כאן בישראל אנו מתייחסים לתוצאות מבחני הריסוק של יורו NCAP כאמת המידה לבטיחות המכוניות שלנו. תוצאה של חמישה כוכבים הפכה להיות הסטנדרט אליו שואפים כולם, והיא מספקת שקט נפשי ונחת לרוכשי המכוניות, וכל תוצאה נמוכה יותר מובילה לעיקום אף ברמה כזו או אחרת. בצד השני של האוקיינוס האטלנטי יושב ארגון הבטיחות האמריקני, ה-IIHS, שמצליח פעם נוספת לגרום לנו לנוע בכיסא באי נוחות.
בשנת 2012 הציג ה-IIHS את מבחן ה"חפיפה הנמוכה". המבחן נחשב למחמיר יותר מהרגיל (וכרגע מבוצע אך ורק ע"י ה-IIHS) ומדמה פגיעה חזיתית בעצם קשיח שחופף ל-25% מחלקו הקדמי של הרכב, זאת לעומת כ-40% במבחן החזית הרגיל. כך נוצר מצב שעוצמת הפגיעה מתחלקת על פני שטח קטן יותר של הרכב – דבר שמוביל (כמו שמוכיח הארגון) לא פעם לקריסת כלוב ההגנה של המכונית, וכתוצאה מכך לפגיעה בנוסעים.
האם המכונית הקטנה שלכם באמת בטוחה?
צילום: מנהל
שברולט ספארק. היחידה שזכתה בציון "מתקבל על הדעת"

תוצאות המבחן הצליחו לזעזע את העולם – מכוניות יוקרה כמו אודי A4 או ב.מ.וו סדרה 3 שנחשבו לבטיחותיות (זכו לציון "טוב" במבחנים הרגילים) כשלו והציגו ביצוע "עלוב" ו"גבולי" בהתאמה במבחן החדש. בהמשך נבחנו דגמי יוקרה נוספים וגם משפחתיות קומפקטיות – רובן זכו לציון "טוב" במבחנים הרגילים, אך במבחן החדש הן הציגו ציונים פחות טובים (ולפעמים כשלנו בהגנה על הנוסעים), ורק מעטות הצליחו לשמור על הציון המרבי הניתן ע"י הארגון ("טוב").

השבוע פרסם ה-IIHS את תוצאות הסבב האחרון של המבחן המחמיר, במסגרתו נבחנו 11 מכוניות מקטגוריית המיני – שבארה"ב כוללת הן את קטגוריית והספורמיני (טויוטה יאריס למשל) והן את קטגוריית המיני (שברולט ספארק לדוגמה) ה"ישראליות". רוב המכוניות שנבחנו נמכרות גם כאן בארץ בשינויים קלים בלבד, ולכן התוצאות רלוונטיות גם אלינו.
תוצאות הסבב בקטגוריית המכוניות הקטנות

שש מתוך המכוניות דורגו בציון הנמוך ביותר שניתן על-ידי הארגון – "עלוב". אלו היו מיצובישי ספייס סטאר, ניסאן ורסה, טויוטה פריוס C, יונדאי אקסנט (i25), פיאט 500 והונדה ג'אז. ארבע מהנבחנות דורגו בציון "גבולי" – פורד פיאסטה (בתצורת סדאן), טויוטה יאריס, קיה ריו ומאזדה 2 הוותיקה. רק מכונית אחת, שברולט ספארק, זכתה בציון "מתקבל על הדעת". כאמור, אף אחת מהמכוניות לא זכתה בציון המרבי אותו מחלק הארגון.
המבחן של ה-IIHS ממחיש לנו פעם נוספת כי התמקדות בארגון בודד כאמת מידה לבטיחות כלי הרכב שלנו היא שגויה. כשארגון כמו ה-IIHS או יורו NCAP בוחן רכב בסדרת המבחנים שלו, הוא בודק איך הרכב מתמודד עם מספר מצומצם של סיטואציות בתנאי מעבדה. ממש כמו נתוני צריכת הדלק, כך גם תוצאות מבחני הריסוק יכולות להשתנות במבחן המציאות. מספיק שאחד מהמשתנים (מהירות הנסיעה, משקל הרכב עם נוסעים, זווית הפגיעה ועוד רבים אחרים) אינו תואם את התנאים שהיו קיימים במבחן הריסוק – וכבר אין ערובה לכך שהרכב יגן על הנוסעים בהצלחה.
האם המכונית הקטנה שלכם באמת בטוחה?
צילום: מנהל
הונדה ג'אז. חמישה כוכבים ביורו NCAP. אחת מהגרועות במבחן של ה-IIHS

ארגוני הבטיחות עושים עבודה חשובה, ועל כך אין עוררין. הם עוזרים לנו, כצרכנים, לשפוט ביתר קלות מי מהמכוניות שמוצעות לנו ישמרו עלינו ועל יקירנו בצורה הטובה ביותר. ובזכות המודעות שעוררו בקרב קהל הלקוחות, יצרניות הרכב עשו (ועושות) מאמצים רבים לקידום הבטיחות של כלי הרכב שלהן. ולמרות זאת, כפי שהוכיח לנו ה-IIHS פעם נוספת, ארגוני הבטיחות באשר הם לא מסוגלים לספק תחזית מוחלטת לגביי בטיחותו של רכב כזה או אחר בתאונה. הכי חשוב – סעו בזהירות.
המבחן המקורי שערך ה-IIHS