סיטרואן C5 איירקרוס PHEV - מבחן דרכים (פלאג-אין הייבריד, 225 כ"ס) - אוטו

סיטרואן הכריזה על רכב הפנאי הקומפקטי סיטרואן C5 איירקרוס ב-2017, וכבר שנה לאחר מכן הציגה גרסה היברידית-נטענת לדגם זה. הדגם החדש הגיע לישראל ב-2019 ויחד איתו חנכה סיטרואן כניסה ראשונה בארץ לקטגורית דגמי הפנאי הקומפקטיים הכה-חשובה כאן. ב-2021 החלה היבואנית לשווק את הגרסה ההיברידית. 

הקשר, פרטים
C5 איירקרוס חולק את רצפת EMP2 עם פיג'ו 3008 כמו-גם את היצע המנועים, התיבות וההנעה. בתחילת דרכו שווק דגם זה עם מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר 180 כ"ס וטורבו-דיזל 1.5 ליטר 130 כ"ס. אל שני המנועים חברו תיבה אוטומטית 8 הילוכים והנעה קדמית. 

הגרסה ההיברידית-נטענת, אף היא, חולקת את המכלולים שיש בזו של 3008, להספק משולב של 225 כ"ס. בנוסף, לגרסה זו וכמו לזו המקבילה של פיג'ו, מתלה רב-חיבורי מאחור המחליף קורת מתח בגרסאות האחרות. המשקל עלה ב-340 ק"ג ל-1845 ק"ג. בגרסה זו הוקטן תא המטען ב-80 ליטרים ל-460 ליטרים, ונפח מיכל הדלק קטן מ-58 ל-37 ליטר.

1644311
צילום: מערכת אוטו

בסיס הגלגלים של C5 איירקרוס, 273 ס"מ, גדול ב-5.5 ס"מ מזה של 3008 ונמצא בצד המוארך בין דגמי הקטגוריה. הבדל משמעותי ביחס לדגם המקביל של פיג'ו הוא בבולמים הייחודיים שיש בסיטרואן, הכוללים "כרית הידראולית" בקצה בולם הזעזועים. גם המושבים שונים, חלק מחבילת הנוחות של המותג, ואלה כוללים שלוש שכבות דיפון ברמות קושי שונה.  

גרסה זו מוצעת רק ברמת הגימור 'שיין פק' המהודרת, ובמפרט, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושב הנהג, מצלמה היקפית, מולטימדיה עם צג "8, בקרת אקלים מפוצלת. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירה על מרכז נתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. 

מחיר גרסה זו הוא 219,000 שקלים.  

1641753
צילום: רונן טופלברג

עיצוב, נראות 
אנשי סיטרואן לא שינו את העיצוב החיצוני של הגרסה ההיברידית – וטוב שכך. C5 איירקרוס נראה עדיין מקורי, רענן ומושך. בניגוד לגישה המקובלת לעיצוב דגמי פנאי, המדגישה מרכיבים אופייניים של דגמי שטח או כאלה עם אופי ספורטיבי, C5 איירקרוס מעוצב באופן מעוגל ובולבוסי, מדגיש את ממדיו – ועם זאת אינו מגושם. שילוב החלקים הצבעוניים עם חישוקי ה-"19 בגרסה זו משלימים עיצוב מיוחד ואחד המוצלחים של סיטרואן.  

1641750
צילום: רונן טופלברגצילום: מערכת אוטו

סביבת נהג, תא נוסעים 
לסביבת הנהג עיצוב לא שגרתי, צעיר ונעים לעין, אך הופעתו נפגמת בגלל שפע משטחי הפלסטיק הנוקשים המפגינים נוכחות גם בחלקים העליונים. אלה אינם ברמה הצפויה מרכב במחיר שכזה. וכן, גם הכיסוי הדקיק של גג הזכוכית כזה. 

כרגיל, מערך המולטימדיה של קבוצת הרכב הצרפתית, הכולל צג "8, מורכב מדי לתפעול, והתצוגה גם מתחילה להתיישן. המחוונים המוקרנים כוללים שפע אפשרויות תצוגה אבל אף אחת אינה יפה או קלאסית (לאן נעלמו המחוונים העגולים?), וחלקם העליון מוסתר כאשר יושבים גבוה. 

1641751
צילום: רונן טופלברג

גם העובדה שפעולות כמו התנעה, דימום, או שינוי מצבי ניהוג מחייבות לחיצה ארוכה מדי והדבר אינו מתבצע מיידית מפריעה. מנגד, האבזור הרב מפגין נוכחות, מעשיר את סביבת הנהג. 

תנוחת הנהיגה גבוהה, כנדרש רכב פנאי, ומכסה המנוע המגודל יוצר תחושה כי מדובר ברכב גדול מהמקובל. למושב הנהג תפעול חשמלי, ושני המושבים הקדמיים אמנם חסרים תמיכה צידית אבל מתגלים כנוחים ביותר. 

1641756
צילום: רונן טופלברג

מאחור יש לאיירקרוס שלושה מושבים נפרדים, שניתן להזיח כל אחד מהם לטווח של 15 ס"מ, וגם לשנות את זווית המסעד. המשמעות היא שניתן לכוון את המרווחים לפי הנוסעים והשימוש. עם זאת, המרחב פחות מרשים מהצפוי בהינתן ממדי הרכב, ובשעה שמרווח הברכיים טוב מאוד, מרווח הראש בינוני.

תא המטען הוקטן כאמור ב-80 ליטרים ל-460 ליטרים, אך גם מה שנשאר גדול מספיק, הוא יעיל, ותפעול חשמלי לדלת המטען עושה את השימוש בו נוח יותר.   

1641754
צילום: רונן טופלברג

מנוע, ביצועים 
ל-C5 ההיברידי אותה חטיבת כוח המשרתת את 3008 המקביל: טורבו-בנזין 1.6 ליטר 180 כ"ס, מנוע חשמלי 110 כ"ס לתפוקה משולבת של 225 כ"ס ו-36.7 קג"מ. התיבה האוטומטית שיש לה שמונה הילוכים משולבת עם מצמדים המחליפים את ממיר המומנט. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.7 שניות, המהירות המרבית 225 קמ"ש, ובחשמל בלבד 135 קמ"ש. הסוללה היא 13.2 קוט"ש והטווח המוצהר לשימוש בחשמל בלבד הוא 61 ק"מ.

1641752
צילום: רונן טופלברג

למרות ההספק הגבוה ובגלל האופן בו הוא נוצר ומועבר, ההתנהלות תחת עומס אינה נמרצת מאוד, אבל בהחלט מספקת. גם כאשר הסוללה מתרוקנת, הביצועים אינם נפגעים, תרומתו של מנוע הבנזין החזק. בפועל, כך נראה, הסוללה אינה ריקה לגמרי, משמרת עצמה למהירויות מתונות.  

פעולת חטיבת הכוח נעימה, למעט ויברציה מסוימת תחת עומס כמותה לא פגשנו בגרסאות האחיות. בעיר, בזחילה, הרכב עלול לעיתים לנוע באופן לא חלק. בתנועה חשמלית בלבד הכושר מספק, אבל הביצועים אינם מעבר לכך.  

1644317
צילום: מערכת אוטו

כאשר יצאנו לדרך הראה מד הטווח החשמלי 32 ק"מ פסימיים, אך אלה הלכו והתארכו בזכות היום הנעים הקריר ובעיקר בזכות נהיגה מתונה יותר עד ל-45 ק"מ – וזה נתון בהחלט נאה. 

צריכת הדלק ביום מבחן שנעשה בתוואי מגוון וכלל קטעים מכבידים עמדה על 10.3 ק"מ/ל' בשילוב המערך החשמלי, 8.7  ק"מ/ל' בלעדיו. בשיוט נינוח עמדה הצריכה על 13 ק"מ/ל'. הקטנת מיכל הדקל ב-36% ל-37 ליטרים, עשויה להפריע בשימוש עתיר נסועה. 

נוחות, התנהגות 
התרשמנו בזמנו מנוחות הנסיעה שמציעה דגם זה, וגם בגרסה זו הנוחות טובה, אך מעט פחות מאשר בגרסאות הרגילות. שיבושים מסוימים, לפעמים לאו-דווקא גדולים, או שקעים חדים, עלולים להפר את השלווה שהוא מעניק לנוסעיו על רוב מתארי התשתית. התלונה העיקרית נוגעת לריסון חסר בכביש גלי, המודגש יותר בגלל תוספת המשקל לגרסה זאת. 

1641726
צילום: רונן טופלברג

הנוחות בנסיעת שבילים טובה, ולא רק על כאלה ממש מפולסים; רכב הפנאי הזה נעים גם כאשר התוואי ידידותי פחות, והוא מסתדר גם עם אבנים ושקעים גדולים יותר, מקנה תחושת חוסן מכובדת, מעניק ביטחון לנהג. 

אותו כיול רך פוגע בהתנהלות מחודדת בכביש מפותל, ושם מורגש גם כי גרסה זו כבדה מהאחרות; הרכב אינו משנה כיוון בנחישות או מפתה לנהיגה דינמית. ועדיין, היכולת הדינמית לכשעצמה טובה, והרכב משלב ניהוג בטוח עם אחיזה טובה, יכול לצלוח פניות בזריזות. 

1641746
צילום: רונן טופלברג

הבלמים טובים ביחס למקובל ברכב היברידי, אבל לוקים בדיוק; דבר זה עלול להפריע לבלימה רכה בעיר, גם בחזקה מחוצה לה. 

מחיר, תמורה 
סיכום המבחן מעלה כי C5 איירקרוס בגרסה הנבחנת משמר לא רק את העיצוב והשימושיות של הגרסאות האחרות, אלא גם את נוחות הנסיעה המכובדת – ולאלה נוספת כאן חטיבת כוח היברידית שהיא יעילה וחסכנית. גם גרסה זו, כמו המקבילה של פיג'ו, מפגינה כי קבוצת PSA פיצחה את אתגר הרכב ההיברידי-נטען; מי שמאפייני השימוש שלו מתאימים למה שהרכב הזה מציע – למשל, תנועה יומית של 45 ק"מ בחשמל בלבד; הממוצע בישראל – ימצא בגרסה זו שילוב מכובד של תכונות.   

1641747
צילום: רונן טופלברג
הבעיה העיקרית היא, שוב וכמו ב-3008, המחיר הגבוה לגרסה כזאת. עם תג-מחיר של 219,000 שקלים איירקרוס ההיברידי חוצה גם את רף ה-200,000 שקלים המשמעותי פסיכולוגית, בייחוד כאשר מדובר במותג כמו סיטרואן. לא פחות חשוב, גרסה זאת יקרה בכ-34,000 שקלים משמעותיים מגרסת הטורבו-בנזין 180 כ"ס באותה רמת גימור שביצועיה דומים.

1644310
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

}
מחיר
218990
החל מ- 2,312 ₪
שנת דגם
2021
שווי שימוש רציף
4431
אחריות
חמש שנים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

}
אורך
450
רוחב
186
גובה
170
משקל
1770
בסיס גלגלים
273
נפח תא מטען (ליטר)
600
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1510
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
37

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
205/55/19

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1598
סוג מנוע
היברידי פלאג-אין (נטען)
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
225
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
36.7
סל"ד למומנט מירבי
3000
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.7
מהירות מרבית (קמ"ש)
225
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

טעינה חשמלית

}
טווח נסיעה חשמלי (ק"מ) WLTP
61
טווח נסיעה חשמלי במבחן אוטו (ק"מ)
45
זמן טעינה ביתית AC
06:00
קצב טעינה מהירה AC (קילו וואט)
אפשרות לטעינה מהירה DC

יש

זמן טעינה מהירה DC (שעות)
02:00
קצב טעינה מהירה DC (קילו וואט)
צריכת חשמל (וואט לק"מ)
157
הספק סוללה (קוט"ש)
קיבולת סוללה (קוט"ש)
13.2
האם חיבור תלת פאזי

אין

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
71.4
דרגת זיהום אוויר
2
צריכת דלק - אמיתית
60.7
צריכת דלק - מבחן אוטו
10.3

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, זיהוי כלי רכב ב"שטח מת" עם היגוי אקטיבי, זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, מערכת זיהוי תמרורים מורחבת, מערכת בקרת משיכה, בלם יד חשמלי אוטומטי

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
גג שמש פנוראמי נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד בשילוב עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים
כוונון מושבים
חשמלי - מושב נהג בלבד
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
בורר מצבי נהיגה, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מולטימדיה "8, משטח טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, תא אחסון מקורר, מערכת בקרת איכות אוויר, דוושות אלומיניום, חלונות אחוריים כהים, דלת תא מטען חשמלית עם חיישן תנועה, חבילת עיצוב חיצוני, מוטות גג
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: רונן טופלברג
  • צילום: רונן טופלברג
  • צילום: רונן טופלברג
  • צילום: רונן טופלברג
  • צילום: רונן טופלברג
  • צילום: רונן טופלברג
  • צילום: רונן טופלברג
  • צילום: רונן טופלברג

8 1

דגם סיטרואן C5 איירקרוס
גרסה C5 איירקרוס 1.5 ל' דיזל, אוט', Feel
מחיר 156990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 10.6
מהירות מרבית (קמ"ש) 188
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.8
נפח תא מטען (ליטר) 720
דרגת זיהום אוויר 8

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 8. מנוע אטמוספרי רגיל יותר חסכוני . וזהו נקודה

    רם 1 יוני 2021, 18:45

  2. 5. מה עבר בראש של המעצב שהחליט על פתחים פעורים צבעוניים בצדי הרכב?

    אריק 1 יוני 2021, 10:58