לפני כשבוע נחתה בתיבת הדואר האלקטרוני שלי הודעה מטעם ארגון הבטיחות האירופאי, E-NCAP, שעדכנה אותי לגבי תוצאות סבב הבדיקות האחרון שערך הארגון. המכונית הזו קיבלה ככה, ההיא אחרת. הכל כרגיל.
אלא שאת עיני צד הציון שקיבלה הרנו מגאן, שזכתה לשלושה כוכבים בלבד. רנו? מגאן?! כיצד יתכן שיורשתה של המכונית המשפחתית הראשונה שזכתה בחמישה כוכבים, התדרדרה לציון שהיה שמור עד לא מזמן למכוניות סיניות, או לפחות כאלו שתוכננו עבור מדינות מתפתחות? והרי, בעצם, הדור השלישי של המגאן קיבל חמישה כוכבים בפעם האחרונה שהוא נבחן, ב-2008. ואומנם המבחנים עודכנו מאז, אך הבסיס – מהירות וזווית ההתנגשויות שבהן המכוניות נבדקות – לא שונה, מלבד הוספת מבחן "צליפת שוט". אז איך יכול להיות שממכונית גאה ובטוחה הפכה המגאן III לכבשה השחורה של הבטיחות במכוניות אירופאיות? הרי מאז 2009, רק הסיטרואן C-אליזה והפיג'ו 301 זכו לציון נמוך שכזה בקטגוריה הזו. אז מה קרה? מה השתבש? ומה בעצם אומר ציון הבטיחות של המכונית על היכולת שלה להגן עלינו בזמן תאונה?
תגידו, נפלתם על הראש? / טור אישי
צילום: מנהל
וולוו V40. קיבלה 5 כוכבים בזכות שילוב של הגנה טובה בזמן תאונה ומערכות בטיחות אקטיביות
ראשית כל, ווידאתי כי מדובר באותה גרסה – ואכן, בשני המקרים נבחנה גרסת ההאצ'בק עם מנוע הדיזל הבסיסי. המשכתי בחיפוש אחר הכוכבים האבודים. הם לא נמצאו במבחני הריסוק הקדמיים והצידיים, אומנם יש הבדלים קלים בין ציוני שני המבחנים (אולי בגלל עדכונים שעבר הדגם לאורך השנים), אבל לא משהו רציני. חלק מהתשובה מסתתר במבחני הפגיעה מאחור, שבאים לבדוק את ההגנה מבפני פציעות מסוג "צליפת שוט", "whip lash". המגאן לא בדיוק מצטיינת בהם, ומאבדת כאן כמה נקודות. אבל עדיין, הציון בהגנה על מבוגרים וילדים, ואפילו ציון ההגנה על הולכי רגל, סבירים למדי – 83% בראשון, 78% בשני, ו-60% לאחרון. הרבה יותר טוב מה-71%, 75% ו-54%, בהתאמה, שזיכו את ה-C-אליזה/301 בציון זהה. טוב אפילו מה-73%, 71% ו42% שזיכו את ה-MG6 בציון עדיף של ארבעה כוכבים. השברולט וולט, עם 2% יותר בהגנה על מבוגרים, ציון זהה בהגנה על ילדים וציון גרוע בהרבה (41%) בהגנה על הולכי רגל, קיבלה חמישה כוכבים. אז מה קורה כאן לכל הרוחות?
התשובה נמצאת בסעיף האלקטרוניקה. ככה זה, גם הבטיחות עוברת מעובי פח לעובי סיליקון... בסעיף אמצעי העזר האלקטרוניים חוטפת המגאן מפלה – אין לה מערכות מתקדמות כגון אתרעת סטיה מנתיב או אתרעת התנגשות (שלא נכללו ברשימת הדרישות בשנה שעברה), מה שגוזל ממנה לא מעט נקודות. הוסיפו לזה אתראת אי חגירת חגורת בטיחות במושב האחורי, שלא מופיעה במספיק שפות, ותעלומת הכוכבים החסרים באה על פתרונה.
תגידו, נפלתם על הראש? / טור אישי
צילום: מנהל

רנו קליאו. קיבלה 5 כוכבים. תצליח לשחזר את התוצאה אם היא תיבחן היום?
האמת היא שאת תפישת הבטיחות כמכלול שכולל גם את מניעת התאונה אני מבין בהחלט, ואף מסכים איתו. טוב שהארגון דוחף מערכות בטיחות שיכולות למנוע את התאונה, ולא רק כאלו שינסו לשמור עליכם שלמים כאשר אחת כבר מתרחשת. נקווה שהוא ינחל בתחום הזה הצלחה דומה לזו שנחל בתחום הבטיחות באופן כללי. אבל להגיע למצב בו העובדה שאין אזהרת "מישהו מאחור לא חגור!" גם ביגוסלבית מצויה, גוזל ממכונית כוכב והופך אותה בהינף פיקסלים ושורת קוד ממכונית עם בטיחות סבירה (ארבעה כוכבים) למכונית עם בטיחות מספיקה בקושי (שלושה כוכבים), זה אבסורד. מצב בעייתי, שיכול להשיג אפקט הפוך מהרצוי, ולדחוף נהגים אל מכוניות בטוחות פחות (אגב, רנו כבר הודיעה שתוסיף את השפות החסרות, מה שיזכה את המגאן בכוכב נוסף).
הדגש שהארגון שם, לדוגמא, על אלמנטים כמו איכות סימון המתג שמכבה את כרית האוויר בצד הנוסע או גודל האזהרה מפני רתימת ילד נגד הכיוון מול כרית אוויר פעילה חוטא לאמת, כי הוא מניח שהנהגים מטומטמים או לפחות חסרי מושג ירוק. עבור הנהג הממוצע, אם בהשכלה ואם במנת המשכל, האלמנטים הללו חסרי משמעות מבחינה בטיחותית, או לפחות הרבה פחות חשובים מאשר עוצמת החבטה בראשו של הילד במקרה תאונה.
גם לכם זה לא נראה הגיוני שמכוניות שלפני רגע דורגו כבטיחותיות במיוחד מקבלות היום ציון עובר בקושי?
השורה התחתונה היא שככל שהמבחנים מתקדמים, ומוסיפים סעיפים ודרישות בנסיון להציג הערכת בטיחות כוללת ומקיפה יותר, כך הציון הכללי הופך להיות בעייתי יותר ויותר, כי קשה יותר להבין את הקשר בינו לבין הבטיחות במקרה תאונה או הסיכוי להיות מעורב בתאונה. מעבר לזה, השינויים בדרישות ובניקוד עם השנים, הופכת השוואה בין מכוניות שנבחנו בשנים שונות, אפילו אם מדובר בהפרש של שנתיים-שלוש בלבד, לבעייתית. וכך, במקום לתת לקהל כלי קל ונוח להשוואת הבטיחות של מכוניות שונות, מתקבל ציון שדורש עבודת מחקר בהיקף אקדמי כדי להבין את התמונה לאישורה.
לכן יותר מאי פעם, אם בטיחות היא עניין משמעותי עבורכם בבחירת רכב חדש, אסור לכם להסתפק בקריאת הציון הכללי. אפילו קריאת הציון הפרטני לכל אחד מהסעיפים לא מספיק. חייבים להכנס לעמוד המבחן הרלבנטי ולקרוא אותו מא' ועד ת', כדי להבין עד כמה באמת הרכב הזה – במפרט שמשווק בארץ! – בטוח עבורכם.
תגידו, נפלתם על הראש? / טור אישי
צילום: מנהל
האם הקארנס פחות בטיחותית בזמן תאונה בגלל שחסרות לה מערכות בטיחות אקטיביות?