אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט') - אוטו

אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט')

רכבי פנאי היו לגורמי צמיחה חשובים ביותר אצל כל יצרניות הרכב. אופל נכנסת מעט מאוחר לסגמנט הקומפקטי עם גרנדלנד X

במשך למעלה ממאה שנים ייצרה אופל עשרות דגמים מקוריים ומצליחים מאוד של מכוניות נוסעים; רכבי שטח ורכבי פנאי לא היו לה. כלומר, היו דגמים כאלה שבחרטומם התנוסס הלוגו של אופל, אבל הם היו של אחרים, וביתר דיוק: של החברה האם, ג'נרל מוטורוס ושל מותגים אחרים שלה. למשל, רכב השטח מונטרי שהיה איסוזו טרופר, רכב הפנאי הקומפקטי אנטארה שהיה שברולט קפטיבה או רכב הפנאי הקטן והעכשווי מוקה X — למעשה ביואיק אנקור ובפועל גם שברולט טראקס. 

1593534

 
עוד בסוף התקופה בה הייתה בבעלות ג'נרל מוטורס, החלה אופל בשיתוף פעולה עם קונצרן PSA (פיג'ו־סיטרואן), גם כדי ליצור לעצמה דגמים כאלה. זה לא סיפור גדול בתעשיית הרכב — דגמי הפנאי הראשונים של קונצרן PSA עצמו היו מיצובישי עם לוגו צרפתי.
 
ואכן, אופל הכריזה בינואר 2017 — שמונה חודשים לפני שהייתה לחלק מ־PSA — על רכב הפנאי הקטן קרוסלנד X. דגם זה מבוסס על רצפה PF1 של הקונצרן הצרפתי (המשמשת בסיס גם לסיטרואן C3 איירקרוס החדש). לא עברה חצי שנה, וביוני הודיעה אופל על השקת הדגם הקומפקטי אופל גרנדלנד X המבוסס על EMP2, אותה רצפה המשמשת בין השאר את פיג'ו 3008.

 
1593532

 
שני דגמי הפנאי החדשים של אופל הגיעו לישראל, והדגם הראשון בו אנו נוהגים הוא גרנדלנד X — רכב פנאי הנמצא באותה קטגוריה בה נמצאים ספורטאז', טוסון, וכמובן 3008.

מאופק וזורם
כיוון שכך, ההשוואה ל־3008 פשוט מתבקשת, אבל מכיוון שזה אינו מבחן השוואתי ננסה להימנע מכך. ננסה — אבל מהפסקה הבאה, כי מה שרואים מיד הם ההבדלים בעיצוב. בעוד שעיצובו של פיג'ו 3008 שונה באופן מופגן מכל הדגמים האחרים בקטגוריה — בחוץ ובעיקר בפנים — אופל גרנדלנד X מציע אלטרנטיבה אלגנטית ושמרנית יותר, והמראה שלו עגלגל, זורם, עדין. הרכב מעוצב כך שאינו משאיר חותם, או גורם לסובב לעברו את הראש.
 
הבדלי הגישה מוצאים ביטוי גם בתחומים נוספים כמו סביבת הנהג. בגרנדלנד X העיצוב מאופק, נקי, ומאופיין בקווים ישרים שנראה כאילו מותחים את הממדים. מי שמגיע מדגמי אופל האחרים, ובמיוחד אסטרה ואינסיגניה, ימצא את עצמו במקום מאוד מוכר עד זהה — והרי כך יוצרים זהות וערך למותג.
 
איכות החומרים בגרנדלנד X מצוינת והרבה מעל הממוצע, עם פלסטיק רך ונעים למגע בחלקים נרחבים בתא הנוסעים, ואליה מצטרפת איכות הרכבה משובחת. תפעול רוב המערכות נוח, אבל יש כמה פקשושים, כמו מערכת מולטימדיה מקורית מעט מסובכת, או חיווי הזמן המוצג רק במסך הבית במולטימדיה. רמת האבזור טובה אף היא והיצע מערכות הבטיחות מכובד (ראו מסגרת).

1593538

 
המושבים עצמם מעט שטוחים לטעמי, מסעד הגב "דוחף" מעט החוצה וחסרה מעט תמיכה צידית. אבל בסיס המושב מוצק וארוך, כך שהשעות המרובות באוכף חלפו ללא תלונות מצד החוליות המזדקנות שלי. המרחב מלפנים מספק, ואילו המרחב מאחור טוב אבל לא מתעלה. מרווחי הראש והברכיים מספקים, אך אינם מתעלים גם הם. הנוסע במרכז המושב מאחור ייהנה מרצפה כמעט שטוחה, אבל שלוחת הקונסולה שנמתחת לאחור גוזלת מקום יקר. לזכותה זוג פתחי מיזוג — לדעתי, הכרח במכוניות המשווקות בישראל.
 
תא המטען גדול מאוד, הפתח רחב ויש בו עוגנים שימושיים לקיבוע חפצים. נראה שיש לו אופציה למיקום המדף בשתי דרגות גובה, אבל זו לא הייתה ברכב המבחן. כתוצאה מכך נוצרה מעין אמבטיה גדולה, ועם קיפול המושבים האחוריים המשטח שנוצר אינו שטוח. חסר לי גם שקע 12 וולט.

1593540

 
משקל לכוח סוס
בניגוד ל־3008 (אופס. הבטחנו שלא נזכיר), המשווק בישראל עם מנוע טורבו־בנזין בנפח 1.6 ליטר המייצר 165 כ"ס — גרנדלנד X מצויד במנוע טורבו־בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר המייצר 130 כ"ס. עם תיבה אוטומטית שישה הילוכים, מדובר באותו שילוב המשרת ב־308 המשפחתית. שם, לפעמים המנוע בסרק מעט רועד — כאן הרכב נטול רעידות גם כשהוא קר.
 
רמיסה של דוושת התאוצה, והתיבה לוקחת את הזמן לפני שהיא מגיבה ודואגת שכל הסוסים נרתמים ופורצים. ברגע שאלה מגיעים, גרנדלנד X מתקדם בקצב מהיר — מהיר יותר ממה שניתן לצפות, בעיקר בגלל משקלו הקל יחסית: 1370 ק"ג. זו למעשה גדולתה של הפלטפורמה, או לפחות אחת העיקריות שבהן. ההשהיה הקלה ביציאה מהמקום מורגשת כאשר דוושת התאוצה נלחצת באגרסיביות; ביציאה מתונה יותר מהמקום אותה השהיה אינה קימת. זמינות הכוח טובה, ותודות ליכולת התיבה מתקבלות תאוצות ביניים חסרות מאמץ.
 
פעולת התיבה חלקה, ובשם החיסכון היא מדפדפת מהר בין ההילוכים, לפעמים אולי מהר מדי. כך נמצאים לא פעם בסל"ד מאוד נמוך, מתחת ל־1700 סל"ד, וזה גורם למנוע להפיק צליל כאילו הוא משתנק — למרות שהוא לא. בדגמי פיג'ו השונים מוצע מצב 'ספורט' שמונע תופעה זו, אך כאן אין מצב כזה. חסרונו, אם יורגש, יהיה בטיולים משפחתיים בהרכב מלא באזורים הרריים.

1593541

 
צריכת הדלק הממוצעת במבחן שכלל תוואי מגוון עמדה על 12 ק"מ לליטר סבירים בהחלט. בשיוט במהירות כביש 6, הראה מחשב הדרך 17.5 ק"מ לליטר. לא רע בכלל.
 
קשיחות מובנית
הכיול הבסיסי של המתלים מעט נוקשה יותר ביחס למה שזכור לי מ־3008 (וכן, לא יכולתי להימנע מלהתייחס אליו בתחום מהותי כל כך). אותה נוקשות מורגשת בעיקר בעיר על שיבושים גדולים בעלי שפה חדה, אך בשאר השברים והבליטות גרנדלנד X מטפל מצוין. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, וגם שיבושים גדולים נבלעים על ידו. יחד עם בידוד רעשים מעולה (מנוע, כביש ורוח), מציע גרנלנד X איכות נסיעה מצוינת — ומהטובות שבנמצא. כן, עד כדי כך.
 
גם היכולת בכבישים מפותלים מצוינת, ולא שציפינו למשהו אחר בהכירנו את הפלטפורמה הזו. ההגה מהיר, מדויק ובעל משקל נכון, השלדה צייתנית ומעניקה תחושה קלילה בפניות, והמתלים מוצקים ותומכים היטב במרכב ומונעים זוויות גלגול מיותרות. כל אלה יוצרים חבילה דינמית מאוד משכנעת.
על שבילים משדר גרנדלנד X תחושה חסונה, ועם מרווח גחון מכובד מאוד של 22 ס"מ יש לו גם פוטנציאל ראוי. עם זאת הוא מעט קשה למימוש בגלל חרטום מעט ארוך המגביל את זווית הגישה.

1593536

 
ברוך הבא לעולם תחרותי
אופל גרנדלנד X הוא רכב פנאי טוב. איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים טובה מאוד, הוא מספיק מרווח, ביצועיו טובים, הוא חסכוני בדלק, נוחות הנסיעה טובה, איכות הנסיעה מחוץ לעיר משובחת והיכולות הדינמיות שלו גבוהות. זה לא הופך אותו למושלם; יש לו כמה פקשושי תפעול, עיצוב סביבת הנהג פשוט והוא נראה מעט אנמי מבחוץ. בקטגוריה שבה עיצוב ונראות מקבלים משקל יתר, יש לעניין זה משמעות לא מעטה.
 
גרנדלנד X ברמת הגימור 'אנג'וי' עולה 140,000 שקלים — מה שממקם אותו מול המתחרים העיקריים בסגמנט ברמות המחיר האלה. תכונותיו ומחירו עושים אותו תחרותי בפלח השוק של רכבי הפנאי הקומפקטיים — כך שאם אתם במסע קניות, הוא ראוי מאוד להיות ברשימה שלכם.

*פורסם ב-4.4.18 (נוסף וידאו)

שווה לשקול גם:

מחיר
149900
החל מ- 1,487 ₪
שנת דגם
2018
שווי שימוש רציף
3717
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

אורך
447.7
רוחב
185.6
גובה
160.9
משקל
1370
בסיס גלגלים
267.5
נפח תא מטען (ליטר)
514
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1652
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
53

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
225/55/18

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1199
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
130
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
23.4
סל"ד למומנט מירבי
1750
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
10.9
מהירות מרבית (קמ"ש)
188
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
6

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
21.2
צריכת דלק - עירונית
15.8
צריכת דלק - ממוצעת
19.2
דרגת זיהום אוויר
9
צריכת דלק - אמיתית
15.5
צריכת דלק - מבחן אוטו
12.0

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
בלם יד חשמלי

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
מזגן רגיל
גג שמש
גג שמש פנוראמי לא נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם אופל גרנדלנד X
גרסה גרנדלנד X אוט', 1.2 ל' טורבו, Enjoy
מחיר 149900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 10.9
מהירות מרבית (קמ"ש) 188
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 19.2
נפח תא מטען (ליטר) 514
דרגת זיהום אוויר 9

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 6. שנה ומשהו לקח לכם להפיק וידאו?!

    דנידין 29 מאי 2019, 20:32

  2. 4. במחיר הזה הקיה נירו עדיף

    ליאור 29 מאי 2019, 08:33

  3. 2. השילוב עם PSA עשה להם רק טוב

    חי 5 אפריל 2018, 11:36

  4. 1. רשמתם שהדגם הראשון שבחנתם הוא הקרוסלנד X ובמבחן זה הגרנדלנד X

    ללא שם 29 מרץ 2018, 13:39