולה כי יש דרישה לכלי רכב כאלו בתקציב של כ-100,000 שקלים.

עד 100,000 שקלים: 5 דגמי פנאי קומפקטיים מומלצים
צילום: עמית אגרונוב

יונדאי טוסון מול מאזדה CX-5 מול פיג'ו 3008 מול קיה ספורטאז' - מבחן דרכים השוואתי

פיג'ו 3008, סקודה קארוק ומיצובישי אקליפס קרוס – מבחן דרכים השוואתי (וידאו)

יונדאי טוסון מול סקודה קארוק מול פיג'ו 3008 מול קיה ספורטאז' – מבחן השוואתי

על הדגמים עצמם
מתוך שלל הדגמים המוצעים בקטגוריה, בחרנו את חמשת הדגמים הטובים ביותר שאפשר לקנות בסכום זה (עם סטייה של כ-10%). מעבר לעניין התקציב, הדגמים נבחרו לפי טיבם, רמת הבטיחות שלהם (לדגמים שנבחנו אחרי שנת 2015), הערך המוסף שהם מציעים – וכל זאת לצד מוניטין האמינות והעמידות שלהם, כפי שידוע לנו.

את הדגמים ברשימה חילקנו לשלוש קבוצות, המחולקות לפי מידת ההמלצה שלנו על כל דגם: "כדאי לשקול" עבור דגמים עם יתרון ספציפי לצד מכלול יכולות סביר; "בעדיפות גבוהה" לדגמים מוצלחים, אך ללא יתרון ספציפי; "מומלצים" לדגמים מוצלחים עם ערך מוסף.

עד 100,000 שקלים: 5 דגמי פנאי קומפקטיים מומלצים
צילום: מערכת אוטו

עלויות
המחיר הנקוב בסקירה מתייחס למחיר המקובל בשוק לכל דגם, כפי שבדקנו בלוח המשומשות בימי הכנת הסקירה. עם זאת, ציינו גם את שווי הדגם לפי מחירון לוי יצחק (נכון למרץ 2022; מתייחס לגרסה/רמת הגימור המומלצים לדעתנו) – וזאת מאחר שהערך במחירון הזה הוא המקובל על חברות הביטוח; לכן הערך במחירון ישמש כנקודת ייחוס. יצוין כי התייחסנו לדגמים ולגרסאות הקיימים בשוק בתפוצה סבירה (לפחות שלוש מודעות רלוונטיות בימי הכנת הסקירה).

יצוין כי לקוחות שיבקשו לקבל מימון עבור אחד מדגמי הפנאי הנ"ל, לא יוכלו לקבל מימון זול דרך הבנק (פריים + 0.6% בדרך כלל) תמורת שיעבוד הרכב. גילם של כל הדגמים ברשימה עולה על 3 שנים ולכן יש צורך במימון חוץ בנקאי בריבית גבוהה יותר, אולם אין צורך בשיעבוד.
___________________________________________________________________

*שווה לשקול*

רנו קדג'אר
גרסה מומלצת דיזל 1.5 ליטר, רמת גימור 'זן' ואילך
שנתונים רלוונטיים 2019-2016
ערך הרכב במחירון 104,000 שקלים (2018, 'זן')
בטיחות 5 כוכבים (2015, תקף מרמת הגימור 'זן' ואילך)
צריכת דלק ממוצעת 15 ק"מ לליטר
דגשים רנו קדג'אר רלוונטי רק בגרסת הדיזל, וזאת מאחר ומנוע הטורבו-בנזין (1.2 ליטר) סובל מתכנון כושל ואורך חיים קצר. לעומת זאת, מנוע הדיזל (K9K) נחשב אמין מאוד, תוך שגרסה זו הופכת את קדג'אר לאחד הדגמים החסכוניים ביותר מסוגו, אם לא החסכוני ביותר.

שימו לב שבוצעה החלפה של רצועת התזמון (כל 6 שנים/120,000 ק"מ; עדיף להקדים בהחלפה הראשונה) ומשאבת המים, ולשים לב להתנהגות תיבת ההילוכים הדו-מצמדית ולהבין אם נדרש רק כיוון למצמדים או החלפה שלהם; החלפה לרוב מתבצעת בסביבות 140,000 ק"מ.

כדאי לקחת בחשבון שמערכת בלימה אוטונומית נוספה למפרט הישראלי רק לקראת סוף 2019, במסגרת מתיחת הפנים, אולם תפוצת הדגם מאז הייתה נמוכה יחסית (ומחירה גבוה ביחס לתקציב שהגדרנו). פרט לכך, במסגרת מתיחת הפנים צוידה גרסת הדיזל במערכת אוריאה (SCR) העלולה לייקר את עלות אחזקת הרכב לאורך זמן בשל תקלות.

עד 100,000 שקלים: 5 דגמי פנאי קומפקטיים מומלצים
צילום: אורי שר
 
קיה ספורטאז'
גרסה מומלצת בנזין 2.0 ליטר, LX (2018-2016), או 'אורבן טופ' (2018 ואילך)
שנתונים רלוונטיים 2019-2016
ערך הרכב במחירון 101,000 שקלים (2017, LX)
בטיחות 5 כוכבים (2016)
צריכת דלק ממוצעת 9.5 ק"מ לליטר
דגשים קיה ספורטאז' מתאים לאלו שקונים את הרכב עם הראש, יותר מאשר עם הלב – ספורטאז' נהנה מאיכות ייצור גבוהה בדרך כלל ומכושר עמידות ראוי לאורך זמן (בגרסאות בנזין 1.6 ליטר ו-2.0 ליטר האטמוספריות), רמת בטיחות גבוהה (מדגמי הפנאי הראשונים עם מערכות בטיחות מתקדמות, ועוד בכל רמות הגימור) ואפילו מחירו נוח יחסית, עקב היצע גדול מהביקוש.

מנגד, כמוצר, ספורטאז' אינו מתעלה – ככל שהדברים אמורים לביצועים (בגרסאות 1.6 ליטר ו-2.0 ליטר האטמוספריות), צריכת דלק (בכולם), נוחות, עידון. יתרה מזאת, גרסת הטורבו-בנזין הבכירה סבלה מכשלי ייצור ותכנון, כולל בלאי גבוה בציריות וסדקים שעלולים להופיע בסעפת הפליטה (המאגדת בתוכה את מגדש הטורבו, דבר שמחייב החלפה יקרה של המכלול כולו).

את שתי רמות הגימור שהוזכרו ניתן יהיה לזהות גם באמצעות גג-שמש חשמלי גדול.

עד 100,000 שקלים: 5 דגמי פנאי קומפקטיים מומלצים
צילום: רונן טופלברג
___________________________________________________________________
 
*בעדיפות גבוהה*

פיג'ו 3008

גרסה מומלצת טורבו-בנזין 1.6 ליטר (165 כ"ס), 'אקטיב'
שנתונים רלוונטיים תחילת 2018
ערך הרכב במחירון 108,000 שקלים ('אקטיב', 2018)
בטיחות 5 כוכבים (2016; תקף גם ב'אקטיב' רק מתחילת 2018)
צריכת דלק ממוצעת 11.5 ק"מ לליטר
דגשים הדור השני של פיג'ו 3008 נחשב מוצלח ברמת המוצר, עם מעט מגרעות בולטות.
יש לשים לב לעניין מערכות הבטיחות – אלו הוצעו במקור (סוף 2016) רק ברמת הגימור הגבוהה 'פרמיום', אולם רק באמצע 2017 (יולי) כלל המפרט גם בלימת חירום אוטונומית חשובה (ובקרת שיוט אדפטיבית). רמת הגימור הזו, עם המפרט המשופר, לא נכנסת לתקציב.

ברמת הגימור הבסיסית ('אקטיב') נכללו מערכות בטיחות רק מתחילת 2018 – אמנם מדובר היה במפרט בסיסי, אבל כזה שפטר את היבואן (והלקוחות) מהצורך במערכת התרעה מקומית. ההיצע בשוק של גרסת הבנזין, בשתי רמות הגימור, גדול.

דגש נוסף נוגע לגרסת הדיזל, עליה בחרנו שלא להמליץ – על אף שמדובר בגרסה הנמכרת ביותר, ולזכותה צריכת דלק נמוכה. הסיבה: מערכות לצמצום זיהום אוויר הסובלות משילוב של מבנה מורכב מהרגיל (מיכל אוריאה, מסנן חלקיקים וממיר קטליטי סלקטיבי) ומעמידות נמוכה – והדבר חמור לאור עלויות התיקון הלא-זולות (כשהרכב מחוץ לאחריות היצרן). כמו כן, שימו לב לתפקוד מסך המגע המרכזי, שאינו מאריך חיים.
 
עד 100,000 שקלים: 5 דגמי פנאי קומפקטיים מומלצים
צילום: מערכת אוטו
___________________________________________________________________

*המומלצים שלנו*

סובארו XV
גרסה מומלצת 2.0 ליטר, 'אייסייט'
שנתונים רלוונטיים מתחילת 2018 ואילך
ערך הרכב במחירון 105,000 שקלים (2018, 'אייסייט')
בטיחות 5 כוכבים (2017, ב'אייסייט' בלבד)
צריכת דלק ממוצעת 10.5 ק"מ לליטר
דגשים הדור השני של סובארו XV הוא מהדגמים הבודדים בקטגוריה שמציעים יכולת שטח משמעותית. פרט לכך, לזכותו של XV עומדות נוחות נסיעה גבוהה בכביש ובשטח ורמת בטיחות גבוהה ביותר, הנעזרת במערך "אייסייט" רב התכונות.

עם זאת, שימו לב כי בשנתיים הראשונות שווק XV גם ברמות גימור שלא צוידו במערכות הבטיחות המתקדמות ('קלאסיק', 'פרמיום'); רמות גימור אלה אינן מומלצות. לצד זאת, יצוין כי אלה רלוונטיות רק עבור מי שמעוניין להגביה את הרכב לטובת שיפור יכולת השטח (דבר שלא ניתן לביצוע ב'אייסייט').

XV הוצע עם אחד משני מנועים; על מנוע 1.6 ליטר, הקטן והחלש, מומלץ לוותר. כמו כן, שימו לב לתא המטען הקטן (310 ליטר) העלול להגביל בשימוש משפחתי. מבחינה טכנית, כדאי לקחת בחשבון תיבת הילוכים רציפה רגישה לעומסים גבוהים (גרירה, דיונות בנהיגה לא נכונה).

עד 100,000 שקלים: 5 דגמי פנאי קומפקטיים מומלצים
צילום: מערכת אוטו
 
סקודה קארוק
גרסה מומלצת טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 'סטייל'
שנתונים רלוונטיים מאמצע 2018 ואילך
ערך הרכב במחירון 105,500 שקלים (2018, 'אמבישן')
בטיחות 5 כוכבים
צריכת דלק ממוצעת 12.5 ק"מ לליטר
דגשים התחושה שמעניק סקודה קארוק היא של רכב מגובש ועשוי היטב, בזכות איכות ייצור גבוהה והנדסת האנוש מוצלחת. מפרט הבטיחות מלא ותקני בכל רמות הגימור, כאשר זה של 'אקסקלוסיב' עשיר משמעותית וכולל בלימת חירום אוטונומית גם בנסיעה לאחור וסייען פקקים (יישום מורחב של בקרת השיוט האדפטיבית ושל מערכת תיקון הסטייה מנתיב).

ההמלצה על רמת הגימור 'סטייל' האמצעית נובעת מזמינותה הטובה בשוק, לצד האווירה הנעימה יותר ביחס לזו שברמת הגימור הבסיסית 'אמבישן' (למשל – מסך מגע "6.5 ב'אמבישן' לעומת "8 ב'סטייל'; מסך "8 ב'אמבישן' מוצע רק מתחילת 2020). עם זאת, 'אמבישן' נכנסת לתקציב בקלות, בעוד ש'סטייל' מצריכה מתיחה של התקציב או קנייה של אקזמפלר לאחר שירות בצי רכב.

מבחינה מכנית, כדאי לקחת בחשבון כי כל הגרסאות (למעט גרסת דיזל 2.0 ליטר) מצוידות בתיבה דו-מצמדית מסוג פשוט (DQ200) ורגיש יחסית, עם צורך בהחלפת מצמדים ו/או מחשב תיבת הילוכים ('מוח גיר') לפי בלאי, ההולך וגובר ככל שהרכב סובל מזחילה ממושכת בפקקים.

עד 100,000 שקלים: 5 דגמי פנאי קומפקטיים מומלצים
צילום: עמית אגרונוב