מנהל ההפצה האזורי של הונדה, סטיב קלהןכשני עשורים תפקדה הפעילות הדו-גלגלית של הונדה בישראל מהמשכן המוכר בדרך השלום. שני עשורים בהם ידעה להיטים גדולים ותקופות שפל לצידם. עתה, משיקה הונדה את אולם התצוגה החדש שלה ברחוב שבח בתל אביב, ומתגאה בכך שזהו מתקן העומד בתקנים המחמירים ביותר.

המקום החדש יכיל את פעילות מכירת הכלים החדשים, מחסן החלפים והמוסך המרכזי. המבנה החדש הוקם באופן ייעודי למטרה ונראה מרשים למדי, גם אם לא מהמם במידותיו. האבזור נראה מודרני ונגיעות של אלקטרוניקה באולם התצוגה, ומכשירים כמו הליפטים השקועים במוסך, נותנים הרגשה שהוקדשה מחשבה בבניית ואבזור המתקן.
העתיד על פי הונדה
צילום: מנהל

ויש גם קטנוע חדש
הונדה ניצלה את השקת משכנה החדש כדי להציג את הפורזה 300 לשוק הישראלי. מדובר בקטנוע גדול ונאה, המצויד במנוע בנפח 279 סמ"ק המפיק 25.4 כ"ס ב-7,500 סל"ד ו-2.6 קג"מ ב-5,000 סל"ד. כאמור, וכמו הדגם הקודם – בבחינה סטטית נראה הפורזה נאה, מאובזר ועשוי לעילא. תיק העיתונות של הונדה אירופה מספר כי הוא "נבנה בכדי להשתלב בחיי הרוכב בין אם זו רכיבה עירונית או אפילו טיולים או רכיבה ספורטיבית יותר". מחירו של הקטנוע החדש עומד על 33,900 שקלים, ומי שירצה יוכל לקבל ABS, בתוספת של 2,000 שקלים.
העתיד על פי הונדה
צילום: מנהל
פורזה 300
היות ונפרסם עליו כתבת מבחן בקרוב, בחרנו להתמקד דווקא באורח שהגיע להשקת האולם והקטנוע החדש – סטיב קלהן, האחראי על מכירות הכלים הדו-גלגליים של הונדה באירופה, וגם בישראל. לארץ הגיע סטיב עם יד חבושה – תוצאה של רכיבת אנדורו על אחד מאופנועי החברה.

אז מה בתוכנית?
"אני לגמרי איש של שני גלגלים", מספר לנו מר קלהן, "התפקיד שלי הוא לדאוג לכל מה שקשור לאופנועים וטרקטורונים בהונדה. אני אחראי על השוק האירופאי, אליו גם ישראל משתייכת. ישראל מתפקדת בגישה מערבית. אתם עושים עבודה טובה. המציאות היא שאתם חלק מאירופה".
מה אומרים בהונדה על מגמת הירידה במכירת אופנועים גדולי נפח ועליית קרנם של הקטנועים?
"תעשיית האופנועים היא מחזורית. אולי בגלל אופנה. אולי בגלל גיל. אנשים מצטרפים, אנשים הולכים. לאורך ההיסטוריה אתה רואה מעגלים של 5-7 שנים. זה עולה ויורד כל הזמן. מי שהיה על אופנוע עובר למשהו נוח יותר. בצפון אירופה אופנועים כבדים עדיין שולטים, והשווקים שם גדלים. בדרום אירופה ניתן לראות את אופנת הקטנועים מתחזקת. וזו העבודה שלנו לשמור את מגוון הכלים שלנו קורצים לחברה החדשים גם. לא הכול זה נפח אתה יודע..."

האם אתה לא חושש שהשיח הירוק והשמירה על הסביבה פוגעת בתדמית של האופנוע במובן הקלאסי?
"שאלה טובה. תמיד יש איזון. בהונדה אנו משתדלים לשמור על איכות, בטיחות ושימושיות. לעיתים אנשים יכולים לבלבל את אלו עם שעמום. בגלל בטיחות ושמירה על הסביבה כולנו מנסים להפוך את האופנוע לידידותי יותר. בכל פעם שאנו מצליחים לעשות זאת יכול להיות שאנחנו פוגעים קצת ב'אדרנלין' שמשדר האופנוע. אנחנו חייבים להדגיש לאנשים שניתן להיות בטוח וסביבתי ולהישאר כיפי".

ומרוצים זו דרך לעשות זאת?
"כן, כמו שאתה יודע אנחנו מאוד דומיננטיים במוטו GP, אבל גם כאן אנחנו שומרים על איזון, כי שליטה מוחלטת שלנו יכולה להתפרש גם היא כשעמום. בגלל זה חשוב לנו למצוא רוכבים צעירים ומעניינים. תראה לדוגמה את מרקז – צעיר, משלהב, כולם אוהבים אותו".
העתיד על פי הונדה
צילום: מנהל
מארק מרקז - הספרדי הצעיר של הונדה

מה עם סופרבייק? זה קרוב יותר לכביש הציבורי ועושה רושם כאילו לקחתם שם צעד אחורה.
אנחנו משקיעים בסופרבייק. אבל העניין עם סופרבייק הוא שהם אמורים להיות מאוד קרובים לאופנוע עם רישוי כביש. בזמן האחרון התקנות גרמו לאופנועים האלו להתרחק מאולם התצוגה. אנחנו משערים שב-2014 התקנות יחזירו את אופנועי הסופרבייק לכיוון המקורי, ואז תראה אותנו. כי האופנוע שלנו היום, הוא הקרוב ביותר מכולם לאופנוע סטנדרטי. ההתנהגות שלו, מסירת הכוח שלו, רוב הדברים באופנוע הזה מרגישים מאוד קרובים לאופנוע הכביש.

וחזרתם גם אל הדקאר...
"יש הרבה סיבות לכך. אתה בוודאי זוכר את האפריקה-טווין... בשנה וחצי הקרובה אתה תראה אופנועים שלנו, שהנוכחות בדקאר הופכת חשובה עבורם. זו גם תצוגה טובה לשוק הדרום-אמריקאי שהוא גדול וחשוב עדיין. אנו שואפים להיות תחרותיים כל הזמן, ועכשיו גם בדקאר".

האם נראה דו-שימושי גדול, בסגנון האדוונצ'רים האירופאיים?
"אתה תראה אופנוע כזה תוך שנה עד שנה וחצי. עוד מעט יתחילו לצוץ תמונות ראשונות. הוא יהיה קיצוני למדי".
העתיד על פי הונדה
צילום: מנהל
V4 קרוס-טורר קונספט - כיצד ייראה האדוונצ'ר של הונדה?

הוא יבוסס על פלטפורמה מוכרת?
"כשהונדה רוצה באמת לשלוט בתחום כלשהו אנחנו, בדרך כלל, ממציאים משהו חדש לגמרי".

השוק הישראלי הוא שוק של קטנועים. הונדה מייצרת כלים המיועדים למזרח ולמערב, אלו אינם אותם הכלים. האם לא כדאי לשלוח כלים זולים באיכות נמוכה יותר לארץ ולהקל על היבואן המקומי במלחמה מול המותגים הטיוואנים?
"אנו מודעים למה שקורה במזרח. האיכות שנדרשת בשווקים הללו נמוכה ממה שנדרש בשוק האירופאי. לא פעם פנו אלינו בבקשה לכלים זולים ופשוטים בשביל להתמודד עם כלים זולים יותר. אבל עבורנו זה אומר שאולי שכחנו להסביר לאנשים, מה הסיבה שקונים הונדה. אולי אנחנו צריכים לחזור ולהסביר ללקוחות, מה הם מקבלים תמורת הכסף שלהם. צריך להסביר את התמורה ולהצדיק את המחיר".
העתיד על פי הונדה
צילום: מנהל
הקטנועים הזולים האלה מוכרים הרבה.
"המוצרים שמגיעים מהמזרח מראים שיפור ביכולת ובאיכות. וזה טוב. זה שומר עלינו, וגורם לנו לחשוב ולבדוק את עצמנו כל הזמן. הונדה שולטת מבחינת ייצור בעולם הדו-גלגלי. אנחנו מייצרים 16 מיליון כלים דו-גלגליים – המתחרה הקרובה ביותר אלינו מייצרת פחות מחצי. למעשה, אנחנו לומדים מהמתחרות כל הזמן. יצרניות אירופאיות שמעצבות ומשווקות אופנועים גדולים טובים, גורמות לנו לדחוף את העיצוב קדימה. אנחנו מסתכלים על הארלי-דיווידסון ולומדים על לייף סטייל. מהיצרניות הקטנות במזרח אנחנו לומדים על לתת יותר בפחות. הן נותנות הרבה במחיר נמוך. אולי האיכות לא טובה, אבל הן עושות את מה שהן עושות. אנחנו לומדים מכולם כל הזמן. הם שומרים אותנו ערניים".

מה נראה בעתיד בקטנועים של הונדה?
"אני חושב שהאזור שבו אנחנו מתבדלים הוא העובד שהונדה היא חברה של מחקר ופיתוח. כשהתקנו מערכת עצור-וסע בקטנוע כולם שאלו למה. אנחנו נמשיך לדחוף את הפרקטיות של הקטנוע. ננסה למשוך גם את הקהל הנשי. עוד פתרונות אחסון, חסכון וכמובן בטיחות – זה אחד הדברים החשובים בשביל להגדיל את תפוצת הקטנועים".

בעולם הרכב הפלטפורמה המודולרית השתלטה על התכנון והייצור. האם ה-NC הוא העתיד? האם הפלטפורמות ישתלטו על עולם האופנועים?

"אתה יכול לישון טוב בלילה. אם אנחנו משתמשים בפלטפורמה משותפת, וזה קורה לעיתים, אתה אף פעם לא תראה אותו אופנוע בתחפושת. אפשר להשתמש באותו מנוע. השאלה היא איך אתה מניח אותו בשלדה ואיזה אופי אתה נותן לו. אתה לא יכול רק לשנות פלסטיקה. פלטפורמות זה בסדר כל עוד אתה יודע מתי לעצור. לא תראה מהונדה אופנוע אחד שמתאים לכול".

איזה אופנוע לדעתך משקף את הונדה בצורה הנאמנה ביותר מבין הדגמים הנוכחיים?
"שאלה כל כך קשה. אני חושב שאחד האופנועים הוותיקים שלנו, לפחות עבורי, אומר המון על הונדה. איכות, התנהגות, משקל וטכנולוגיה. וזה ה-CBR600RR, לדעתי הוא האופנוע הכי מאוזן בעולם. אם אתה חושב על זה, אמור להיות קל להתאים משקל, התנהגות, מנוע ושלדה – אבל זה לא כך. זה קשה מאוד. לכן אני חושב שהוא אופנוע מושלם. הוא לא רודף אחרי כוח כמו כולם. יש עוד הרבה אופנועים שאנחנו מייצרים שאני אוהב".