בכירי ג'נרל מוטורס הזמינו אותנו למפגש כדי לשוחח על התכנית החשמלית השאפתנית של החברה. ברוח הימים האלה, המפגש עם בכירי ג'נרל מוטורס בנושא התוכניות בתחומי ההנעה החשמלית והנהיגה האוטונומית נערך בשיחת ועידה מרובת משתתפים.

אחרי תהליך זיהוי מורכב למדי, פתח את השיחה סטיב קופר, נשיא GM הבין-לאומית, האחראית לאזורים שאינם ארצות הברית וסין ולהיקף מכירות של כמיליון כלי רכב בשנה. הסיבה למפגש הייתה להעניק לעיתונאים מובילים בעולם מידע עדכני על מצבן של התוכניות של GM בתחום החשמלי, ולהדגיש כי למרות משבר הקרונה הן נותרו בעינן.

ליריק והאמר
"נכנסנו למשבר הקורונה כאשר אנו חזקים, ולא צמצמנו את ההשקעות בכלי הרכב החשמליים והאוטונומיים העתידיים, והמשמעות היא שתאריכי היעד נותרו בעינם" אמר קיפר. כבר בשישי באוגוסט תחשוף ג'נרל מוטורס את הדגם הראשון של קאדילק המבוסס על הפלטפורמה החשמלית החדשה של היצרנית מדטרויט. 

התוכנית החשמלית של ג'נרל מוטורס
צילום: GMC

מדובר ברכב פנאי לא-קטן בשם "ליריק" שיתחרה בין השאר באודי e-טרון; "קאדילק יהיה המותג החשמלי המוביל שלנו" אומר קיפר. בהמשך ייחשף GMC האמר (קצת משעשע שהשם האמר חוזר לזירה כרכב חשמלי), ושני הדגמים ישווקו מ-2021 בארצות הברית. "יש לנו עוד הרבה כלים מעניינים על הבסיס החדש" אומרים אנשי הג'נרל ולא מפרטים.

עם זאת, השמועות מדברות על מכונית סדאן מיוחדת של קאדילק שתכונה "סלסטיק" ועל רכב פנאי ענק שממדיו כמו אלה של אסקלייד, ויחלוק עם האמר החשמלי אותו בסיס. בנוסף, יוצגו דגמים דומים של שברולט ואליהם יצטרפו נוספים של מותג זה ושל ביואיק, שיחלקו אותה רצפה חשמלית המשרתת את ליריק.

בשנה הבאה תשיק הקבוצה דרך המותג קרוז שבשליטת ג'נרל מוטורס את אוריגין, רכב הסעות אוטונומי. גם הונדה, שמשתפת פעולה עם ג'נרל מוטורס בפיתוח, צפויה להשתמש בפלטפורמה החשמלית המודולרית.

מודולריות
אנשי ג'נרל מוטורס הרחיבו ביחס לפלטפורמה החשמלית הגלובלית החדשה ועל הסוללות החדשות הנקראות אולטיום (Ultium). קן מוריס, סגן נשיא האחראי על התוכניות החשמליות והאוטונומיות, אמר כי "כרגע יש לנו 555 קומבינציות של חטיבות הכוח. עם הפלטפורמה החשמלית החדשה נוכל לצמצם את ההיצע ל-19 בלבד".

התוכנית החשמלית של ג'נרל מוטורס
צילום: שברולט

מוריס דיבר על פלטפורמה מודולרית שתוכל לשמש טנדרים בגודל מלא, רכבי פנאי ומכוניות נוסעים גדולות ובינוניות, המיועדת לכלים עם הנעה קדמית, אחורית או כפולה. את מארזי הסוללות המודולריים ניתן למקם בצורה אנכית (טוב לטנדר) או אופקית (למכוניות נוסעים ולרכבי פנאי).

המערך החשמלי החדש מרשים בנתוניו: רמות ההספק ינועו בין 235 ל-1000 כ"ס, ומשך ההאצה של דגמים מסוימים יהיה 3 שניות מ-0 ל-96 קמ"ש (60 מיי"ש); הסוללות האלה מייצרות אנרגיה הנעה בין 50 ל-200 קוט"ש, וטווחי הנסיעה בין הטענות יהיו בין 480 ועד ל-650 ק"מ.

"ניצור כלים חשמליים בכל מותג, בכל קטגוריה, בכל צורת מרכב, בכל נקודת מחיר. הלב של הארכיטקטורה הוא מערך סוללות אולטיום, הוא מודולרי ויכול לספק את כל הצרכים בכל המותגים" ציין מוריס והוסיף: "יש לנו שברולט בולט, שהוא כלי נהדר, אבל אינו מתאים לכולם. יש אנשים שצריכים רכב גדול כמו שברולט סברבן או טנדר, יש שרוצים מכונית סדאן, ואנחנו ניצור משהו שיתאים לכל לקוח במסגרת מבחר חשמלי מלא".

בסיס חדש
"תכננו מבחר דגמים חשמלי מלא שאינו חולק בסיס עם רכב מסורתי שיש לו מנוע בעירה פנימית ואינו הסבה של דגמים כאלה" אמר אדם קוואיטוסקי, המהנדס הראשי של מערכת ההנעה החשמלית-גלובלית, והוסיף: "מערך אולטיום גמיש ומודולרי וניתן לתפור אותו בהתאם לדרישות הלקוח על-ידי הוספת רכיבים משותפים באופן דומה לקוביות משחק. תאי האנרגיה שלנו משתלבים למודולים שיהיו משותפים לכל הכלים, וכאשר הטכנולוגיה תשתפר נוכל לשנות את תוכן המודולים תוך שמירה על מבנה הסוללה... המבנה שמאחסן את הסוללות תורם גם לקשיחות המרכב.

"אנחנו יכולים להציע רכב עם יותר מ-300 כ"ס והנעה אחורית למי שמחפש יוקרה או ביצועים, אנחנו יכולים להציע הנעה כפולה מלאה, או חטיבת כוח קטנה יותר שתסייע מאחור בעתה הצורך. ואם דיברתי על חטיבת כוח של יותר מ-300 כ"ס, אנחנו יכולים לשלב שלוש כאלה ולהגיע ל-1000 כ"ס עבור GMC האמר". נשמע מעניין, בייחוד כאשר בג'נרל מוטורס מקווים להגיע להיקף מכירות של כמיליון כלים חשמליים לשנה עד אמצע העשור.