צלמים: בני דויטש, גיל חסון | סאונד: ישי אילן | הפקה: אליק פרומצ'נקו, אביעד קופל, איתי שטיינברג
הגשה: דני פרומצ'נקו | עריכה: ניר אזולאי
| משתתפים: דורון מירן, לירן שטראובר, עומר קינן, תום קשתי
ייצוג אמנים: נתי יריב | ליווי לוגיסטי: שגריר, עלי מקומפיוטסט אור יהודה

"כולם" יודעים שרכבי הפנאי, או "ג'יפונים" בלשון העממית, לא בדיוק חסכוניים בדלק. מה לעשות, הגובה גורם לתוספת משקל ופוגע באוירודינמיות, וזה מעלה את צריכת הדלק. ובכל זאת כולם גם יודעים שלפעמים - "כולם" יכולים לטעות.
יצאנו למבחן עם ארבעה רכבי פנאי, שלושה מהם מייצגים גישות שונות לחסכון בדלק, והרביעי - קיה ספורטאז' (המייצג גם את יונדאי טוסון הזהה לו במכלולים), כאמת המידה בזכות היותו הנמכר ביותר בקטגוריה.
על מנת להפוך מבחן צריכת דלק משעמם למסע הישרדות, רוקנו את המיכלים של כל המכוניות, ומילאנו בהם עשרה ליטרים בדיוק. עכשיו היינו מוכנים לקרב - מי יגיע רחוק יותר?
רכב הפנאי הכי חסכוני
צילום: בני דויטש, גיל חסון
המתמודדים
הראשון, כאמור, הוא רב המכר הלאומי, קיה ספורטאז', בגרסת 1.6 ל' שהפכה אותו ללהיט. האם המנוע הקטן יעזור לו בקרב הזה?
שני התייצב מאזדה CX-5 הותיק, עם מנוע 2000 וטכנולוגית 'סקייאקטיב', שמבטיחה חסכון בדלק דרך אופטימיזציה של הטכנולוגיה המוכרת, ובלי גאדג'טים של מזעור נפח, עזרים חשמליים וכדומה. מניסיון העבר עם דגמי החברה, הטכנולוגיה הזו לא רק מבטיחה, היא גם מקיימת.
שלישי, טויוטה ראב4 היברידי, נציג הטכנולוגיה שמזוהה כל כך עם חסכון בדלק - מהיצרנית הכי מזוהה עם כלי רכב היברידיים. בתוך העיר ובתנועה צפופה, אמור להיות לרכב ההיברידי יתרון גדול, היות והוא מנצל חלק מאנרגית התנועה בשעת האטה לטעינת חשמל במצבר. אולם האם יצטיין גם בתנועה משולבת עם קטע משמעותי של נסיעה בין עירונית?
הרביעי והחדש שבחבורה הוא רנו קדג'אר דיזל. הוא מצויד במנוע טורבו דיזל, שידוע בחסכנותו בתנועה בינעירונית. האם יוכל להתגבר על כל האחרות גם כשחלק לא קצר מהמבחן נעשה בדרך עירונית?
רכב הפנאי הכי חסכוני
צילום: בני דויטש, גיל חסון
השחקנים
את הרנו קיבל תום קשתי. מי שהגיע במקום השני במרוץ למיליון, היה נחוש הפעם להישאר אחרון על הכביש ולזכות במקום הראשון.
את הספורטאז' ביקשה וקיבלה עומר קינן, בוגרת האח הגדול. היא אהבה אותו בגלל גודלו, צורתו ו...הצבע האדום שלו.
בטויוטה נהג זמר ה"יה-חלאו-לאו" דורון מירן, שגם השתתף בתוכנית גולסטאר. הוא לא החליט אם הוא רוצה לנצח או דווקא לחזור הביתה מוקדם ככל האפשר. אבל אל דאגה, הוא נהג בעדינות כאילו מדובר במיליון שקלים למי ששורד אחרון.
ואחרון חביב, במאזדה, שוער הכדורגל לירן שטראובר, וינר בנשמתו ונחוש לנצח, בעיקר את קשתי, איתו כנראה יש לו חשבון פתוח מאחת מתוכניות הריאליטי האחרות.
הדרך
יציאה מקומפיוטסט אור יהודה, שם רוקנו מיכלי המכוניות ומולאו בעשרה ליטר בדיוק. משם נסענו לאשדוד, לצילומי פתיחה שזימנו לנו שעה של נהיגה עירונית צפופה.
מאשדוד נסענו דרומה, עד יד-מרדכי שם פנינו מזרחה אל מרחבי הנגב הפתוחים - והמשכנו עד שרק מכונית אחת נשארה עומדת, או בעצם, לא-עומדת.
רכב הפנאי הכי חסכוני
צילום: בני דויטש, גיל חסון
הנופלים בדרך
ראשונה, כבר ליד אופקים, נעצרה עומר קינן בספורטאז', אחרי למעלה מ-130 ק"מ מכובדים.
שני, כ-50 ק"מ מאוחר יותר, נעצר גם דורון עם הראב 4 ההיברידי.
עכשיו זה כבר הקרב על האליפות, ובין שני נהגים עם "היסטוריה", מה שארגן שפע עקיצות ו"טראש טוק" ברשת הקשר, כאילו היה מדובר בעלי לפני קרב אגרוף גדול. אבל בסוף היה זה שטראובר, ב-CX-5 שנאלץ להרים ידיים ראשון - אחרי כמעט 200 ק"מ. טכנולוגית הסקיאקטיב אומנם הפתיעה לטובה בכך שעקפה את הרכב ההיברידי, אבל מול הדיזל כבר לא היה לה סיכוי.
המפתיעים, והמנצח
כל הג'יפונים הוכיחו שבנהיגה חסכונית, הם מסוגלים להוציא תוצאות מצוינות במבחן צריכת דלק. אפילו התוצאה שהשיג ספורטאג', שפרש ראשון, לא ממש רעה ביחס למתאר הנסיעה. התוצאות שהשיגו האחרים, יש להודות, הפתיעו אותנו לטובה.
המנצח הגדול של היום הוא הקדג'אר דיזל, שעוד הצליח להגיע לתחנת דלק קרובה בכוחות עצמו.
תודות למכון קומפיוטסט באור יהודה על העזרה בארגון.
ול'שגריר' על הליווי הלוגיסטי ותדלוק המפסידים

*טל"ח - באנימציית המפה מופיעה בטעות הגרסה הקודמת של קיה ספורטאז' ולא זאת העדכנית
רכב הפנאי הכי חסכוני
צילום: בני דויטש, גיל חסון