דן אקרסטון (משמאל), יו"ר GM עם פיליפ וארין, יו"ר PSA בעת חתימת הסכם השת"פ בניו יורק, אתמולאתמול (יום ד') הודיעו במשותף שתי הנהלות הקונצרנים PSA ו-GM על שת"פ אסטרטגי ארוך טווח ביניהם. על פי ההודעה GM תשקיע כמיליארד יורו בקונצרן ובכך תקבל כ-7% מהמניות. המשמעות היא ש-GM הופכת לבעלת המניות השנייה בגודלה ב-PSA, אחרי משפחת פיג'ו המחזיקה עדיין בלמעלה מ-30%.
שיתוף הפעולה נחלק לשני מרכיבים עיקריים: רכישות משותפות וניצול משאבים במשותף (פלטפורמות, מנועים). במסגרת זאת יוקם גוף שיעסוק ברכש משותף ובמקביל יוחל בפיתוח דגמים ופלטפורמות משותפות כשככל הנראה את התוצאה הראשונה פרי אהבה זו נראה כבר כמוצר מוגמר ב-2016. המרכיב השני הוא ארוך טווח יותר ולגביו מן הסתם טרם נמסרו פרטים משותפים ועיקרו עבודה על "פרויקטים עתידיים משותפים" כשהשמיים הם הגבול לניחושים; זה יכול להתחיל בתכנון דגמים חדשים במשותף, שת"פ בתחומי ייצור חדשים עבור הקונצרנים (רכב כבד, למשל) ויכול להסתיים אף עם מידה כזו או אחרת של מיזוג בין שני הקונצרנים.

ב-GM לא מסתירים את העניין שיש להם בשוק האירופאי, בין השאר, ואין ספק שמדובר בצעד ברור בכיוון העמקת האחיזה והיכולות בשוק הזה. מה יאמרו על כך באופל הסובלת כרגע מבעיות? עוד לא ברור, אך הפוטנציאל להוזיל עלויות ולייעל את מצבה הכספי של אופל מחד, יחד עם פחד בפני הוצאת עבודות ייצור ואולי אף פיתוח מאידך לבטח מדירים שינה מהאנשים המגיעים מדי בוקר לעבודה באחד ממפעלי אופל. שני הקונצרנים מאמינים שתוך כ-5 שנים, לאחר ששיתוף הפעולה יתחיל לעבוד חלק וימקסם את הפוטנציאל שלו, ייחסך במשותף מדי שנה הסכום האדיר של כ-1.5 מיליארד יורו בהוצאות התפעול והייצור. בהחלט סכום שניתן לנצלו לפיתוח ושיפור לוגיסטי.

PSA, קונצרן האם של פיג'ו וסיטרואן, נמצא בצרות עד צוואר ומזה חודשים סובל מצמצום במכירות ומחסור כרוני בתזרים מזומנים. בשנה שעברה מכרו הן פיג'ו והן סיטרואן קצת יותר מ-3.5 מיליון מכוניות, ואם ב-2010 עוד רשם הקונצרן רווח של 621 מיליון יורו, הרי ש-2011 הסתיימה עם הפסד של 92 מיליון יורו. אופל, אגב, רשמה בשנה שעברה הפסד של 747 מיליון דולר. תגובות ראשונות מצד מומחים ואנליסטים בגרמניה מלמדות שדווקא עבור אופל מדובר בצעד משמעותי לטווח הארוך, צעד שייעל ויוזיל משמעותית את העבודה ויאפשר לאופל להגיע לרווחיות תחרותית. לא בטוח שכל עובדי אופל כיום יזכו ליהנות מכך, אבל ייתכן גם שכפועל יוצא יוכלו בהנהלת GM קצת להירגע ממצבה של הבת הסוררת באירופה. השאלה הגדולה – ובכך יש תמימות דעים בקרב המדיה בגרמניה – היא האם יאפשר המהלך שמירת הייחוד והעצמאות של אופל (וגם ווקסהול, התאומה הבריטית) או שהמותג יאבד מייחודו, ולבסוף יעלם. סיפור סאאב עדיין טרי ולחששות אלו בהחלט יש בסיס.

לנו יש תחושה שהסיפור רק מתחיל, ושצפויים לנו עוד עדכונים מעניינים.