סיטרואן הכריזה כי בחודש יולי הקרוב ירד מפס הייצור סיטרואן C4 ספייסטורר האחרון, ובכך תסיים כ-28 שנות ייצור מיניוואנים שהחלו בסיטרואן אבאסיון (Evasion) ב-1994. בסיטרואן מסבירים את הפסקת הייצור ואי הצגתו של יורש ישיר בטעמי השוק ובהעדפת הלקוחות הנוטים כיום יותר מתמיד לעבר רכבי הפנאי.

מי שבכל זאת מעוניין בסיטרואן להסעת של יותר מחמישה נוסעים, יופנה אחר כבוד לסיטרואן ברלינגו וספייסטורר (גרסת נוסעים של ג'אמפי) המוצעים באירופה בשלב זה בגרסאות הנוסעים שלהם רק עם הנעה חשמלית.

סיטרואן נפרדת מ-C4 ספייסטורר
צילום: סיטרואן

היסטוריה של מיניוואנים
סיטרואן, כאמור, הציגה את המיניוואן הראשון שלה בשנת 1994, אז מיניוואן גדול במסגרת פרויקט יורו ואן וכחלק משיתוף פעולה בין PSA לפיאט שהניב את סיטרואן אואסיון ופיג'ו 806 בצד הצרפתי ופיאט אוליסה ולאנצ'יה זטה בצד האיטלקי. 

אלו היו השנים בהן מוביל נוסעים שכזה היה מאוד פופולרי – עם הצגת המיניוואנים הראשונים באמצע שנות השמונים והצלחתם של קריילזר וויאג'ר ורנו אספאס – ודגמים במבנה כזה הוצעו על-ידי יצרנים רבים. 

סיטרואן נפרדת מ-C4 ספייסטורר
צילום: סיטרואן

כאן נציין כי ב-1994 הוצג גם טויוטה ראב 4, רכב הפנאי הקומפקטי הראשון. הסוף כבר ידוע. בכל מקרה, דור שני במסגרת שיתוף הפעולה הזה הוצג ב-2008 תחת השם סיטרואן C8 וייצורו הופסק בשנת 2014 וממנו יוצרו כ-108,00. 

המחצית השנייה של שנות התשעים הייתה תקופת זוהר למיניוואנים קומפקטיים (ראשון שבהם רנו מגאן סניק מ-1996), וב-1999 הציגה סיטרואן את קסארה פיקאסו – מיניוואן קומפקטי ראשון שלה בעיצוב מהפכני אז, עם תכנון סביבת הנהג-נוסעים-מטען מבריק ממש בניצול המרחב. קסארה פיקאסו יוצר בשווקים שונים עד לשנת 2012, ונמסרו ממנו כ-1.76 מיליון יחידות ברחבי העולם.

סיטרואן נפרדת מ-C4 ספייסטורר
צילום: מנהל

בשנת 2006 הוצג סיטרואן C4 פיקאסו שהתבסס על C4 המוכרת והיה ליורש של קסארה בשווקים מערביים. לראשונה בסיטרואן הוצגה גם גרסה ארוכה לשבעה נוסעים (סידור של 5+2) בסגמנט הקומפקטי. מדגם זה נמכרו ברחבי העולם כ-891,000 עותקים. קצת לאחר מכן, ב-2009, סיטרואן הציגה מיניוואן קטן על בסיס C3 בשם 'C3 פיקאסו', וזה הצליח למדי בתחילת דרכו ויוצר בהיקף של כ-650,000 יחידות לאורך 10 שנות ייצור. דגם זה הוחלף ברכב פנאי, סיטרואן C3 איירקרוס, שיש לו מבנה דומה אך זכה לטיפול "פנאי" מתבקש בעידן שלנו.

סיטרואן נפרדת מ-C4 ספייסטורר
צילום: מנהל

ביי פיקאסו
נחזור ל-C4 פיקאסו, שהוצג בדור שני ומרשים מאוד לזמנו בשנת 2013. בדומה לדור הקודם, גם כאן בסיטרואן הציגו מרכב קצר לחמישה או מוארך לשבעה, עיצוב מתקדם, מרחב פנים נדיב ופתרונות אחסון חכמים. 

הדגם עבר מספר עדכונים קלים למדי לאורך חייו, זכה למערכות בטיחות מתקדמות ומנועים חדשים. בשנת 2018 הכריזה סיטרואן על מתיחת פנים אחרונה רשמית ומשמעותית, לא בגלל השינויים במפרט או בעיצוב, אלא בגלל השם; מאז ימי קסארה פיקאסו השתמשה סיטרואן בשם 'פיקאסו' תחת רישיון ממשפחת פיקאסו (כן, ה-פיקאסו). לאור ירידת הפופולריות של רכבים מסוג זה והיקפי הייצור הנמוכים הנגזרים מכך כבר לא היה היגיון כלכלי בהמשך הסידור, והשם הוחלף ל-'C4 ספייסטורר'.

סיטרואן נפרדת מ-C4 ספייסטורר
צילום: יצרן

כאמור, ביולי הקרוב יגיע סופו של C4 ספייסטורר עם הפסקת הייצור של הדגם לאחר סיום כל ההזמנות שנותרו. לפי דיווחים לא רשמיים נמסרו מהדור השני יותר מ-730,000 יחידות תחת השמות 'פיקאסו' ו'ספייסטורר'.

סיטרואן נפרדת מ-C4 ספייסטורר
צילום: יצרן