סקודה סקאלה כבר עשתה היסטוריה מבחינתי — דגם ראשון של יצרן גדול שנחשף במסגרת השקה סטטית בביצתנו המקומית; ואפרופו ביצה, בזמנו הוכרז כי האירוע יתרחש בתל אביב, אבל בפועל הוא נערך בפתח תקווה, שכבר שנים טוענת שהיא מיובשת (הביצה? כן, קרוב ל־150 שנים; השאר? נעזוב זה; העורך).
 
אירוע ההשקה הדינמי נערך בעיר ספליט שבקרואטיה. זו העיר שבה ובסביבתה צולם חלק מ'משחקי הכס', אבל מבחינתי זו תמיד תהיה העיר שכיכבה בה קבוצת כדורסל ('יוגופלסטיקה ספליט' ולאחר מכן 'פופ 84') עם שלל כוכבים כדוגמת דינו ראדג'ה וטוני קוקוץ'. גם ניקולה וויצ'יץ' משם, והוא זכה בתאריו העיקריים עם מכבי תל אביב (לא פתח תקווה) ו... אה, כן, סקאלה.
 
רגע, מה
בכל מה שקשור למעמדה המשפחתי של סקאלה, העניינים לא ממש ברורים. כלומר, ההתחלה וההמשך דווקא כן. גם הסיכום, לפי ההצהרות של אנשי סקודה, ברור לא פחות; הבעיה היא שחלק ממנו לא עומד במבחן העובדות.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)


ובכן, הדגם החדש של סקודה מחליף את רפיד (2012) שהוצעה כליפטבק והאצ'בק — משפחתית קטנה (קטגוריה +B) עם בסיס גלגלים של 260 ס"מ, שישבה על רצפת PQ25 בגרסת A05 (כן, כן) ושירתה דגמי סופרמיני כמו פולו, איביזה וכיו"ב.
 
סקאלה החדשה יושבת על הפלטפורמה החדשה של הסופרמיני העכשוויים של קבוצת פולקסווגן (MQB-A0), אבל מדובר ברצפה מוארכת — וכאן, בגלל הממדים הצמודים לאותה סקאלה, העלילה מתחילה להסתבך (משחקי הכס, כן?).

בסיס הגלגלים הוא של משפחתית למהדרין, ואורכו הוא 265 ס"מ. בהשוואה לגולף העכשווית, למשל, הוא ארוך ב־3 ס"מ. ולא רק: גם אורך המרכב, 436 ס"מ, גדול מזה של גולף — וכאן מדובר כבר ב־10 ס"מ תמימים. כדי לסגור את הפינה (כדורסל, לא?), יצוין כי רוחב סקאלה הוא כמו זה של גולף, 179 ס"מ, והיא גבוהה ממנה ב־3 ס"מ, ל־147 ס"מ.
 
סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)


ולפני שמסכמים את העניין ב"משפחתית קטנה עם בסיס ומרכב מוארכים" (והיו כדברים האלה מעולם), מקדימים אנשי סקודה ומספרים לי בארוחת הערב כי הדגם החדש הוא משפחתית, ויתחרה ביונדאי i30 ובפורד פוקוס, מצידן משפחתיות תקניות לכל דבר ועניין. "ובגולף?" אני מתעניין; "אה, לא. היא בסגמנט יותר גבוה". גולף? זו לא המשפחתית של מותג פולקסווגן, המתחרה, גם, בפוקוס וב־i30?
 
יש חדש, אבל לא רק
זוהי הסקודה "המעוצבת" ביותר, ורק הסתכלו על הסבכה המסוגננת, יחידות התאורה המחודדות (פנסי לד) או מכסה המנוע המפוסל. וזה לא נעצר שם; המראות המעוצבות בשחור, צידי הרכב עם משטחים בפאזות שונות, ספוילר אחורי בשחור בוהק נמצא מעל דלת גולשת עם משטח זכוכית מסוגנן — עליה שם המותג — וסביבה שתי יחידות תאורה (עם איתות דינמי) העוטפות את אחורי הרכב מצידו לאחור, עם הבדלי גובה ביחס לתאורת הרברס. אלה, כמו תאורת החזית, ימצאו מקומם בהמשך בשאר דגמי החברה, והיצרן הצ'כי אפילו מיתג את יחידות התאורה: Škoda Crystal Lighting.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
סביבת הנהג מאורגנת באופן דומה לשאר דגמי סקודה/פולקסגוון/סיאט, אבל כאן בעיבוד מתקדם יותר, לא מעט בזכות מקום מיוחד לצג המולטימדיה הגדול ("9.25), הממוקם שם באופן "צף". מכלול עדכני הוא לוח המחוונים המוקרן הגדול, "10.25, וכולל תצוגה משתנה לכל הפרמטרים.
 
איכות החומרים סבירה בהחלט; אינה טובה כמו בגולף, לדוגמה, אבל בחלק העליון של סביבת הנוסעים מספקת בהחלט. המכונית אותה קיבלתי צוידה במושבים שהם לא פחות מנהדרים, לא רק בעיצובם אלא גם בנוחות שהם מעניקים, אבל מראש עודכנתי שהם "אופציה בתשלום". המושבים האחוריים נוחים עם מבנה תחום לכל אחד מהשניים הצדיים השקועים במקצת כאשר האמצעי מוגבה ובסיסו מושטח. מרווחי הברכיים, כפות הרגליים והראש ממש בסדר, מרווח הכתפיים עם זאת לא מתעלה; הוסיפו מנהרת הינע בולטת וקיבלתם מקום ראוי רק לשניים, אבל אלה ייהנו מפתחי המיזוג שם.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
סקודה, כיאה לסלוגן שלה "פשוט חכם", הציגה פתרונות פשוטים וחכמים — והרבה. למשל: משפך מובנה בפתח מיכל נוזל הניקוי לשמשות; שקעי אחסון בדיפוני הדלתות מלפנים לבקבוקי ליטר וחצי; שקעי אחסון בדיפוני הדלתות מאחור לבקבוקי ליטר; מידע על לחצי האוויר המומלצים ליד פתח התדלוק ומוצגים באופן קריא וברור; נעילה חשמלית לתא המטען(!); אופציה לוו־גרירה מתקפל; חלל למטריה בדיפון הדלת שהוצג עוד בסופרב הראשונה (2001; עוד קודם ברולס רויס). בתא המטען הכביר (467 ליטר) לא רק שקע 12 וולט אלא גם שפע נקודות עיגון ואחסון (וגם תאורה). כמו שצריך בימים אלה, לסקאלה ארבעה שקעי USB, שניים מלפנים.
 
סקאלה תוצע עם עד תשע כריות אוויר, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית (עד 210 קמ"ש, לממהרים), תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים כולל תיקון היגוי, התרעה על תנועה חוצה מאחור, עמעום אוטומטי והתרעה על עייפות נהג.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
כמה כוח ואיך נוסע
אין הפתעות באגף התנועה, במחלקות המנועים, ההילוכים או ההנעה. שני מנועי בנזין מוגדשים — 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 95 או 115 כ"ס; 1.5 ליטר (4 צילינדרים המפיק 150 כ"ס — ודיזל אחד: 1.6 ליטר, 115 כ"ס (שלא יגיע לכאן). התיבה ידנית 5 או 6 הילוכים (לא תגיע לכאן) או דו־מצמדית 7 הילוכים (בטח שתגיע; אחרת מה?) וההנעה קדמית בלבד. בקיצור: בנזין ואוטומט.
 
אז דאגתי שההתרשמות הראשונית שלי תהיה מאחת עם שילוב שכזה. מה אוסיף על מה שנאמר ועל מה שסופר על מנוע ה־1.5 ליטר? כלום. ואסכם זאת כך: זהו מנוע יעיל וחזק, והתאוצות שלו מרשימות בפועל יותר מהדרמה שהוא מספק. תיבת ההילוכים, בדיוק כמו באוקטביה שבחנו שבוע קודם (ראו מבחן השוואתי, גיליון זה), מעט עצלה ביחס לזו מהדור הקודם, אך עושה עבודתה נאמנה, פעולתה חלקה יותר והיא כנראה זריזה כנראה מכל תיבה אחרת. לפי מה שכתוב, סקאלה תזנק מעמידה ל־100 קמ"ש תוך 8.2 שניות, וזה בהחלט מרשים למכונית שכזו.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
לסקאלה מתלה אחורי פשוט מסוג קורת מתח; ככה זה, צריך לחסוך איפשהו (והיא עדיפה בניצול חלל תא המטען). כבישי קרואטיה משובשים לתפארת ואפילו עשויים לבייש את אלו של פתח תקווה. אוכל לספר כי במעט שנהגתי באותם כבישים, קיבלתי תחושה שהמתלים עסוקים לא מעט על השיבושים הקטנים, ועדיין במסגרת הרמה הנסבלת. ייתכן גם שהצמיגים עם חתך נמוך יחסית (205/50-17) הרעו. ואפרופו צמיגים, לסקאלה היצע נרחב של ארבע מידות לחישוקים — מ־"15 ועד "18. אישית אני מעדיף חישוק קטן יותר וצמיג עם כתף גבוהה יותר, כי עם כל הכבוד למראה, אני מעדיף שלא לפגוש בכירופרקט.
 
משפט על התנהגות ואחיזה — רק כי חייבים; די והותר אחיזה, התנהגות בטוחה, חוסר רצון מוצהר של המכונית לערב את הנהג בכל המתרחש.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
עליה ועלינו
סקודה סקאלה לא הפתיעה אותי — לא לטובה אך גם לא לרעה; אחרי הכל, זה עוד דגם של VAG (קבוצת פולקסווגן, לבלתי־מעורים), ולרוב זה די לטובה. היא עשויה היטב, הביצועים מצוינים, היא עדכנית, יש לה המון פטנטים והיא מאוד שימושית. מרחב הפנים, יחסית למשפחתית, אינו מדהים (ע"ע אוקטביה) וביחס לנוחות הנסיעה שלא הרשימה, נחכה למבחן בארץ. וכן, סקאלה טובה לאין שיעור מרפיד, המשפחתית הקטנה אותה החליפה.
 
סקודה סקאלה תגיע ארצה לקראת סוף השנה, תחילה עם המנוע הבכיר. האם היא תצליח? העם היושב בציון אוהב את מותג סקודה, ולראייה הוא המותג האירופאי הנמכר ביותר אצלנו. עכשיו היא צריכה רק תמחור מזמין.   

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (השקה עולמית)