שוק הרכב הישראלי נמצא בעיצומה של מהפיכה חשמלית – בתוך כשלוש שנים נתח השוק של רכב חשמלי בישראל זינק מנתון זניח ליותר מ-17% משוק הרכב הישראלי. עד לסוף הרבעון השלישי נמסרו בישראל 41,647 מכוניות חשמליות חדשות מתוך 240,606 מכוניות שנמסרו. 

עוד בהקשר המחושמל נציין כי כלי רכב היברידים נטענים היוו 5.7% מכלל שוק הרכב בשלושת הרבעונים הראשונים (13,902 יח') וכלי רכב היברידיים היוו 16% משוק הרכב (38,423 יח'). בסך הכל כלי רכב "מחושמלים" מהווים 39% משוק הרכב בישראל 2023 עד לסוף הרבעון השלישי.

יונדאי קונה 2023 היברידי
צילום: אלי שאולי
 

המותגים המובילים בחשמל

המותג הדומיננטי ביותר בתחום החשמלי היה ונותר BYD. היצרנית הסינית הוסיפה לכבישי ישראל כמעט 3,800 מכוניות ברבעון השלישי לסך של 13,481 מכוניות בסך הכל, רובן מדגם אחד – BYD אטו 3. מדובר בנתון יותר מכפול מג'ילי אשר נמצאת במקום השני עם 6,180 יח' שנמסרו מאז תחילת השנה.

BYD נגד ג'ילי
צילום: עזרא רפאל

עם 5,463 יח' שנמסרו טסלה שומרת על המקום השלישי, מצמצמת את הפער מג'ילי ומתרחקת מיונדאי שנותרת במקום הרביעי עם 4,099 יח'. אל המקום החמישי (1,858 יח') מטפסת MG שחידשה והרחיבה מאוד את היצע הדגמים שלה לפני זמן קצר. עם 1,427 יח' סקודה שהיתה חמישית מוסיפה יותר מ-50% ביחס למסירות המחצית הראשונה אך מסיימת את הרבעון השלישי במקום השישי.

בתחום היוקרה מרצדס ממשיכה להוביל עם לא פחות מ-821 כלי רכב חשמליים שנמסרו, מחציתם מדגם אחד – מרצדס EQA. ג'נסיס מצמצת מעט את הפער אך עדיין רחוקה עם 510 יח', כאשר 368 מתוכם הן של GV60. אודי שלישית עם 366 כלי רכב חשמליים שנמסרו (בעיקר Q4 e-tron), וולוו רביעית עם 265 יח' ואת החמישיה היוקרתית סוגרת פולסטאר עם 224 יח' שנמסרו.

מרצדס EQA
צילום: מערכת אוטו
 

BYD אטו 3 ממשיך להוביל בפער עצום

מי שממשיך להוביל את טבלת המסירות החשמלית הוא BYD אטו 3, הדגם החשמלי הנמכר ביותר בישראל בשנה זו. עם 12,927 יח' הוא אחראי למרבית מסירות המותג בישראל, זהו הדגם החשמלי הנמכר ביותר בישראל מעולם והוא גם הדגם הנמכר ביותר בדירוג הכללי עם נתון כמעט כפול מהבאה בתור (יונדאי אלנטרה, כ-7,200 יח'). בהקשר זה מעניין לציין את BYD דולפין החשמלית ששיווקה החל ממש עכשיו ונמסרה עד כה ב-200 יח'.

ג'ילי גיאומטרי C נותר במקום השני עם 6,184 יח' שנמסרו מתחילת השנה, וזהו הדגם היחיד של המותג בישראל. אל המקום השלישי מטפס טסלה מודל Y שנמסר עד כה ב-3,587 יח', נתון כמעט כפול מזה של המחצית הראשונה – ותודה לגרסת ההנעה האחורית החדשה. יונדאי איוניק 5 יורד למקום הרביעי עם 2,222 יח'. כבעבר, טסלה מודל 3 סוגרת את החמישיה הפותחת עם 1,667 יח' שנמסרו – עליה קלה מ-1,252 יח' של סוף הרבעון הקודם, סימן להמתנת הלקוחות לדגם המחודש.

טסלה מודל Y
צילום: בן חסון

במקום השישי ישנו יונדאי קונה EV, מדובר בדור היוצא של הדגם שנמסר בינתיים ב-1,246 יח'. סקודה אניאק שומר על המקום השביעי עם 1,223 יח' ו-204 יח' נוספות לגרסת הקופה. MG 4 מטפסת למקום השמיני עם נתון כמעט משולש ביחס לסוף הרבעון הקודם – לא פחות מ-1,162 יח' שנמסרו. טויוטה במקום התשיעי עם הדגם החשמלי היחיד שלה – bZ4X – ממנו נמסרו 821 יח' עד כה. את העשיריה הפותחת סוגרת אורה עם 791 יח' שנמסרו.

מבחן רכבים חשמליים
צילום: עזרא רפאל