בעודנו ממתינים להצגתה של ב.מ.וו M3 החדשה, חושפת היצרנית הבאווארית גרסה חמה וספורטיבית לסדרה 2 החדשה – M235i. ישנם אנשים, ברחבי הרשת הישראלית ומחוצה לה, שמתייחסים למכונית הזו כיורשת האמיתית ל-M3 הייחודית והמקורית. מבט חטוף מראה שמבחינת הממדים היא קרובה ל-M3 המקורית יותר מזו הנוכחית. החלטנו לבדוק.
אז
חטיבת M של ב.מ.וו הייתה קיימת שנים לפני שהוצגה ה-M3 המקורית. עד לשנת 1986 (שנת ההשקה של ה-M3) היא כבר הספיקה להציג מספר מכוניות (ביניהן היו ה-M1 ו-M535i המפורסמות), הסבה מכוניות של ב.מ.וו לגרסאות מרוץ מוצלחות (3.0 CSL ו-2002 ראלי) ותכננה מנוע עטור שבחים למכוניות פורמולה 1 (1.5 ליטר טורבו עם הספק שעל-פי ההערכות, עלה על 1,400 כ"ס בשלבי הניסוי). ה-M3 אם כך, הייתה "רק" פרויקט נוסף, שמטרתו להציג מכונית שתתחרה (ותנצח) במרוצי הטורינג (למרות שזלגה גם לקטגוריות אחרות לפעמים).
האם נמצאה היורשת ל-M3 המקורית?
צילום: מנהל
ב.מ.וו M3 E30. קלאסיקה מודרנית
בימים ההם התקנות דרשו מכל מתחרה לייצר גרסה חוקית לכביש ב-5,000 עותקים לפחות, ולכן נאלצה החטיבה לתכנן גם גרסה מותאמת לקהל הרחב. הבסיס ל-M3 היה כמובן סדרה 3 של אותן שנים (E30) בגרסת הקופה הקלאסית של ב.מ.וו. היה לה מנוע אטמוספרי (4 צילינדרים) בנפח 2.3 ליטר, שהפיק 197 כ"ס ב-6,750 סל"ד גבוהים (85.5 כ"ס לליטר מרשימים לשנים ההן). הוא העביר את כוחו לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים ידנית, והאיץ אותה ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות (בשלהי חייו העפילו גרסאות המרוץ של המנוע הזה אל מעבר ל-300 כ"ס אטמוספריים).

ה-M3 הראשונה, אם כן, שייכת לעידן אחר. מכונית מסלול שהגיעה בזכות התקנות אל הכביש הציבורי. הדורות הבאים צמחו במידות, הוסיפו צילינדרים, נפח ואלקטרוניקה ועלו במשקל. למרות שכל מכונית עם הסימול M עליה היא מכונית נחשקת, ה-M3 המקורית נחשבת לקלאסיקה מודרנית וסמל לאנינות מוטורית.
האם נמצאה היורשת ל-M3 המקורית?
צילום: מנהל
ב.מ.וו M3. תוכננה למסלול
והיום
ה-M235i היא משהו אחר לגמרי. היא לא נולדה עבור המסלול, אין לה מנוע ארבעה צילינדרים תאב סל"ד (היא משתמשת בשישה טורי המוגדש של ב.מ.וו). משהו בפרופורציות שלה אכן נראה קטן והדוק יותר בהשוואה לשאר דגמי M. אבל זה לא מדויק. ביחס לעידן הנוכחי היא קטנה וקלה יחסית, אך בהשוואה למכונית המוזכרת מעלה היא כבדה משמעותית (כ-200 ק"ג). המשקל (1455 ק"ג לגרסה הידנית) מציב אותה דווקא בשכנות טובה ל-M3 E36 (מהשנים 1992-1999). המנוע לא דומה. לא בתצורה, לא באופי ולא בייעוד. אבל היא חזקה (326 כ"ס), כך שהביצועים יניחו דעתו של כל אחד וישאירו בקלות מאחור את אותה M3 ראשונה. יש עוד עניין שמבדל בין שתי המכוניות הללו, ועומד לזכותה של החדשה יותר. בגלל שזו לא מכונית M, אלא רק גרסה (מחכים ל-M2...), אפשר לקוות שהמחיר יהיה נגיש לקהל רחב יחסית, מה שלא ניתן לייחס לשום מכונית M...

הגרסה הזו היא מכונית רבת יכולת המבוססת על סדרה 2 החדשה. לא יהיה לה את הייחוס של מכונית M, מצד שני היא צפויה להציע הרבה תמורת מחיר הגיוני יותר. עוד דבר שעומד לזכותה הן מידותיה. היא קטנה וקלה משמעותית מה-M4 החדשה (אבל היא ארוכה יותר, רחבה יותר וגבוהה יותר מאותה E30).
האם נמצאה היורשת ל-M3 המקורית?
צילום: מנהל
ב.מ.וו M235i. קטנה וקלה מה-M4 החדשה
בחזרה לעתיד
אפשר למתוח קו עדין מאוד בין הגרסה העדכנית שיצאת תחת ידי חטיבת M לבין אותה M3 מקורית. הוא לא יהיה ברור וחד, וייסוב רובו סביב מידותיה הפחותות לעומת תהליך ההשמנה העקבי שעובר על כל עולם הרכב, בכל סגמנט. על הנייר היא מציעה ביצועים כמעט מקבילים לאלו שמציגה ה-M3 V8 הנוכחית וכל זה בתוך מעטפת קטנה, קלה וזולה משמעותית. בין אם ה-M235i היא היורשת של ה-M3 המקורית או לא, היא נשמעת לנו כמתכון לא רע. לא רע בכלל.
למעלה מ-25 שנה עברו מאז שהוצגה לראשונה