אודי קוואטרוקצת קשה להאמין במקריות בה נולדה אגדת הקוואטרו, אשר סייעה לאודי להפוך למותג יוקרה ולמצוא את ה"אני" שלו בין המתחרים. קשה בכלל לדמיין היכן הייתה היום אודי ללא הקוואטרו.

הסיפור מתחיל אצל פולקסווגן אילטיס, רכב שטח עם הנעה כפולה קבועה שפותח על ידי פולקסווגן בשיתוף אודי עבור צבא גרמניה. מהנדס צעיר בשם רולנד גומפרט, שהיה גם ראש חטיבת הספורט עטור פרסים של אודי ולימים יצרן מכוניות-על בפני עצמו, שהשתתף בניסויי הפיתוח בסקנדינביה שם לב שלמרות שהאילטיס חלש בהרבה משלל המכוניות של אודי שהגיעו, הוא מהיר מהן משמעותית ביציאה מהפניות.

כבר באותו ערב, כך האגדות, החלו השיחות על ייצור הקוואטרו ועד מהרה שוכנע פרדיננד פייך, הבוס של אודי באותן שנים, לעשות זאת. ב-1977 כבר יצא למבחנים אב טיפוס שכונה A1 – למעשה אודי 80 עם מנוע ה-5 צילינדרים טורבו של ה-200 ומערכת ההנעה כפולה של האילטיס. פייך, לימים הקיסר שאחראי לצמיחת אימפריית פולקסווגן, היה נחוש להפוך את אודי למותג יוקרה לגיטימי ועם הקוואטרו הוא מצא נקודה חשובה ל-DNA המתפתח.
אודי קוואטרו: הולדתה של אגדה
צילום: מנהל
אודי קוואטרו, שהתבססה על ה-80 קופה, נחשפה בתערוכת ז'נבה של 1980 ומוכרת היום בכינוי 'Ur Quattro' (מגרמנית – הקוואטרו המקורית). היא צוידה במנוע מחומש צילינדרים ומוגדש בנפח 2.1 ליטר שייצר 200 כ"ס (225 קמ"ש מירביים וזינוק ל-100 ב-7.1 שניות). המנוע צמח בהמשך ל-2.2 ליטר לטובת זמינות כוח עדיפה. ב-1989 קיבלה המכונית גרסת 20 שסתומים עם 220 כ"ס. ב-1987 הוחלפה מערכת ההנעה הכפולה עם החלוקה הקבועה לפנים-אחור ונעילות הדיפרנציאלים, לדיפרנציאל מרכזי בשיטת טורסן שהגביל את העברת הכוח לאחד הצירים ל-75%.

ראשי פולקסווגן חששו שלא יצליחו למכור 400 מכוניות אך בסוף הייצור ב-1991 נמכרו 11,452. הקוואטרו נבחרה במקומות רבים כמכונית העשור והפכה קלאסיקה.

זו לא הייתה מכונית הכביש ראשונה עם הנעה כפולה. הכבוד שמור לג'נסן FF הנדירה מ-1966 או לאיגל ההמונית יותר של אמריקן מוטורס שהקדימה את הקוואטרו במעט. אבל אודי ידעה לשנות את דימוי ההנעה הכפולה ממשהו גס ו"חקלאי" למתקדם, להפוך אותה לנפוצה, ולבנות ממנה נשק שיווקי.
ב-1984 הופיעה הקוואטרו ספורט שיוצרה ב-224 עותקים בלבד ורק כדי לעמוד בדרישות קבוצה B. זו כבר הייתה מכונית מרוץ טהורה, עם מנוע חזק בהרבה (2.1 ליטר, 5 צילינדרים, 20 שסתומים, 306 כ"ס בגרסה ה"סדרתית" ו-4.8 שניות ל-100 קמ"ש). לספורט היה בסיס גלגלים מקוצר והיא התאפיינה בכנפיים תפוחות משמעותית (עבור צירים מורחבים), שמשה קדמית אנכית יותר ומרכב מאלומיניום וחומרים מרוכבים.
אודי קוואטרו: הולדתה של אגדה
צילום: מנהל
מאמצע שנות ה-80' תחלחל הנעת הקוואטרו לשאר הדגמים ותהפוך לאחד מסמלי אודי. זה יתחיל בדגמים ספורטיביים שיקבלו בתחילת שנות ה-90' את הכינויים S2 (על בסיס ה-80) ו-S4 (ה-100) ויגיעו לשיא ב-80 RS2 אוואנט שפותחה אצל פורשה. כאן מתחילים שורשי הקו הספורטיבי של אודי.