שנת 2023 הסתיימה עם נתון מסירות גבוה של 270,023 מכוניות, לאחר שבחודש דצמבר נמסרו 4738 מכוניות במשקל עד 3.5 טון, כך לפי הנתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב. 

למרות ההאטה בשלושת החודשיים האחרונים, הנתון הכולל טוב מזה של 2022 – אם-כי הפער עם סוף השנה קטן מאוד, פחות מ-1%. שנת 2023 הייתה אמורה להיות השנייה בהיקף המסירות (לאחר 2021), אבל ממוצע המסירות ב-9 החודשים הראשונים שעמד על 26,700 יחידות ירד ל-9800 מכוניות באוקטובר-דצמבר, ירידה של 63%. 

בחודש האחרון של 2023 נמסרו 4738 מכוניות. הרבה פחות מאשר בדצמבר 2022, אז נמסרו 11,442 מכוניות. הירידה בדצמבר גדולה גם בהשוואה לחודש שקדם לו עם 12,902 יחידות.

יצוין כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. 

מרצדס A קלאס
צילום: אלי שאולי
 

מותגים

יונדאי ירדה ממש במעט, מובילה בפער גדול את המסירות ויחידה עם יותר מ-40,000 מכוניות. קיה השנייה וטויוטה השלישית עם נתוני מסירות דומים והיקף ירידה קרוב ביחס ל-2022. מותג BYD, רק בחשמל, מסכם שנת פעילות מלאה ראשונה עם הישג מכובד ביותר: מקום רביעי, מעל 15,000 כלי רכב – וגם: הדגם הנמכר בכלל, אטו 3, עם למעלה מ-14,000 יחידות ובפער עצום מהשני לו (ראו בהמשך).

מותג סיני נוסף שהצליח מאוד הוא צ'רי במקום השמיני, גם הוא בשנת פעילות מלאה ראשונה – וללא דגם חשמלי כלשהו. סקודה משפרת ביצועים, ג'ילי חיזקה את מעמדה בשוק החשמלי ובזה הכללי, וסוזוקי שומרת על ביצועים דומים לאלה שב-2022.

מנגד, מאזדה שהצליחה בתחילת השנה מסיימת אותה עם ירידה גדולה, ומיצובישי מסכמת את השנה גם היא עם ירידה אך קטנה יותר. 

מסירות ינואר-דצמבר 2023, עשרת המותגים המובילים

מסירות ינואר-דצמבר 2023, עשרת המותגים המובילים

מעבר לעשירייה

פיג'ו עלתה במסירות השנה אבל ירדה מהמקום העשירי בו שהתה במרביתה, ואילו טסלה סיימה אותה כשהיא מאוד קרובה אליה, ולאחר שעברה את סיטרואן שירדה ביחס ל-2022. סיאט משמרת היקף מסירות דומה לזה שבשנה שעברה, MG מסרה קצת יותר.

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-דצמבר 2023 (בסוגריים: נתוני ינואר-דצמבר 2022): פיג'ו – 6884 יחידות (5642 יח'); טסלה – 6767 יחידות (6047 יח'); סיטרואן – 6609 יחידות (8246 יח'); סיאט – 5647 יחידות (5555 יח'); MG עם 5421 יחידות (5081 יח').

צ'רי טיגו 8 פרו
צילום: אלי שאולי
 

עשרת הדגמים הנמכרים ב-2023

הרכב הנמכר ביותר ב-2023 הוא BYD אטו 3, ועם 14,244 יחידות הוא הדגם הסיני הראשון המתמקם במקום הראשון, גם הרכב החשמלי הראשון עם הישג כזה. דגם זה משווק בישראל שנה ורבע, ו-2023 הייתה שנה מלאה ראשונה בה נמכר כאן. הפער ביחס למקום השני גדול מאוד, 6202 יחידות ו-77% יותר(!). בעשירייה הראשונה מבטאים את השינוי שעובר שוק הרכב הישראלי גם הרכב החשמלי הסיני ג'ילי גיאומטרי C במקום החמישי שעבר את טויוטה קורולה וגם צ'רי טיגו 8 הסיני אף הוא, כאן עם מנוע בנזין. 

שוק הרכב בישראל – 270,023 מסירות ב-2023

מותגים ורכבי חשמל

איגוד יבואני הרכב מפרסם מתחילת 2023 גם את נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל כפי שאלה נרשמים על-ידי אגף הרישוי ולפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין; היברידי־נטען/דיזל; היברידי רגיל. להלן נתונים אלה כאשר אלה של הבנזין והדיזל בהיברידי־נטען יחד*.

כאן יצוין כי נתח השוק של רכב חשמלי גדל בהתמדה מתחילת השנה מ-14.6% בתחילתה ועד ל-17.9% בסופה. בתקופה זו גדל גם נתח השוק של כל סוגי הרכב המחושמל, מ-31% בתחילתה ועד ל-40.5% בסופה. אגב, בדצמבר 2023 נמסרו 2806 מכוניות חשמליות המהוות 29% מכלל המסירות בחודש זה. 

מותגים ורכבי חשמל 2023
*רק מרצדס עם דיזל, 88 יחידות


מסירות רכב חשמלי, עשרת המותגים המובילים ינואר-דצמבר 2023

מסירות רכב חשמלי, עשרת המותגים המובילים ינואר-דצמבר 2023

ארצות ייצור

ביחס לארצות הייצור, אין שינויים במגמות כפי שאלה מצאו ביטוי מתחילת השנה; נתח השוק של דרום קוריאה ירד משמעותית ואילו זה של סין גדל מאוד, כעת קרוב מאוד לראשונה ובפער של 2.1%; שאר שווקי היצוא המובילים משמרים את נתח השוק שלהם, לאחר שירדו אך בשיעורים נמוכים.

אקספנג P7
צילום: אלי שאולי
 

ואלה הנתונים של חמש ארצות הייצוא הגדולות לישראל. 

קוריאה, עדיין ראשונה, עם 53,150 מכוניות ו־19.7% לאחר שבשנה שעברה לאחר 12 חודשים הייתה עם 22.7%; ירידה של כ-25%. סין, שנייה, עם 47,154 מכוניות ומאוד קרובה בנתח השוק עם 17.5% השנה, לאחר שב־2022 הייתה עם 9.4% – עלייה של 86.2%. יפן במקום השלישי עם 35,242 יחידות ו־13.1% משוק הרכב (14.4% ב-2022). תורכיה הרביעית ייצאה לכאן 23,615 מכוניות שהן 8.7% מסך המסירות עד כה (8.9% ב-2022), ואילו מצ'כיה הגיעו לישראל 23,303 מכוניות שהן 8.6% (9.1% ב-2022). 

ארבעת מקורות היצוא הבאים אחראים לנתונים חמש-ספרתיים: ספרד, 15,873 מכוניות; צרפת, 14,646 מכוניות; תאילנד, 13,035 מכוניות; גרמניה, 12,304 מכוניות. מהמקום העשירי מדובר בכ-7300 מכוניות ומטה.

טויוטה C-HR
צילום: איתמר רותם
 

מותגי יוקרה

בחודש דצמבר נרשמה האטה גדולה ביותר בפעילות מותגי היוקרה, ופרט לוולוו עם נתון דו-ספרתי קטן, כל השאר מסרו יחידות בודדות כל-אחת; ארבעת המותגים הראשונים מסרו יחד 14 מכוניות נוסעים ודגמי פנאי בכל החודש(!).

בין מותגי היוקרה וכמו בשנה שעברה, מרצדס ראשונה (ובמקום ה־19 הכללי), ממשיכה במגמת ירידה מאז אמצע השנה. אודי שנייה (שלישית ב־2022) עם גידול ממש קטן ביחס לשנה שעברה. ב.מ.וו שבמקום השלישי, עם ירידה גדולה ביחס ל-2022, קופרה משמרת את מקומה אך הירידה גדולה ומשמעותית. ביצועי וולוו טובים מאלה שבשנה שעברה.

מסירות מותגי יוקרה ינואר-דצמבר 2023, חמשת המותגים המובילים

שוק הרכב בישראל – 270,023 מסירות ב-2023
*כולל 86 מסחריות ו־324 מוניות; **כולל 57 מסחריות ו־670 מוניות; ***כולל 1 מסחריות ו־6 מוניות
 

עוד ביוקרה

מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-דצמבר 2023 (בסוגריים: נתוני ינואר-דצמבר 2022): לקסוס – 1636 יחידות (1845 יח'); ג'יפ – 1135 יחידות (2339 יח'); ג'נסיס – 819 יחידות (657 יח'); קאדילק – 535 יחידות (736 יח'); לנד רובר – 479 יחידות (575 יח').

לקסוס LM
צילום: אלי שאולי