5 שנים חיכינו בציפייה דרוכה לבואו של סימולטור הנהיגה האולטימטיבי – הדור החמישי לבית גראן טוריזמו. באמצע היה לנו איזה פרולוג קטנטן, מין אפריטיף בשביל לפתוח את התאבון, אבל זה באמת היה בוטנים (באנגלית זה נשמע יותר טוב). סוף 2010 הגיע וסוף-סוף יכלנו לצאת אל המסע הגדול – גדול משחקי המרוצים כבר כאן, וכל שנותר לשאול הוא – היה שווה לחכות?
אז ככה. בכל הנוגע ל"עטיפה", אל תפתחו ציפיות. המוזיקה עדיין צ'יזית, הגרפיקה ממש לא מפילה והממשק אפילו מסורבל ואיטי מבעבר. הרושם הראשוני הוא שחסרה מעט השקעה בפרטים הקטנים שיכולה הייתה לשפר את חווית השימוש. אבל חווית השימוש מעולם לא הייתה החלק המרשים בסדרת גראן-טוריזמו, אלא חווית הנהיגה.
במובן הזה, תשמחו לשמוע, GT5 נמצא ברמה משלו. נכון, יש סימולטורים מציאותיים לא פחות, ביניהם NFS Shift או LFS, אבל הבונוס כאן הוא בהתאמת כלי הרכב למציאות ובעיקר בכמות המכוניות והמסלולים – יותר מ-1000 מכוניות ו-70 מסלולים שונים, נתון שהוא לא רק גבוה בכ-40% מ-GT4, אלא גם מכל סימולטור נהיגה אחר שיצא מעולם.

על המסלול של טופ גיר
בהתחלה עליכם לבחור מכונית. המבחר מאוד גדול אבל המזומנים שלכם מצמצמים אותו משמעותית – חבל שאין רשימה מהירה של מכוניות שהכסף שלכם יכול לקנות, ובמקום זאת יש לעבור על כל היצרנים עד שתמצאו משהו שימצא חן גם בעיני הארנק שלכם. כדי לשפר יכולות נהיגה ולזכות במזומנים ובקרדיטים, מומלץ להכנס ל"רישיונות נהיגה", כשכבר בתחילת המסע תגלו שאתם יכולים לנהוג על המסלול של טופ גיר – לא פחות. משם זו סדרה של אתגרים שמטרתם לזכות (לפחות) בגביע ארד – בחלקם הזהב הוא קל ביותר, באחרים השגתו היא עניין של סבלנות ולא מעט מזל. במהלך הלמידה מרחיבת האופקים תקבלו הפתעות בדמות מסלולים ומרוצים חדשים, וכן תזכו במכוניות חדשות. בנוסף לרישיונות תוכלו להתחרות באתגרים מיוחדים כדוגמת אימון טכניקות נהיגה במסלול אובאלי (בהדרכת אלוף הנאסקאר ג'ף גורדון), התנסות בתחרויות ראלי על עפר, שלג או אספלט (בהדרכת אלוף העולם סבסטיאן לואב), קורס מתקדם באקדמיה של AMG, שילמד אתכם לנהוג בנורבורגרינג עם SLS מיוחדת מאוד, וכאמור – המסלול המפורסם של טופ גיר, שהוכיח עצמו כאתגר רציני ומסלול מהנה הרבה יותר משנראה על מסך הטלוויזיה, אפילו בג'יפים ממלחמת העולם השנייה.



וזו רק ההתחלה – ישנן עשרות רבות של סדרות מרוצים המרוכזות תחת A-spec ו-B-spec המוכרים מ-GT4 (בשינויים כאלה ואחרים), ניתן להתאמן במרוצים נבחרים עם המכוניות שבחנייה וכמובן להתחרות במצב ארקייד – נגד המחשב, נגד שחקנים אחרים או נגד השעון. יש מצב דריפטים מהנה מאוד, יש סוכנויות לרכב חדש או משומש, יש סדנת שיפורים לרכב עם מגוון רחב של תוספות אפשריות וכן מוסך המבצע טיפולים שוטפים, צביעה מיוחדת ואפילו רחיצה אם תרצו. פיצ'ר מעניין נוסף הוא מנגנון יצירת המסלולים, שלזכותו ייאמר שהפעלתו פשוטה למדי, אך עובדה זו גם מגבילה אותו במידה מסוימת. ניתן ליצור מסלולים רק ממסלולים קיימים ועם אפשרויות בסיסיות למדי, ללא שליטה על כל פנייה ופנייה. ועדיין היצירה מהנה, כיוון שניתן בכל שלב לבצע נסיעת מבחן על יציר כפיך.

כבר ברור שיש כאן הרבה מאוד מה לעשות, אבל כאן מתחילים העניינים מעט להסתבך. עם העלייה בשלבים (מהירה מאוד בהתחלה, איטית למדי בהמשך) מתברר שלא תמיד נשמר האיזון העדין אשר שומר על עקביות ברמת הקושי. חלק מהאתגרים קלים מדי, במיוחד כאשר ההגבלות אינן חמורות מספיק, ואתגרים אחרים הם קשים עד כדי תסכול. ניתן לקנות מכוניות מעניינות בשלב מוקדם יחסית, ואף לשפרן לרמה גבוהה בעשרות אחוזים מהמקור – מה שלעיתים יוצר מרוצים משעשעים (כשמנצחים מכוניות שאמורות להיות חזקות משמעותית), ולעיתים משעממים (כשהמתחרים מתרחקים מהר מדי במראה האחורית). המסלולים עצמם מוכרים ברובם מ-GT4, אך כאן הם פשוט עשויים טוב יותר. תהליך דומה עובר על המכוניות, ומהנה לגלות עד כמה רב השוני בין מכונית למכונית, ויותר מכך – עד כמה ההתאמה למציאות טובה, לפחות לפי כמה מכוניות שעליהן נהגתי גם במציאות...
לא רק התנהגות המכוניות היא טבעית, אלא גם צלילי המנועים ועיצובי החוץ והפנים. כאן המקום להדגיש שכמותם האדירה של כלי הרכב הובילה לפשרה מסוימת בתכנונם ועיצובם: רק כ-20% מהמכוניות נהנות מסטטוס "פרימיום" שמגדיל משמעותית את רמת הדיוק בעיצובן, מאפשר הצגה של תא הנוסעים ואפשרויות נוספות.

ג'ויסטיק או הגה
ומה עוד טוב ולא טוב? בעיקר ניואנסים. נהגי המחשב (ה-AI) מעט מתסכלים לעיתים בוויתורם המהיר על מיקומם ובעובדה שהם לא משיבים מספיק מלחמה. הפס הכחול-אדום המסמן את הקו הנכון לא תמיד יודע הכי טוב מתי יש לבלום, ובעת החלקה לעיתים הממשק לוקח מהנהג את היכולת להאיץ עד שהרכב יתיישר, גם כשכל הבקרות מנותקות. נושא הראוי להרחבה נוספת הוא מרוצי הראלי, שהם מהנים מאוד מצד אחד – חלוקה לסטייג'ים, נהיגה עם נווט (וללא פס עזר) והרבה מאוד כיף, לא רק בעפר ובשלג, אלא גם על אספלט רטוב. מצד שני, מכוניות ה-WRC מתנהגות מוזר למדי, מאבדות יותר מדי כוח בסיבובים הדוקים ודווקא הן, מי היה מאמין, סובלות מטורבו-לאג נוכח ומעודף תת-היגוי.
אך זהו שיהוק קטן בחבילה שמספקת לא רק מגוון עצום של אפשרויות בחירה, אלא גם משחקיות נהדרת וסימולציה נאמנה מאוד למציאות. בהקשר הזה יש לציין את חשיבותו הרבה של הגה איכותי בעל מנגנון פורס-פידבק ויותר מחצי סיבוב מנעילה לנעילה. גם אם אתם רגילים לג'ויסטיק, השקיעו מאמץ בלמידת השימוש בהגה ותזכו לשדרוג משמעותי של החוויה – וליותר תקשורת הגה מ-99% מכלי הרכב הנוסעים על הכביש.
אצל חובבי הנהיגה שאינם מכירים את הסדרה, אין לי ספק ש-GT5 יעבוד שעות נוספות. גם בוגרי GT4 יקבלו בברכה את השדרוג, גם אם ישתעממו ממנו מעט מהר יותר ממכורים חדשים. באשר לנו – אין לנו ספק שזהו סימולטור המרוצים המהנה והמאתגר ביותר של השנה. ואולי גם של השנה הבאה...