ארגון חברות ההסעה הכולל 540 חברות העוסקות בהיסעים לכלל המוסדות והארגונים – אנשים עם מוגבלויות, תלמידים, תיירים, למפעלים ועובדים חיוניים, חיילים – ערך לפני מספר ימים כנס בכפר המכביה ובו הועלו הנושאים העיקריים העומדים על סדר היום של חברות אלה. 
 

הארגון ומעמדו

ארגון חברות ההסעה הוא עמותה שנוסדה ב-2002, ובמסגרתו פועלות 540 חברות שיש להן 22,000 רכבי הסעות מסוגים שונים ואלה מעסיקות כ-25,000 נהגים ועובדים. לפי הארגון, הוא  "פועל מתוקף הסכם הקיבוצי אשר קיבל תוקף של צו הרחבה בחתימתו של שר העבודה והרווחה והפך למחייב את כל חברות ההסעה בישראל". 
 

בעיות שיוצרות משבר

ניסים סרוסי, יו"ר הארגון, ציין חברות ההסעה מתמודדות בתקופה זו מול מספר בעיות: "הריבית עולה, מחירי התשומות מתייקרים והרגולציה ממשיכה להקשות על תפקוד חברות ההסעה הפרטיות. כולנו מרגישים את המחסור בנהגים, את התייקרויות המכרזים של משרדי הממשלה, ואת חוסר הוודאות הכללית שפוקדת בימים אלה את המדינה".

יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, אמר כי הוא תומך בעמדת הארגון, וכי הוועדה תקיים דיון על-מנת לפתור בעיות, כמו "תיקון המכרזים מול משרד החינוך שחברות ההיסעים יקבלו פיצוי בעקבות עליית הריבית והשינויים בשוק". ביטן ציין כי הבעיה של מחסור בנהגים בכל ענפי הנהיגה המקצועית, באוטובוסים ובמשאיות, מוכרת וכי יש לטפל בתחום זה. 

מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי "אחד הנושאים שנמצאים על סדר היום של השרה הוא שיפור מעמד נהגי ההיסעים. הדבר כולל בתוכו בין היתר את קיצור זמן הכשרת הנהגים ושינוי תקנה 168 בנושא שעות העבודה והמנוחה".

העניין המשמעותי עבור חברות ההיסעים הוא ההתייקרויות במכרזי משרד החינוך, ולפי דודי גיל, מנכ"ל הארגון, המצב כיום כזה שאינו מאפשר טיפול יעיל בנושא, גם בגלל שזה לא נסגר בין משרד החינוך ובין אגף התקציבים באוצר. גיל אמר כי "יש תמימות דעים בקרב המשרדים השונים שצריך להיות סעיף כזה", אבל אם הנושא לא ייפתר, "לא נהסס לפנות לבג"צ".

ארגון חברות ההסעה
צילום: ליאת מנדל